Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies koko ajan puhelimessa äitinsä kanssa

Vierailija
24.06.2020 |

Mieheni puhuu joka päivä tuntikausia puhelimessa äitinsä ja veljensä kanssa. Tilanne on mennyt vain pahemmaksi koronakriisin aikana, ja alan olla todella väsynyt. Olen itse tällä hetkellä työttömänä koronaviruksen vietyä työt, ja mieheni puolestaan tekee töitä kotoa käsin.

Useimpina päivinä mies ja äitinsä aloittavat soittelun tunnin sisällä siitä kun on noustu ylös, ja viimeinen puhelu saattaa loppua vasta klo 23 illalla. Puhelut kestävät aina 15 minuutista pariin tuntiin. Mies soittelee myös veljensä kanssa monta kertaa päivässä, mutta puhelut ovat yleensä lyhyempiä, muutamasta minuutista puoleen tuntiin. Itse soittelen vanhempieni kanssa ehkä 1-2 kertaa viikossa jos mitään akuuttia ei ole, ja muuten viestitellään. Yhtenä päivänä laskin, että mies puhui äitinsä kanssa päivän aikana yhteensä kahdeksan tuntia.

Miehen äiti asuu kaukana. Hän on sinkku ja vielä työelämässä, mutta on puhunut siitä, kuinka haluaisi muuttaa lähemmäs poikiaan kun jää suunnilleen viiden vuoden päästä eläkkeelle. Miehen veli asuu samassa kaupungissa, ja häntä mieheni näkee vähintään kerran viikossa. Miehen äidillä on ollut ainakin masennusta vuosien varrella, ja hänellä on käsittääkseni ollut siihen lääkitys, sekä terapiaa. Minulle on syntynyt sellainen kuva, että hänellä olisi myös muunlaista mt-tyyppistä oireilua, mutta en tiedä mahdollisista diagnooseista. Äidillä on asuinpaikkakunnallaan ystäviä ja sukua, mutta hänellä ei ole mainittavasti harrastuksia tai muita vapaa-ajan aktiviteetteja. Mies on patistanut häntä olemaan aktiivisempi, mutta äitiä ei kiinnosta.

Meillä on siis tyypillinen kuvio se, että kotona ollessamme minä olen omissa oloissani yhdessä huoneessa vaikkapa kirjaa lukien, kun taas mies on toisessa huoneessa äitinsä ja/tai veljensä kanssa puhuen. Mies ei koskaan jätä vastaamatta äidin tai veljen puheluun, tai sitten soittaa välittömästi takaisin, oli tilanne mikä tahansa. Meillä saattaa siis keskeytyä vaikka ruokailu tai elokuvan katsominen jos jompikumpi soittaa. Samoin saattaa olla niin, että jos mies on vaikka luvannut laittaa ruokaa tai käydä kaupassa, asia saattaa viivästyä paljonkin jos hän on puhelimessa. Jos teemme päätöksiä siitä, miten jokin juttu tulisi hoitaa, miehen äiti on aina videopuhelun välityksellä mukana keskustelussa, ja usein mieheni menee asioissa hänen puolelleen. Usein päädyn tekemään yksin jotain käytännön juttuja joissa kipeästi tarvitsisin miehen apua, ja sitten jos on pakko pyytää häntä auttamaan, mies tulee kiukkuisena tekemään tasan sen halutun tehtävän, ja lähtee sitten niskojaan nakellen takaisin puhelunsa ääreen.

Tunnen olevani todella yksin tässä parisuhteessa. Mieheni on minua kohtaan hyvin rakastava ja huolehtiva, mutta samalla minusta tuntuu, että hän antaa enemmän aikaa äidilleen kuin minulle. Pelkään mitä sitten tapahtuu, jos äiti muuttaa tälle paikkakunnalle. Olen sanonut miehelle, että tunnen itseni yksinäiseksi, mutta mies sanoi vain, että hänen äidillään on vaikeaa ja häntä tulee auttaa.

Tämä ei ole provo

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heillä riittää noin paljon puhuttavaa? Ei ole normaalia, mutta senhän jo tiesitkin...teillä ei ilmeisesti ole lapsia?

Vierailija
2/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo. En keksi ketään joka olisi mustasukkainen puolisonsa vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos suhtautuisitkin asiaan myönteisesti, sen sijaan että näet sen negatiivisena? Silloin kukaan ei kärsisi.

Vierailija
4/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni puhuu myös monta kertaa päivässä veljelleen ja äidilleen. Ei minua häiritse yhtään. Päinvastoin hienoa että on niin läheiset suhteet perheeseensä. Toisilla on vain tarve puhua enempi. Itse en jaksa ihmisten kanssa lässyttää puhelimessa varsinkaan.

Vierailija
5/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin puhun tuntitolkulla äitini, mummini, siskoni ja kaverini kanssa. Mies ei ymmärrä, mutta me olemme vain sellaisia jaarittelijoita.

Eksymme aiheesta, kuvailemme paljon ja käytännössä voimme puhua kaikki mitä sinä päivänä tein. Äitini selittää kaiken töistään ja jokaisesta työkaverin äidin kaimasta. Vähän sellanen Ulla Taalasmaa homma.

Minä en ymmrrä miksi se haittaa miestäni, kun hän tekee jotain ihan omia juttujaan jokatapauksessa.

Vierailija
6/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmastikaan haluisi että omat lapsesi auttaisivat sinua, kun sinulla on vaikeaa?

Vierailija
7/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

montako tuntia päivässä makasitkaan palstalla? 

Vierailija
8/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan hienoa, että on läheiset välit perheen kassa, kuten täällä on mainittu. Mutta monta tuntia puhelimassa on kyllä ihan poikkeuksellista. Siinähän sen päivän lähes kaikki vapaa-aika sitten meneekin. Eikä ole kyllä kyse mistään mustasukkaisuudesta ap:n tapauksessa. Ja kun äitinsä kanssa oli ollut ollut 8h puhelimessa, niin siihenhän ei oltu laskettu vielä puheluita veljelle mukaan...ja nämä puhelut menee aina kumppanin kanssa vietetyn yhteisen ajan/tekemisen edelle.

Juttele miehesi kanssa ja kerro, että toivot että mies antaisi arvoa myös teidän yhteiselle keskinäiselle ajalle, juuri esim. että voitte katsoa sen leffan rauhassa yhdessä tai syödä rauhassa yhdessä jne. Jos vaikka vastaakin puheluun, niin kertoo että olette katsomassa elokuvaa, jos soittaisi vasta myöhemmin takaisin. Tai pistää viestin, että "oliko kovin tärkeää, jos soitan vähän myöhemmin takaisin, katsotaan nyt leffaa X:n kanssa" tms.

Sinä olet nyt se itsetäänselvyys tällä hetkellä ja muut laitetaan ajankäytössä jatkuvasti edelle. Kyse on arvostuksesta.

Vierailija
9/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä mies, kun huolehtii muistakin ja jaksaa heitä kuunnella.

Miehellä on erilainen vastuu muista kuin naisilla, sillä he kokevat auttamisen toisella tavalla kuin nainen.

Vierailija
10/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen, että on läheiset välit ja halutaan auttaa. Mutta tässä muutama esimerkki hyvin tyypillisestä päivästä:

- Herätys aamulla klo 8. Miehen äiti soittaa klo 8.30. Minä laitan aamiaista. Mies puhuu äidilleen koko aamiaisen ajan. Puhelu päättyy noin 9:15. 

- Olemme lähdössä lenkille. Miehen äiti soittaa. Istun hetken eteisessä lenkkarit jalassa 10 min. Puhelu jatkuu. Otan kengät pois jalasta ja menen olohuoneeseen istumaan. Mies tiedostaa tämän, ja sanoo äidilleen että olemme juuri lähdössä lenkille, muttei lopeta puhelua. Puhelu päättyy 30 minuuttia myöhemmin. 

- Lenkin päätteeksi käymme kaupassa. Äiti soittaa. Mies puhuu äidin kanssa minun tehdessäni ostoksia enkä tahdo saada häneen puheyhteyttä. Ostosreissun päätteeksi mies huomaa, etten ole ottanut kaupasta kaikkea mitä hän olisi halunnut. 

- Saavumme lenkiltä reilua tuntia myöhemmin. Olemme sopineet, että minä tiskaan ja mies alkaa laittaa ruokaa kun olen valmis. Miehen äiti soittaa. Menen tiskaamaan. Tiskattuani huikkaan miehelle, että hän voi nyt aloittaa. Mies ei lopeta puhelua. Hän puhuu reilun tunnin. Minulla alkaa olla niin kova nälkä, että menen keittiöön aloittamaan ruoanlaittoa. Kun mies huomaa tämän, hän saapuu keittiöön ja hätistää minut pois. Hän ryhtyy kokkaamaan ja puhumaan samalla videopuhelua äidin kanssa. 

- Kun ruoka on valmis, istumme pöytään. Mies puhuu äidin kanssa samalla kun syömme. Mies lopettaa puhelun kun olemme viimeistelemässä ruokailua. Juomme kahvit, jonka jälkeen mies poistuu puhumaan äitinsä kanssa. 

- Illalla, n. klo 21.30 katsomme elokuvaa. Kun siitä on kulunut vain vähän alkua, äiti soittaa. Mies sanoo, että olemme katsomassa elokuvaa, muttei lopeta puhelua. Puhelu kestää. Siirryn lukemaan kirjaa. Kello on jo 23 kun mies lopettaa puhelun. Alan olla väsynyt. Sanon miehelle, etten pysty enää katsomaan leffaa loppuun sinä iltana. Mies soittaa äidilleen ja jää puhumaan puhelua kun menen nukkumaan. 

Ap 

Vierailija
11/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ap, jos miehesi oli erilainen. Ei välittäisi vähääkään läheisistä, ei vastaisi heidän puheluihinsa, ei soittaisi heille jos he sitä kaipaavat, ei auttaisi heitä neuvoillaan ja kuuntelmalla.

Sillon sinä haukkuisit tällä palstalla miestäsi, miten kova ja kylmä ja ilkeä ja piittaamaton miehesi on.

Olet ap harvinaisen itsekäs ihminen, kai itsekin sen tajuat?

Vierailija
12/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pösilö ap!

Vierailija
13/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useaan kertaan kiertänyt tämä sama provo hieman muunneltuna. Vähän kun anoppihullun näppikseltä.

Vierailija
14/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLE HILJAA

Vierailija
15/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ahdistavalta. Tuossa ei ole kyllä napanuora katkennut äidin ja pojan välillä. Itse en tuollaista myöskään jaksaisi. Teillä tulisi pariskuntana/perheenä olla oikeus omaan elämään, eikä miehesi äidin kuulu eikä tarvitse tietää kaikkea mitä te päivän tai viikon aikana teette ja suunnittelette. Kyllä kerran, pari viikossa soittelun pitäisi riittää.

Vierailija
16/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia. Mulla ollut samankaltainen tilanne, lisänä se että miehen äiti sätti mua miehen puolesta kaikesta mistä mies millonkin pahoitti mielensä. Lopulta tulin siihen tulokseen että mies taitaa olla parisuhteessa äitinsä eikä mun kanssa. Ero tuli lopulta, tosin eri syystä, mutta tuota käytöstä ei todella myöskään jäänyt ikävä.

Vierailija
17/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ap, jos miehesi oli erilainen. Ei välittäisi vähääkään läheisistä, ei vastaisi heidän puheluihinsa, ei soittaisi heille jos he sitä kaipaavat, ei auttaisi heitä neuvoillaan ja kuuntelmalla.

Sillon sinä haukkuisit tällä palstalla miestäsi, miten kova ja kylmä ja ilkeä ja piittaamaton miehesi on.

Olet ap harvinaisen itsekäs ihminen, kai itsekin sen tajuat?

Mitä mieltä olisitte siitä, jos miehenne puhuisi puhelimessa esimerkiksi koko aamiaisen ja lounaan ajan kun samalla istutte vieressä? Tai jos hän keskeyttäisi sen vuoksi jonkin yhteisen tekemisen, kuten elokuvan katsomisen tai ravintolaillan? Puhuvatko teidän miehenne perheenjäsentensä kanssa 6+ tuntia päivässä? 

Sekä minä että sisarukseni soittelemme vanhempiemme kanssa kuulumisia säännöllisesti, ja tiedämme, että aina voimme puolin ja toisin soittaa, oli vuorokaudenaika mikä tahansa, jos tarvetta siihen tulee. En pidä meitä mitenkään itsekkäinä. Tarvitaanko siis siihen, ettei olisi itsekäs, monta tuntien mittaista puhelua päivässä? 

Minusta tuntuu usein pahalta, että mies ei tunnu pitävän yhteistä aikaamme sen verran arvokkaana, että voisi edes joskus sanoa äidilleen, että "olemme nyt ravintolassa/katsomassa leffaa/tms ja että soitellaanko myöhemmin". 

Vierailija
18/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi erikoiselta, ap. Varmaankin sinun pitää muuttaa miehestäsi erilleen ja alkaa soitella hänelle, jos haluat hänen seuraansa.

Ihan kahjo tilanne. Jos teillä olisi lapsia, hoitaisit heitä yksin, jotta mies voi puhua loputtomia puheluitaan.

Millaisia asioita mies juttelee äitinsä kanssa? Toimiiko tämän terapeuttina? Hänen lapsuudenperheessään on roolit ylösalaisin. Miehen pitäisi elää omaa elämäänsä ja äidin tukea häntä siinä. Olisi kamalaa ripustautua tuolla tavalla omaan aikuseen lapseensa.

Vierailija
19/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mukava, jos poika soittaisi edes joskus, kuten ennen. Ei hän soita enää koskaan, ja aavistan, että jotakin outoa on menossa.

Vierailija
20/22 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että mies tosiaan puhuu äidilleen? Kuullostaa silti siltä, että kotona on keskustelun paikka. Saattaisin kiusallaan (leikillään) piilottaa puhelimen tai teljetä sen sellaiseen paikkaan, mistä sitä on vaikea saada irti ilman lukkoa.