Voiko puolison rahankäyttöön puuttua?
Avomiehestä on tullut raha-asioissa aivan holtiton. Hän käyttää rahaa täysin surutta isoihin ja pieniin hankintoihin. Viimeksi osti tarpeisiin nähden aivan liian kalliin auton, ruokaan menee helposti 500 euroa kuukaudessa (minä en todellakaan suostu maksamaan puolia moisesta tuhlauksesta, myönnetään tämä) ja joka päivä pitää olla joulu. Ulkomaille täytyy päästä kaksi kertaa vuodessa, minä en lähde yleensä mukaan, ja rahapeleihinkin menee useampi satanen kuussa.
Tämä liittyy ehkä ikääntymiseen. Kun olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, hän sanoo että elämä on liian lyhyt ja ettei aio kuolla rikkaana, kun ei ole edes ketään jolle varat jättää. Ei siis ole lapsia.
Voinko, tai SAANKO yrittää tehdä jotain? Itse olen säästäväinen ja kurinalainen mitä rahaan tulee. En minäkään jätä asioita tekemättä koska pihistelen, mutten myöskään liiottele.
Mielipiteitä? Onko joku puuttunut teidän rahankäyttöön tai oletteko itse puuttuneet?
Kommentit (69)
Toisen kanssa voit keskustella, mutta viime kädessä jokainen tekee omat ratkaisunsa. Puolisoiden kovin erilainen rahankäyttö on omiaan luomaan ongelmia. Keskustele asiasta, joko toinen muuttaa tapojaan tai ei. Ellet ole jatkossa tilanteeseen tyytyväinen, joko sopeudut tai eroat.
Jos tienaa itse rahansa, päättää mihin ne käyttää. Sinun ei tarvitse maksaa hänen kuluja, jos hänellä itsellään on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En puutu. Mutta meillä ei ole puolison kanssa yhteistä omaisuutta ja sitoumuksia, joten miehen rahankäyttö ei vaikuta minun omaisuuteeni.
Onneksi meillä on sama tilanne, ei yhteistä omaisuutta. Ajattelen vain hänen itsensä parasta, olen siis sanalla sanoen huolissani, että elää yli varojensa.
Mutta ehkä ei tosiaan kannata puuttua asiaan.
Ap
Voit ja saat puhua, mutta lopulta päätösvalta on tietysti miehellä itsellä. Sinä voit valita haluatko yhteisen talouden tällaisen miehen kanssa. Ettekö voisi asua omissa asunnoissanne? Silloin voitte pitää taloutenne täysin erillään.
Maksaako mies kuitenkin mutisematta puolet teidän yhteisistä kuluista? Miksei mies maksa ruokakuluista isompaa osaa, jos hän ostelee mitä sattuu? Et kerro tiedän ikää, mutta iän myötä alkaa kulujakin tulla, jos vaikka haluaa kotiapua helpottamaan arkea. Se tarkoittaa, että sinä yksin joudut kustantamaan kotisiivoukset ja muut palvelut, kun miehellä ei ole rahaa. Onhan teillä avioehto kunnossa? Ihan tuota peliriippuvuutta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puutu. Mutta meillä ei ole puolison kanssa yhteistä omaisuutta ja sitoumuksia, joten miehen rahankäyttö ei vaikuta minun omaisuuteeni.
Onneksi meillä on sama tilanne, ei yhteistä omaisuutta. Ajattelen vain hänen itsensä parasta, olen siis sanalla sanoen huolissani, että elää yli varojensa.
Mutta ehkä ei tosiaan kannata puuttua asiaan.
Ap
Sen verran voit avautua, että sä et sit ole mikään pankki, jos hillopurkki tyhjenee.
Jos hän maksaa puolet yhteisistä kuluista ja tuo tuhlattu raha on hänen omaa rahaansa, niin et voi siihen puuttua. Huolesi voit ilmaista, mutta siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Voit ja saat puhua, mutta lopulta päätösvalta on tietysti miehellä itsellä. Sinä voit valita haluatko yhteisen talouden tällaisen miehen kanssa. Ettekö voisi asua omissa asunnoissanne? Silloin voitte pitää taloutenne täysin erillään.
En tosiaan halua yhteistä tiliä, sellaista ei olla edes harkittu. Mutten myöskään näe, että erilleenmuutto olisi tarpeellista. Maksamme 50/50 asumisesta, mutta ruokaan en osallistu tuossa suhteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Maksaako mies kuitenkin mutisematta puolet teidän yhteisistä kuluista? Miksei mies maksa ruokakuluista isompaa osaa, jos hän ostelee mitä sattuu? Et kerro tiedän ikää, mutta iän myötä alkaa kulujakin tulla, jos vaikka haluaa kotiapua helpottamaan arkea. Se tarkoittaa, että sinä yksin joudut kustantamaan kotisiivoukset ja muut palvelut, kun miehellä ei ole rahaa. Onhan teillä avioehto kunnossa? Ihan tuota peliriippuvuutta ajatellen.
Maksaa puolet. Maksaa ruokakuluista isomman osan. Olemme nelikymppisiä, ja tosiaan avoliitossa. Periaatteessa kaikki siis kunnossa, mutta huolissani olen.
Ap
Mun mielestä toi ei nyt kuulosta kauhean pahalta tuhlaamiselta. Kyllä sitä elämästä pitää nauttia :) Kunhan muistaa vaan myös pistää vähän säästöön pahan päivän varalle.
ellei kyseessä oo yhteiset fyffet ni so what.
%O %P
Ehkä voisit kysyä, elääkö yli varojensa. Jos ei, niin kaikki lienee hyvin ja voit lopettaa turhan huolehtimisen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen omat rahat, miehen päätös. Tienaa lokki omat rahasi
Keksi jotain omaperäisempää. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa puolet. Maksaa ruokakuluista isomman osan. Olemme nelikymppisiä, ja tosiaan avoliitossa. Periaatteessa kaikki siis kunnossa, mutta huolissani olen.
Ap
Ok, hyvä juttu, että ette ole naimisissa. Jos mies maksaa osansa, niin sitten on ihan sama, miten mies rahansa käyttää. Pidät vain huolen, että mies ei saa käsiisi sinun pankkitunnuksia. Oikein varovaisena voisit hommata itsellesi vapaaehtoisen luottokiellon, niin mies ei saa haettua luottoa sinun nimiisi. Muuten en näin kirjoittaisi, mutta aloituksessa kerroit, miten mies pelaa sadoilla euroilla kuukaudessa. Se haiskahtaa jo pahalta riippuvuudelta.
Jos hän elää velaksi, niin sitten se on ongelma, johon täytyy puuttua, koska elätte parisuhteessa ja se vaikuttaa sinunkin vointiisi. Jos hän sen sijaan ei ole yhtä säästäväinen kuin sinä (tai kuin sinä haluaisit) niin se on vain mielipide-ero ja toisen erilainen näkemys täytyy voida hyväksyä. Eri asia on, jos teidän mahdolliset yhteiset haaveet eivät onnistu, koska rahat katoavat rahapeleihin jne. turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän elää velaksi, niin sitten se on ongelma, johon täytyy puuttua, koska elätte parisuhteessa ja se vaikuttaa sinunkin vointiisi. Jos hän sen sijaan ei ole yhtä säästäväinen kuin sinä (tai kuin sinä haluaisit) niin se on vain mielipide-ero ja toisen erilainen näkemys täytyy voida hyväksyä. Eri asia on, jos teidän mahdolliset yhteiset haaveet eivät onnistu, koska rahat katoavat rahapeleihin jne. turhuuksiin.
Esimerkiksi auto on laina-auto. Ja hyvin kallis.
Ja yhteisistä haaveista alan hiljalleen luopua, sillä realiteetti on, ettei meillä niihin tätä menoa ole mahdollisuuksia.
Ap
Niin jotkut naiset eivät puutu vaikka mies tuhlailee naisen rahoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yhteisistä haaveista alan hiljalleen luopua, sillä realiteetti on, ettei meillä niihin tätä menoa ole mahdollisuuksia.
Ap
Yhteiset haaveet = sinun haaveesi.
Ei ole mahdollisuuksia = mies ei maksa sinun elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yhteiset haaveet = sinun haaveesi.
Ei ole mahdollisuuksia = mies ei maksa sinun elämääsi.
Totta, minun haaveeni. Ne asiat, mitä elämältä ja parisuhteelta haluaisin. Miehen näkemys on nykyään erilainen.
Epätotta, mies ei maksa edes omaa elämäänsä vaan kaikki velaksi. Minä maksan oman elämäni.
Ap