Työkaveri lopettanut syömisen kokonaan työpäivän aikana
Minusta tuo on jo todella huolestuttavaa. Aiemmin söi ihan normaalisti, mutta on nyt aloittanut jonkin ruokavaliomuutoksen, jonka seurauksena ei syö kuulemma aamupalaa eikä lounastakaan. Tuntuu aina päivät pitkät vain tärisevän työpöytänsä ääressä ja valittelee itsekin heikotustaan..??
Olen miettinyt, sanoisinko jotain. Kuulemma syö vain töiden jälkeen kerran. Hän oli vain hieman ylipainoisen näköinen aikaisemmin ja oli aiemmin vähähiilarisella dieetillä, mutta vaikutti paljon parempivoipaiselta kuin nykyään. Onko tämä jokin uusi muotidieetti taas!
Hän on laihtunut jonkin verran tässä viimeisten viikkojen aikana, mutta alkaa näyttämään jo tosi heikolta.
Mitä voin tehdä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten voi jotain kiinnostaa kollegan syömiset...
Meillä on erittäin pieni toimisto ja olen jo kertaalleen tehnyt työkaverin työtehtäviä, koska hän joutui olemaan pitkällään pyörrytyksen vuoksi. Olemme myöskin tehneet yhdessä töitä jo 9 vuotta, joten olen ihan hänen voinnistaan kyllä huolissani.
AP
Ei minua ainakaan ala pyörryttämään, vaikka syön vasta kotona.
Työkaveri varmaan pätkäpaastoaa. Odota vain, parin vuoden kuluttua pääset viimeistään ihmettelemään jotain uutta, sen hetken trendiin sopivaa ruokavalioa, kunhan siinä välissä on lihonut nyt laihtumansa kilot korkojen kera takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei pidä kollegoistaan? Lounas on todellakin päivän hirvein hetki, kun pitäisi smalltalkata työ”kaverien” (selkäänpuukottajien) kanssa. En suostu syömään muruakaan!
Syömme kaikki aina eri aikaan, sillä meitä on 3 työntekijää ja kaksi on aina puhelimen äärellä. Tämän vuoksi huolestuinkin työkaveristani, koska jouduin itse huolehtimaan hänen puhelimestaan, kun hän meinasi pyörtyä ja joutui menemään taukohuoneen sohvalle 5 minuutiksi.
Olemme aina olleet työpaikalla hyvässä hengessä, ja olen huolissani.
Hän on nyt 3 viikkoa noudattanut tätä syömättömyyttä ja tuntuu voivan koko ajan huonommin. En minä kyttää hänen syömisiään aiemmin, vaan olen huomannut viime aikoina hänen heikotuksensa vaikuttavan hänen vointiinsa suuresti.
Mutta yleinen mielipide tuntuu olevan, että hän siis paastoaa ja minun pitää huolehtia omista asioistani. Ehkä teen sitten niin. Mutta en osaa olla puuttumatta siihen, että hän ei pysty tekemään töitään enää :/
AP
Tuli kyllä selväksi, että työkaverisi lepäsi 5 minuuttia heikotuksen vuoksi. Sekö tässä on se ongelma?
Kyllä ja ihan validi ongelma onkin. En minä ala tekemään ainakaan jonkun toisen töitä siksi, että hän on jollain dieetillä ja voi sen takia niin huonosti ettei pysty töitään tekemään. Potkut sellaselle.
Sinun ei tarvitse pomolle mainita hänen syömisistään mitään. Kerrot vaan, että pyörtyilee ja joudut tekemään hänen hommiaan.
Siinähän käy kuin mustalaisen hevoselle: Just kun oppii olemaan syömättä, niin kuolee.
Tosiasiassa, hyvin monet työpaikat antavat työpaikkalounaan osana palkkaa, jotta työntekijät tekevät koko päivän ahkerasti työtä, koska verensokeri ei laske liikaa eivätkä ihmiset syö jotakin roskaruokaa ja ylitä puolen tunnin lounasaikaa. Ei tuo ole mitään huviaikaa, vaan työvoiman huoltoaaikaa.
Jospa hän ei vain juo tarpeeksi näillä helteillä.
Jos on muslimi ja viettää ramadania.
Diabeetikolle paasto voi olla vaarallinen. Jospa kävisi työterveyshuollossa tarkistuttamassa veriarvonsa.
Työkaverilla voi olla vaikka vaikeita vatsavaivoja, jolloin hän välttää syömistä työpäivän aikana.
Koska ruuasta tulee tiettyjä oireita tai paha olo.
Ja mitäs se sulle ap kuuluu, milloin työkaveri syö tai on syömättä. Se on henkilökohtainen asia.
Hänellä on varmasti omat syynsä siihen, ja ne syyt eivät muille kuulu.
Siis olet todellinen tollo kyylä ap!
Näillä helteillä voi pyörtyä ja voida pahoin jopa ihan terveet ja hoikat ihmisetkin.
Ihmisillä on erilainen lämmönsieto kyky.
Ainoa mikä on tärkeää helteillä on se, että juo tarpeeksi. Pitää juoda, vaikka ei janotakaan.
Itesellä on kokemusta fyysisen sairauden takia, mitä tarkoittaa se että, muistaa todella juoda helteellä vettä tai kivennäisvettä.
Ilman nestettä tulee nopeasti huono olo kuumalla, ja hyvin nopeasti, voi joutua jopa tiputukseen, jos ei muista tai välitä juoda helteillä. Näin käy esimerkiksi vanhuksille usein, koska iän myötä janon tunne usein katoaa kokonaan.
Joskus meidän duunissa on kiireitä päiviä, ettei yksinkertaisesti ehdi syömään, ei pitämään sitä ruokataukoa.
Tällöin hörpätään pari kuppilista kahvia ja juodaan jotain pitkin päivää.
Ihan tavallista tämä ei tietenkään ole, mutta näin kyllä toisinaan sattuu.
Voi syödä sitten työpäivän jälkeen kotonaan. Kuitenkin aina kaikissa tapauksissa on tärkeää juoda nestettä, jo pari dl tuoremehua pitää virkeyttä yllä terveellä ihmisellä, jos ehdi 8 tunnin aikana syömään.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla voi olla vaikka vaikeita vatsavaivoja, jolloin hän välttää syömistä työpäivän aikana.
Koska ruuasta tulee tiettyjä oireita tai paha olo.
Ja mitäs se sulle ap kuuluu, milloin työkaveri syö tai on syömättä. Se on henkilökohtainen asia.
Hänellä on varmasti omat syynsä siihen, ja ne syyt eivät muille kuulu.
Siis olet todellinen tollo kyylä ap!
Kyllä se ruokavalio siinä vaiheessa kuuluu esimiehelle, jos ei pysty töitään hoitamaan kunnolla ja työkaverit joutuvat tuuraamaan.
"Tuntuu aina päivät pitkät vain tärisevän työpöytänsä ääressä." missä vaiheessa ap tekee töitä, kun päivä kuluu työkaveriaan tarkkaillen? Keskitypä ap työtekoon. Siitä sinulle palkka maksetaan.
No jos ootte pomolle juoruilleet, niin eikö pomo ole ehdottanut tälle työntekijälle käyntiä työterveydessä.
Näin yleensä toimitaan!
Ja kyllä se työkaveri pyörtyy yhden kerran kunnolla näin helteillä, niin että pitää ambulanssi soittaa ja joutuu sairaalaan. Joten ole huoleti ap.
Ja voihan työkaverilla olla vaikka rankka sterssi päällä, jostain syystä, niin rankka, ettei hänelle yksinkertaisesti ruoka maistu.
Jos on oikeasti huolissaan, eikä vain utelias, niin asia täytyy ottaa puheeksi työkaverin itsensänsä kanssa, ja jos edelleen ei jaksa töitään hoitaa, jutella esimiehelle.
Erittäin yksinkertaista, mutta ap on niin toope, että lavertelee työpaikkansa asiat julkisella palstalla, sen sijaan, että hoitaisi asian fiksusti, kuten ihmiset yleensä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
No jos ootte pomolle juoruilleet, niin eikö pomo ole ehdottanut tälle työntekijälle käyntiä työterveydessä.
Näin yleensä toimitaan!
Ja kyllä se työkaveri pyörtyy yhden kerran kunnolla näin helteillä, niin että pitää ambulanssi soittaa ja joutuu sairaalaan. Joten ole huoleti ap.
Ja voihan työkaverilla olla vaikka rankka sterssi päällä, jostain syystä, niin rankka, ettei hänelle yksinkertaisesti ruoka maistu.
Jos on oikeasti huolissaan, eikä vain utelias, niin asia täytyy ottaa puheeksi työkaverin itsensänsä kanssa, ja jos edelleen ei jaksa töitään hoitaa, jutella esimiehelle.
Erittäin yksinkertaista, mutta ap on niin toope, että lavertelee työpaikkansa asiat julkisella palstalla, sen sijaan, että hoitaisi asian fiksusti, kuten ihmiset yleensä tekevät.
Ei tällaisia asioita ole niin helppo ottaa ihmisten kanssa puheeksi, joten ymmärrän ihan hyvin, että ap kyselee apua. Se, ottaako asian puheeksi suoraan työkaverin kanssa vai laittaako esimiehen asialle on sitten asia erikseen ja siihen vaikuttaa monikin asia. Itse en ainakaan joltain ihan kp-työkaverilta menisi kysymään suoraan yhtään mitään, jos olisin varma, ettei reagoi kyselyyn positiivisesti. Toisaalta mä en myöskään haluaisi vastuulleni sitä, etten olisi puuttunut asiaan, jos työkaverille kävisi tuollasisen seurauksena ihan oikeasti huonosti ja jouduttaisiin vaikka viemään ambulanssilla pois tms. Sellaisesta välinpitämättömyydestä saattaisi joutua jopa vastuuseen.
Anna olla syömättä, ei ole sinun asiasi. Jos vaikuttaa toistuvasti työtehoon niin vasta siitä tulee ilmoittaa ylemmäs.
Kyllä meidän työpaikalla ainakin pidetään sen verran työkavereista huolta, että tuollaisiin asioihin puututaan. Eiköhän juttelu työterveyshoitajan tai -lääkärin kanssa olisi oikea paikka, jos vaikkapa joku uusi dieetti aiheuttaa tuollaista.
Tällä palstalla pyörii kyllä todella kylmiä ja epämiellyttäviä ihmisiä, jotka mieluummin vain sulkevat silmänsä ympärillä tapahtuvilta epämiellyttäviltä asioilta, kun sen sijaan pitäisi tehdä jotain asian korjaamiseksi. Tässäkään tapauksessa "oikein" tekeminen ei vaadi kovinkaan paljon työtä.
Syön kyllä kotona. Sinä olet selvästikin läski ja haluat, että muutkin ovat.