Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen vuokranantaja ei ole palauttanut vakuuksia

Vierailija
24.06.2020 |

Muutin toukokuussa pois vuokra-asunnosta jossa asuin reilun vuoden. Vuokrasin asunnon välitysfirman kautta mutta vuokranantajani oli yksityishenkilö. Vuokrasuhteen aikana vuokranantajaani sai todella heikosti yhteyttä. Soittoihin hän ei koskaan vastannut, viesteihin toisinaan jos itse toistuvasti ensin pisti samasta asiasta monta tekstiviestiä. Tällainen tilanne oli esimerkiksi silloin kun wc:n hanan/suihkuletkun kanssa tuli ongelmia. V-antaja lupasi itse tulla katsomaan lähiaikoina ja palaavansa asiaan seuraavana päivänä. Tuli kun olin viestein 3 vai 4 kertaa kuukauden ajan kysellyt perään milloin on tulossa.

Luovutettuani avaimet välitysfirmaan vuokranantaja kävi tekemässä seuraavana siittä päivästä kuntotarkistuksen ja ilmoitti viestillä että asunto oli ok mutta uunin olin unohtanut pestä. Vastasin samantien että milloin voin tulla uunin pesemään (jonka olin unohtanutkin). En saanut toistuviin viesteihin vastausta enää häneltä.

En ole saanut vakuutta (2kk vuokraa vastaava summa) takaisin edelleenkään. Eilen pistin viestiä ja kysyin milloin palauttaa vakuudet minulle. Vastasi että uuni on edelleen pesemättä ja odottaa sen pesua. Vastasin niin ikään että koska sopisi tulla se uuni pesemään. Tähän sain muutaman tunnin päästä vastaukseksi "Olen nyt asunnolla käymässä ja täällähän on kaikenlaista vikaa, 1lattialista repsottaa ja olet sen aiheuttanut ilmeisesti että vettä kaatunut lattialle, asunnossa on outo paha haju" ym. Näistä asioista hän ei ollut maininnut sanaakaan kun ilmoitti tehneensä kuntotarkistuksen. Vastasin hänelle ettei asunnossa mikään haissut sieltä viimeisen kerran lähtiessäni ja 1 repsottavaan lattialistaan en osaa mitään sanoa. Vuokranantaja vastasi että hänen pitää tilata asunnon isännöitsijä selvittämään joskus hajun alkuperä.

Miten kuuluisi toimia? Mietityttää tuon v-antajan motiivit asiassa. Onko minulla nyt mitkä oikeudet asiassa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa aina kuvat, mielellään videokuvat joka kolkasta, sekä muuttoa ennen että muuton jälkeen. Lähettäkää ne heti sähköpostilla sille vuokraisännälle.

Vierailija
2/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa aina kuvat, mielellään videokuvat joka kolkasta, sekä muuttoa ennen että muuton jälkeen. Lähettäkää ne heti sähköpostilla sille vuokraisännälle.

Hajua ei voi kuvata, olkoon kyse nyt sitten minkälaisesta hajusta vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon lopputarkastus tehdään aina yhdessä, vaikka vuokravälitysfirma olisikin paperitöissä mukana.

Miksi se on vuokralaiselle niin vaikeaa? Minulla on ollut vuosien mittaan yli 20 vuokralaista ja heistä vain 3 on ollut mukana lopputarkastuksessa, vaikka jo asunnon irtisanomisvaiheessa olen kysynyt, minä päivänä vuokralaiselle se tarkastus sopii. Ei tunnu sopivan koskaan, tulee vain tieto, että hei, me jo muutettiin, avaimet on asunnon tiskipöydällä.

Vierailija
4/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta nyt jo selvisi ettei aio maksaa takuuvuokraa takaisin. Joko käyttää sen uuninpesuun ja repsottavan laatan korjaamiseen tai sitten ei.

Vierailija
5/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää kusettaa sinua. Varmaan tehnyt noin ennenkin. Et tule saamaan rahojasi takaisin, paitsi oikeusteitse

Vierailija
6/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla asiassa minkäänlaisia oikeuksia?

Vierailija
7/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi "unohtaa" pestä uunin?

Vierailija
8/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys kuluttajariitalautakuntaan. Se on ilmaista vaikka käsittely onkin hidasta.

Ja vuokranantajalta kirjallinen selvitys kuitteineen, mihin on käyttänyt/käyttämässä sinun rahasi. Niitä ei voi viedä mutu-meiningillä.

Vierailija
9/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastus aina yhdessä!

Jos uuni on pesemättä, kertoo siitä että myös liesituuletin, lieden tausta, ym.pesemättä.

Pesuhuoneen lattiakaivo pesemättä-se haisee!

Lattiakaivoissa uusissa,on kahva josta nostetaan ylempi suodatin pois. Sen alla voi olla vuosien liejut.

Näin kävi mulla kun muutin vuokra-asuntoon jossa kaamea mädän haju.

Vierailija
10/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on ollut tyhjillään, haju voi tulla kuivuneista vesiliukoista ja ratkeaa sillä että valuttaa vettä viemäriin.

Vierailija
11/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt laitat tänään vuokranantajalle viestin, jossa lukee, miten vuokranantaja oli hyväksynyt teidän tarkastaessa asunnon kunnon. Laitat myös, että et ole päässyt pesemään kyseistä uunia näinkin pitkään aikaan vuokranantajan takia. Tämän jälkeen kirjoitat, että jos vuokratakuuta ei ole maksettu 5 arkipäivän kuluessa, tulet vaatimaan lakisääteistä korkoa maksamattomasta takuuvuokrasta. Tämän jälkeen otat yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan ja kysyt neuvoa, miten edetä sieltä käsin asiasta (kuluttajariitalautakunta on ilmainen).

Vierailija
12/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt pikaisesti hoitamassa se uunin pesu niin voit vaatia vakuuden sen jälkeen takaisin.

Vierailija
13/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tyhjään asuntoon on ilmestynyt outoa hajua, todennäköisesti viemärien hajulukko on kuivunut. Homma korjaantuu kun lasketaan vettä.

Vierailija
14/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy nyt pikaisesti hoitamassa se uunin pesu niin voit vaatia vakuuden sen jälkeen takaisin.

Selvästi AP olisi tämän tehnyt, jos vuokranantaja päästäisi AP:n asuntoon. Vuokranantaja selkeästi tahallaan pimittää takuuvuokraa, eikä todellakaan koko kahden kuukauden takuuvuokraa voi pitää jonkun uuninpesun takia. Oikeus todennäköisesti katsoo, että uuninpesuun menee maksimissaan 50e.

Vierailija
15/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava vuokranantaja, yritti pimittää takuuvuokran itselleen valittamalla kaikenlaista asunnon kunnosta. Luuli minua kai tyhmäksi kun olin parikymppinen tyttö.

Maksoi sitten vihdoin, kun sanon että hänen on annettava minulle sitten kirjallisena ilmoitus siitä mihin takuuvuokra käytetään, kuitteineen. Tämä on siis laissa määrätty.

Älä anna pompotella, pidä vaan kiinni omaisuudestasi.

Vierailija
16/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittää kusettaa sinua. Varmaan tehnyt noin ennenkin. Et tule saamaan rahojasi takaisin, paitsi oikeusteitse

Ja nyt varsinkin korona-ajan tuoman mahdollisen taloudellisesti heikon tilanteen takia moni sortuu huijauksiin.

Hänellä voi olla tiukkaa, siksi hän tekee näin.

Haiskahtaa tietenkin pahalta huijaukselta. Takuuvuokraa ei voi mitenkään ottaa jonkun subjektiivisen hajun takia, eikä joku repsottava lista vaikuta elämiseen millään tavalla.

Sillä ei ole mitään oikeutta viedä takuuvuokraa näin, joten voit patistaa häntä sanomalla että teet rikosilmoituksen tms jos hän aikoo kavaltaa rahasi. Rahat tilille heti.

Vierailija
17/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hän ei alunperin ollut tehnyt kuntotarkistusta silloin kun väitti että kaikki on ok, teki sen jälkikäteen ja nyt ulisee ja tuli asuntoon jossa ei ole vettä laskettu moneen viikkoon = siellä haisee viemärit.

Ja se viemärin haju on täysin normijuttu asunnoissa joissa ei ole asukasta hetkeen, kun vettä ei lasketa viemäreihin jatkuvasti. Jokaisen lyhyenkin reissun jälkeen asunnon viemärit haisee.

Vuokranantaja on siis todella härski / tyhmä kusettaja.

Vierailija
18/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytä myös kaikki vuokranantajasi kanssa vaihdetut viestit. Ne ovat todisteena tilanteessa, missä hän todennäköisesti väittää muuta. Ja varsinkin jos asia etenee kuluttajariitalautakuntaan.

Sinuna laittaisin nyt napakan viestin, jossa ilmoitat tahtovasi rahasi takaisin tai ryhdyt toimenpiteisiin.

Vierailija
19/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa myös yhteyden vuokralaisten keskusliittoon - https://www.vuokralaiset.fi/

Vierailija
20/21 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti, että lakiasiaintoimistoon on otettu yhteyttä ja asia etenee, mikäli takuurahoja ei palauteta viikon sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi