Sinä, jonka terveys kärsi VHH/ketodieetistä: mitä tapahtui?
Olen nimittäin itse yksi ihmisistä, joka oli mukana edellisessä karppausbuumissa ja siinä rytäkässä meni sitten sekä terve suhde ruokaan että terveen ihmisen aineenvaihdunta. Vaikka teinkin kaiken juuri "oikein" enkä kituutellut ruoan kanssa.
Nyt vähän huolella seurailen tätä uutta buumia... En kuitenkaan halua valistaa, kun tiedän että monille ketodieetti voi olla pelastus ja auttaa ylipainoon tai sairauksiin.
Onko täällä muita linjoilla? Haluatteko jakaa kokemuksianne?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että täällä jotkut sanovat kolesterolin nousseen taivaisiin, koska useampivuotisissa tutkimuksissa on saatu aivan eri tulokset: https://www.pronutritionist.net/2012/05/tyypin-2-diabetes-ja-karppaus-2…
"Verensokerissa, LDL-kolestrolissa, triglyserideissä ja verenpaineessa ei ollut eroa ryhmien välillä tutkimuksen lopussa. Sen sijaan HDL -kolesteroli kohosi merkittävästi vähähiilihydraattipitoisen ruokavalion aikana, mutta ei vähärasvaisen ruokavalion aikana. "
Tosi erikoista joo. En ole itse karpannut mutta olen kiinnostunut ravitsemusasioista ja seurailin aikanaan karppifoorumia. Siellä oli yksi pisimpiä ketjuja täynnä jäätäviä nousuja kolesterolissa. Ja porukka vakuuttelemassa ja taputtelemassa kyselijöitä selkään että kokonaiskole 9 on tosi hyvä ja pitkän elämän takaava lukema.
Kävin huvikseni katsomassa mitä sinne kuuluu ja taitaa olla hiljentynyt aika lailla. Koleketjussakin vielä kysellään, mutta eipä tämä viikon parin takainen kysely ollut saanut saanut tavanomaista vastausta että hyvältä näyttää suhteet
"20 kg painonpudotuksen jälkeen (vhh ja pätkäpaasto) päätin käväistä otattamassa verikokeita.
Kaikki muu oli kunnossa, paitsi ldl ja tietysti kokonaiskolesteroli. Eli seuraavanlaiset tulokset
S-Kol 11.6
S-Kol LDL 9.1
S-Kol HDL 2.2
Trigly 1.24"
Toinen erittäin pitkä ja aktiivinen ketju aikanaan kilppariongelmat.
Ketoilin pari vuotta sitten. Paino putosi kovaa vauhtia, reilussa puolessa vuodessa pääsin tavoitepainoon (-20kg). Ei tullut mittään terveysongelmia, päinvastoin. Mutta nyt kun elän tätä ylläpitovaihetta ja syön ihan normaalisti (painos ei ole lähtenyt nousuun), olen huomannut että keton jälkeen leipä on alkanut närästää ja sokerista tulee älytön aivosumu ja huono olo. Eipä tuo nyt suuri menetys ole ettei noita tulekaan syötyä enää, auttaa pysymään normaalipainossa.
Minä en syö muuta lihaa kuin kalaa, en syönyt karpatessanikaan. Silti karppaus ei minulle sopinut eikä oloani parantanut.
Mitä ihoon tulee, karppaus ei parantanut keskivaikeaa akneani, sen teki lääkkeet. Hiukset oheni myös karpatessa.
Karppasin useamman vuoden, joten kyse ei ole siitä ettenkö olisi yrittänyt tarpeeksi. Yritin kyllä ja enemmänkin.