Sinä, jonka terveys kärsi VHH/ketodieetistä: mitä tapahtui?
Olen nimittäin itse yksi ihmisistä, joka oli mukana edellisessä karppausbuumissa ja siinä rytäkässä meni sitten sekä terve suhde ruokaan että terveen ihmisen aineenvaihdunta. Vaikka teinkin kaiken juuri "oikein" enkä kituutellut ruoan kanssa.
Nyt vähän huolella seurailen tätä uutta buumia... En kuitenkaan halua valistaa, kun tiedän että monille ketodieetti voi olla pelastus ja auttaa ylipainoon tai sairauksiin.
Onko täällä muita linjoilla? Haluatteko jakaa kokemuksianne?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppasin 2008 kun oli suuri buumi ja olin gradua tehdessä päässyt pulskistumaan. Aluksi paino tippui nopeasti ja se motivoi. Sitten iski väsymys ja kolesteroli oli tosi korkea, vaikka olin alle 28v eikä sukurasitetta. Ei ollut energiaa liikkua. Vatsa ei toiminut kunnolla. Suhde ruokaan alkoi muuttua vääristyneeksi. Oli hyvät ja sallitut ruoat mutta sitten oli ne demonit, kuten peruna, pasta ja leipä.
Onneksi lopetin ajoissa ennen kuin tuli isompia ja pysyvämpiä ongelmia. Nyt tuntuu hassulta, että olen aiemmin vältellyt hillareita. Olen nyt paljon paremmassa kunnossa kuin karppausaikana ja energiaa riittää! Treenaan kovaa salilla 5 krt/vko ja syön hillittömästi hillareita, enemmän mitä lautasmalli suosittaa ja silti olen timmissä kunnossa.
Noihan on ihan eri elämäntilanteet. Ei noita voi verrata. 5 kertaa viikosaa kovaa treenaaminen on liikaa btw. 3-4 kertaakin paljon.
Ihan kuin vuonna 2010 karppifoorumilla. Jos karppaus ja liikunta ei sovi yhteen, se johtuu siitä, että liikunta on pahasta.
Vähähiilarinen tulee muotiin aina kymmenen vuoden välein. Seuratkaa vaikka.
Minulla ongelma vhh/ketoilu mikälie oli se, että mieskaveri teki sitä, mutta käytti tosi paljon kaikkea "epäterveellistä" esim. funlight mehua rahkankanssa jne.. ja söi tollasta paljon. Hän ei käyttänyt juurikaan kasviksia (käytti muttei paljon). No minulle se ongelma oli se, että menetin energiani ja laihduin (minä siis olin jo hoikka ja ei ollut tarkoitus laihduttaa).
Siitä on nyt 8 vuotta
Nyt olen taas 1,5 vuotta syönyt vhh, mutten ole mikään tiukkalinjainen. En punnitse mitään, enkä katso ravintoarvoja. Syön PALJON kasviksia esim. pakastepussin vihreitä papuja kerralla. Lihaa, kanaa, kalaa (vain luomua) ja rasvaa, munia.
Oikeastaan kaikkea mikä ei ole käsiteltyä. Syön myös välillä hiilariruokaa esim papuja ja linssejä.
Syön 3 lämmintä ateriaa päivässä joskus 4, mutta silloin tämä yksi on joku hedelmähomma (esim. 4 banaania)
Tähän nyt joku varmaan kohta sanoo, että ei ole vhh, mutta kyllä se on mutta en ole ketoosissa.
Sanon, että kaikille sopii oikeasti se että jättäisi viljat pois. Kaikille ei välttämättä sovi ketoosi.
Mutta haluaisi huomauttaa vielä sen, että itse täys "ketoosi" ei ole se tila jonka pitäiskään olla kokoajan päällä. Vaan vain sen aikaa, että kroppa alkaa käyttää rasvaa ja sitten hiilareita kuuluisi lisätä, vaikkei tietenkään sille alkuperäistasolle.
Kova närästys, söin Somaceja kuin leipää, järjetön väsymys, en meinannut jaksaa pyöräillä töihin matkaa joka oli sujunut ennen vaivattomasti, huulien kuivuminen. Ja vaivan palkaksi laihduin vain 7kg.
Vaimoni saa sopimattomia katseita.
Harrastin voimailua koko ikäni lähes 43v. ikään mutta 20 v. tiukasti. Huippu-urheilijoiden kanssa myös ja näin ainakin 25 ``ketoajaa``. Nostin omaa painoa kanarinnoilla 26 kg päätyen 192/112 formiin. yhteistulos 700kg.
Vannon kautta mutsin haudan että näistä jokainen epäonnistui eli `losahti` takaisin lähtöpainoon.
enmsin he muuttuivat oudon väriseksi aivankuin kuollut ja ihmiset haisivat kummalliselle etikalle tms.
Painoa lähti aivan simona mutta ei yhtään onnistunutta. En väitä etteikö onnistu mutta minä en havainnut
Timo Jokela
Paino laski vain nesteen verran eli 2 kg. Ei siis toiminut laihdutuksessa. Tuli hirveä leivänhimo vaikken aiemmin syönyt juurikaan koskaan leipää. Kun lopetin ketodietin, kesti vuoden verran, että sain leivän jokapäiväisen syömisen kuriin.
Tästä ketjusta tuli surullinen olo. Ketoon hurahtaneet eivät näemmä halua uskoa kokemuksia, jotka haastavat käsityksen ruokavaliosta autuaana parantajana. Olisi viisasta ottaa omassa ruokavaliossa huomioon nämä kokemukset ja olla varovainen. Esim. kilpirauhasen kanssa ei leikitä.
Pistää välillä vihaksi julkkikset jotka ilman riittävää tietotaitoa rahastavat ylipainoisia kaikenmaailman nettidieeteillä. https://myprojectisme.vaikuttajamedia.fi/2019/10/03/ketogeeninen-ruokav…
Erikoista että täällä jotkut sanovat kolesterolin nousseen taivaisiin, koska useampivuotisissa tutkimuksissa on saatu aivan eri tulokset: https://www.pronutritionist.net/2012/05/tyypin-2-diabetes-ja-karppaus-2…
"Verensokerissa, LDL-kolestrolissa, triglyserideissä ja verenpaineessa ei ollut eroa ryhmien välillä tutkimuksen lopussa. Sen sijaan HDL -kolesteroli kohosi merkittävästi vähähiilihydraattipitoisen ruokavalion aikana, mutta ei vähärasvaisen ruokavalion aikana. "
Minulle tuli kahden viikon jälkeen todella huonovointinen ja väsähtänyt olo. Voimat täysin pois. Tuli ummetusta.
Läheiset valittivat, että halusin kaamealta. Yhä muistelevat, kuinka hirveältä silloin haisin.
Totesin, että tarvitsen lautasellisen puuroa ja 2 palaa ruisleipää päivässä voidakseni hyvin.
Sillä rasvalla mitä syö on merkitystä keto-dieetissä. Ei pekonia vaan avokadoa, pähkinöitä., rasvasta kalaa. Ei ihme että teillä tukka lähtee ja nukuttaa.
Jos joku sairaus " puhkeaa" ketodieetin aikana niin se on todellisuudessa puhjennut jo aiemmin ja oireet tulevat paremmin esille ketoilun aikana. Itselläni perinnöllisiä sydän ja verisuonitauteja. Keto on erittäin hyväksi havaittu tässä osoitteessa. Iho ja hiukset kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Sillä rasvalla mitä syö on merkitystä keto-dieetissä. Ei pekonia vaan avokadoa, pähkinöitä., rasvasta kalaa. Ei ihme että teillä tukka lähtee ja nukuttaa.
Jos joku sairaus " puhkeaa" ketodieetin aikana niin se on todellisuudessa puhjennut jo aiemmin ja oireet tulevat paremmin esille ketoilun aikana. Itselläni perinnöllisiä sydän ja verisuonitauteja. Keto on erittäin hyväksi havaittu tässä osoitteessa. Iho ja hiukset kiittää.
En ymmärrä näitä keto-karppaajia! Nämä on jörestäön kaikki kuin jotain himouskovaisia tai lahkolaisia joille ei mene päähän se että ei sovi kaikille ja terveys voi mennä. Lisäksi nämä paasaa tätä uskoaan aina ja kaikkialla, missään ei saa olla rauhassa. Keto sitä ja tätä, Keto parantaa astman reuman, syövän ja mt-ongelmat. Ihan oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä keto-karppaajia! Nämä on jörestäön kaikki kuin jotain himouskovaisia tai lahkolaisia joille ei mene päähän se että ei sovi kaikille ja terveys voi mennä. Lisäksi nämä paasaa tätä uskoaan aina ja kaikkialla, missään ei saa olla rauhassa. Keto sitä ja tätä, Keto parantaa astman reuman, syövän ja mt-ongelmat. Ihan oikeasti
Minua ohjeisti ihan lääkäri aloittamaan jos en halua statiineja. Ketodieetissä ei skipata yhtään terveydelle tärkeää ruoka-ainetta pois. Kaikki tarvittava kuuluu ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että täällä jotkut sanovat kolesterolin nousseen taivaisiin, koska useampivuotisissa tutkimuksissa on saatu aivan eri tulokset: https://www.pronutritionist.net/2012/05/tyypin-2-diabetes-ja-karppaus-2…
"Verensokerissa, LDL-kolestrolissa, triglyserideissä ja verenpaineessa ei ollut eroa ryhmien välillä tutkimuksen lopussa. Sen sijaan HDL -kolesteroli kohosi merkittävästi vähähiilihydraattipitoisen ruokavalion aikana, mutta ei vähärasvaisen ruokavalion aikana. "
Tosi erikoista joo. En ole itse karpannut mutta olen kiinnostunut ravitsemusasioista ja seurailin aikanaan karppifoorumia. Siellä oli yksi pisimpiä ketjuja täynnä jäätäviä nousuja kolesterolissa. Ja porukka vakuuttelemassa ja taputtelemassa kyselijöitä selkään että kokonaiskole 9 on tosi hyvä ja pitkän elämän takaava lukema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulle tapahtui?
Ylikunto ja jonkunlainen "burn out", vaikka en edes treenannut raskaasti ja söin paljon rasvaa ja proteiinia. Olisin tarvinnut hiilaria monikymmenkertaisesti enemmän tukemaan liikuntaa ja palautumista. Ja ehdin jatkaa useamman vuoden ajan, ihmettelin vaan, kun en palaudu kunnolla ja esim. kyykyt olivat raskaita vaikka kuinka niitä treenasin ja yritin saada tankoon lisää painoa.
Kun otin hiilarit ruokavalioon, alkoikin armoton lihominen ja väsymys vaikka en syönyt kalorimääräisesti aiempaa enempää. Ihan kuin kroppa olisi varastoinut joka ainoan syömäni hiilihydraatin rasvana karppauksen jälkeen... Nyt korjailen sitten ylipainoa ja etsin tasapainoa ruokavalioon ja liikuntaan. Palautuminen sentään parempaa ja liikunta sujuu kevyemmin, vaikka painoa onkin.
Ennen VHH:ta olin normaalipainoinen ja melko terve, aloitin vatsavaivojen ja allergioiden takia ja ne kyllä helpottivatkin paljon (siksi jatkoin liian pitkään).
AP
Melkoista mutua. :D Noh, jatka sä valittamista kun me ketoilun handlaavat jatketaan ihanaa terveellistä elämäämme.
Tässä tyypillinen esimerkki kultin ajattelutavasta. Sinä olet yksin ja väärässä kun kritisoit meitä. Me olemme oikeassa, menestyviä ja parempia ihmisiä.
Hassua on, että kuitenkin samanaikaisesti nimenomaan se kultti on oma yksinäinen saarekkeensa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvää se kertoo dieetistä, että se saa sairauksien oireet tulemaan paremmin esiin?
Tämä!!! Lopetin karppailun jo viisi vuotta sitten, mutta vieläkin saattaa vaikka sitä omenaa välipalaksi mutustaessa käydä mielessä, että tämähän ei ole sopiva välipala eikä välipaloja muuten saa syödä.
Ihan kuin olisi jonkun aivopesun tai kultin uhri vaikka on vaan pyörinyt jossain ruokavaliofoorumilla.