Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka terveys kärsi VHH/ketodieetistä: mitä tapahtui?

Vierailija
23.06.2020 |

Olen nimittäin itse yksi ihmisistä, joka oli mukana edellisessä karppausbuumissa ja siinä rytäkässä meni sitten sekä terve suhde ruokaan että terveen ihmisen aineenvaihdunta. Vaikka teinkin kaiken juuri "oikein" enkä kituutellut ruoan kanssa.

Nyt vähän huolella seurailen tätä uutta buumia... En kuitenkaan halua valistaa, kun tiedän että monille ketodieetti voi olla pelastus ja auttaa ylipainoon tai sairauksiin.

Onko täällä muita linjoilla? Haluatteko jakaa kokemuksianne?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulle tapahtui?

Vierailija
2/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lähti hiukset ja kuivui iho. Ei auttanut että lisäsi rasvaa ruokavalioon. Unentarve kasvoi myös 5-6 tunnista yössä 9-10 tuntiin yössä ja silti päivisin väsytti. Kaikenlainen kestävyyttä vaativa kuntoilu kävi ihan mahdottomaksi, meni maitohapoille ja hengästyi heti. Aivoissa oli jatkuvasti sumuinen olo, tokkurainen ja lievästi sekava.

Monta kertaa yritin säätää VHH:tani eri oppien mukaan, siinä toivossa että ongelmat ratkeaa ilman että täytyy alkaa syödä hiilareita paljoa enempää. Lopulta luovutin ja päätin kokeilla mitä tapahtuu jos palaan "virallisterveelliseen". Minulle siitä seurasi kaikkea hyvää, osa oireista kuten aivosumu ja huono kestävyyskunto lähti heti ja osa vähitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairastua anoreksiaan. Painon tarkkailusta tuli pakkomielle. Kylläisyyden tunne alkoi kestää pidempään, mutta liikunnan jälkeen olo oli usein heiveröinen, meinasin pyörtyä, sydän hakkasi tuhatta ja sataa, oksetti ym.

Vierailija
4/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte toimineet jotenkin tosi väärin koska kenelläkään tuntemallani joka ketoilee, ei ole noin käynyt vaan täysin päinvastoin.

Vierailija
5/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulle tapahtui?

Ylikunto ja jonkunlainen "burn out", vaikka en edes treenannut raskaasti ja söin paljon rasvaa ja proteiinia. Olisin tarvinnut hiilaria monikymmenkertaisesti enemmän tukemaan liikuntaa ja palautumista. Ja ehdin jatkaa useamman vuoden ajan, ihmettelin vaan, kun en palaudu kunnolla ja esim. kyykyt olivat raskaita vaikka kuinka niitä treenasin ja yritin saada tankoon lisää painoa.

Kun otin hiilarit ruokavalioon, alkoikin armoton lihominen ja väsymys vaikka en syönyt kalorimääräisesti aiempaa enempää. Ihan kuin kroppa olisi varastoinut joka ainoan syömäni hiilihydraatin rasvana karppauksen jälkeen... Nyt korjailen sitten ylipainoa ja etsin tasapainoa ruokavalioon ja liikuntaan. Palautuminen sentään parempaa ja liikunta sujuu kevyemmin, vaikka painoa onkin.

Ennen VHH:ta olin normaalipainoinen ja melko terve, aloitin vatsavaivojen ja allergioiden takia ja ne kyllä helpottivatkin paljon (siksi jatkoin liian pitkään).

AP

Vierailija
6/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, missä piristyin ja unentarve väheni, sekä paino putosi ja olo parani noin muuten, niin keskittymiskyky katosi ja minulle puhkesi akne.

Vierailija
7/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppasin 2008 kun oli suuri buumi ja olin gradua tehdessä päässyt pulskistumaan. Aluksi paino tippui nopeasti ja se motivoi. Sitten iski väsymys ja kolesteroli oli tosi korkea, vaikka olin alle 28v eikä sukurasitetta. Ei ollut energiaa liikkua. Vatsa ei toiminut kunnolla. Suhde ruokaan alkoi muuttua vääristyneeksi. Oli hyvät ja sallitut ruoat mutta sitten oli ne demonit, kuten peruna, pasta ja leipä.

Onneksi lopetin ajoissa ennen kuin tuli isompia ja pysyvämpiä ongelmia. Nyt tuntuu hassulta, että olen aiemmin vältellyt hillareita. Olen nyt paljon paremmassa kunnossa kuin karppausaikana ja energiaa riittää! Treenaan kovaa salilla 5 krt/vko ja syön hillittömästi hillareita, enemmän mitä lautasmalli suosittaa ja silti olen timmissä kunnossa.

Vierailija
8/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulle tapahtui?

Ylikunto ja jonkunlainen "burn out", vaikka en edes treenannut raskaasti ja söin paljon rasvaa ja proteiinia. Olisin tarvinnut hiilaria monikymmenkertaisesti enemmän tukemaan liikuntaa ja palautumista. Ja ehdin jatkaa useamman vuoden ajan, ihmettelin vaan, kun en palaudu kunnolla ja esim. kyykyt olivat raskaita vaikka kuinka niitä treenasin ja yritin saada tankoon lisää painoa.

Kun otin hiilarit ruokavalioon, alkoikin armoton lihominen ja väsymys vaikka en syönyt kalorimääräisesti aiempaa enempää. Ihan kuin kroppa olisi varastoinut joka ainoan syömäni hiilihydraatin rasvana karppauksen jälkeen... Nyt korjailen sitten ylipainoa ja etsin tasapainoa ruokavalioon ja liikuntaan. Palautuminen sentään parempaa ja liikunta sujuu kevyemmin, vaikka painoa onkin.

Ennen VHH:ta olin normaalipainoinen ja melko terve, aloitin vatsavaivojen ja allergioiden takia ja ne kyllä helpottivatkin paljon (siksi jatkoin liian pitkään).

AP

Melkoista mutua. :D Noh, jatka sä valittamista kun me ketoilun handlaavat jatketaan ihanaa terveellistä elämäämme.

Vierailija
9/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ootte toimineet jotenkin tosi väärin koska kenelläkään tuntemallani joka ketoilee, ei ole noin käynyt vaan täysin päinvastoin.

Arvasin, että tämä tulisi puheeksi. Itse söin riittävästi ja kaikkien ohjeiden mukaisesti. Yritin säätää ruokavaliota erilaisten ohjeiden mukaan, mutta mikään ei auttanut.

Ymmärrän hyvin, että tätä on vaikea uskoa, ja toivon tietenkin että muut säästyvät samalta! AP

Vierailija
10/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten aineenvaihdunnat ja kehot ovat erilaisia. Itse olin tajuamattani vuosia VHHlla, sain kaloreita tarpeeksi ja elimistö toimi sinänsä hyvin. Olin hoikka (ja olen toki edelleen). Noin kaksi vuotta sitten päätin kokeilla ihan perinteisen leivän lisäämistä ruokavaliooni ja keho toimii niin paljon energisemmin. Treenit kulkee ja kehityn. Olin siis ennenkin ihan terve ja hyvinvoiva, mutta nykyään energiaa on kuin pienessä kylässä.

Vierailija
11/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppasin 2008 kun oli suuri buumi ja olin gradua tehdessä päässyt pulskistumaan. Aluksi paino tippui nopeasti ja se motivoi. Sitten iski väsymys ja kolesteroli oli tosi korkea, vaikka olin alle 28v eikä sukurasitetta. Ei ollut energiaa liikkua. Vatsa ei toiminut kunnolla. Suhde ruokaan alkoi muuttua vääristyneeksi. Oli hyvät ja sallitut ruoat mutta sitten oli ne demonit, kuten peruna, pasta ja leipä.

Onneksi lopetin ajoissa ennen kuin tuli isompia ja pysyvämpiä ongelmia. Nyt tuntuu hassulta, että olen aiemmin vältellyt hillareita. Olen nyt paljon paremmassa kunnossa kuin karppausaikana ja energiaa riittää! Treenaan kovaa salilla 5 krt/vko ja syön hillittömästi hillareita, enemmän mitä lautasmalli suosittaa ja silti olen timmissä kunnossa.

Noihan on ihan eri elämäntilanteet. Ei noita voi verrata. 5 kertaa viikosaa kovaa treenaaminen on liikaa btw. 3-4 kertaakin paljon.

Vierailija
12/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulle tapahtui?

AP

Melkoista mutua. :D Noh, jatka sä valittamista kun me ketoilun handlaavat jatketaan ihanaa terveellistä elämäämme.

Hienoa, että homma sujuu! Minulta meni tosiaan yöunet ja lihakset eivät palautuneet edes kevyestä liikunnasta kunnolla, edes hiilaritankkailu ei auttanut näihin edellisiin. Ja yritin kuitenkin vuosien ajan säätää ruokavaliota ja liikuntaa toimivaksi. AP

Vierailija
13/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin ohjeiden mukaan ja kyselin myös neuvoa ystäviltäni joilla ketoilu/vhh oli tuonut hyvän tunteen ja tuloksia. Itse voin kokoajan tosi huonosti. Ei jaksanut mitään ja olin pahalla tuulella kokoajan. Ei edes paino tippunut. Eli ei todellakaan sovi kaikille vaikka tekis kuinka "oikein"

Vierailija
14/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
15/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihan on ihan eri elämäntilanteet. Ei noita voi verrata. 5 kertaa viikosaa kovaa treenaaminen on liikaa btw. 3-4 kertaakin paljon.

No ei se kyllä liikaa ole mikäli tietää mitä tekee. Monijakoisella ohjelmalla voi ihan hyvin treenata kovaa viidesti viikossa.

Vierailija
16/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt terveys mennyt, mutta minulla rasvan mättäminen ei vaikuttanut mitenkään hiilarihimoon. Oikeastaan himoitsin vain enemmän kaikkea epäterveellistä hiilarimättöä. Lihoin vain siinä hommassa, mikä ei sinäänsä ole yllättävää. Nyt olen syönyt vuosia paljon vähemmän rasvaa ja reippaasti hiilareita (täysjyvää, juureksia ja hedelmiä) enkä enää himoitse samassa määrin karkkia ja muuta epäterveellistä.

Olen nyt onnellinen vegaani. :)

Vierailija
17/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: sairastuin ahmimishäiriöön. Karppasin 2008-2015 eli edellisen aallon aikaan ja sairastin käytännössä koko tuon ajan ja muutamia vuosia päälle. Luulin olevani jotenkin itsekuriton ja viallinen kun tuli ahmimiskohtauksia vaikka tein kaiken oikein. Mutta niin vaan ahmiminen hiljalleen loppui syömällä 5 krt päivässä oikeaa ruokaa monipuolisesti, mitään itseltäni kieltämättä.

Vierailija
18/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolit nousi taivaisiin, ja treeneistä (sali, lenkkeily) ei tullut enää mitään. Kauan kituutin, ja koitin kanssa säätää ruokavaliota, kunnes luovutin. Lisäsin hiilareita reippaasti ruokavalioon, ja nuo molemmat vaivat meni ohi.

Mentaalipuolella kesti aika kauan, ennen kuin se kielteinen suhde ruokaan ja syömiseen katosi. Kun lisäsin hiilareita, koko ajan oli sellainen olo, että teen nyt jotain tosi kiellettyä, suunnilleen maailma romahtaa ja terveys menee. Kyse oli kuitenkin vaan leivästä, omenasta jne. Hyvin oli karppiyhteisö osannut siis demonisoida syömiset. 

Vierailija
19/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syö riittävästi ja huolehtii levosta ja kehonhuollosta, niin ei 5 krt/viikossa salitreeniä ole mitenkään liikaa. Silloin kun karppasin, ei ollut kunnolla energiaa edes hyötyiliikuntaan. Jo perushelppo ryhmäliikuntatunti pikku painoilla sai olon heikoksi. Sitä mukaa kun aloin lisäämään hiilarien määrää, alkoi treenikin sujua ja kunto lähti nousuun.

Vierailija
20/43 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli kilpirauhasen vajaatoiminta.

Erittäin tavallinen tarina.

Tästä pitäisi puhua enemmän, koska meillä suomalaisilla on geneettistä alttiutta (plus se eräs ydinvoimaturma) kilpirauhasvaivoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi