Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanonko itseni vai yritänkö vielä? Aivan järkyttävä ahdistus. Työni tap paa minut kohta.

Vierailija
23.06.2020 |

Minulla on niin järkyttävä ahdistus, etten enää kestä tätä oloa. Olen ollut jo monta vuotta todella stressaantunut ja ahdistunut töiden takia. Välillä helpottaa hetkeksi, mutta sitten ahdistus palaa takaisin. Olen ollut pitkään pätkätyökierteessä ja se tap paa minut vielä. Roikun näissä pätkissä kuin löysässä hirressä. En kelpaa vakituiseksi työantajalleni tai mihinkään muuallekaan, mutta pätkiin kyllä. Tunnen itseni arvottomaksi paskakasaksi. Koen olevani niin huono ihminen, että kuolema olisi oikea rangaistus minulle. Kuolema pyörii mielessäni joka päivä.

En ole löytänyt muutakaan työtä, joten olen jatkanut tässä hirsipuussa roikkumista. Vihaan itseäni todella paljon joka kerta, kun suostun taas yhteen pätkään.

Haluaisin oikeasti haistattaa paskat koko työelämälle, mutta minulla on jonkunlainen riippuvuussuhde työpaikkaan, jossa olen yhtä arvokas kuin kasa sontaa. Tunnen olevani arvoton ja turha työntekijänä ja ihmisenä. Minulla on taipumusta ylikiltteyteen ja olen tällainen halpa kynnysmatto. Inhoan itseäni niin paljon, että oksettaa.

Minulla on niin epätoivoinen olo, etten näe muuta ratkaisua kuin hypätä jostain sillalta alas. Säästyisi samalla irtisanoutumiseen liittyvältä vaivalta.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomat rahana kirjoitti:

Työsopimuslaki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin laitonta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt näitä pätkätöitä niin monta vuotta, että en jaksa enää tässä vaiheessa olla positiivinen ja reippaalla asenteella. Jos työnantaja ei osaa päättää tässä ajassa, tarvitseeko se minua vakituisesti töihin, en tarvitse minäkään sellaista työnantajaa. Olen ollut lähemmäs 10 vuotta sijaisena. En tiedä, miten monta kertaa/vuotta sitten pitäisi jaksaa hakea vakituista paikkaa. Minusta tässä vaiheessa samojen naamojen kuulusteluissa käyminen alkaa tuntua jo aika nöyryyttävältä. Ehkä leimaudun nyt asenneongelmaiseksi, mutta minulla on tullut raja vastaan. En vaan jaksa enää. Jaksoin olla iloinen ja toiveikas muutamat ensimmäiset vuodet, mutta kyllä tuo jatkuva hylkääminen on nujertanut itsetunnon lopullisesti. Olisi pitänyt ymmärtää lopettaa jo vuosia sitten.

Ap.

Jos olet hoito/hoiva-alalla tai no oikestaan millä alalla vaan niin tuo on täysin laitonta. 10 vuotta sijaisena? Jos työvoimantarve on pysyvä yrityksessä tai vastaavassa määräaikaisuuksien tekeminen on täysin laitonta. Aina pitää määräaikaiseen työsopimukseen kirjata syy, miksi se tehdään ja ketä sijaistat esim. äitiysloma takia (nimi)

Näissä kikkaillaan juurikin tuolla tavalla, että määräaikaisuus katkeaa välissä (jolloin työntekijältä palaa lomat ja lomarahat), ja sitten sama työntekijä palkataan tauon jälkeen uudestaan, määräaikaisena. Eli ei ole jatkuvaa, niin ilmeisesti sillä vältetään vakinaistamisen tarve.

Totta, mutta todennäköisesti siellä työpaikalla on sama määrä työntekijöitä, mikä ilmenee työvuorolistoista. Eli esim. yksikössä/työpaikalla on 9 työntekijää, joista aloittaja on yksi. No hänen määräaikaisuus päättyy. Tilalle palkataan toinen määräaikainen eli työpaikalla/yksikössä on edelleen 9 työntekijää. Järjestely on täysin laiton, koska työvoimantarve on pysyvä. Niin kuin edellä mainitsin aina pitää olla syy maaräaikaiseen työsopimukseen ja nimi ketä sijaistetaan. 

Vaimoni oli HUS:n palveluksessa 10 vuotta muutama virka ja määräaikaisuuksia. Hän halusi haastaviin yksiköihin, siksi hän välillä luipui viroistaan. Viimeiseen yksikköön johon hän meni virasta kovempien haasteiden perässä ei ollut virkoja. Joten otti määräaikaisen pestin. 3 vuoden aikana oli 10 kpl määräaikaisia työsuhteita (täysin laitonta) koska työvoimantarve oli pysyvä. No tuli raskaaksi, eikä enää jatkettu työsuhdetta/määräaikaisuutta. Samoin kävi kahdelle muulle työntekijälle saman kalenteri vuoden aikana. Eipä siinä mitään Tehyyn yhteyttä. Heidän lakimies yritti neuvotella. Ei tulosta.

Sitten Tehyn oikusturvavakuutuksella palkattiin lakimies. Siinä sitten HUS:n ja meidän lakimies neuvottelivat. Sinä päivänä, kun olisi ollut oikeuden ensimmäinen istunto asia sovittiin. HUS korvasi 11 kk palkan vaimolle ja toiselle 7 kk (koska oli ollut lyhyemmän ajan HUS:lla töissä) kolmas ei kuulunut liittoon niin jäi nuolemaan näppejä. HUS myönsi laittoman ketjuttamisen, mutta ei syrjintää raskauden takia. 

Jossain HUS:n yksiköissä, jos tulee raskaaksi ja on määräaikainen työsopimus niin työsopimusta jatketaan raskauden ajan. Tällöin toimitaan lain kirjaimen mukaan.

Ja vielä...Pitää ne kertyneet lomapäivät maksaa viimeistään viimeisessä palkassa. Eli rahana saa lomat, jos niitä on kertynyt. 1 vuosi 2 lomapäivää/kk ja toisena 2,5 kk

Toki lomapäivät pitää maksaa, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ansiosidonnaisessa nuo katsotaan palkallisiksi työpäiviksi eli nuo lomapäivät miinustetaan siitä ansiosidonnaisen maksusta. Eli jos on vaikka 10 lomapäivää, niin ne käytetään pois ja ansiosidonnainen alkaa vasta tuon jälkeen.

Voi olla, että olen ymmärtänyt väärinkin, korjatkaa jos näin on!

Sinulla saattaa työsuhteen päättyessä olla pitämättömiä lomia. Jos et ehdi lomia pitää ennen työsuhteen päättymistä, työnantaja maksaa sinulle lomakorvausta pitämättömistä lomista. Tällainen lomakorvaus ei vaikuta ansiopäivärahan maksamiseen, mutta lomakorvausta ei myöskään huomioida päivärahan määrää laskettaessa.

Jos sen sijaan ehdit pitämään lomat ennen työttömyyttä, sinulle maksetaan työsuhteen aikana normaalisti vuosilomapalkkaa, joka huomioidaan ansiopäivärahan määrä laskettaessa.

Eli siinä vastaus...mutta nyt ollaan aloittajan aiheesta jo todella kaukana...

Vierailija
62/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yritän soittaa jonnekin huomenna. Oloni on todella kamala tällä hetkellä ja tuntuu ihan ylivoimaiselta ajatella mitään muuttoja tai opiskeluja. Siinä on ihan tarpeeksi haastetta, että pääsen ylös sängystä tai saan syötyä yhden leipäpalan. Minusta tuntuu, ettei kukaan välitä. On ollut paha olo jo todella pitkään, mutta olen ajatellut, että ansaitsen tämän kaiken enkä ole avun arvoinen.

Ap.

Voi rakas ap, sinusta tuntuuu, ettei kukaan välitä, mutta me välitetään. Huomaathan, miten me ollaan sinusta huolissamme? Ympärilläsi on ihmisiä, jotka välittävät, kunhan vaan kerrot avuntarpeestasi ja ojennat kätesi. Soita huomenna ja tee edes pieniä asioita sen eteen, että saat selvitettyä tämän asian. Jos et jaksa muuta, niin soita edes johonkin tukinumeroon, siellä sinua kuunnellaan. Olet nyt väsynyt ja et jaksa ajatella selkeästi. Olet rakas ja arvokas. Kyllä asiat muuttuvat parempaan suuntaan, usko pois. Monet meistä ovat olleet vastaavassa tilanteessa ja elämä on muuttunut hyvään suuntaan. ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt näitä pätkätöitä niin monta vuotta, että en jaksa enää tässä vaiheessa olla positiivinen ja reippaalla asenteella. Jos työnantaja ei osaa päättää tässä ajassa, tarvitseeko se minua vakituisesti töihin, en tarvitse minäkään sellaista työnantajaa. Olen ollut lähemmäs 10 vuotta sijaisena. En tiedä, miten monta kertaa/vuotta sitten pitäisi jaksaa hakea vakituista paikkaa. Minusta tässä vaiheessa samojen naamojen kuulusteluissa käyminen alkaa tuntua jo aika nöyryyttävältä. Ehkä leimaudun nyt asenneongelmaiseksi, mutta minulla on tullut raja vastaan. En vaan jaksa enää. Jaksoin olla iloinen ja toiveikas muutamat ensimmäiset vuodet, mutta kyllä tuo jatkuva hylkääminen on nujertanut itsetunnon lopullisesti. Olisi pitänyt ymmärtää lopettaa jo vuosia sitten.

Ap.

Jos olet hoito/hoiva-alalla tai no oikestaan millä alalla vaan niin tuo on täysin laitonta. 10 vuotta sijaisena? Jos työvoimantarve on pysyvä yrityksessä tai vastaavassa määräaikaisuuksien tekeminen on täysin laitonta. Aina pitää määräaikaiseen työsopimukseen kirjata syy, miksi se tehdään ja ketä sijaistat esim. äitiysloma takia (nimi)

Näissä kikkaillaan juurikin tuolla tavalla, että määräaikaisuus katkeaa välissä (jolloin työntekijältä palaa lomat ja lomarahat), ja sitten sama työntekijä palkataan tauon jälkeen uudestaan, määräaikaisena. Eli ei ole jatkuvaa, niin ilmeisesti sillä vältetään vakinaistamisen tarve.

Ei se ole kikkailua, se on täysin järkevää. Jos Maijan vanhempainvapaa päättyy 1.6. ja MInnan kesäloma alkaa 16.6., niin ei ole pakko palkata Pirkkoa tuoksi väliajaksi, vaikka häntä tarvittiin koko alkuvuosi Maija sijaisena ja tarvitaan taas elokuun loppuun asti ensin Minnan ja sitten Antin lomasijaisena.

Vierailija
64/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n työpaikan luottamusmiestä ei ketjutus kiinnosta tai muutenkaan ei halua puuttua asiaan, niin ota suoraan liittoon yhteyttä. Ohita luottamusmies. Jotkut luottarit on niin työnantajaan kallellaan, ettei niistä mitään apua ole.

Vierailija
65/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoito-/hoiva-alalla ja julkisella sektorilla. Pienellä paikkakunnalla ei ole kovin paljon vaihtoehtoja yksityisellä puolella, joten lähinnä sen takia olen joutunut jäämään tähän työpaikkaan. Mietin alanvaihtoa. Muuttokin on käynyt mielessä, mutta se on hankalampi tällä hetkellä. Sijaisuuden peruste on ollut milloin mikäkin sijaisuus tai toiminnan vakiintumattomuus. Sijaistettavien nimiä ei lue yhdessäkään paperissa. Useimmiten uusi sijaisuus alkaa heti seuraavasta päivästä, kun edellinen loppuu. Tuntuu, ettei kaikki ole mennyt ihan oikein.

Ap.

Niin tutulta kuulostaa, ja luottamusmiestä ei kiinnosta pätkääkään. Terveydenhoitaja olen. Vuosien pikkupaikkakuntien pätkätyökierteen jälkeen sain sijaisuuden isommasta kaupungista, ja vuoden jälkeen vakipaikan. Kun vaihtaa hiukan isompiin ympyröihin, ei tarvitse olla kenenkään sukulainen, lapsuudenystävä tai harrastuskaveri saadakseen vakituisen työn. Hyvä ammattitaito riittää. Kannustan siis ap sinuakin katselemaan töitä kauempaa, vaikka työmatka piteneekin. Ainakin minun kohdallani todella kannatti!

Vierailija
66/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin vakityössäni juuri tämän takia. Huoli pois, rahat riittävät kyllä. Nyt neljättä vuotta työttömänä ja aurinko paistaa.

Nuorena määräaikaisena sitä vain mietti ja odotteli sitä vakipaikkaa, ja nyt wanhana mjulkkuna ja vakinaisena sitä vain ajatukset pyörii välillä KYSsi - lopputili. Orjatyöelämästä on tullut aivan täyttä motivaatiopiste-0 paskaa, viimmeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Aika jännästi just sama aika ollaan oltu eurostoliiton kuristusotteessa.

Vierailija
67/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa on ne työpaikat suomenmaalla jossa työntekijä ei olisi vain pakollinen haitta ja jos sitä haitaketta pystyy edes sen verran kurmoottamaan toisinaan että lomauttelee tai pitää osa-aikaisena niin pieni kiimatippahan sillä mulkvistin työnantajan silmään nousee. Vaan jos se työnteko olisi herkkua niin herrat tekisivät sen itse sen vuoksi ne roikottavat duunaria vielä löysässä hirressä.

katkera luuseri?

Vierailija
68/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:n työpaikan luottamusmiestä ei ketjutus kiinnosta tai muutenkaan ei halua puuttua asiaan, niin ota suoraan liittoon yhteyttä. Ohita luottamusmies. Jotkut luottarit on niin työnantajaan kallellaan, ettei niistä mitään apua ole.

luottamusmies ymmärtää realismin, tämä palsta ei

Vierailija
69/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tavaton ap. Jätä tuommonen elämäntyyli ennenkuin se tulee sinulle kalliiksi. Elämämme vain kerran, se on tarkoitettu nautittavaksi. Tuosta työstä et sitä saa. Kaikkea ei voi mitata palkassa.

Vierailija
70/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.

Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
71/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samoissa tunnelmissa me monet pitkäaikaistyöttömät ollaan, paitsi ettei kelpaa enää ikinä edes mihinkään pikkupätkiinkään, siis PALKALLA. Jäljellä on enää ilmaispyörittelyitä koko loppuelämän ajaksi, eli itse kyllä pistän stopin nyt kesän jälkeen kaikelle. Eipä ole enää mitään menetettävää. Sullahan on vielä hyvinkin toivoa, kun saat edes pätkinä töitä ja onhan sulla sit perhettäkin.

Vierailija
72/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luottamusmies ymmärtää realismin, tämä palsta ei

Ja luottamusmiehen realismin takia pitää uhrata mielenterveytensä? Ei mikään työpaikka ole sen arvoinen että ennemmin kuolisi.

Vierailija
73/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opena? Kirjoituksesi vois olla minun, ihan samat fiilikset. Yritän olla välittämättä muiden ( työnantajien, sukulaisten ja tuttujen) vittumaisesta kuittailuista. Ei oo mun menetys, jos en kelpaa töihin.

Vierailija
74/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja. Olen matalasti koulutetussa työssä. Tuttuni on opettaja ja hän on kertonut, että opettajilla on sama juttu. Pätkätöitä toisensa perään vuodesta toiseen. Ei ole helppoa millään alalla.

Kiitos kaikille kauniista sanoistanne. Mukavaa, että tuntemattomat ihmiset jaksavat välittää tällaisesta turhakkeesta. Soitan huomenna jonnekin. Katsotaan sitten, mitä teen työni kanssa. Luulen, että alkaa olla aika siirtyä muihin hommiin. En muuten pääse ikinä tästä ahdistuksesta.

Ap.

Vierailija
75/81 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sydämeen koski kuin luin tämän. 😢

Olet arvokas ja tärkeä juuri tuollaisena kuin olet. 💜

Pätkäsopimukset eivät määritä sinua.

(Minulla on ollut samanlaisia tuntemuksia aiemmin)

Vierailija
76/81 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että he ovat täysin tyytyväisiä työpanokseeni. Kyllähän näihin pätkiin kelpaa kuka tahansa keskinkertainen turhake, jos on pulaa työntekijöistä. Hyvä työntekijä saisi vakituisen paikan.

Ap.

Ei se aina noin mene.

Zinc

Mikä idea sitten on ketjuttaa hyvää työntekijää? Ketjutettu työntekijä häipyy muualle, jos löytää vakituisen työn kilpailevalta työnantajalta.

Omassa työpaikassa on lähes kaikki työntekijät määräaikaisia ja näitä ketjutetaan niin kauan kuin voi. Vuosi kerrallaan yleensä. Helppo olla jatkamatta työsuhdetta, jos esim. henkilöstöä pitää vähentää. Näin kävi/käymässä nyt monelle koronan takia.

Vierailija
77/81 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, on niin tutun kuuloista. Hoiva-ala on muutenkin hirveän raskas, eikä se ole sinun vikasi. Et ole ainoa, joka ei jaksa. Olethan itsekin nähnyt, miten moni palaa loppuun tai vaihtaa alaa. Ajattele terveyttäsi ja mielenterveyttäsi ensin, mene lääkäriin puhumaan tilanteestasi! Et saa jäädä nyt yksin.

Vierailija
78/81 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Tuo on oikeasti aivan hemmetin yleistä. Ystäväni, lähäri, oli kunnan päiväkodeissa sijaisena 7 vuotta putkeen. Lopulta pääsi vakkariksi ison sairaalan lastenpsykiatrian osastolle. 

Vierailija
79/81 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin, niin huolet unohtuu.

Vierailija
80/81 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitämättömät lomat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat rahana kirjoitti:

Työsopimuslaki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Totta, mutta todennäköisesti siellä työpaikalla on sama määrä työntekijöitä, mikä ilmenee työvuorolistoista. Eli esim. yksikössä/työpaikalla on 9 työntekijää, joista aloittaja on yksi. No hänen määräaikaisuus päättyy. Tilalle palkataan toinen määräaikainen eli työpaikalla/yksikössä on edelleen 9 työntekijää. Järjestely on täysin laiton, koska työvoimantarve on pysyvä. Niin kuin edellä mainitsin aina pitää olla syy maaräaikaiseen työsopimukseen ja nimi ketä sijaistetaan. 

Vaimoni oli HUS:n palveluksessa 10 vuotta muutama virka ja määräaikaisuuksia. Hän halusi haastaviin yksiköihin, siksi hän välillä luipui viroistaan. Viimeiseen yksikköön johon hän meni virasta kovempien haasteiden perässä ei ollut virkoja. Joten otti määräaikaisen pestin. 3 vuoden aikana oli 10 kpl määräaikaisia työsuhteita (täysin laitonta) koska työvoimantarve oli pysyvä. No tuli raskaaksi, eikä enää jatkettu työsuhdetta/määräaikaisuutta. Samoin kävi kahdelle muulle työntekijälle saman kalenteri vuoden aikana. Eipä siinä mitään Tehyyn yhteyttä. Heidän lakimies yritti neuvotella. Ei tulosta.

Sitten Tehyn oikusturvavakuutuksella palkattiin lakimies. Siinä sitten HUS:n ja meidän lakimies neuvottelivat. Sinä päivänä, kun olisi ollut oikeuden ensimmäinen istunto asia sovittiin. HUS korvasi 11 kk palkan vaimolle ja toiselle 7 kk (koska oli ollut lyhyemmän ajan HUS:lla töissä) kolmas ei kuulunut liittoon niin jäi nuolemaan näppejä. HUS myönsi laittoman ketjuttamisen, mutta ei syrjintää raskauden takia. 

Jossain HUS:n yksiköissä, jos tulee raskaaksi ja on määräaikainen työsopimus niin työsopimusta jatketaan raskauden ajan. Tällöin toimitaan lain kirjaimen mukaan.

Ja vielä...Pitää ne kertyneet lomapäivät maksaa viimeistään viimeisessä palkassa. Eli rahana saa lomat, jos niitä on kertynyt. 1 vuosi 2 lomapäivää/kk ja toisena 2,5 kk

Toki lomapäivät pitää maksaa, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ansiosidonnaisessa nuo katsotaan palkallisiksi työpäiviksi eli nuo lomapäivät miinustetaan siitä ansiosidonnaisen maksusta. Eli jos on vaikka 10 lomapäivää, niin ne käytetään pois ja ansiosidonnainen alkaa vasta tuon jälkeen.

Voi olla, että olen ymmärtänyt väärinkin, korjatkaa jos näin on!

Sinulla saattaa työsuhteen päättyessä olla pitämättömiä lomia. Jos et ehdi lomia pitää ennen työsuhteen päättymistä, työnantaja maksaa sinulle lomakorvausta pitämättömistä lomista. Tällainen lomakorvaus ei vaikuta ansiopäivärahan maksamiseen, mutta lomakorvausta ei myöskään huomioida päivärahan määrää laskettaessa.

Jos sen sijaan ehdit pitämään lomat ennen työttömyyttä, sinulle maksetaan työsuhteen aikana normaalisti vuosilomapalkkaa, joka huomioidaan ansiopäivärahan määrä laskettaessa.

Eli siinä vastaus...mutta nyt ollaan aloittajan aiheesta jo todella kaukana...

Onpa hyvä, että on näin! Onkohan tämä muuttunut, kun itsellä mielikuva (tosin jo melkein 10v takaa), että tutulla olisi vaikuttanut ansiosidonnaiseen? Noh tosiaan mennään jo kauas aloittajan aiheesta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi