Irtisanonko itseni vai yritänkö vielä? Aivan järkyttävä ahdistus. Työni tap paa minut kohta.
Minulla on niin järkyttävä ahdistus, etten enää kestä tätä oloa. Olen ollut jo monta vuotta todella stressaantunut ja ahdistunut töiden takia. Välillä helpottaa hetkeksi, mutta sitten ahdistus palaa takaisin. Olen ollut pitkään pätkätyökierteessä ja se tap paa minut vielä. Roikun näissä pätkissä kuin löysässä hirressä. En kelpaa vakituiseksi työantajalleni tai mihinkään muuallekaan, mutta pätkiin kyllä. Tunnen itseni arvottomaksi paskakasaksi. Koen olevani niin huono ihminen, että kuolema olisi oikea rangaistus minulle. Kuolema pyörii mielessäni joka päivä.
En ole löytänyt muutakaan työtä, joten olen jatkanut tässä hirsipuussa roikkumista. Vihaan itseäni todella paljon joka kerta, kun suostun taas yhteen pätkään.
Haluaisin oikeasti haistattaa paskat koko työelämälle, mutta minulla on jonkunlainen riippuvuussuhde työpaikkaan, jossa olen yhtä arvokas kuin kasa sontaa. Tunnen olevani arvoton ja turha työntekijänä ja ihmisenä. Minulla on taipumusta ylikiltteyteen ja olen tällainen halpa kynnysmatto. Inhoan itseäni niin paljon, että oksettaa.
Minulla on niin epätoivoinen olo, etten näe muuta ratkaisua kuin hypätä jostain sillalta alas. Säästyisi samalla irtisanoutumiseen liittyvältä vaivalta.
Kommentit (81)
Ymmärrän turhautumisesi ja pahan olon. Enkä halua tuskaasi vähätellä.
Mutta, jos asenne on se, että mikään ei onnistu, ei minusta kukaan välitä, en sitä vaki paikkaa saa, niin ei niin tapahdukaan. Valitan. Mitään ei saa, jos ei osaa pyytä tai vaatia. Olen tämän myös liian kilttinä ymmärtänyt. Yrittäminen kannattaa aina. Haet vain joka paikkaan töihin. Ja mitä tulee pettymyksiin kun ei tulekaan valituksi, niin pettymyksiä tulee aina. Yritä nousta vaan vahvempana tuostakin suosta ja muista ajatella positiivisesti sitäkin puolta, että mitä sinulla jo on.
Olen tehnyt näitä pätkätöitä niin monta vuotta, että en jaksa enää tässä vaiheessa olla positiivinen ja reippaalla asenteella. Jos työnantaja ei osaa päättää tässä ajassa, tarvitseeko se minua vakituisesti töihin, en tarvitse minäkään sellaista työnantajaa. Olen ollut lähemmäs 10 vuotta sijaisena. En tiedä, miten monta kertaa/vuotta sitten pitäisi jaksaa hakea vakituista paikkaa. Minusta tässä vaiheessa samojen naamojen kuulusteluissa käyminen alkaa tuntua jo aika nöyryyttävältä. Ehkä leimaudun nyt asenneongelmaiseksi, mutta minulla on tullut raja vastaan. En vaan jaksa enää. Jaksoin olla iloinen ja toiveikas muutamat ensimmäiset vuodet, mutta kyllä tuo jatkuva hylkääminen on nujertanut itsetunnon lopullisesti. Olisi pitänyt ymmärtää lopettaa jo vuosia sitten.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt näitä pätkätöitä niin monta vuotta, että en jaksa enää tässä vaiheessa olla positiivinen ja reippaalla asenteella. Jos työnantaja ei osaa päättää tässä ajassa, tarvitseeko se minua vakituisesti töihin, en tarvitse minäkään sellaista työnantajaa. Olen ollut lähemmäs 10 vuotta sijaisena. En tiedä, miten monta kertaa/vuotta sitten pitäisi jaksaa hakea vakituista paikkaa. Minusta tässä vaiheessa samojen naamojen kuulusteluissa käyminen alkaa tuntua jo aika nöyryyttävältä. Ehkä leimaudun nyt asenneongelmaiseksi, mutta minulla on tullut raja vastaan. En vaan jaksa enää. Jaksoin olla iloinen ja toiveikas muutamat ensimmäiset vuodet, mutta kyllä tuo jatkuva hylkääminen on nujertanut itsetunnon lopullisesti. Olisi pitänyt ymmärtää lopettaa jo vuosia sitten.
Ap.
Jos olet hoito/hoiva-alalla tai no oikestaan millä alalla vaan niin tuo on täysin laitonta. 10 vuotta sijaisena? Jos työvoimantarve on pysyvä yrityksessä tai vastaavassa määräaikaisuuksien tekeminen on täysin laitonta. Aina pitää määräaikaiseen työsopimukseen kirjata syy, miksi se tehdään ja ketä sijaistat esim. äitiysloma takia (nimi)
Täysin laitonta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Jos olet hoito/hoiva-alalla tai no oikestaan millä alalla vaan niin tuo on täysin laitonta. 10 vuotta sijaisena? Jos työvoimantarve on pysyvä yrityksessä tai vastaavassa määräaikaisuuksien tekeminen on täysin laitonta. Aina pitää määräaikaiseen työsopimukseen kirjata syy, miksi se tehdään ja ketä sijaistat esim. äitiysloma takia (nimi)
Näissä kikkaillaan juurikin tuolla tavalla, että määräaikaisuus katkeaa välissä (jolloin työntekijältä palaa lomat ja lomarahat), ja sitten sama työntekijä palkataan tauon jälkeen uudestaan, määräaikaisena. Eli ei ole jatkuvaa, niin ilmeisesti sillä vältetään vakinaistamisen tarve.
Olen hoito-/hoiva-alalla ja julkisella sektorilla. Pienellä paikkakunnalla ei ole kovin paljon vaihtoehtoja yksityisellä puolella, joten lähinnä sen takia olen joutunut jäämään tähän työpaikkaan. Mietin alanvaihtoa. Muuttokin on käynyt mielessä, mutta se on hankalampi tällä hetkellä. Sijaisuuden peruste on ollut milloin mikäkin sijaisuus tai toiminnan vakiintumattomuus. Sijaistettavien nimiä ei lue yhdessäkään paperissa. Useimmiten uusi sijaisuus alkaa heti seuraavasta päivästä, kun edellinen loppuu. Tuntuu, ettei kaikki ole mennyt ihan oikein.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Näissä kikkaillaan juurikin tuolla tavalla, että määräaikaisuus katkeaa välissä (jolloin työntekijältä palaa lomat ja lomarahat), ja sitten sama työntekijä palkataan tauon jälkeen uudestaan, määräaikaisena. Eli ei ole jatkuvaa, niin ilmeisesti sillä vältetään vakinaistamisen tarve.
Totta, mutta todennäköisesti siellä työpaikalla on sama määrä työntekijöitä, mikä ilmenee työvuorolistoista. Eli esim. yksikössä/työpaikalla on 9 työntekijää, joista aloittaja on yksi. No hänen määräaikaisuus päättyy. Tilalle palkataan toinen määräaikainen eli työpaikalla/yksikössä on edelleen 9 työntekijää. Järjestely on täysin laiton, koska työvoimantarve on pysyvä. Niin kuin edellä mainitsin aina pitää olla syy maaräaikaiseen työsopimukseen ja nimi ketä sijaistetaan.
Vaimoni oli HUS:n palveluksessa 10 vuotta muutama virka ja määräaikaisuuksia. Hän halusi haastaviin yksiköihin, siksi hän välillä luipui viroistaan. Viimeiseen yksikköön johon hän meni virasta kovempien haasteiden perässä ei ollut virkoja. Joten otti määräaikaisen pestin. 3 vuoden aikana oli 10 kpl määräaikaisia työsuhteita (täysin laitonta) koska työvoimantarve oli pysyvä. No tuli raskaaksi, eikä enää jatkettu työsuhdetta/määräaikaisuutta. Samoin kävi kahdelle muulle työntekijälle saman kalenteri vuoden aikana. Eipä siinä mitään Tehyyn yhteyttä. Heidän lakimies yritti neuvotella. Ei tulosta.
Sitten Tehyn oikusturvavakuutuksella palkattiin lakimies. Siinä sitten HUS:n ja meidän lakimies neuvottelivat. Sinä päivänä, kun olisi ollut oikeuden ensimmäinen istunto asia sovittiin. HUS korvasi 11 kk palkan vaimolle ja toiselle 7 kk (koska oli ollut lyhyemmän ajan HUS:lla töissä) kolmas ei kuulunut liittoon niin jäi nuolemaan näppejä. HUS myönsi laittoman ketjuttamisen, mutta ei syrjintää raskauden takia.
Jossain HUS:n yksiköissä, jos tulee raskaaksi ja on määräaikainen työsopimus niin työsopimusta jatketaan raskauden ajan. Tällöin toimitaan lain kirjaimen mukaan.
Työsopimuslaki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Totta, mutta todennäköisesti siellä työpaikalla on sama määrä työntekijöitä, mikä ilmenee työvuorolistoista. Eli esim. yksikössä/työpaikalla on 9 työntekijää, joista aloittaja on yksi. No hänen määräaikaisuus päättyy. Tilalle palkataan toinen määräaikainen eli työpaikalla/yksikössä on edelleen 9 työntekijää. Järjestely on täysin laiton, koska työvoimantarve on pysyvä. Niin kuin edellä mainitsin aina pitää olla syy maaräaikaiseen työsopimukseen ja nimi ketä sijaistetaan.
Vaimoni oli HUS:n palveluksessa 10 vuotta muutama virka ja määräaikaisuuksia. Hän halusi haastaviin yksiköihin, siksi hän välillä luipui viroistaan. Viimeiseen yksikköön johon hän meni virasta kovempien haasteiden perässä ei ollut virkoja. Joten otti määräaikaisen pestin. 3 vuoden aikana oli 10 kpl määräaikaisia työsuhteita (täysin laitonta) koska työvoimantarve oli pysyvä. No tuli raskaaksi, eikä enää jatkettu työsuhdetta/määräaikaisuutta. Samoin kävi kahdelle muulle työntekijälle saman kalenteri vuoden aikana. Eipä siinä mitään Tehyyn yhteyttä. Heidän lakimies yritti neuvotella. Ei tulosta.
Sitten Tehyn oikusturvavakuutuksella palkattiin lakimies. Siinä sitten HUS:n ja meidän lakimies neuvottelivat. Sinä päivänä, kun olisi ollut oikeuden ensimmäinen istunto asia sovittiin. HUS korvasi 11 kk palkan vaimolle ja toiselle 7 kk (koska oli ollut lyhyemmän ajan HUS:lla töissä) kolmas ei kuulunut liittoon niin jäi nuolemaan näppejä. HUS myönsi laittoman ketjuttamisen, mutta ei syrjintää raskauden takia.
Jossain HUS:n yksiköissä, jos tulee raskaaksi ja on määräaikainen työsopimus niin työsopimusta jatketaan raskauden ajan. Tällöin toimitaan lain kirjaimen mukaan.
Ja vielä...Pitää ne kertyneet lomapäivät maksaa viimeistään viimeisessä palkassa. Eli rahana saa lomat, jos niitä on kertynyt. 1 vuosi 2 lomapäivää/kk ja toisena 2,5 kk
Vierailija kirjoitti:
Olen hoito-/hoiva-alalla ja julkisella sektorilla. Pienellä paikkakunnalla ei ole kovin paljon vaihtoehtoja yksityisellä puolella, joten lähinnä sen takia olen joutunut jäämään tähän työpaikkaan. Mietin alanvaihtoa. Muuttokin on käynyt mielessä, mutta se on hankalampi tällä hetkellä. Sijaisuuden peruste on ollut milloin mikäkin sijaisuus tai toiminnan vakiintumattomuus. Sijaistettavien nimiä ei lue yhdessäkään paperissa. Useimmiten uusi sijaisuus alkaa heti seuraavasta päivästä, kun edellinen loppuu. Tuntuu, ettei kaikki ole mennyt ihan oikein.
Ap.
Ap olet saanut täältä jo aika paljon hyviä neuvoja, mm. kehotuksen kääntyä vähän pontevammin liittosi puoleen. Jos muutto ja uusi työpaikka toisella paikkakunnalla on kerran mahdollinen, niin harkitse hyvä ihminen sitäkin vähän enemmän! Hoiva-alallahan ei ole kyse siitä, etteikö töitä olisi muuallakin. Jostakin syystä (ehkä perhe-?) olet nyt juuttunut pikkupaikkakunnalle ja nyt sitten päätät heittää hanskat tiskiin. Mulle tulee vaikutelma, että tuossa on nyt vähän jotakin muutakin kuin vaan tuo työpaikkajuttu. Ei kukaan, joka voisi vaan nostaa kytkintä ja vaihtaa maisemaa, heittäydy tuollaiseen mielentilaan. Ainakaan mun mielestä. Jospa siis ap lopetat ruikuttamisen ja itsesäälissä vellomisen, ja pistät viimeinkin hihat heilumaan? Maailmahan kohtelee sua just niin huonosti kuin annat sen kohdella.
"
Liity liittoon, että saat sekä ansiosidonnaista että laki/tes apua. Älä liity YTK:n, koska eräs työnantaja perusti tämän kassan, jotta työntekijät eivät kuuluisi työehtosopimuksia neuvotteleviin liittoihin ja näin olen näiden neuvottelu kyky heikkenisi esim. OAJ, PAM, TEHY jne (kaikki liitot)
Myös aluehallinto virastosta voit kysyä apua koskien määräaikaisuuksia. Mutta kun liityt liittoon saat heti apua ja ansiosidonnaista omavastuuajan jälkeen yleensä 6 kk.[/quote]
Ihan mielenkiinnosta kysyisin miten esimerkiksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ on reagoinut epätoivoisten massatyöttömien opettajien tilanteeseen joista osa vaihtaa suosiolla alaa?
Tälläkin palstalla pitkä ketju aiheesta työttömien opettajien vertaistukiketju.
Jäät liiton rahoille seuraavaksi. Sitten otat pienen loman ja katselet työpaikkoja ihan rauhassa. Itse otin lopputilin myös aikoinani, kun mielenterveys kärsi niin pahasti jatkuvasta työnteosta.
Vierailija kirjoitti:
Jäät liiton rahoille seuraavaksi. Sitten otat pienen loman ja katselet työpaikkoja ihan rauhassa. Itse otin lopputilin myös aikoinani, kun mielenterveys kärsi niin pahasti jatkuvasta työnteosta.
Niin, ihmeellisesti jatkuva työnteko on kuitenkin se optimaalinen tilanne useimmalle ihmiselle - siis että pystyy kustantamaan oman elämänsä, eikä heittäydy muiden veronmaksajien ylläpidettäväksi... Jos kaikki vaan päättäisivät kärsiä jatkuvasta työnteosta ja siirtyä liiton päivärahoille, niin mitä tästä yhteiskunnasta jäisi jäljelle? Kuka maksaisi lystin?
Muuttamasta estää mm. perhesyyt. Ja pelkään joutuvani uudella paikkakunnalla samsnlaisee n pätkäkierteeseen. Luulen, että sama ahdustus seuraa joka puolelle. Olen jo alistunut kohtalooni. Minulla on itsetunto kärsinyt niin kovan kolauksen, etten mielestäni osaa enää mitään ja olen vain ala-arvoisen huono ihmisenä. En ymmärrä, miksi kelpaisin johonkin muuhun työpaikkaan yhtään sen enempää kuin tännekään.
Opiskelu onnistuisi helpommin, mutta en tiedä, mille alalle lähtisin.
Ap.
Älä tapa itseäsi. Ajatukset itsetuhoisuudesta, arvottomuudesta ja toivottomuudesta johtuvat vain siitä, että olet sairastunut ja ahdistunut pitkään jatkuneen epäreilun kohtelun ja vaikean elämäntilanteen vuoksi. Ajatukset tuntuvat nyt todelta etkä välttämättä näe että asiat voisivat olla toisin, mutta se johtuu vain sairastumisesta.
Kerroit jo että sinun voisi olla helpompi kirjoittaa kuin puhua, mutta kannustaisin että soittaisit esimerkiksi valtakunnalliseen kriisipuhelimeen 09 2525 0111. https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…. Tarvitset nyt hieman lisäapua siihen, että saat tsempattua itsesi hakemaan apua terveydenhuollosta. Siihen apuun voi liittyä esimerkiksi keskusteluapu, terapia, lääkitys ja ainakin ehdottomasti se, ettet palaa noin pahasti sinut sairastuttaneeseen työpaikkaan. Jos työnantaja vetoaa siihen, että teillä on jo suullinen sopimus kun lupasit palata uuteen pätkätyöhön, kerro että keskusteletkin mielelläsi työnantajan, lakimiehen ja liiton edustajien kanssa siitä, kuinka laittomasti pitkään jatkunut pätkätyösuhteesi vihdoin vakinaistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kysellyt sitä vakipaikkaa ? Meillä ainakin vakinaistetaan niitä, jotka niihin paikkoihin osoittaa kiinnostusta.
Zinc
Eikö sinua oikeasti yhtään hävetä tällaisessa ketjussa trollailu? Vaikka kuinka ajattelisit, että ap varmaan itsekin trollaa, älä toimi sen oletuksen pohjalta. Olen itse vakavasti masentuneena pyöritellyt aivan samoja ajatuksia päässäni kuin ap. Silloin tuntui siltä, että mikä tahansa pieni asia saattaisi työntää minut reunan yli. Älä ole se ihminen, joka tahallisesti kokeilee, millaisen reaktion saa pikkukiusalla aikaan. Osoita edes jonkinlaista inhimillisyyttä ja ole hiljaa, jos ymmärtäväinen kommentointi ei ole sinun juttusi.
Ap, sinä ansaitset saada apua kuin kuka tahansa muukin. Se, ettei työpaikkasi osaa arvostaa sinua, ei määrittele sinun arvoasi ihmisenä. Noin huonossa mielentilassa vaihtoehtojen näkeminen on hankalaa, joten ihan ensimmäiseksi sinun on päästävä jonnekin purkamaan ajatuksiasi. Terveyskeskuksen lisäksi paikkakunnallasi voi olla tarjolla myös muuta keskusteluapua ja myös netistä löytyy esim. chatteja, joissa voit puhua tilanteestasi (https://www.mielenterveysseurat.fi/kuopio/tukea-verkossa/).
Vierailija kirjoitti:
Kuulun liittoon, mutta liittoa ei kiinnosta jonkun luuserin pätkätyöt. Esimiehiä ei kiinnosta määräaikaisten asiat tai hyvinvoinnit, koska määräaikainen ei ole oikea työntekijä. En voi mennä työterveyteen, koska olen tällä hetkellä "kesälomalla" eli työttömänä. Terveyskeskukseen ei pääse korona-aikana. Kukaan ei voi auttaa minua. Tilanne tuntuu niin epätoivoiselta, etten näe enää muuta ratkaisua kuin itsensä tap pa mi nen.
Ap.
Oletko opettaja? (En lukenut ketjua loppuun)
Tiedän tapauksen jossa eräs työ ketjutettiin tuolla tavalla kerta toisensa jälkeen. Työ oli siis sellainen, että työntarve oli jatkuva mutta paikkaa ei silti vakinaistettu ja sama ihminen sitten ketjutettiin aina hommaan uudestaan ja uudestaan. Totta kai kuvioon kuului vielä se, että uusi soppari sovittiin viime hetkellä, joten työntekijä sai aina olla pelko perseessä, että jatkuuko työt vai ei.
Kävi sitten niin, että työntekijä sai kuin saikin toisen työn ja sanoi sitten seiraavan kerran kun uutta sopparia oltiin sorvaamassa, että sori, en tule tänne enää. Pikku paikkakunta kun oli, niin eivät saaneet tuohon hätään myöskään uutta työntekijää, joten duunit jäivät (ainakin joksikin aikaa) tekemättä. Ihan oikein heille, toivon että ottivat opikseen.
Vierailija kirjoitti:
"
Liity liittoon, että saat sekä ansiosidonnaista että laki/tes apua. Älä liity YTK:n, koska eräs työnantaja perusti tämän kassan, jotta työntekijät eivät kuuluisi työehtosopimuksia neuvotteleviin liittoihin ja näin olen näiden neuvottelu kyky heikkenisi esim. OAJ, PAM, TEHY jne (kaikki liitot)
Myös aluehallinto virastosta voit kysyä apua koskien määräaikaisuuksia. Mutta kun liityt liittoon saat heti apua ja ansiosidonnaista omavastuuajan jälkeen yleensä 6 kk.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin miten esimerkiksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ on reagoinut epätoivoisten massatyöttömien opettajien tilanteeseen joista osa vaihtaa suosiolla alaa?
Tälläkin palstalla pitkä ketju aiheesta työttömien opettajien vertaistukiketju.
Ehkä siitä aiheesta miten tai miten ei ole OAJ opettajia auttanut niin tosiaan kannattaan sinne oikeaan ketjuun mennä keskustelemaan. Tässä nyt kyse siitä, ettei YTK neuvottele minkään alan työehtosopimuksia. Joukkopaine vain OAJ suuntaan niin varmaan alkaa tapahtumaan ainakin jotain..vaikka Olli Luukkaisen tilalle uusi nainen/mies.
No yritän soittaa jonnekin huomenna. Oloni on todella kamala tällä hetkellä ja tuntuu ihan ylivoimaiselta ajatella mitään muuttoja tai opiskeluja. Siinä on ihan tarpeeksi haastetta, että pääsen ylös sängystä tai saan syötyä yhden leipäpalan. Minusta tuntuu, ettei kukaan välitä. On ollut paha olo jo todella pitkään, mutta olen ajatellut, että ansaitsen tämän kaiken enkä ole avun arvoinen.
Ap.
Lomat rahana kirjoitti:
Työsopimuslaki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ja vielä...Pitää ne kertyneet lomapäivät maksaa viimeistään viimeisessä palkassa. Eli rahana saa lomat, jos niitä on kertynyt. 1 vuosi 2 lomapäivää/kk ja toisena 2,5 kk
Toki lomapäivät pitää maksaa, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ansiosidonnaisessa nuo katsotaan palkallisiksi työpäiviksi eli nuo lomapäivät miinustetaan siitä ansiosidonnaisen maksusta. Eli jos on vaikka 10 lomapäivää, niin ne käytetään pois ja ansiosidonnainen alkaa vasta tuon jälkeen.
Voi olla, että olen ymmärtänyt väärinkin, korjatkaa jos näin on!
Ap, olet väärässä, kyllä sinua voidaan ja halutaan auttaa. Mutta ihmiset eivät osaa lukea ajatuksiasi, sinun on pakko sanoa ne ääneen.
Olet arvokas ja ansaitset apua, ota heti huomenna yhteyttä terveyskeskukseen tai mene heti päivystykseen. Totta kai itsetuhoista ihmistä autetaan.
Älä mieti nyt työtä, se kyllä järjestyy jotenkin. Mieti terveyttäsi ja seuraavaa hetkeä. Mitä teet juuri nyt, niin että sinusta tuntuu paremmalta? Hengitä syvään, juo lasi vettä, soita jollekin ystävälle tai läheiselle.