Facebookin "Naisyrittäjät ryhmä" jaksaa ihmetyttää - uusi ketju
Uudelleen sama ketju, koska aiempaan eksyi niin paljon ajatusvirheitä.
Voisi kuvitella, etteivät naisyrittäjät, jotka omilla kasvoillaan myyvät palveluita, tuotteita ja etsivät asiakkaita tai työntekijöitä voisi alentua niin lapselliselle tasolle. Esimerkiksi hinnoittelusta keskusteleminen ei onnistu ollenkaan, vaan siitä tulee hirveä rähinä, mitä perustellaan sillä, että aina pitäisi myydä polkuhinnalla eikä yrittäminen kannata. Kuitenkaan nämä yrittäjät eivät ajattele asiaa kokonaisvaltaisesti markkinatalouden kannalta, eli saat aivan rauhassa pyytää mitä haluat, mutta samalla asiakkaat saavat ostaa mitä haluavat - eli todennäköisemmin kysyntää ei ole. Ryhmässä muutaman kerran nähnyt, miten joku kertoo pyytävänsä aivan hirveää ylihintaa tuotteesta ja/tai palvelusta, mikä tervepäisellekin sanoo, ettei tuote myy, koska sen saa naapurista halvemmalla. Jos joku erehtyy sanomaan asian ääneen, niin seinä täyttyy päivityksistä "Sovitaanko yhdessä ettei arvostella toistemme hintoja" ja ne asian esiinottajat bannataan.
Olen nähnyt ryhmässä varsinkin boomereiden osalta uhkailua, kiristystä ja nalkutusta, toissijaisiin asioihin takertumista ja suoranaista nälvintää, kun otetaan nokkaansa jostain aivan olennaisten asioiden esiinottamisesta. Nyt seuraan popparit tulilla, kun ryhmässä yksiyrittäjä etsii työntekijää, niin hän ei maininnut liikkeensä aukioloaikojen lisäksi mitään muita olennaisia asioita, kuten onko talossa toista työntekijää tai millaiseen tiimiin hän tulee. Kun joku kysyi asiaa, niin tämä päivityksen tekijä ärähti, ettei tarvitse apua työvuorolistojen tekemisessä. Se nalkuttaminen alkoi heti, miten netissä jaellaan liian auliisti neuvoja tai ihmetellään täysin toissivuisia seikkoja asioista, mutta haloilaa. Moni aloitteleva yrittäjä haksahtaa aina joko alimiehitykseen ja hämmästyy, kun työvuorot eivät noudatakaan yrityksen aukioloaikoja. Muutaman vuoden alalla toimineen ihmisen puolisona tiedän myös miten nihkeästi suhtaudutaan, jos työntekijä sairastuu tai uupuu.
Ei nyt yksilöidä ketään, että ketju pysyy siistinä, mutten voi olla ainoa joka ihmettelee ketjujen asiatonta tasoa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi aloittelevat valokuvaajat myy työtään todella polkuhintaan, eivätkä tule olemaan alalla kauaa. Jotkut heiltä ostavat ja yhden lähtiessä tulee uusi tilalle. Se ei silti tarkoita sitä, ettei tilaa olisi niille, jotka työtään myyvät kunnon hinnalla.
Asikas, joka haluaa polkuhinnalla asian X, ei ole sellaisen asiakas, joka myy asiaa X isommalla hinnalla. Ja toisin päin. Tilaa on molemmille.
On muuten äärimmäinen harhaluulo, että varakkaat ostaisivat korkeampihintaisia tuotteita. Koska täällä oivalletaan, ettei se mene niin..
Hyi saatana mitä kapitalismin sikiöitä. Varjo maan päällä.
Tulee mieleen joku kim kardashian joka on tehhnyt itsestään brändin ja myy tuotteitaan. Se on siiitäkin kiinni että millainen on ihmisen peroona ja millaiseksi tyyli muovautuuu. Esim vaaatetuksessa ajatellaan paljon vaatekokonaisuuksia eli miten eri asusteet istuvat itselle ja miten eri vaatekappaleeet sopivat yhteen. Miehillä kulutus on paljon sitä etttä luetaan arvosteluja ja perehdytään tekniikaaan ja valitaan hunta/laatusuhteiltaaan suht edullinen ja kestävä tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siellä kenelläkään on tarkoitus menestyä. Kunhan on joku "kiva juttu" elämässä.
Naiset tosiaan edelleenkin perustaa näitä yhden naisen yrityksiä, joiden ei ole tarkoituskaan laajentua vaan jonka avulla voidaan esittää että muka ollaan niin menestyviä kun ollaan oikein yrittäjiä eikä mitään rivityöntekijöitä matala palkka aloilla vaikka ei tienata edes sitä minimi palkkaa vaan mies kuittaa velat.
Miksi yrityksen pitäisi laajentua? Itse ainakin toimin paljon mieluummin ihmisten kanssa, jotka kantavat vastuun sekä työstä että päätöksistä. Isojen yritysten kanssa asiointi on rasittavaa sekoilua, eikä kukaan ota vastuuta mistään. Ongelmatilanteessa asiakaspalvelija menee pomon selän taa ja pomo vetoaa asiakaspalvelijan kyvyttömyyteen. Kukaan ei korvaa, eikä pidä huolta etiikasta.
Tietääkö kukaan miten verojen kanssa toimitaan, jos tuotteita myydään ulkomaille? Mietin, että voisin pistää Etsy-kaupan pystyyn, mutta noi verotusasiat on ihan hepreaa. Minulla ei siis vielä ole toiminimeä tai mitään. Minulla ei vielä ole edes kauppaa, mutta mietin jo etukäteen, että miten nämä hommat pitäisi virallisesti hoitaa. Voinko aloittaa bisneksen ilman toiminimeä? En edes tiedä saanko siellä koskaan myytyä mitään...
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan miten verojen kanssa toimitaan, jos tuotteita myydään ulkomaille? Mietin, että voisin pistää Etsy-kaupan pystyyn, mutta noi verotusasiat on ihan hepreaa. Minulla ei siis vielä ole toiminimeä tai mitään. Minulla ei vielä ole edes kauppaa, mutta mietin jo etukäteen, että miten nämä hommat pitäisi virallisesti hoitaa. Voinko aloittaa bisneksen ilman toiminimeä? En edes tiedä saanko siellä koskaan myytyä mitään...
Ota yhteyttä johonkin paikalliseen yrittäjien tukijärjestöön. Neuvovat ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi aloittelevat valokuvaajat myy työtään todella polkuhintaan, eivätkä tule olemaan alalla kauaa. Jotkut heiltä ostavat ja yhden lähtiessä tulee uusi tilalle. Se ei silti tarkoita sitä, ettei tilaa olisi niille, jotka työtään myyvät kunnon hinnalla.
Asikas, joka haluaa polkuhinnalla asian X, ei ole sellaisen asiakas, joka myy asiaa X isommalla hinnalla. Ja toisin päin. Tilaa on molemmille.
On muuten äärimmäinen harhaluulo, että varakkaat ostaisivat korkeampihintaisia tuotteita. Koska täällä oivalletaan, ettei se mene niin..
Itse en ruodi asiakkaitteni taloudellista tilannetta, muttei ole ollut mitään tarvetta myydä osaamista alihintaan, vaikka joku muu niin tekeekin. Itse panostan ”samaan tuotteeseen” enemmän aikaa ja osaamista, vaikka jonkun silmissä se on ihan yksi lysti, maksaako vähän vai paljon.
Pienyrittäjien ja perheyritysten toiminta on aina kiinni yrittäjän egosta ja henkilökemiasta, vasta oikeasti isoissa organisaatioissa toiminta alkaa olla edes jollakin tavalla asiallisella tasolla. Tässä ei pitäisi olla kenellekään mitään uutta ja ihmeellistä. Yrittäjä ei vastaa toimistaan kuin itselleen ja verottajalle, ja harvaa kiinnostaa ei-asiakkaiden tai ei-potentiaalisten-yhteistyökumppaneiden mielipiteet.
Tuossa on myös sellainen asennemaailmojen ristiriita, että yrittäjän on pakko olla optimistinen, eikä hän todennäköisesti arvosta negatiivista lähestymistapaa mihinkään, vaikka pointti olisikin sinänsä validi tai ainakin sinne päin. Itse en ainakaan kuuntele kritiikkiä kuin jo maksaneilta asiakkailta tai selvästi ostoa harkitsevilta. Ihmisillä on niin eri perusteet valitsemilleen palveluilleen, vain tietty ryhmä valitsee tuotteensa sen perusteella, mistä saa halvimmalla. Ja suoraan sanottuna se asiakassegmentti on sellainen, jota pyrin suorastaan välttämään.