En kestä karjalanpaistia. Sitä tarjotaan suurena herkkuna. Mielipiteenne karjalanpaistista?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mautonta. Hyvin tehtynäkin. Suomalaisten perinneruokien nurja puoli on mauttomuus. Suolan lisäksi padalliseen lihaa on raaskittu uhrata kaksi maustepippuria ja se on sitten maustettu muka.
Kyllä sinne tulee palmuöljystä tehty lihaliemikuutiokin...
Ei ainakaan minun tekemääni! Luuletko että Karjalassa sata vuotta sitten oli lihaliemikuutioita???
Tosi hyvää. Reseptihän on vaihdellut ihan kyläkunnittain ja tekijöitten varallisuuden mukaan. Toiset pistää sisäelimiä, toiset lihaa ja osa sitä porkkanaakin. Meidän suvussa toi on tullut Viipurin evakoilta ilman porkkanoita.
Mä oon tottunut siihen lihaversioon, jossa lihoja ei ruskisteta ennakkoon, mutta ne kyllä siellä uunissa rapsakoituu kun suurin osa nesteestä haihtuu pois ja pintalihat saa väriä oikein reippaasti. Melkein aina herkkua, joskus on sattunut huonot lihat ja silloinhan se ei oo mistään kotoisin. Yleensä ite kotona tehty on parasta, sori vaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuren herkkuna? Ihan perusruokaahan tuo on.
Sitähän tarjotaan kaiken maailman pitopöydissä ja häissä.
Tarjotaan vai tarjottiin? Karjalanpaisti on ihan jees, mutten ole aikoihin syönyt sitä todellaakaan häissä tms. Joko teen itse tai anoppi/ omat vanhemmat tekevät tai sitten sitä saattaa olla joiden ns. perinnekohteiden buffet- lounailla/ päivällisillä ja satunnaisesti ihan listalla.
Mutta eiköhän ne ajat menneet, että karjanpaisti olisi juhlaruokaa.
Hautajaisruokaa
Hyvää. Tehdään talvisin usein talon lämmityksen yhteydessä karjalanpaistia 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mautonta. Hyvin tehtynäkin. Suomalaisten perinneruokien nurja puoli on mauttomuus. Suolan lisäksi padalliseen lihaa on raaskittu uhrata kaksi maustepippuria ja se on sitten maustettu muka.
Kyllä sinne tulee palmuöljystä tehty lihaliemikuutiokin...
Ei muuten tule.
Vierailija kirjoitti:
Oon tosi pahoillani sun puolesta, että äitis on pihistellyt mausteissa. Mun äiti taas oli huikeen hyvä kokki ja sinne pataan meni kyllä sekä pippureita, että suolaa ja laakerinlehteä. Pippureita tosiaan enemmän kuin se kaksi.
Kerran vuodessa tehdään syksyllä. Ei uppoa kesällä.
Valurautapadassa ruskistetaan ensin lihat, joukkoon sipulia, porkkanaa ja lanttua ynnä suolaa, laakerinlehti ja mustapippuria. Kuumaa vettä päälle ja pata uuniin. Lihojen pitää olla kunnollisia. Sellaiset 4-5 t paistetaan.
En erityisemmin pidä sianlihan mausta, joten tunnustan käyttäväni lisukkeena sinappia ja hottiskastiketta. Muusia pitää olla.
Aikanaan äitini laittoi joukkoon myös munuaisia ja meni monta vuotta, etten pystynyt syömäään tätä uunipaistiksikin kutsuttua ruokaa lainkaan.
Ohjeita voi erilaisia.
Minä teen karjalaismummoni ja -isomummoni oppien mukaan uunipaistia eli "karjalanpaistia", ja kyllä on mureaa ja mehevää ja maut kohdillaan!
Erinomaisen maistuva ruoka. Karjalanpaisti oli ensimmäisiä ruokia joita tein omille muutettuani. Niin helppo tehdä ja hyvää. Eihän se vaadi kuin haudutusajan, ja itsekseenhän se hautuu. Ehkä nykyajan ihmiset ovat tottuneet siihen, että valmista pitää olla heti: kolme minuuttia mikrossa on maksimiaika jonka malttavat odottaa.
Varaankin karjalapaistin suosio pitoruokana johtuu sen helppoudesta. Sehän ei mene miksikään odottelusta. Olisi aika hankalaa paistaa sadalle juhlavieraalle kullekin parin minuutin siikafile ja tarjoilla se lämpimänä - kaikille yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Erinomaisen maistuva ruoka. Karjalanpaisti oli ensimmäisiä ruokia joita tein omille muutettuani. Niin helppo tehdä ja hyvää. Eihän se vaadi kuin haudutusajan, ja itsekseenhän se hautuu. Ehkä nykyajan ihmiset ovat tottuneet siihen, että valmista pitää olla heti: kolme minuuttia mikrossa on maksimiaika jonka malttavat odottaa.
Varaankin karjalapaistin suosio pitoruokana johtuu sen helppoudesta. Sehän ei mene miksikään odottelusta. Olisi aika hankalaa paistaa sadalle juhlavieraalle kullekin parin minuutin siikafile ja tarjoilla se lämpimänä - kaikille yhtä aikaa.
No tääkin ihmetyttää kun ihmiset valittaa että se on suuritöinen. Yksi helpoimpia ruokia ikinä, odottelua vaan vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskahelppo, halpa eikä kärsi vaikka seisoisi pari tuntia vieraita odottamassa. En tykkää mutta kyllähän sitä syö enneminkuin selkäänsä ottaa.
Eihän tuo lihojen lisäksi kaipaa kuin lanttua, porkkanaa, sipulia, suolaa, pippuria ja laakerinlehtiä. Ruskistus ja pitkä haudutus. Lisukkeeksi keitetyt perunat tai muusi. Ei parempaa ja laadukkaampaa ruokaa juuri löydy.
Minulla on siitä juuri se käsitys, että se on sitkeää, rustoista ja ihraista lihaa, ikään kuin kakkosluokan tavarasta tehtyä. Ehkä minäkään en ole koskaan saanut sitä "oikein tehtyä".
Vierailija kirjoitti:
Minä teen karjalaismummoni ja -isomummoni oppien mukaan uunipaistia eli "karjalanpaistia", ja kyllä on mureaa ja mehevää ja maut kohdillaan!
Niin, nimenomaanhan tämä on Karjalan puolella uunipaistia. Sen voi tehdä vallan vain possusta tai naudasta tms, eli siitä lihasta, mitä on saatavilla. Toki yleisin versio on sian ja naudan sekoitus. Itse saatan ostaa nykyajan karjalanpaistilihoja ihan muihin ruokiin, esim. lihakeitto tulee noista ihan suun mukaista, koska en juurikaan välitä luisesta sopasta.
En tiedä, olenko koskaan syönyt. Silloinkin, kun 25 vuotta sitten vielä söin lihaa, inhosin tämän kaltaisia ruokia. Puolisolle valmistan parin viikon välein, hän tykkää.
Karjalanpaistin lisukkeena keitetyt perunat ja muna-makaronilaatikko. Perunamuussikin on ok.
Olisi ihan ok ruokaa, jos mukaan lisättäisiin punaviiniä ja valkosipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjotaan vai tarjottiin? Karjalanpaisti on ihan jees, mutten ole aikoihin syönyt sitä todellaakaan häissä tms. Joko teen itse tai anoppi/ omat vanhemmat tekevät tai sitten sitä saattaa olla joiden ns. perinnekohteiden buffet- lounailla/ päivällisillä ja satunnaisesti ihan listalla.
Aika monella on joulupöydässäkin karjalanpaistia yhä edelleen, varsinkin jos on juuret idässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisruokaa
En ole koskaan syönyt hautajaisissa karjalanpaisita vaan yleensä on ollut tarjolla liha- ja lohikeittoa.
Se, että sinä nuukailet pippurinkäytössä, ei tarkoita, että kaikki niin tekisivät.