En kestä karjalanpaistia. Sitä tarjotaan suurena herkkuna. Mielipiteenne karjalanpaistista?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinneruoka joka varsinkin itä Suomessa on ollut perinteinen pitoruoka.
On se hyvää jos tehdään oikein.
Lihapalat pitää ensin ruskistaa uunissa ilman nestettä että niihin tulee hyvä pinta. Sitten vasta neste ja pitkä haudutus.Minua jotenkin ällöttää se neste. Ja siis lihakimpaleita ja porkkanaa ja onko siinä sipulia vai mitä. On siinäkin ruoka.
Jos et kestä, älä ihmeessä syö. Luulen, että monia ällöttää se, mitä sinä syöt. Mutta eivät lähde sitä julkisesti toitottamaan, koska ymmärtävät, ettei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista.
Kansallisruokaan verrattavissa oleva herkku. Sääli että somesukupolvi ei osaa kokata eikä ole kärsivällisyyttä opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuren herkkuna? Ihan perusruokaahan tuo on.
Mun mielestä se ei ole arkiruokaa vaan parempaa ns. pyhäruokaa.
Perinteisesti karjalanpaisti, johon on lisätty reilusti esimerkiksi porkkanaa ja lanttua, on ollut arkiruokaa, ja ilman niitä tehty pyhä- tai juhlaruokaa. Mikä on sikäli hassua, että edellinen on huomattavasti herkullisempaa 😁
Hajanaisia läskinpaloja lillumassa rasvaisessa suolaliemessä, nami nami. Kyllä suomalaiset on sitten tosi kultivoituneita kulinaristeja.
Oikein valmistettuna se on ihan jumalten ruokaa, niin suussasulavaa herkkua, kuin olla ja voi. Mutta jos sitä ei ole valmistettu oikein, se on aika kauheaa kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa lihaa, yöks!
Älä rohmua sitä koko kattilallista itsellesi.
Valurautapadassa se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapalat pitää ensin ruskistaa uunissa ilman nestettä että niihin tulee hyvä pinta. Sitten vasta neste ja pitkä haudutus.Minua jotenkin ällöttää se neste. Ja siis lihakimpaleita ja porkkanaa ja onko siinä sipulia vai mitä. On siinäkin ruoka.
Jos et kestä, älä ihmeessä syö. Luulen, että monia ällöttää se, mitä sinä syöt. Mutta eivät lähde sitä julkisesti toitottamaan, koska ymmärtävät, ettei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista.
Juu, kana ja lohi varmaan ällöttävät tosi monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tarjotaan kaiken maailman pitopöydissä ja häissä.
Tarjotaan vai tarjottiin? Karjalanpaisti on ihan jees, mutten ole aikoihin syönyt sitä todellaakaan häissä tms. Joko teen itse tai anoppi/ omat vanhemmat tekevät tai sitten sitä saattaa olla joiden ns. perinnekohteiden buffet- lounailla/ päivällisillä ja satunnaisesti ihan listalla.
Mutta eiköhän ne ajat menneet, että karjanpaisti olisi juhlaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hajanaisia läskinpaloja lillumassa rasvaisessa suolaliemessä, nami nami. Kyllä suomalaiset on sitten tosi kultivoituneita kulinaristeja.
Mikä tahansa voidaan pilata taitamattomuudella. Vaihda kokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jossain rannikolla. Savossa se on köyhän perusruoka. Syödään usein kun on helppo ja halpa.
Vierailija kirjoitti:
Lihapalat pitää ensin ruskistaa uunissa ilman nestettä että niihin tulee hyvä pinta. Sitten vasta neste ja pitkä haudutus.
Ruskistus kannattaa minustakin tehdä, mutta sen voi tehdä liedelläkin ihan siinä samassa padassa, minkä laittaa uuniinkin.
Mautonta. Hyvin tehtynäkin. Suomalaisten perinneruokien nurja puoli on mauttomuus. Suolan lisäksi padalliseen lihaa on raaskittu uhrata kaksi maustepippuria ja se on sitten maustettu muka.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan sitä. En ole koskaan saanut sitä kyläpaikassa tai ravintolassa, mutta olen itse tehnyt pari kertaa. Pitkään matalalla haudutettu liha on kerrassaan ihanaa!
Minä haudutin kuusi tuntia illallisvieraille, ja hyvin näkyi maistuvan. :)
Vierailija kirjoitti:
Mautonta. Hyvin tehtynäkin. Suomalaisten perinneruokien nurja puoli on mauttomuus. Suolan lisäksi padalliseen lihaa on raaskittu uhrata kaksi maustepippuria ja se on sitten maustettu muka.
Sen maun antaa ne lihat. Eikä ole mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jossain rannikolla. Savossa se on köyhän perusruoka. Syödään usein kun on helppo ja halpa.
No Karjalassa, josta se on kotoisinkin, se on sekä arki- että juhlaruokaa. Arkena lihaa on perinteisesti jatkettu juureksilla ja joissain paikoissa sisäelimillä, juhlana ei.
Karjalainen isäni halusi aina joulupöytäänkin (karjalan)paistia kaiken muun jouluruuan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kana ja lohi varmaan ällöttävät tosi monia.
Tietäisitpä vaan kuinka monia :D Kysy esim. kasvissyöjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne tulee palmuöljystä tehty lihaliemikuutiokin...
Vierailija kirjoitti:
Et edes tiedä, miltä kunnollinen karjalanpaisti maistuu. Sääli.
Itse teen ihan älyttömän hyvää karjalanpaistia. On herkkua.
Suurin virhe on pitää sitä uunissa alle 5 tuntia. Itse pidän huomattavasti pidempäänkin. Ja kunnolla liemeen makua ja tarpeeksi suolaa.