Onko ketään punkki purrut?
Itse juuri irroitin polvitaipeesta pienen mustan pisteen. Tippui lattialle ja etsinnän jälkeen löytyi elävä punkki. Otin kännykällä kuvan ja suurensin nähdäkseni. Polvitaipeeseen jäi punainen puremajälki.
Eilen olin ruohikossa istumassa picnicillä ja juhannuksena ruohikkoisella uimarannalla.
Laittakaa kokemuksia punkin puremasta!
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kolme punkkia olen itsestäni poistanut (yksi olkapäässä kaksi jalassa), ei tullut mitään jälkiseurauksia.
Jos hankitte "punkkipihdin", niin sellainen kuulakärkikynän näköinen lassosilmukka on ollut mielestäni paras - kymmeniä punkkeja koirista ja pari lapsista poistaneena.
Nimeltään punkkilasso tjsp. Pihdeissä/pinseteissä se vaara että voi puristaa punkkia niin, että "oksentaa" ( en tiedä oksentavatko punkit) puremakohtaan samalla suolensisällön ja borrelioosibakteerin. Vanhan kansan voit ja paloöljyt voi juuri tuosta syystä unohtaa.
/sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää ellei saa punkkia kiinni itseteosta tai ei iske borrelioosi?
Ei sitä välttämättä tiedäkään. Punkin purema ei ole niin kuin ampiaisen pisto joka sattuu ja kutisee inhottavasti.
Punkin toinen nimi on puutiainen, ja se viittaa siihen punkin syljessä olevaan puudutusaineeseen eli punkin puremaa ei tosiaan tunne mitenkään: ei kutinaa, ei kipua. :/
Olin kaverin luona ja istuimme röökillä rappusilla, nurmikko oli muuten ajettu mutta rappusten luona kasvoi pidempää heinää. Minulla oli kesämekko ja kai se mekko osui sinne heinien sekaan ja otti salamatkustajan kyytiin, kun illalla mies löysi nivusistani punkin.
Olen 41v ja asunut koko ikäni mikkelissä. Lapsena leikin pitkässä heinässä ja teininä pussikaljoittelin pusikoissa, ikinä en saanut yhtään punkkia. Perheellämme oli koira enkä muista että sille olisi punkkisyyniä ikinä tehty! Koira makoili sohvalla ja vanhempian sängyssä.
Nykyään saan punkkeja kotipihastani joka on rivitalon piha.
Itsellä kävi niin oudosti, että puremakohta polvitaipeessa alkoi oireilla vasta seuraavana talvena. Ilmestyi selkeä punainen rinkula, aivan yhtäkkiä. Lääkäri vahvisti punkinpuremaksi, mutta oli ymmällään, kuinka se vasta kuukausia myöhemmin oireili.
Sain antibiootit. Määrättiin myös otettaviksi verikokeet ja varmuudeksi selkäydinnestenäyte. Onneksi ei mitään löytynyt. Mutta tarkkailkaa puremakohtia vielä hyvä tovi!
Mulla borrelioosi 2019 keväällä. Poistin punkin nivusessa joka ei ollut kerinnyt syödä. Nivuseen ei tullut kuin pistojälki mutta viikon jälkeen tuli arka ihottuma polveenen osannut yhdistää punkkiin kun parani. Kuukauden päästä tuli kova takaraivo päänsärky, söin kolme viikkoa voimakkaita särkylääkkeitä kun lääkärit sanoivat sen olevan jännitys päänsärky jota pitää hoitaa fysioterapialla. Paino putosi 6kiloa ja lopulta en pysynyt pystyssä ja menin vaimon kanssa terveyskeskukseen, lääkäri tutki ja sanoi että korjaa ryhti niin päänsärky helpottaa ja laittoi kotiin. Seuraavana yönä tunsin kuolevani joten taksilla keskussairaalaan jonne eivät halunneet ottaa vaan pitäisi odottaa fysioterapiaan pääsyä. Onneksi lääkärit kutsui fysioterapeuttin joka totesi minun kävelystä ettei nyt ole kaikki kohdallan. Tekivät selkäydin punktio josta selvisi keskushermosto tulehdus. Otin taas puheeksi punkin jota ei huomioitu missään vaikka kerroin jo ekalla lääkäri käynnillä. Onneksi uskoivat ja aloittivat lääkekuurin borrelioosia vastaan. 10 pv päästä tuli borrelioosi testi tulos joka oli positiivinen ja minulla oli punkin aiheuttama aivokalvon tulehdus. Olin sairaalassa 2viikkoa ja kunto alkoi kohota ja opettelin kävelemään. Pääsin pois omalla vastuulla kun en enää jaksanut maata sairaalassa. Kotona söin kuurin loppuun mutta vaati ainakin 3kk ennenkuin olin terve. Menkää hyvät ihmiset lääkäriin jos tulee pieniäkin oireita punkista ja vaatikaa lääkekuuri. Jos en olisi taistellut lääkärien kanssa niin olisin kuollut tai vammautunut. Hyvää kesää!
JM kirjoitti:
Mulla borrelioosi 2019 keväällä. Poistin punkin nivusessa joka ei ollut kerinnyt syödä. Nivuseen ei tullut kuin pistojälki mutta viikon jälkeen tuli arka ihottuma polveenen osannut yhdistää punkkiin kun parani. Kuukauden päästä tuli kova takaraivo päänsärky, söin kolme viikkoa voimakkaita särkylääkkeitä kun lääkärit sanoivat sen olevan jännitys päänsärky jota pitää hoitaa fysioterapialla. Paino putosi 6kiloa ja lopulta en pysynyt pystyssä ja menin vaimon kanssa terveyskeskukseen, lääkäri tutki ja sanoi että korjaa ryhti niin päänsärky helpottaa ja laittoi kotiin. Seuraavana yönä tunsin kuolevani joten taksilla keskussairaalaan jonne eivät halunneet ottaa vaan pitäisi odottaa fysioterapiaan pääsyä. Onneksi lääkärit kutsui fysioterapeuttin joka totesi minun kävelystä ettei nyt ole kaikki kohdallan. Tekivät selkäydin punktio josta selvisi keskushermosto tulehdus. Otin taas puheeksi punkin jota ei huomioitu missään vaikka kerroin jo ekalla lääkäri käynnillä. Onneksi uskoivat ja aloittivat lääkekuurin borrelioosia vastaan. 10 pv päästä tuli borrelioosi testi tulos joka oli positiivinen ja minulla oli punkin aiheuttama aivokalvon tulehdus. Olin sairaalassa 2viikkoa ja kunto alkoi kohota ja opettelin kävelemään. Pääsin pois omalla vastuulla kun en enää jaksanut maata sairaalassa. Kotona söin kuurin loppuun mutta vaati ainakin 3kk ennenkuin olin terve. Menkää hyvät ihmiset lääkäriin jos tulee pieniäkin oireita punkista ja vaatikaa lääkekuuri. Jos en olisi taistellut lääkärien kanssa niin olisin kuollut tai vammautunut. Hyvää kesää!
Hyvä esimerkki lääkärien jääräpäisyydestä (pitäisiköhän lisätä että taas).
Ei koskaan (Kop kop)
Onko muita? 🤔
M29 kirjoitti:
Ei koskaan (Kop kop)
Onko muita? 🤔
Eikä muillakaan perheenjäsenillä. Paitsi kissoilla on nytkin ollut.
Minulla tuntui viime kesänä nilkassa han kauheaa pistelyä ja nipistelyä, kun katsoin että mikä ihme siellä on, niin punkki oli juuri puremassa kiinni.
Toisinaan yliherkkyydestäni kivulle on hyötyä koska sain sen poistettua ennen kuin sai itseään kunnolla kiinni koska tunsin kun se alkoi purra.
M29 kirjoitti:
Ei koskaan (Kop kop)
Onko muita? 🤔
Sama, ja toivottavasti ei koskaan, kop kop. Luonnossa tulee kuitenkin liikuttua, mutta pitempään kasvustoon vain saappaat jalassa.
Mua on punkki purrut vauvana ja aikuisena. Kumpanakaan kertana ei ole tapahtunut yhtään mitään.
Mulla oli elämäni ensimmäinen kerta kun punkki puri ja 🎉🍾🎊sain heti borrelian.
Kiitos borrelia joka oli kropassa aika kauan sain vasempaan korvaan Menierin:
Aivan mahtavaa kuin lottovoitto.😳😳
Nyt on sitten TBE vaksiini ettei huonommin käy.
Minulla on aikuisena kerran ollut punkki. Se tuli telttaretkellä metsässä niskaan, vähän hiusrajan yläpuolelle. Kävin terveyskeskuksen hoitajalla otattamassa sen pois. Se saatiin irti elävänä. Ei tullut rengasihottumaa.
Minulla on hämärä muistikuva, että joskus teininä vyötäröni alueella olisi ollut laaja rengasihottuma jonain kesänä. Silloin (90-luvulla) punkkien vaarallisuudesta ei vielä juuri puhuttu, niin en mennyt lääkäriin saadakseni antibioottikuurin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastuin borrelioosiin, punkki ei vain purrut, vaan ehti kiinnittyä reiteeni.
Ei ollut kiva tauti, kesti pitkään ja lääkekuurikin kesti monta viikkoa.
Mullekin sattui punkki kyytiin ja täytti mahansa, lähti sitten. Tuli tyypillinen laajeneva jälki polvitaipeen sivuun, siitä on kauan aikaa. Silloin en vielä ollut kuullutkaan punkeista, ihmettelin sitä läiskää, seurasi koko kesän mittainen flunssaa muistuttava vaiva, pieni kuume tuli ja meni ja tuli takaisin monta kertaa. Ihmettelin asiaa, ajattelin sen johtuvan työstä, jossa ihmisiä tuli ja meni suurin joukoin usein varsin läheltä. Töitä saattoi tehdä, mutta kunnon puhti oli poissa. Olutkaan ei iltaisin maistunut, mikä suomalaiselle ei ole normaalia.
Irrotin äsken punkin säärestäni, oli kaivanut ällöttävän päänsä ihan kunnolla ihoon. Huomasin sen, kun alkoi sattua aika kovasti. Tää ei ollut nymfi vaan isompi, muttei vielä sellainen harmaa iso. Ehti olla varmaan muutaman tunnin. Ihmettelen, kun googletuksella kaikkialla sanotaan, että ei satu. Muhun kyllä sattuu! Ja oli punkki, tunnistan kyllä. Miks tää sattuu näin paljon, vaikka ei pitäisi?!
Minua puraisee punkit n. 1-4 per päivä, mutta tsekkaan koko ajan ettei olisi 24t. pidempään.
Vielä 20v. sitten niitä ei ollut lainkaan.
Sitten tuli valkohäntäpeurat seudulle jonka jälkeen niitä on niin käsittämätön määrä ettet uskokaan. Ja peurat rakastavat tulla pihalle ja talon ympäri syömään istutuksia ja ruohoa, eli ei tartte ottaa kuin kaksi askelta ulos niin saa jo punkin.
Lähitienoossa hyvin monet ovat saaneet borrelioosin tästä. Minun perheestä kaksi on saanut ja toisella huomattiin liian myöhään eli krooniseksi meni, "punkkijalka" turpoaa ja kipeytyy itsestään (super hyväkuntoinen ja elämäntavat muuten) veljen perheestä myös kaksi, serkun koko perhe saa suuret borrelioositestin arvot joka kesä, tarinoita riittää. Tunnen hyvin vakavasti sairastuneita.
Punkkeja ei tartte suoraan pelätä, mutta jos se jää pitkäksi aikaa ja se sattuu olemaan borrelian kantaja niin pahasti saattaa käydä.
Kiroamme ikuisesti Laukon kartanon pikkukreiviä joka ne tänne toi. Liikenneonnettomuuksia tuon tuosta kun ne pähkinäaivoiset juoksee ihan varta vasten auton eteen. Ne pitäis ehdottomasti saada vapaasti metsästettäväksi riistaksi. Toisaalta ei metsästäjiä ja teurastuspaikkojakaan riitä tähän.
Otetaan nää hommat siis iisisti, mutta myös vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi irrotan itsestäni vähintään yhden. Kuljen päivittäin metsissä ja vietän kesät saaristossa. Minulla on koiriakin, joten niitä punkkeja nyt vaan on olen asiaan tottunut. Ei ole onneksi itselleni vielä osunut tauteja, toisin kuin veljelle, joka sai punkin puremasta ison punaisen renkaan ihoon ja testattiin positiivinen borrelioosi. Veljellä se on ollut täysin oireeton, todettu muistaakseni 2018. Lääkäri sanoi että voi alkaa oireilla koska vain, esim nivelkipuina, ja että on mahdoton ennustaa tuleeko siitä koskaan mitään vai ei.
Irrotan itse aina punkit, se on helppoa punkkipihdeillä. Paitsi selästä mies saa ottaa. Kerran mulla oli pyllyposkien välissä yksi ja nolotti ihan hemmetisti että olisin käynyt poistattamassa lääkärissä ja mies oli jossain reissussa. Oli karsea operaatio yrittää taipua hyvää asentoon ja peilin kanssa itse ottaa sitä minimaalista punkkia pyllystä pois. Onneksi onnistui eikä tarvinnut mennä lääkäriin.
😆😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuntui viime kesänä nilkassa han kauheaa pistelyä ja nipistelyä, kun katsoin että mikä ihme siellä on, niin punkki oli juuri puremassa kiinni.
Toisinaan yliherkkyydestäni kivulle on hyötyä koska sain sen poistettua ennen kuin sai itseään kunnolla kiinni koska tunsin kun se alkoi purra.
Paitsi että punkki ei pure. Se vain tunkee sahamaisen pistimensä ihon läpi. Siis pikemminkin pistää
On ollut, mutta huomasin aika pian kiinnittymisen jälkeen. Poistin itse, eikä jäänyt edes mitään pahaa jälkeä ihoon.