Onko ketään punkki purrut?
Itse juuri irroitin polvitaipeesta pienen mustan pisteen. Tippui lattialle ja etsinnän jälkeen löytyi elävä punkki. Otin kännykällä kuvan ja suurensin nähdäkseni. Polvitaipeeseen jäi punainen puremajälki.
Eilen olin ruohikossa istumassa picnicillä ja juhannuksena ruohikkoisella uimarannalla.
Laittakaa kokemuksia punkin puremasta!
Kommentit (81)
Monesti! Mies on joku hiton terminaattori jota ei pistä itikat tai ampiaiset taikka tartu punkit, mutta sitten mies rymyää pitkin metsiä ja kotiin tultua rojahtaa sohvalle tai sänkyyn jolloin kaikki punkit vaeltaa minuun. Kerran näin miten miehen selällä käveli punkki, mies ravisti sen pois ja veti vessasta mutta mokoman kaveri oli jo livahtanut niskaani ja tarrannut kiinni eikä löytynyt kuin muutaman päivän päästä kampaajalla.
Kerran yksi oli mahassa kiinni, ehtinyt olla max muutaman tunnin. Kynsillä nappasin pois. Tästä on yli 10 vuotta aikaa ja vieläkin näkyy pikkuruinen punainen piste siinä missä oli kiinni (ehkä kärsä jäänyt ihon sisään?)
Kerran tunsin puraisun kaulalla ja sain napattua heti irti. Kerran oli nymfi kiinnittyneenä yön yli, mutta vaikutti aamulla elottomalta ja kiinni ihan vain ihon pintakerroksessa, ei ollut päässyt imemään verta.
Ei ole ollut havaittavia seurauksia.
En usko. Ainakaan en ole koskaan nähnyt punkkia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja piti kynsillä repiä irti kun kerrostalon ylimmässä kerroksessa asuvana omista mitään punkkipihtejä. (
Kyllä ne punkkipihdit voi hommata, vaikka kerrostalossa asuisi. Itsekin tein niin. Niille on ollut myös käyttöä. Viime kesänä nypin itsestäni viisi punkkia kahden viikon sisällä - jokaisen siis eri päivänä, en kaikkia kerralla. Siitä viisastuneena hankin TBE-rokotteen, kun luonnossa paljon liikun.
Ensimmäisen kerran minuun tarttui parikin punkkia 30 vuotta sitten. Onneksi ei ole mitään tullut. Punkkisyyni kannattaa kyllä muistaa. Suosittelen siihen hommaan taskulamppua, kahta peiliä (jolloin yksinasuva voi tarkistaa myös selkäpuolen), suurennuslasia ja kameraa. Kyllä, kameraa, jolla voi zoomata. Kaikki viime kesänä nyppimäni punkit olivat minimaalisen pieniä toukkia tai nymfejä, joita voi olla todella hankala nähdä ja tunnistaa punkiksi. Kannattaa olla tarkkana.
Kaksi neljästä on ollut tänä vuonna kiinni. Viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 50 puremaa.
Taas oli punkki iholla kun olin käynyt mustikassa. Huomasin seuraavana aamuna peilistä katsoessa. Oli jäänyt punkkisyyni tekemättä. Taidankin olla oikea punkkimagneetti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti, ja molemmat paikoissa joista en itse yltänyt sitä poistamaan (polvitaive ja kylki). Ikäviä otuksia, vaikeita irrottaa, onneksi kummallakaan kerralla puremasta ei seurannut mitään kummempaa.
Siis häh? Miten ei muka polvitaipeeseen ylety?
Kymmeniä revin itsestäni pois muutamaa viikkoa kohti. Pienet nymfit pahinta.
31
Piti kirjoittaa vielä:
oliskohan valkosipulikapseleista apua?
Monta kertaa on ollut punkki kiinni ihossa ja usein sellaisessa paikassa, josta en saa itse irti. Viimeksi huomasin punkin hankalasti rinnan alla ollessani kylpylässä. Henkilökunta irrotti. Tavallisesti auttaa naapuri, joka on koulutukseltaan terveydenhoitaja.
Koirasta joutuu poistamaan punkin 2-3 kertaa viikossa.
Ei toistaiseksi mitään oireita itsellä eikä koiralla (koiratkin voivat sairastua punkinpuremasta).
Laita purema-alueelle Betadinea. Jos ihoon on jäänyt jokin taudinaiheuttaja, betadine tappaa sen ennen kuin bakteerit/virukset ehtivät läpäistä ihon ja päästä verenkiertoon (siihen menee tavallisesti 3 vrk).
Muistakaa, että vain noin puolelle punkista tartunnan saaneille (pieni osuus) kehittyy punainen rinkula. Ts. noin puolet on saanu borrelian, vaikka punaista rinkulaa ei tullut! Siksi on tärkeää a) poistaa punkki ajoissa ja b) tarkkailla, ilmeneekö noin 1 kk:n päästä punkin puremasta flunssan kaltaisia oireita -> testeihin, jos borrelia niin suonensisäinen antibioottikuuri.
Minulla oli punkki kiinnittyneenä kainaloon 3 vrk. Yöllä se kutisi, mutta luulin sitä syyläksi. Saunassa sitten mies katsoi tarkemmin ja totesi punkiksi.
Hän koitti ottaa sen pois, mutta pää jäi, jonka poistatin terv.keskuksessa.
Mitään rengas- tai muutakaan ihottumaa, eikä mitään vaivaa koitunut. Selvisin säikähdyksellä.
Punkit voivat levittää paljon muitakin tauteja, kuin aivokuumetta ja borrelioosia. Mutta en tiedä, onko niitä muita sairauksia Suomessa. Järkyttävin on se, jossa punkin välittämä patogeeni tappaa ihmisen muutamassa päivässä, jopa tunneissa, kun hengityslihakset lamaantuvat. Ei taida olla Suomessa, onneksi...
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää ellei saa punkkia kiinni itseteosta tai ei iske borrelioosi?
Meinaakko,et jos sattus näkeen,ku punkki parittelee??
Ei ikinä Suomessa, vaikka asun saaristossa ja minulla on koiria, joiden kanssa kuljen pusikoissa ja istun maassa paljain säärin. Koskaan en ole löytänyt punkin punkkia kehostani. Koirille tulee kyllä paljonkin punkkeja, ellei niille laita punkkipantoja. Ulkomailla kerran yksi puri, kun olin maannut yön linnanraunioissa heinien keskellä, mutta se kutitti niin paljon, että raapaisin sen vahingossa kokonaisena irti, kun se oli vielä kiinnittymässä.
Joskus mietin, olenkohan jotenkin immuuni punkeille, tai onko minussa jotakin, mikä saa kehoni tuntumaan niille vastenmieliseltä saaliilta. Olen alkanut vuosien saatossa vakavasti uskoa, että ehkä osalla ihmisistä on jokin geenimutaatio tai ominaisuus, joka vaikuttaa asiaan, koska toiset ihmiset saavat nyppiä täällä kymmeniä punkkeja itsestään kesän aikana, vaikka välttäisivät miten heinikoita. Ei tätä voi enää pelkkä tuuri selittää. Jos sellainen ominaisuus on olemassa, se on varmasti ollut edullinen entisaikana, kun punkkien aiheuttamat taudit ovat olleet vaarallisempia hoidon puuttuessa.
Joo onneksi suurin osa punkeista ei kanna tauteja.
Vierailija kirjoitti:
4 kertaa tänä vuonna
Missä olet liikkunut, kun on näin tapahtunut?
Kertausharjoituksissa oli punkki iskeytynyt päänahkaan. Naisystävä löysi sen hiusten seasta seuraavana viikonloppuna.