Onko ketään punkki purrut?
Itse juuri irroitin polvitaipeesta pienen mustan pisteen. Tippui lattialle ja etsinnän jälkeen löytyi elävä punkki. Otin kännykällä kuvan ja suurensin nähdäkseni. Polvitaipeeseen jäi punainen puremajälki.
Eilen olin ruohikossa istumassa picnicillä ja juhannuksena ruohikkoisella uimarannalla.
Laittakaa kokemuksia punkin puremasta!
Kommentit (81)
On ja tarttui vielä puiston lyhyeksi kynityltä nurmelta! Heinikossahan niiden pitäisi vaania.
Mistä johtuu, että punkki kuolee pian iholle päästyään? Mulla on tänä vuonna ollut 2 punkkia, molemmat olen löytänyt saman päivänä kuin kiinnittyneet. Iho on näyttänyt puremakohdasta hiukan kuin hyttysen purenma, ja siinä oleva punkki ei ole saanut yhtään verta. Onko iso ärtynyt niin, ettei verta tule, ja punkin viimeiset voimat on menny kapuamiseen?
tarkoitin, "onko iho ärstynyt niin, ettei punkki saa verta.."
no voi että näitä kirjoitusvirheitä...
Meillä punkin puremat arkipäivää. Poistellaan harva se päivä. Mut heti jotta borrelioosin mahdollisuus on mahdollisimman pieni. Aivokuumeeseen rokotukset.
Mitä tähän nyt sanois että uskotte?
Oli mökki lapsuudessa/ nuoruudessa Turun saaristossa paikassa jossa punkkeja oli parhaimmillaan kiinni kymmeniä yhdessä kesässä (niin, nehän ei koskaan "puraise" ketään, ne IMEYTYY kiinni ja jää siihen aika pitkäksi aikaa...). Ennätys rantaheinikossa kävelyn jälkeen oli irrottaa 15 pientä minimaalista nymfiä sääristä.
Niitä sit irroteltiin, rapsuteltiin kutiavaa puremaa, ja jatkettiin elämää. En vähättele borrelioosia tai Lymen tautia, osa sukulaisista sai erittäin vakavan oireyhtymän joka laski toimintakykyä pysyvästi. Mutta ihan äkkiä en lähtisi sairaalaan yhtä punkkia pyytään irrottamaan.
Amerikassa testattiin antibioottilaastaria punkinpuremaan, tuliko siitä mitään? Eli tarkoitus oli, että geelilaastarista imeytyy purema-alueelle antibioottia, joka tappaa mahdollisen borrelian.
Betadine on paljon tehokkaampi, veikkaan.
On, ja piti hakea borreoloosirokote, kun oli rengasihottuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 kertaa tänä vuonna
Missä olet liikkunut, kun on näin tapahtunut?
Saaristossa sulla voi olla 4 punkkia päivässä. Että sellainen on todellisuus.
Betadine tappaa myös viruksia, antibiootti vain bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti, ja molemmat paikoissa joista en itse yltänyt sitä poistamaan (polvitaive ja kylki). Ikäviä otuksia, vaikeita irrottaa, onneksi kummallakaan kerralla puremasta ei seurannut mitään kummempaa.
Siis häh? Miten ei muka polvitaipeeseen ylety?
Miten tätäkin on nyt vain alapeukutettu? Onko kaikki av-mammat jotain 200-kiloisia reumaatikkoja? Oikeasti en voi ymmärtää, miten joku ei ylettyisi omaan polvitaipeeseensa sormillaan.
Mulla oli kerran kyljessä 11 pientä punkkia. Kiljaisin.
Vierailija kirjoitti:
On, ja piti hakea borreoloosirokote, kun oli rengasihottuma
Mutta rengasihottuma on vain merkki siitä, että bakteeri on leviämässä kehoon. Se hoidetaan antibiooteilla, ei rokotuksella.
Joka kesä tulee punkkeja. Niiltä ei voi välttyä.
Lasten kanssa on parasta pitää joka ilta punkkitarkastus iltatoimien yhteydessä, ja tehdä sama itselle / puolisolle. Punkin huomaa parhaiten toinen ihminen.
Useinhan ne pyrkivät kohti nivusia tai ohutta ihoa, joten vaatetuksessa kannattaa pitää tämä mielessä.
Ai niin, mitä mieltä olette tästä somessa leviävästä vinkistä saada punkki irtautumaan pyörittämällä kostutettua vanupuikkoa sen ympäri?
Vaimon kaveri oli kuulemma sillä saanut punkin irtautumaan.
32v aikana yhden kerran ollut punkki kyljessä, 7v koirasta irrotettu 3 punkkia yhteensä. Aika vähällä ollaan päästy vaikka samoillaan heinikossa, metsissä ja rannikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti, ja molemmat paikoissa joista en itse yltänyt sitä poistamaan (polvitaive ja kylki). Ikäviä otuksia, vaikeita irrottaa, onneksi kummallakaan kerralla puremasta ei seurannut mitään kummempaa.
Miten tätäkin on nyt vain alapeukutettu? Onko kaikki av-mammat jotain 200-kiloisia reumaatikkoja? Oikeasti en voi ymmärtää, miten joku ei ylettyisi omaan polvitaipeeseensa sormillaan.
^^^^^^^
Huomaa kyllä, ettet ole joutunut punkkeja irroittelemaan.
Aika hankala edes nähdä aina sitä pientä punkkia, vaikka sen olisi peilin kanssa onnistunut bongaamaan. Joskus joutuu yrittää repii niitä sokkona, tulee iso alue kaivettua siitä ympäriltä, jos ei saa apua.
- Oikeasti en voi ymmärtää tyhmyyttä.
Likinäköinen, 60 v nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^^^^^^^
Huomaa kyllä, ettet ole joutunut punkkeja irroittelemaan.
Aika hankala edes nähdä aina sitä pientä punkkia, vaikka sen olisi peilin kanssa onnistunut bongaamaan. Joskus joutuu yrittää repii niitä sokkona, tulee iso alue kaivettua siitä ympäriltä, jos ei saa apua.
- Oikeasti en voi ymmärtää tyhmyyttä.
Likinäköinen, 60 v nainen
Et nähtäväsi myöskään ymmärrä lukemaasi. Tuo lainattu kirjoittaja sanoi "paikoissa, joista en itse yltänyt sitä poistamaan" ja mainitsi sitten polvitaipeen. Ei siis puhuttu näkemisestä mitään.
Ja minä kyllä saan myös silmäni n. 10 sentin päähän polvitaipeestani. Ihmettelen jos joku ei saa.
Likinäköinen 46 v mies
Kolme punkkia olen itsestäni poistanut (yksi olkapäässä kaksi jalassa), ei tullut mitään jälkiseurauksia.
Jos hankitte "punkkipihdin", niin sellainen kuulakärkikynän näköinen lassosilmukka on ollut mielestäni paras - kymmeniä punkkeja koirista ja pari lapsista poistaneena.
Metsissä on valtavia eroja punkkien suhteen. Rannikolla punkkeja yleensä on, mutta paljon vaikuttaa, onko alueella myös peuroja yms. Jos metsässä on paljon merkkejä hirvieläinten makuupaikoista, välttelen sitä aluetta.