Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin New Yorker -vaatekaupassa ja voi että siellä oli halpaa

Vierailija
23.06.2020 |

Hihattomat topit 2,99 ja hyvälaatuiset T-paidat 3,99. Lierihattu 7.99 ja rypytetyt topit olkaimilla 6,99. Ostelin kaikkea ja loppusumma oli 34e. Tää on vähän niin kuin ruokakauppojen Lidl, todella edullinen.
Mutta pistää miettimään, että millaiset katteet muilla halpamerkkiyhtiöillä on, kun myyvät samanlaisia kolme kertaa kalliimmalla.

Kommentit (259)

Vierailija
141/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vieläkään vastannut, haluaisitko että oma lapsesi tekisi näitä riepuja jollekin läskille länsimaalaiselle muutaman sentin tuntipalkalla.

Oletko siis sosiopaatti?

No en tietenkään. Miten se liittyy tähän keskusteluun? Oletitko muiden trikoovaatteiden olevan jotenkin eettisiä? xD

Ap

Liittyy aika paljonkin. On nimittäin aivotonta ostella lasten tekemiä vaatteita ja samalla tekopyhästi sanoa, että "tietenkään en haluaisi OMAN lapseni tuollaisissa oloissa olevan". Sinun lapsesi ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin kenenkään muunkaan lapsi. On myös olemassa eettisiä vaatteita, vaikka halpojen hintojen sokaisemat aivottomat kanat eivät sitä tajuakaan. Mitä väliä, vaikka lapset elävät epäinhimillisissä oloissa, kunhan MINÄ saan halpaa vaatetta, eikö niin?

Mitä itse tekisit asialle?

Se, että lapsi on kadulla hankkimassa rahaa leipään myymällä itseään ja hyväksikäytettynä tällä tavoin vai tuolla töissä? Jompikumpi, ei ole paljon vaihtoehtoja noissa maissa, asia ei muuksi muutu, vaikka lopettaisimme kokonaan vaatteiden käytön, lapset joutuvat kadulle sen jälkeen.

Tekopyhää kuvitella, että lasten olot paranevat, kun jätämme rievut ostamatta tai saavat parempaa palkkaa, aina löytyy muu maa, joka tekee halvalla. Yhteiskunta ei näissä maissa välitä pätkääkään kansalaisistaan.

Juuri näin. Olen Unicefin kuukausilahjoittaja, se varmaan auttaa lapsia enemmän, kuin vaateostojen miettiminen.

Ap

Eli maksat itsellesi hyvän omantunnon, mutta et vaivaudu tekemään konkreettisia tekoja esim. valitsemalla eettisiä vaatteita. Helpompi pistää suoravelotuksella parikymppiä kuussa jollekin järjestölle ja ulkoistaa vastuu muille kuin toimia itse. Niin tyypillistä hyväosaisen itsekkään länsimaisen toimintaa. 

Niin? Ne konkreettiset teot kun eivät ole eettisyyden ja hyväntekeväisyyden pointti, tiesitkö? Vaan lopputulos. Se, mitä asiat saavat aikaan on ainoa, jolla on vliä. Ei se, miten paljon hikeä sen tekemisessä vuodatti.

Ap

Tää voi nyt tulla sulle yllätyksenä, mutta on mahdollista sekä ostaa eettisempiä vaatteita että olla Unicefin kk-lahjoittaja. Samaan aikaan! Ohhoh, onko hullumpaa kuultu.

Ihmeellistä että täällä on kyselty niitten eettisten valintojen perään, mutta kummasti se on ylivoimaista laittaa omia kulutustottumuksiaan. Kaikki aika menee muiden halventamiseen ja ylemmyydentuntoon. Mutta et voi vähällä vaivalla parantaa maailmaa, mutta mihin käytät aikasi? Millä tavalla toimit? Tuo kertoo susta aivan kaiken oleellisen.

Ohis

Vierailija
142/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttajalle kuulu hevon *askaakaan miten ne lumput on valmistettu kyllä se vastuu on myyjällä ja hikipajojen omistajilla.

Tiedätkö, mitä: Kukaan ei myy tavaraa, jota kukaan ei osta. Eli kuluttajalle kuuluu hyvinkin paljon, minne hän rahansa laittaa. Kun ostaa lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita, viestii sille myyjälle, että tämä on ok jatkakaa, minä tuen teitä. Kun ei osta, viestii myyjälle, että tämä ei ole ok, lopettakaa tai menetätte asiakkaita. Jokainen sitten itse päättää, kumman viestin haluaa myyjille välittää. Sama homma myös myyjän ja tuottajan välillä. Myyjä ostaa sitä, mille on kysyntää eli kuluttajalla on se viimeisin vastuu. 

Mutta enhän minä voi vaikuttaa muihin kuluttajiin, joten hieman ontuva tämä kuvitelmasi. Se ei ole realistinen vaihtoehto. Muuten olisikin toki loistava. (Ihanaa, miten joku milleniaali kuvittelee tuolla kirjoituksellaan avaavansa jonkun palstalaiset silmiä muka uudella tiedolla 😁). Kaikki kyllä tietävät hei, että jos kukaan ei ostaisi näitä halpoja vaatteita, niitä ei tehtäisi.

Ap

Et voikaan. Mutta voit vaikuttaa omaan toimintaasi. Ja kun riittävän moni tajuaa olla tukematta lapsityövoimaa, sillä on oikeasti vaikutusta. Mutta jos kaikki ajattelevat niin kuin sinä "en muuta käytöstäni, koska muutkin ostaa täältä", ei koskaan tapahdu muutosta parempaan. 

P.S. En ole milleniaali. Mitä luultavimmin olen vanhempi kuin sinä. Mielestäni New Yorkerit ja vastaavat kun ovat lähinnä teinien kauppoja. 

No minua vanhemmaksi olet kyllä harvinaisen epäkypsä ja lapsellinen. Tajuat varmaan, että kaikki eivät lopeta ostamasta noita vaatteita, vaikka minä lopettaisin? Joten miten se auttaisi? Plus että ostan eettisesti vasta kun asia esitetään minulle vedenpitävällä ilmoituksella niin, ettei minun tarvitse kaivaa tietoa epäluotettavista nettilähteistä tai muutenkaan kaivaa sitä tietoa ITSE. Olkoot hyviä vaan. Odottelen.

Ap

Epäkypsää ja lapsellista miettiä omia valintojaan eikä vain sokeasti ostaa "koska on halpaa ja kaikki muutkin ostaa"? Nyt ei sinun logiikkasi aukene. Toki ei näyttänyt sinullekaan aukenevan minun pointtini. Noinkohan edes kunnolla luit, mitä kirjoitin. Mainitsemasi kriteerit täyttyvät monenkin myyjän ja valmistajan kohdalla, mutta sitä ei toki näe, jos etsii vain mahdollisimman halpaa hintaa ja ostaa koska kaikki muutkin. 

Mitkä mainitsemani kriteerit? En ole asettanut eettisyydelle yhtäkään kriteeriä vielä. Kriteeri oli sille, että voi luottaa siihen, ettei meitä kuseteta.

Ap

Et siis edes lue OMIA viestejäsi ennen kuin ne lähetät????

No tämän kerran autan. Sinä: asia esitetään minulle vedenpitävällä ilmoituksella niin, ettei minun tarvitse kaivaa tietoa epäluotettavista nettilähteistä tai muutenkaan kaivaa sitä tietoa ITSE.

Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorker on kyllä keskimäärin huonolaatuisempi kuin vaikkapa Lindex, esimerkiksi keinokuituvaatteita on New Yorkerissa paljon enemmän.

Itse ostan vain 100 % puuvillaa olevia paitoja, housuja (farkuissa saa olla 2 % elastaania) jne. ja olen tuolta New Yorkeristakin joitakin vaatteita löytänyt. H&m:llä, Lindexillä, Cubusilla on kyllä parempilaatuista puuvillaa (osassa vaatteista, osa on huonoa puuvillaa) kuin New Yorkerilla.

Vierailija
144/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin tuon pitäisi pistää miettimään sitä, minkälaisissa oloissa vaatteet valmistetaan.

Vaikeaa uskoa, että muut halpamerkit olisivat sen eettisempiä. Jos valmistusmaa on sama, niin tehtäisiinkö H&M:n tai Lindexin vaatteet jotenkin erilaisilla työaikalainsäädännön alla kuin nämä?

Minäkään en usko että ne on sen eettisemmin tehty.

Mutta mun mielestä New Yorkerilla on tosiaan huonompilaatuista/ halvempilaatuista.

Ihan oman käyttökokemuksen mukaan, ja jo yleissilmäyksellä ja sormituntumalla olen sitä mieltä.

Materiaalit on usein jotain käsittämättömän halvan tuntuista kreppimuovia.

Vierailija
145/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vieläkään vastannut, haluaisitko että oma lapsesi tekisi näitä riepuja jollekin läskille länsimaalaiselle muutaman sentin tuntipalkalla.

Oletko siis sosiopaatti?

No en tietenkään. Miten se liittyy tähän keskusteluun? Oletitko muiden trikoovaatteiden olevan jotenkin eettisiä? xD

Ap

Liittyy aika paljonkin. On nimittäin aivotonta ostella lasten tekemiä vaatteita ja samalla tekopyhästi sanoa, että "tietenkään en haluaisi OMAN lapseni tuollaisissa oloissa olevan". Sinun lapsesi ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin kenenkään muunkaan lapsi. On myös olemassa eettisiä vaatteita, vaikka halpojen hintojen sokaisemat aivottomat kanat eivät sitä tajuakaan. Mitä väliä, vaikka lapset elävät epäinhimillisissä oloissa, kunhan MINÄ saan halpaa vaatetta, eikö niin?

Se, että lapsi on kadulla hankkimassa rahaa leipään myymällä itseään ja hyväksikäytettynä tällä tavoin vai tuolla töissä? Jompikumpi, ei ole paljon vaihtoehtoja noissa maissa, asia ei muuksi muutu, vaikka lopettaisimme kokonaan vaatteiden käytön, lapset joutuvat kadulle sen jälkeen.

Tekopyhää kuvitella, että lasten olot paranevat, kun jätämme rievut ostamatta tai saavat parempaa palkkaa, aina löytyy muu maa, joka tekee halvalla. Yhteiskunta ei näissä maissa välitä pätkääkään kansalaisistaan.

Juuri näin. Olen Unicefin kuukausilahjoittaja, se varmaan auttaa lapsia enemmän, kuin vaateostojen miettiminen.

Ap

Eli maksat itsellesi hyvän omantunnon, mutta et vaivaudu tekemään konkreettisia tekoja esim. valitsemalla eettisiä vaatteita. Helpompi pistää suoravelotuksella parikymppiä kuussa jollekin järjestölle ja ulkoistaa vastuu muille kuin toimia itse. Niin tyypillistä hyväosaisen itsekkään länsimaisen toimintaa. 

Mistä sinä ostat vaatteesi?

Mielellään sitten kauppoja, jotka löytyvät kaupungilta eikä mitään edestakasin pakettejen lähettelyä.

Jännä et näitä pitää nyhtämällä nyhtää kun täällä niin moni eettinen on paikalla paasaamassa.

Ohis

Osaat varmasti käyttää nettiä ja etsiä ihan itse. Emme me muutkaan niitä tietoja ole saaneet valmiiksi tarjoiltuina. Ihan itse on pitänyt asioihin perehtyä. 

Täh? Eli eettiseen toimintaan on olemassa jokin portti? Ettei IHAN KUKA TAHANSA saa ostaa eettisiä vaatteita? Että ostakaa prkl niistä hikipajoista, jos ei tiedonhankkiminen kiinnosta!! Niinkö?

😶

😄😄😄

Ap

Hyvin tiivistetty. Jos ei sen vertaa kiinnosta, että vaivautuu vähän perehtymään asioihin, sille ei kukaan toki voi mitään. Sitten pitää tukea lapsityövoimaa, kun muuhun ei pysty. 

Vierailija
146/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sosiopaatti?

Ap

Ap

Mielellään sitten kauppoja, jotka löytyvät kaupungilta eikä mitään edestakasin pakettejen lähettelyä.

Jännä et näitä pitää nyhtämällä nyhtää kun täällä niin moni eettinen on paikalla paasaamassa.

Ohis

Osaat varmasti käyttää nettiä ja etsiä ihan itse. Emme me muutkaan niitä tietoja ole saaneet valmiiksi tarjoiltuina. Ihan itse on pitänyt asioihin perehtyä. 

Eli tiedät, mutta et kerro, vaikka voisit edesauttaa eettistä toimintaa??? Eikö kiiinnosta riisto ja syrjintä tuon vertaa?? Voisit vaikuttaa, mutta et halua syystä että...? Ja sinä täällä haukut ap:ta? Voi hyvä tavaton, voiko tämän surullisemmaksi mennäkään...

Vierailija
147/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sosiopaatti?

Ap

Ap

Ohis

Eli sulla ei ole mitään tietoa ostamiesi vaatteiden alkuperästä, paasaat vaan?

-ohis-

Vierailija
148/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sosiopaatti?

Ap

Ap

Ohis

No heitetään nyt summa mutikassa mitä ekana tulee mieleen: Sidoste, Pomar, Weecos, Nosh, Nudge. Eivät ole ainoat, googlaamalla löydät lisää. Samoin jo mainittu FB- ryhmä Eettinen ja ekologinen muoti auttaa pitkälle. Outi Pyy puhuu näistä blogissaan myös, sieltä löytyy tietoa.

Ps. yhtäkään pakettia mun ei ole tarvinut lähettää edes takaisin, koska omistan mittanauhan ja osaan sitä käyttää.

Mitenköhän kuvittelet jos sinä omahyväisesti kehut, että kaikki sopii, että se olisi niin myös muille? Hyi, miten ylimielistä. Mä taas roudaan sovituskoppiin jatkuvasti vaatteita, jotka näyttäväkin päällä ihan hirveiltä. Samoin joistain paidoista ei voi sanoa ennen kuin sovittaa, kumpi näyttää paremmalta kahdesta eri koosta.

Joten mulle on ainakin täysin turhaa koittaa ostaa netistä. Nettikauppojen hövelien palautusmahisten takana on toki tietenkin laki, mutta myös toive, että ihmiset eivät kehtaisikaan palauttaa, vaan ostaisivat enemmän, kuin kaupassa ostaisivat.

Sinänsä postitse ostaminen on ekologisempaa, kuin kivijalasta ostaminen, mutta mä en elä täällä ilmastoa varten, vaan ilmasto on täällä meitä eläjiä varten. Eli en siirry ostamaan netistä, koska tosiaan en osaa hahmottaa ilman sovitusta, sopiiko vaatteen malli vartalolleni.

Ap

Vierailija
149/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah. Taattua kamaa, pakko syyllistää kilpaa aloittajaa. Mikä tahansa syy kelpaa, kunhan saa oksentaa helteen pehmentämää aivomassaa anonyymisti jonkun niskaan. Kyllä sen on oltava niin, että ostamasi vaatteet on paskoja tai ainakin olet itsekäs ja omahyväinen riistäjä, luultavasti myös tyhmä, köyhä jne. Aukotonta logiikkaa, mammelit :-D

Vierailija
150/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sosiopaatti?

Ap

Ap

Ohis

Täh? Eli eettiseen toimintaan on olemassa jokin portti? Ettei IHAN KUKA TAHANSA saa ostaa eettisiä vaatteita? Että ostakaa prkl niistä hikipajoista, jos ei tiedonhankkiminen kiinnosta!! Niinkö?

😶

😄😄😄

Ap

Hyvin tiivistetty. Jos ei sen vertaa kiinnosta, että vaivautuu vähän perehtymään asioihin, sille ei kukaan toki voi mitään. Sitten pitää tukea lapsityövoimaa, kun muuhun ei pysty. 

Ai vaivautuu vähän?

Vähän perehtyminen ei auta, sillä lailla kasvaa vain riski, että röyhkeimmät huijarifirmat saavat asiakkaita itselleen kalliimmin hinnoin. Jos itse ostaisin eettistä, sen olisi oltava vedenpitävästi eettistä, eikä huojarin minulle syöttämällä pajunköydellä eettistä.

Ap

Vierailija
151/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah. Taattua kamaa, pakko syyllistää kilpaa aloittajaa. Mikä tahansa syy kelpaa, kunhan saa oksentaa helteen pehmentämää aivomassaa anonyymisti jonkun niskaan. Kyllä sen on oltava niin, että ostamasi vaatteet on paskoja tai ainakin olet itsekäs ja omahyväinen riistäjä, luultavasti myös tyhmä, köyhä jne. Aukotonta logiikkaa, mammelit :-D

Niinpä ;) Missä sanoin, että olen niin köyhä, että on pakko ostaa New Yorkerista? Perustelin sitä kyllä täysin toisesta näkövinkkelistä :)

Ap

Vierailija
152/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n kanssa ilmeisesti turha keskustella kun on niin fakkiutunut niiden "hikipajatuotteidensa" ostamiseen.

Ei ota kuuleviin korviinsa muita ekologisempia vaihtoehtoja, ja väittää että tulee halvemmaksi ostaa näitä riistoriepuja monta kertaa vuodessa kuin hankkia kerralla laadukasta.

Tuollainen ihminen ei mitään ajattele. Elää vain hetkessä.

Mitä ovat nämä erikoisemmat vaihtoehdot joita täällä on annettu? Teettäminen ei ole sen ekologisempaa jos ette tarkista mistä kankaat tulee.

Laatu kestää paremmin kuin halpa"laatu". Siinä on se ekologisuusasteen ero. Mitä pidempi käyttöikä sitä ekologisempi tuote. Kierrätetty on aina ekologisempi kuin uusi. 

Levi's on merkki jota kutsutaan laadukkaaksi. Itseään myös sillä markiinoivat. Tämä merkki myös polkee vaatteiden valmistajien oikeuksia. En edes kierrätettynä kyseisen merkin vaateitta suostuisi päälleni laittamaan.

Ei pidä paikkaansa. Levis on yksi maailman kolmesta vaatealan yrityksestä joka on jo vuosia kehitellyt eettisiä ja ekologisia mahdollisuuksia mm. kankaanvalmistukselle. Leviksellä on mm. Täysin kierrätetystä muovista valmistettuja farkkuja jotka voi kierrättää uudelleen ja uudelleen. Levis laittaa lähes 40% vuosittaisesta tuottomarginaslista vaateteollisuuden ekologisuuden kehitykseen.

Ja silti toimii nyt niin kauhean epäeettisesti ja jättää pulaan nyt ne kaikkein heikoimmat joiden oloilla koitetaan täälläkin perustella asioita. Levi's on epäeettisempi kuin H&M.

Helppo se on vakailla markkinoilla keksiä itselleen eri tapoja näyttää hyvältä yritykseltä. Levi's kuitenkin osoitti mikä niille on tärkeintä ja se oli raha. Ja tämä raha nimenomaan niiden tehdastyöntekijöiden kustannuksella.

Tämä jos mikä on mielestäni epäeettistä että lähetetään viestiä että olisi eettinen yritys mutta sitten kuitenkin poljetaan maahan ne vaatteen tuotantoketjussa kaikkein heikoimmassa asemassa olevat.

Vierailija
153/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epämiellyttävää porukkaa nämä "eettiset".

Onko yksikään osannut laittaa yhtä ainoaa asiallista viestiä rakentavassa hengessä?

Vierailija
154/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jeesustelua, jos suomalaiset tutkitusti ostavat vaatteensa Prismasta, Cittarista ja Tokmannilta. Ei niissäkään mitään eettisiä vaatteita ole. Harva kuitenkaan oikeasti tekee minkään suhteen eettisesti oikeaa valintaa. Teoriassa kyllä.

Vierailija
155/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Nouki, on valmistettu Suomessa.

Googlettamalla kuitenkin pääset parhaiten vauhtiin, kun en tiedä tyyliäsi niin en osaa ehdottaa mitään.

Olen siis eri kuin aiemmat eettisistä merkeistä puhuvat, tulin vasta keskusteluun.

Siinä käsityksessä olen kyllä ettei se täällä mainittu nosh ole mikään kovin eettinen sekään?

Vierailija
156/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

155 jatkaa, Myös Muka/va ainakin on tehty Suomessa.

Vierailija
157/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New Yorker on kyllä keskimäärin huonolaatuisempi kuin vaikkapa Lindex, esimerkiksi keinokuituvaatteita on New Yorkerissa paljon enemmän.

Itse ostan vain 100 % puuvillaa olevia paitoja, housuja (farkuissa saa olla 2 % elastaania) jne. ja olen tuolta New Yorkeristakin joitakin vaatteita löytänyt. H&m:llä, Lindexillä, Cubusilla on kyllä parempilaatuista puuvillaa (osassa vaatteista, osa on huonoa puuvillaa) kuin New Yorkerilla.

Mä tykkään puseroista, joissa on elastaania, mutta sittemmin HS:ssa oli juttua, että vaatetusala moittii tätä yhtälöä, koska vaatekuitua ei voi kierrättää. Minusta, jos se on ongelma, elastaanin käyttö vaatteissa pitäisi kieltää, miksi ihmeessä oletetaan, että yksittäinen kuluttaja ei ostaisi sekoitemateriaalia olevia vaatteita, kun ne istuvat päälle paljon paremmin?

Ap

Vierailija
158/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlettamalla kuitenkin pääset parhaiten vauhtiin, kun en tiedä tyyliäsi niin en osaa ehdottaa mitään.

Olen siis eri kuin aiemmat eettisistä merkeistä puhuvat, tulin vasta keskusteluun.

Siinä käsityksessä olen kyllä ettei se täällä mainittu nosh ole mikään kovin eettinen sekään?

Mistä itse ostat?

Vierailija
159/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diinpä diin 😁

Ehkei joillain ole muuta tekemistä, kuin koittaa tunkeutua vaateketjujen kassakaappeihin varmistamaan, että annetut tiedot pitävät paikkaansa. Mulla ei ole. Mä ostan eettisiä vaatteita sitten, kun ei ole mahista tulla siinäkin huijatuksi. Toki jokin noista voi olla eettisempi, kuin joku muu, mutta jos niillä ei ole kivijalkamyymälää tai osastoa jossain liikkeessä, joka on fyysisesti jossain, niin ei ole mun juttuni.

Ap

Vierailija
160/259 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 156 jatkaa,

Suosittelen areenasta Verta, hikeä ja t paitoja ohjelmasarjaa, ja kuunneltavaksi areenasta Muotisuomen omatunto oli hyvä haastatteluarja.

Sen voi laittaa vaikka taustalle musiikin sijaan.

Weecos on vähän niin kuin suomimuodin/eettisen muodin zalando. Siellä on siis useita merkkejä.

Kannattaa seurata esim design weekejä, jolloin monilla on alennuksia.

Instagram jos on, niin siellä on myös helppo ja mukava etsiä ja löytää suomalaisia tekijöitä.

Nyt tuli äkkiseltään mieleen myös otus ateljee, Suomessa tehtyjä, jos haluaa perus ajattomia toppeja jne.

:)