Kävin New Yorker -vaatekaupassa ja voi että siellä oli halpaa
Hihattomat topit 2,99 ja hyvälaatuiset T-paidat 3,99. Lierihattu 7.99 ja rypytetyt topit olkaimilla 6,99. Ostelin kaikkea ja loppusumma oli 34e. Tää on vähän niin kuin ruokakauppojen Lidl, todella edullinen.
Mutta pistää miettimään, että millaiset katteet muilla halpamerkkiyhtiöillä on, kun myyvät samanlaisia kolme kertaa kalliimmalla.
Kommentit (259)
Minä ostin sieltä yhden halvan t-paidan itselleni lomamatkaa varten, pesin sen koneessa ennen ekaa käyttökertaa 30 asteessa ja siitä tuli nuken vaate. Pieneni siis aivan järjettömästi, vaikka pesin sen noin matalassa lämpötilassa??
Tuo oli ainoa kerta kun olen tuolla kaupassa käynyt, sinne kun astui sisään niin tuntui jo, kun olisi jossain euroopan turistirysäkohteessa rantaviivan halpiskojussa shoppailemassa.
AP:n kanssa ilmeisesti turha keskustella kun on niin fakkiutunut niiden "hikipajatuotteidensa" ostamiseen.
Ei ota kuuleviin korviinsa muita ekologisempia vaihtoehtoja, ja väittää että tulee halvemmaksi ostaa näitä riistoriepuja monta kertaa vuodessa kuin hankkia kerralla laadukasta.
Tuollainen ihminen ei mitään ajattele. Elää vain hetkessä.
Jos ei ole varaa maksaa paria euroa enempää t-paidasta, niin osta kirppikseltä. Sieltä saa edullisesti hyviä ja laadukkaitakin vaatteita, huomattavasti eettisempää kuin ostaa uutta halvimmalla mahdollisella hinnalla.
Et ole vieläkään vastannut, haluaisitko että oma lapsesi tekisi näitä riepuja jollekin läskille länsimaalaiselle muutaman sentin tuntipalkalla.
Oletko siis sosiopaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä AP:n kommenteista ettei ÄO ja kriittinen ajattelu päätä pakota.
Juuri tuollaiset aivottomat kulutusrobotit tuhoavat maailmaa. Kaikkea vaan pakko haalia ja ostaa kun on 'halpaa'. Viis laadusta, viis tuotanto-olosuhteista, pakko ostaa kun oli tarjouksessa eikä maksanut kuin muutaman lantin.
Säälittävä otus.
En ole, ostin ihan tarpeeseen! Olen jo kauan ihmetellyt ihmisiä, jotka maksaa niitä summia vaatteista, joita yleensä näkyy, kun laatu on IHAN PASKAA ja vaatteet eivät kestäyhtään mitään. Niin totta kai New Yorkerin hinnoilla sellainen ei haittaa.
ApJuu, kertakäyttö vaatteita vaan kaikki ostamaan. Halpaa on ja ilmasto kiittää!
New Yorkerin vaatteet eivät ole muita huonolaatuisempia. Jos huonosta laadusta ja kertakäyttövaatteista puhutaan, niin Zara ja Mungo ovat sellaisia. New Yorker ei myöskään ainakaan omaan silmääni myynyt niin kummallisia ”muoti”luomuksia, jotka ovat out ensi kuuss. Vaan peruskäyttövaatetta, jolle on aina käyttöä.
Ap
Saatko tästä lahjakortin ko. liikkeeseen, vai mistä johtuu tämä aivoton halparättien mainostus? Ilmaston kannalta sillä ei ole mitään väliä mistä sen kertakäyttövaatteesi ostat. Samaa paskaa eri paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette osta new yorkerista eettisistä syistä tai laadun vuoksi, niin mistä te oikein ostatte? Yhtä samaa paskaa kaikkialla. Kaikilla ei ole varaa ostaa suomalaiselta suunnittelijalta, suomalaisen ompelijan ja suomalaisen kangastehtaan tekemiä Mymmeli-kaapuja.
Kuten joku tuolla jo kirjoittikin, kotimaisia tuotteita mieluiten paikallisen ompelijan tekijänä. Ei tarvitse olla mitään superkalliita design-vaatteita. Kun satsaa laatuun, ei myöskään tarvitse ostaa joka viikko uusia vaatteita. Vanha sanontahan on "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa". Viittaa juuri siihen, että halparetkut, jotka menevät käyttökelvottomiksi muutamassa pesussa, tulevat pidemmällä tähtäimellä paljon kalliimmiksi kuin laadukkaat vaatteet, jotka kestävät vuosia hyvänä.
Mä olen samaa mieltä, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa (=huonoa), mutta minua kiusasi aikaisemmin elämässä sellainen kainalohikoilu, joka ensinnäkin värjäsi kainalot ajan kanssa keltaisiksi ja toisekseen jätti kaikkiin paitoihin pintyneen hajun, teinpä mitä tahansa kainalotuotteiden tai vaatteiden pesun kanssa. Kaikki etikat ja muut on kokeiltu.
Samaan aikaan vaatteide laatu alkoi huonontua. Minun olisi joka tapauksessa tarvinnut heitää vaatteita pois aika ajoin, joten se, että hinnat laskivat, sopi siihen hyvin.
Nykyisin kainalohikoiluongelmaa ei ole, mutta koen, että 4-5 vuotta on ihan kelpo kestoikä trikoovaatteelle ja sen verran paidat itselläni jatkuvassa käytössä kestävät. Osa jopa kauemmin, jos ne eivät ole suosikkeja ja käytän hiukan harvemmin.
Ap
Pakko muuten sanoa, että osa tuossa mainitsemistasi "halpis"merkeistä ovat parantaneet otettaan laadussa ja eettisyydessä huomattavasti sitten ysärin. Esimerkkinä H&M, joka on rankattu tänä vuonna maailman läpinäkyvimmäksi muotialan toimijaksi. https://www.fashionrevolution.org/about/transparency/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette osta new yorkerista eettisistä syistä tai laadun vuoksi, niin mistä te oikein ostatte? Yhtä samaa paskaa kaikkialla. Kaikilla ei ole varaa ostaa suomalaiselta suunnittelijalta, suomalaisen ompelijan ja suomalaisen kangastehtaan tekemiä Mymmeli-kaapuja.
Kuten joku tuolla jo kirjoittikin, kotimaisia tuotteita mieluiten paikallisen ompelijan tekijänä. Ei tarvitse olla mitään superkalliita design-vaatteita. Kun satsaa laatuun, ei myöskään tarvitse ostaa joka viikko uusia vaatteita. Vanha sanontahan on "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa". Viittaa juuri siihen, että halparetkut, jotka menevät käyttökelvottomiksi muutamassa pesussa, tulevat pidemmällä tähtäimellä paljon kalliimmiksi kuin laadukkaat vaatteet, jotka kestävät vuosia hyvänä.
Mä olen samaa mieltä, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa (=huonoa), mutta minua kiusasi aikaisemmin elämässä sellainen kainalohikoilu, joka ensinnäkin värjäsi kainalot ajan kanssa keltaisiksi ja toisekseen jätti kaikkiin paitoihin pintyneen hajun, teinpä mitä tahansa kainalotuotteiden tai vaatteiden pesun kanssa. Kaikki etikat ja muut on kokeiltu.
Samaan aikaan vaatteide laatu alkoi huonontua. Minun olisi joka tapauksessa tarvinnut heitää vaatteita pois aika ajoin, joten se, että hinnat laskivat, sopi siihen hyvin.
Nykyisin kainalohikoiluongelmaa ei ole, mutta koen, että 4-5 vuotta on ihan kelpo kestoikä trikoovaatteelle ja sen verran paidat itselläni jatkuvassa käytössä kestävät. Osa jopa kauemmin, jos ne eivät ole suosikkeja ja käytän hiukan harvemmin.Ap
Luuletko tosissasi, että joku uskoo näiden muutaman euron halpisrättien kestävän noin kauan? Jotain rajaa nyt provoiluunkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä AP:n kommenteista ettei ÄO ja kriittinen ajattelu päätä pakota.
Juuri tuollaiset aivottomat kulutusrobotit tuhoavat maailmaa. Kaikkea vaan pakko haalia ja ostaa kun on 'halpaa'. Viis laadusta, viis tuotanto-olosuhteista, pakko ostaa kun oli tarjouksessa eikä maksanut kuin muutaman lantin.
Säälittävä otus.
En ole, ostin ihan tarpeeseen! Olen jo kauan ihmetellyt ihmisiä, jotka maksaa niitä summia vaatteista, joita yleensä näkyy, kun laatu on IHAN PASKAA ja vaatteet eivät kestäyhtään mitään. Niin totta kai New Yorkerin hinnoilla sellainen ei haittaa.
ApJuu, kertakäyttö vaatteita vaan kaikki ostamaan. Halpaa on ja ilmasto kiittää!
New Yorkerin vaatteet eivät ole muita huonolaatuisempia. Jos huonosta laadusta ja kertakäyttövaatteista puhutaan, niin Zara ja Mungo ovat sellaisia. New Yorker ei myöskään ainakaan omaan silmääni myynyt niin kummallisia ”muoti”luomuksia, jotka ovat out ensi kuuss. Vaan peruskäyttövaatetta, jolle on aina käyttöä.
ApSaatko tästä lahjakortin ko. liikkeeseen, vai mistä johtuu tämä aivoton halparättien mainostus? Ilmaston kannalta sillä ei ole mitään väliä mistä sen kertakäyttövaatteesi ostat. Samaa paskaa eri paketissa.
En saa, mutta nimenomaan haluaisin muidenkin tietävän, että kyseinen ketju ei ahnehdi katteita itselleen. Tai varmaan sekin niitä sa, se on selvää, mutta katteita on kutistettu paikoista, joissa muut eivät ole kyenneet. Ja siis haluan uskoa, että New Yorkerin tapauksessa halpojen hintojen takana on karsittu organisaatio, mainonnnan vähyys yms. Mutta en tosiaan ole tietenkään maksettu mainos, tai yhtiön työntekijä enkä mitään muutakaan. Vain halvoista hinnoista hämmästynyt asiakas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten sanoa, että osa tuossa mainitsemistasi "halpis"merkeistä ovat parantaneet otettaan laadussa ja eettisyydessä huomattavasti sitten ysärin. Esimerkkinä H&M, joka on rankattu tänä vuonna maailman läpinäkyvimmäksi muotialan toimijaksi. https://www.fashionrevolution.org/about/transparency/
Hups, lainaus ei mennytkään perille. Oli tarkoitettu vastaukseksi yhteen kommenttiin e.tusivulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kainalohikoiluongelmaa ei ole, mutta koen, että 4-5 vuotta on ihan kelpo kestoikä trikoovaatteelle ja sen verran paidat itselläni jatkuvassa käytössä kestävät. Osa jopa kauemmin, jos ne eivät ole suosikkeja ja käytän hiukan harvemmin.Ap
Luuletko tosissasi, että joku uskoo näiden muutaman euron halpisrättien kestävän noin kauan? Jotain rajaa nyt provoiluunkin!
No uskon. Mä ainakin käytän halpistrikoovaatteet loppuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuiset? En ole pitkään aikaan käynyt koska minusta siellä on nimenomaan harvinaisen huonolaatuisia vaatteita. Siis selkeästi huonompia kuin jossain henkkamaukalla.
Pesin T-paidan ja toppejakin jo pari kertaa, eivätkä ole menneet miksikään.
ApMaksettu mainos? Vai mikä muu motiivi sinulla on valehdella?
Minulla on useampi t-paita tuolta, kaikki kestäneet jo monta pesua. Laatu on sama kuin muillakin halpaketjuilla. Ohis, ei maksettu. Uskokaa nyt, että hinta ja laatu eivät kulje käsi kädessä, vaan samalta sylttytehtaalta tulee suurin osa tavarasta. Eettisesti mikään halpaketju ei ole hyvä, eikä moni kalliimpikaan.
Niiden kaupat haisee niin voimakkaasti, että en pysty käymään. Halpavaatteissa on todella epämiellyttävä muovin, väriaineiden jne. haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No uskon. Mä ainakin käytän halpistrikoovaatteet loppuun.
Ap
Tai sanotaan, että olen ostanut esim. Hulluilta Päiviltä Ril’s in trikoopuseroita, a 34e. Ne ovat pysyneet hyvinä useita vuosia. Jos hyvä ja mieleinen pitkähihainen trikoopusero on vaikkapa 5,99 niin kyllä mulle kelpaa. Minusta 34e on sikahinta trikoopuserosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole vieläkään vastannut, haluaisitko että oma lapsesi tekisi näitä riepuja jollekin läskille länsimaalaiselle muutaman sentin tuntipalkalla.
Oletko siis sosiopaatti?
No en tietenkään. Miten se liittyy tähän keskusteluun? Oletitko muiden trikoovaatteiden olevan jotenkin eettisiä? xD
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuiset? En ole pitkään aikaan käynyt koska minusta siellä on nimenomaan harvinaisen huonolaatuisia vaatteita. Siis selkeästi huonompia kuin jossain henkkamaukalla.
Minulla on useampi t-paita tuolta, kaikki kestäneet jo monta pesua. Laatu on sama kuin muillakin halpaketjuilla. Ohis, ei maksettu. Uskokaa nyt, että hinta ja laatu eivät kulje käsi kädessä, vaan samalta sylttytehtaalta tulee suurin osa tavarasta. Eettisesti mikään halpaketju ei ole hyvä, eikä moni kalliimpikaan.
Ja tietenkään ei ole muita vaihtoehtoja vaateostoksille kuin halpisketjut?
Sen sijaan tässä odotellaan tietoja niistä merkeistä, jotka eivät riistä lapsia ja heidän T-paitojen hinnoista. Siis hinta ei tietenkään korvaa riistoa, mutta olisi kiva tietää, mitä riistoton toppi sitten maksaa. Ja huom. ilmastoa se pulmustoppi ei pelasta sen enempää. Eikä trikoon laatu ole välttämättä sen parempaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkään ei ole muita vaihtoehtoja vaateostoksille kuin halpisketjut?
Mikä takaa sen, että kun menet kalliiseen kauppaan se on eettinen? That’s the point.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis sosiopaatti?
No en tietenkään. Miten se liittyy tähän keskusteluun? Oletitko muiden trikoovaatteiden olevan jotenkin eettisiä? xD
Ap
Liittyy aika paljonkin. On nimittäin aivotonta ostella lasten tekemiä vaatteita ja samalla tekopyhästi sanoa, että "tietenkään en haluaisi OMAN lapseni tuollaisissa oloissa olevan". Sinun lapsesi ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin kenenkään muunkaan lapsi. On myös olemassa eettisiä vaatteita, vaikka halpojen hintojen sokaisemat aivottomat kanat eivät sitä tajuakaan. Mitä väliä, vaikka lapset elävät epäinhimillisissä oloissa, kunhan MINÄ saan halpaa vaatetta, eikö niin?
Ap