Jos teillä on mennyt kirjaston kirja rikki, esim sivu repeytynyt, mutta olette itse saanut teipattua sen kasaan, oletreko joutuneet korvaamaan kirjan?
Vai oletteko saaneet palautettua sen itse korjattuna?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kirjoja kukaan tarkasta.
Kyllä tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä jos käyttää palautusautomaattia? Tuleeko mahdollinen lasku perässä?
Tietysti tulee. Näkeehän se, kuka kirjan on viimeksi lainannut. Siellä on asiakastiedoissa koko lainaushistoriasi. Niin kuin kaikilla muillakin. Muutenhan ei automaatin kautta lainatusta aineistosta tietäisi, onko se myöhässä tms.
Heität helmiä sialle. Tuskin tuo kysyjä osaa edes lukea ja joku kirjoittaa sanelusta sen puolesta kommentit tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten typerä kirjaston käyttäjä voi olla?! Näkyyhän sen palauttajan tiedot tottakai vaikka palauttaisi kirjan miten hyvänsä.
Mjoo, tuo "lasku perässä" oli ehkä vähän huonosti sanottu. Kyse ei ollut siitä, etteikö kirjasto olisi ottanut moista porsaanreikää huomioon, vaan lähinnä käytännön toteutuksesta.
Eli, tuleeko jotain yhteydenottoa, laskua, meneekö maksu odottamaan kirjastokortille (todennäköisin skenaario), vai miten?
Kiinnostaa siksi, että kirjastomaksut ovat jo hyvän tovin voineet mennä perintään, niin tuossa olisi kiva tietää, voiko esim. vahingossa jäädä joku tuommoinen huomaamatta, ja johtaa ikävään yllätykseen myöhemmin.
Mutta kiitos aggressiivisesta vastauksesta ja nimittelystä, tuntuu ihan internetiltä :)
Mitä enemmän selittelet, sitä tyhmemmältä vaikutat. Lopeta tähän ja ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jopa joskus joutunut maksamaan kastuneen kirjan, jonka olin lainannut jo kastuneena. Kummasti se ei ollut edellisellä palautuskerralla haitannut.
Tähän voisin vielä antaa jälkiviisaan neuvon, että jos kirja vaikuttaa jo lainatessa vaurioituneelta ja haluat silti lainata sen, kerro asiasta kirjastovirkailijalle. Hän voi lisätä niteen tietoihin kommentin, että se on ollut jo lainattaessa vesivaurioinen tms., etkä silloin joudu vastuuseen toisen tekemästä vahingosta. - 3
Kirjan palautuessa opuksen kunto tarkistetaan ja ne tiedot kirjataan eikä seuraavan asiakkaan tarvitse niistä olla huolissaan. Lasku lähtee kirjan palauttajalle.
Teoriassahan se menee noin hienosti ja kauniisti, mutta käytännössä ei. Kirjastoissa on monenlaista väkeä töissä, mm. harjoittelijoita ja työkokeilijoita. Kaikilta ei palautusten käsittely suju ihan sataprosenttisella tarkkuudella.
Typerät harjoittelijat laitetaan aakkostamaan jotain eikä niitä päästetä mihinkään sellaisiin hommiin, mistä koituisi hankaluuksia.
Mulla nuita on turmeltunut, esim. kastunut suhteellisen usein. Olen ihan itse harkiten ostanut uuden samanlaisen tilalle. Monesti pous on löytynyt käytettynä mutta hyväkuntoisena (ja halvalla) huuto.netistä/antikvariaatista tms. Aina on kelvannut.
Koominen muotoilu, "onko mennyt kirja rikki".....
Ei tarvinnut mun korvata. Toinen oli muutenkin jo käyttönsä päähän tullut kirja ja toinen teipattu niin siististi, ettei mulle tullu mitään korvattavaa.
Muistuttivat kyllä, että itse ei saisi teipata, ja kiittivät kun kerroin asiasta heille. Siis että toisesta kirjasta oli vauva repäissyt palan sivusta ja toisesta oli kirja repeytynyt keskisaumasta ja olin itse teipannut ne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jopa joskus joutunut maksamaan kastuneen kirjan, jonka olin lainannut jo kastuneena. Kummasti se ei ollut edellisellä palautuskerralla haitannut.
Tähän voisin vielä antaa jälkiviisaan neuvon, että jos kirja vaikuttaa jo lainatessa vaurioituneelta ja haluat silti lainata sen, kerro asiasta kirjastovirkailijalle. Hän voi lisätä niteen tietoihin kommentin, että se on ollut jo lainattaessa vesivaurioinen tms., etkä silloin joudu vastuuseen toisen tekemästä vahingosta. - 3
Kirjan palautuessa opuksen kunto tarkistetaan ja ne tiedot kirjataan eikä seuraavan asiakkaan tarvitse niistä olla huolissaan. Lasku lähtee kirjan palauttajalle.
Teoriassahan se menee noin hienosti ja kauniisti, mutta käytännössä ei. Kirjastoissa on monenlaista väkeä töissä, mm. harjoittelijoita ja työkokeilijoita. Kaikilta ei palautusten käsittely suju ihan sataprosenttisella tarkkuudella.
Typerät harjoittelijat laitetaan aakkostamaan jotain eikä niitä päästetä mihinkään sellaisiin hommiin, mistä koituisi hankaluuksia.
Kyllä niitä hankaluuksia syntyy myös väärin hyllyttämisestä. Mahdoton tehtävä löytää tiettyä kirjaa, jos se on väärin aakkostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee. Näkeehän se, kuka kirjan on viimeksi lainannut. Siellä on asiakastiedoissa koko lainaushistoriasi. Niin kuin kaikilla muillakin. Muutenhan ei automaatin kautta lainatusta aineistosta tietäisi, onko se myöhässä tms.
Kirjan lainaushistorian näkee, asiakkaan lainaushistoriaa ei. Meillä soitetaan lainaajalle ja pyydetään joko maksamaan kirjan hankintahinta tai hankkimaan uusi/uudenveroinen kirja tilalle.
Pari viikkoa sitten poistin itse teipatun pahvikirjan. Kirjan selkä oli vuorattu pakkausteipillä ja maalarinteipillä, eikä silti pysynyt kasassa. Älkää kiitos teippailko kirjoja itse!
Joskus lainasin kasettiäänikirjan. Viimeinen kasetti ei suostunut pyörimään, vaan kasetti purkaantui kasettisoittimen sisään. Palauttaessa sanoin virkailijalle mikä vika oli ja virkailija sanoi, että joudun korvaamaan koko kirjan eli kaikki kasetit, muistaakseni 9 kpl. En koskaan kuitenkaan saanut mitään laskua ko. kaseteista, joten olivat ilmeisesti tulleet toisiin ajatuksiin.
Riippuu ja roikkuu, lasten kirjoihin suhtautuvat rennommin minun kokemukseni mukaan. Ja olen kysynyt lasten kirjaa lainatessa että vähän jännittää miten valmiiksi repsottavan sivun meillä käy, ja kysynyt saako sen teipata ennen kuin antaa oman lapsen käsiin, niin kyllä sai.
Yhden kirjan tilalle hankin uuden, kun kananmunapaketti oli hajonnut reppuun aika totaalisesti.