Mökin ostaja nipottaa
Vihdoin joku kiinnostui wanhasta mummonmökistämme. Tykkäsivät kovasti, kun kävivät katsomassa. Sovittin jo hinnastakin.
Nyt vain on käynyt ilmi, että toinen ostaja on lakinainen. Haluaa, että kaikki tehdään prikulleen ja pilkulleen varman päälle. Huomenna tulossa jonkun arkkitehtiystävänsä kanssa tekemään talotarkastusta ja syynäävät ties mitä.
En tykkää yhtään. En ole ehtinyt ja jaksanut edes siivota mökillä ihmeemmin.
Hinnasta en tingi enää yhtään. Jos ei kelpaa, menkööt menojaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ota rennosti vaan, anna lakinaisen ja arkkitehdin häärätä. Jos alkavat ehdottamaan hinnan alennusta, älä sano ei vaan nosta hintaa samassa suhteessa
- itse asiassa nyt kun mainitsit, tuossa pellolla asuu harvinainen lehtokurppa. Siitä voisi varmaan lisätä tonnin myyntihintaan
- mulla kävi täälä viime viikolla feng shui analysti sekä kiinteistön henkien puhdistaja, molemmat kehui että täällä on asunut onnellisia ihmisiä ja seinien feromonitasot ovat huippuluokkaa! Onneksi teetin tutkimukset ennen kauppoja, melkein sait mökin pilkkahinnalla! Laitetaan 2000e lisää hintaa, niin mökki on sinunEi ne sen kummempaa vispilänkauppaa ammattilaisetkaan harrasta
Ilmeisesti sinulle ei ole selvillä vispilänkauppa-ilmaisun merkitys.
Ei niitä kiinnosta lattialla lojuvat kalsatit tai likaiset lautaset tiskialtaassa. Sen sijaan niitä kuuluisi kiinnostaa perustukset, alapohja, runko, yläpohja ja katon kunto+mahdolliset viemärit, vesi ja sähkö.
Sen parempi se myyjälle on mitä tarkemmin mökki syynätään. Kuten joku jo aiemmin ketjussa mainitsi, nyt hyväkuntoiseksi todetun mökin useamman vuoden kuluttua todettavat kosteus- ja homevauriot on vaikeampi saada myyjän piikkiin kun mökin myyntihetken kunnosta on mustaa valkoisella.
Mitä ihmettä, kyllähän kiinteistöön aina ostotarkastus tehdään
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on vanha mummonmökki, ja lakinainen ja arkkitehti kuvittelevat, että mökin pitäisi olla täydessä tikissä, niin eivätpä ne paljon taida rakennuksista tietää. Vuosikymmeniä vanha, osittain asumattomana seissyt mökki ei ole uutta vastaavassa kunnossa, mutta sitähän nämä nuuskijat todennäköisesti odottavat. Jos ne rupeavat suurennuslasilla etsimään pienimpiäkin vikoja, niin älä välitä, vaan katsele rauhassa sivusta. Jos alkavat vaatia alennusta, pyydäniitä tekemään kirjallinen tarjous ja lupaa ilmoittaa muutaman päivän sisällä, hyväksytkö tarjouksen vai et. Tällä keinolla voit päästä mukavasti eroon näistä kyylistä, jotka yrittäisivät vielä vuosien ajan kaupan solmimisesta saada sinut jalkarautaan.
No nyt osasi kommentoija lukea mun ajatukset! Kiitos!
vaadit vain, että kaikki heidän tarkistamansa kohdat ja viat merkitään kauppakirjaan, niin voit välttyä siltä että myöhemmin lakihenkilö ja arkkitehti väittävät että se tuli yllätyksenä, että ei tarkistettu
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kiinnosta lattialla lojuvat kalsatit tai likaiset lautaset tiskialtaassa. Sen sijaan niitä kuuluisi kiinnostaa perustukset, alapohja, runko, yläpohja ja katon kunto+mahdolliset viemärit, vesi ja sähkö.
Sen parempi se myyjälle on mitä tarkemmin mökki syynätään. Kuten joku jo aiemmin ketjussa mainitsi, nyt hyväkuntoiseksi todetun mökin useamman vuoden kuluttua todettavat kosteus- ja homevauriot on vaikeampi saada myyjän piikkiin kun mökin myyntihetken kunnosta on mustaa valkoisella.
No juu, mutta turha tulla mulle valittamaan, jos vanhat putket prakaavat jossain vaiheessa. Myyn talon siinä kunnossa kuin se on. Jos ja kun sen syynäävät ja kelpaa, ei tarvi soitella perästä. Mistä minä tiedän, onko kaikkia putkia ja piuhoja uusittu, kun ne menevät seinien sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota rennosti vaan, anna lakinaisen ja arkkitehdin häärätä. Jos alkavat ehdottamaan hinnan alennusta, älä sano ei vaan nosta hintaa samassa suhteessa
- itse asiassa nyt kun mainitsit, tuossa pellolla asuu harvinainen lehtokurppa. Siitä voisi varmaan lisätä tonnin myyntihintaan
- mulla kävi täälä viime viikolla feng shui analysti sekä kiinteistön henkien puhdistaja, molemmat kehui että täällä on asunut onnellisia ihmisiä ja seinien feromonitasot ovat huippuluokkaa! Onneksi teetin tutkimukset ennen kauppoja, melkein sait mökin pilkkahinnalla! Laitetaan 2000e lisää hintaa, niin mökki on sinunEi ne sen kummempaa vispilänkauppaa ammattilaisetkaan harrasta
Ilmeisesti sinulle ei ole selvillä vispilänkauppa-ilmaisun merkitys.
Sä sen sijaan et taida tietää, mitä ovat seinien feromonit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, kyllähän kiinteistöön aina ostotarkastus tehdään
Tää ei vaan kuulosta ihan tavalliselta kuntotarkastukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu, mutta turha tulla mulle valittamaan, jos vanhat putket prakaavat jossain vaiheessa. Myyn talon siinä kunnossa kuin se on. Jos ja kun sen syynäävät ja kelpaa, ei tarvi soitella perästä. Mistä minä tiedän, onko kaikkia putkia ja piuhoja uusittu, kun ne menevät seinien sisällä.
No ei se noin mene, vaan olet vastuussa mökin vioista - myös piilevistä - viiden vuoden ajan. Tuolla "myydään siinä kunnossa kuin se on" ei ole mitään merkitystä vastuuasioissa, koska laki kävelee sen yli.
Arkkitehti voi tulla katsomaa rötisköä silläkin perusteella, että arvioi saako sitä kunnostettua minkälaiseksi.