Ovatko amikset missään parempia kuin lukiolaiset?
Kun olin itse yläasteella, niin amikseen menivät lähinnä kaikki ne koulun pahimmat tupakoivat häiriköt ja muut luuserit. Nyt nämä samat tyypit sitten mm. rakentavat meidän talomme ja jälki on usein myös sen näköistä. Itse menin lukioon ja jopa teknisissä töissä olin parempi kuin yksikään näistä.
Miten saataisiin yhteiskunta muutettua niin, että myös huonompiin hommiin hakeutuisi motivoituneita ja fiksuja ihmisiä? Olisi hienoa, jos DI:n tason älykkyydellä varustetut ihmiset olisivat niitä, jotka asentaisivat pesukoneita (viimeksi piti kone lopulta asentaa itse usean vuodon jälkeen) ja tekisivät putkitöitä.
Kommentit (147)
Minä olen huomannut ettei lukiosta ollut yhtään mitään hyötyä. Teoreettiset ihmiset ovat kaikkein hankalimpia ja sairaimpia ihmisiä.
Ei.
Lukioon päässeet ja ylioppilaaksi kirjoittaneet ovat todistaneet ainakin sen, että heillä on päässä muutakin kuin tukka ja se ylioppilaslakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tajuaa jossain vaiheessa maksavansa auton huollosta enemmän kuin tienaavat lakimiehenä (tuntipalkka)
Se ei tarkoita että niillä pysyisi älystään huolimatta edes ruuvari kädessä.
Eikä tarvitsekkaan pysyä. Lakimiehenä on varaa vaihtaa autoa ennenkuin siinä tarvitsee mitään ruuvata. Yleinen havainto on myös se, että nykyisin kun vie auton korjattavaksi vikaa ei yleensä osata korjata vaan jopa tehdään niitä lisää kun ei asentajallakaan ei pysy ruuvari kädessä ja osata kiinittää vaihdettavia osia. Kokemuksia kavereilla viime aikona edum. Fordin vaihdelaatikon vaihdosta, Vwn webaston korjauksesta, volvon bensapumpun vaihdosta. Mitään ei saatu toimimaan yhdellä tai kahdella korjaamokäynnillä ja kaikista auton omistajille kuukausien vaivannäkö ja korjaamojen kanssa riitely.
Vaihtanet myös asunnon ennen kuin siellä pitää tehdä mitään ja ai saakeli, kuka sen sulle rakentaa?
Todennäköisesti puolalainen tai virolainen ammattilainen.
Omalta luokaltani kaiki älykkäimmät pohjat menivät amikseen, toki myös tyhmimmät. Lukion kävi vain ahkerat ja keskinkertaiset. Itsekin menin tosin, mutta jätin kesken. Näin 2000 luvun taiteessa ja nuoremmissa polvissa tämä tuntuu näkyvän vielä selkeämmin.
Amislaisten kateus fiksumpia kohtaan on suurempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut ettei lukiosta ollut yhtään mitään hyötyä. Teoreettiset ihmiset ovat kaikkein hankalimpia ja sairaimpia ihmisiä.
Täysin samaa mieltä. Mikään käytännön asia ei etene millään tasolla. Jäädään telineisiin pohtimaan asioita.
Esim tällainen seikka, että meidän alueella täytyy postilaatikot ryhmitellä yhteen telineeseen. Nyt on aivoriihi käynnissä ja mitään ei ole tapahtunut. Tarvitaan muutama laudan pätkä ja nauloja, jotta saadaan postilaatikot riviin.
Mutta nyt pidetään palaveri.
Vierailija kirjoitti:
Omalta luokaltani kaiki älykkäimmät pohjat menivät amikseen, toki myös tyhmimmät. Lukion kävi vain ahkerat ja keskinkertaiset. Itsekin menin tosin, mutta jätin kesken. Näin 2000 luvun taiteessa ja nuoremmissa polvissa tämä tuntuu näkyvän vielä selkeämmin.
Kyllä ennen älykkäimmät pojatkin meni lukioon. Omalla luokallanikin oli yksi ,joka kävi amista kaksi viikkoa ja siietyi lukioon, koska sai idiooteista tarpeekseen.
Vierailija kirjoitti:
Se huvittaa kun Jessica Janinat viettävät lukion jälkeen välivuotta ja miettivät, että hakisko oikikseen, lääkikseen, tekniseen yliopistoon vai mihin!?
Ja sitten päädytään sinne minne huolitaan. Joku päätyy lähihoitajaksi vaikka piti tulla neuropsykologi.
Eiku ne ilmoittaa, että menevät välivuoden jälkeen lääkikseen, oikikseen tai vast. Eräskin aikoi psykiatriksi, mutta ei aikonut mennä lääkikseen. Toinen selitti vakavalla naamalla, että menee amiksen kosmetologipuolen jälkeen lääkikseen, opokin oli sanonut, että sieltä pääsee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Mikään käytännön asia ei etene millään tasolla. Jäädään telineisiin pohtimaan asioita.
Esim tällainen seikka, että meidän alueella täytyy postilaatikot ryhmitellä yhteen telineeseen. Nyt on aivoriihi käynnissä ja mitään ei ole tapahtunut. Tarvitaan muutama laudan pätkä ja nauloja, jotta saadaan postilaatikot riviin.
Mutta nyt pidetään palaveri.
Ja suunnitellaan yhtenäistä ryhmää - kaikille samanlainen postilaatikko yms. Ryhmittelyä ja sommittelua...kultainen leikkaus.
Ovatko filosofian maisterit missään parempia kuin töissä käyvät korkeakoulutetut?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, saamaan töitä ja rahaa.
Siinähän kitkutatte tylsissä töissä ja pikkupalkalla eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko filosofian maisterit missään parempia kuin töissä käyvät korkeakoulutetut?
Toisin kuin sinä kuvittelet FM on yleinen tutkinto ,jolla saa töitä. Esim. Suuri osa opettajista on FMiä. Matemaatikot, fyysikot ja tietojenkäsittelytiedettä opiskelevat ovat FMiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ammattiahan ei voi vaihtaa, eikä jatkaa opintoja esim. ammattikorkeassa.
Ja mikä kenellekin on tylsää.
Mitähän ylioppilaat syö ilman amiksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ammattiahan ei voi vaihtaa, eikä jatkaa opintoja esim. ammattikorkeassa.
Ja mikä kenellekin on tylsää.
Välttämättä amis ei anna hyviä valmiuksia pärjätä niissä amk-opinnoissakaan. Tätähän ei toki saisi ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat omalla alallaan. Suurin osa käy töissä oman aineensa opettajina kaikilla asteilla alakoulusta yliopistoon. Filosofian maisteriksi voi valmistua pääaineena filosofian ( todella pieni vähemmistö) lisäksi esim. historia, äidinkieli, vieraat kielet, logopedia, fonetiikka, biologia, maantiede, matematiikka, fysiikka, kemia kaikkine variaatioineen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään amiksia syödä.
Vierailija kirjoitti:
Parempia ja terveellisempiä omia eväitä.
No jos ajattelet, että kaksi kolme vuotta jotain kädentaitoammattia opiskellut ei ole missään parempi kuin joku älläpää, niin olet aika pihalla.
Sinänsä ikävä kyllä että monet tarpeelliset ammatit ovat aliarvostettuja, kun ei ole hienoa nimeä tyyliin hölkynkölkynkoordinaattoriarkkitehtimanager.