Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TYÖTTÖMÄT! Onko perhe tai sukulaiset syyllistäneet teitä työttömyydestä?

Vierailija
21.06.2020 |

Se on aina jännä miten silloin viimeistään huomaa joidenkin ihmisten todellisen luonteen, kun itsellä ei enää menekään niin hyvin kuin normaalisti. Olen ensimmäistä kertaa nyt työttömänä, ja on alkanut läheisistä erottumaan ne ihmiset, jotka sanovat "okei" ja ymmärtää olla hiljaa ja sit on ne, jotka yrittää kovasti neuvoa ja alkavat jopa syyllistämään, että olen työtön koska en tee sitä ja tätä, taidan olla liian kranttu jne. Ainakin nyt tiedän, ketä en ikinä tule auttamaan jos he itse joskus ovat samassa tilanteessa ja muutenkaan olla tekemissä enää.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat. Suku on täysin hylännyt.

Vierailija
2/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se outoa, kun työtön ei edes hae töitä ja jatkuvasti valittaa, että rahat ei ole vieläkään tulleet tilille. Yritetään siinä koko suku olla hiljaa, jolloin työtön ilmoittaa, että aha, te vain syyllistätte minua tästä. Antakaa rahaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä syyllistävätkö, mutta kysyvät joka viikko "oletko saanut töitä?". Ihan kuin en ilmoittaisi asiasta, kun niin hyvä tuuri käy. Haen kyllä siis töitä ja tällä hetkellä olen työkokeilussakin, jotta minua ei pidettäisi kotona makaavana loisena. Sekin vain loppuu nyt kesäkuun vika päivä, ja odottelen heinäkuussa saavani tietoja parista paikasta, joihin olen hakenut.

Vierailija
4/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, montakin kertaa. Joka kerta kun nähdään niin alkaa se tenttailu, mihin olen hakenut töihin ja olenko päässyt haastatteluun... Olen alkanut kysymään heiltä että miten heillä menee töissä, onko ollut kivaa, ja millaisia palavereita nyt on ollut, keskellä sunnuntaitakin!

Vierailija
5/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työtön, sain valtavasti neuvoja hakea töitä tavoilla, jotka olin jo tehnyt. Kukaan ei tule kotoa hakemaan jne. No lopulta sain työpaikan just niin, että tavallaan haettiin kotoa, tai siis mulle työnantaja laittoi sähköpostia, että olis sinun alan paikka avautumassa. Olin kyllä hakenut paljon, mutta paikkaa, johon tulin, en saanut itse hakemalla siis.

Vierailija
6/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään noin kuusikymppiset sukulaiset syyllistivät pitkään, mutta sitten ymmärsivät lopulta, millainen tilanne nykyään on. Tiedän, että he ovat tehneet kovaakin työtä nuoresta asti ja he näkivät pitkään työttömyyteni laiskuutena. Nykyään kaikilla ei ole samaan mahdollisuuksia.

Syyllistäminen alkoi jo kun olin 15v, enkä löytänyt kesätöitä millään, vaikka kuinka lähettelin hakemuksia.

On mukavaa, että me ymmärretään toisiamme paremmin nykyään. Musta näyttää myös siltä, että he osaa arvostaa enemmän kaikkea, mitä heillä on. Veneitä, omakotitaloja, mökkejä, mahdollisuutta matkailla jne. Mulla ei tule koskaan olemaan sellaista elintasoa, ellei jotain todella ihmeellistä tapahdu, eikä olisi monellä heistäkään, jos olisivat syntyneet samoihin aikoihin kuin minä.

Eri sukupolvilla on erilaiset haasteet. En väitä, että mulla olisi vaikeampaa. Molemmat vanhempani on lähtöisin köyhistä oloista ja tekivät kotona raskasta työtä jo lapsena.

Rahaa en ole heiltä kerjännyt, enkä mitään muutakaan.

Vierailija
7/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistää ja sanoo, että "siivoamaan pääsee aina". No en ole kyllä päässyt kotia kauempaa siivoamaankaan mihinkään. Toinen hokema on "töitä löytyy aina" ja "pohjalta täytyy aloittaa". Sanotaan nyt näin, että pohjalta olen tosiaan joskus aloittanut ja työuraakin takana 8vuotta. Silti en ole oman alan töitä löytänyt, enkä kyllä mitään muutakaan.

Vierailija
8/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naljailua piikittelyä, halventavaan sävyyn puhumista. Vaikea selittää heille että olen vuorotöissä ja minulle ei aina välttämättä osu aina täyttä työviikkoa. Heidän mielestä olen työtön ja jättäydyn tahalleen pois töistä kun en ole joka päivä töissä klo 8 ja klo 16 välillä.

Vierailija
9/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on! Just ihan joko suoraan oikein ivallisesti tivataan ja tentataan joko vihdoin olen löytänyt töitä ja on  se kumma, kun muutt (fyysisesti terveet, ajokortilliset jne.)sukulaiset ja kaverit työllistyvät kuka minnekin, edes näihin ns.hanttihommin ja minä vaan en ikinä (pitkäaikaissairas, jolla aukkoja CV täynnä pitikien sairaslomien takia ja jotkut alat/työt eivät sairauden takia onnistu). Yksikin ex-kaveri oli oikein työkkärin sivuilta kyylännyt paikkoja mulle ja tenttasi sittne olenkos näitäkin mukamas hakenut...Juu,en ole tekemisissä enää kyllä!

Sukulaisen puoliso jakoi aina saman "hyvän"neuvonsa olenko soitellut työpaikkojen perään ,kuulemma siten työllistyy varmasti. jäi itse nyt työttömäski hiljan vaikka asenteens aon aina ollut menestyjä, joak ei voi jäädä työttömäksi, harmi en ole vielä livenä tätä nyt tnähnyt jotta voisin tentata koko ajan, soitteleeko nyt miten ahkerasti työpaikkojen perään itse...

Tätä soittelua mulle tyrkyttänyt muukin kettumainen kaveri, tietävät, että olen arka soittamaan introverttinä, ja kyllä useimmat firmat nykyään painottavat sähköisesti hakemista ja käyttävät vielä vuokratyöfirmaa siinä välissä, niin tyrkytä siinä sitten itseäsi ja kieltämätää kynnys aika korkealla vuosien työttömyyden jälkeen ja millä tosiaan selitän muka nuo sairaslomieni pitkät aukot?!

Ohiksena myös työkkäri aktivoituu kiusaamisensa suhteen aina eniten kesäisin kohdallani, onko muilla samaa?! Nytkin kyselin painostuksestaan taas jotain orjatöitä joita ehdottelivat, no vastauksena saan vain,että ovat kesälomalla elokuuhun asti työpaikoilta..

Ihmetyttää vaan, miksi aina kesäisin tällä työkkärin väellä tulee tulipalokiire aktivoida pitkäaikaistyötn minne tahansa piliplaihommiin/kurssille, ettei raukka vaan pääsiis nauttimaan kesästä?! Kerrankin jouduin oikeasti juuri kesän alusta jollekin älyttömälle valmennuskurssille koko kesäksi, hyöty oli nolla (virkialijat itsekin haukkuviat kurssin lopussa, koska siitä ei ilmeisesti ollut mitään hyötyä kenellekään,yllätys...Eikä saanut edes sitä surkeaa 9€/vrk siitä "valmennuksesta"...)

Enkä tarkoita, etten hakisi töitä ollenkaan kesäisin, kyllä haen, mutta paikkoja on todella vähän auki, kun kesätyöntekijät on jo otettu ja syksyn paiakt ei vielä haussa. Ja voisin olla kesänkin ihan hyvin töissä/koulutuksessa tms. jos saisin kunnollista palkkaa tai no edes tuon 9€:n orjaetuuden, mutta en pääse.

Melkein vaan jo huvittaa tuo kesän kynnyksellä aina alkava extra-huokailu miten et ole nyt taaskaan minnekään työllistynyt ja kuumeinen työntämien minne tahansa työttömyystilastoja rumentamasta. Ja mnyt koronan aikaan varmaan oli/on yhä uusien työntekijöiden palkaaminen oikein huipussaan, ku nentisiäki nvaan potkitaan pois. no en tiedä onko se pahin YT- villitys jo ohi, mutta silti melkoine syyllistäminen taas ollut, miksen nyt koronan aikaankaan ole työllistynyt..

Vierailija
10/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, aika aggressiivisestikin. "elää meidän rahoilla" ym paskaa. Jotkut ovat suhtautuneet suht asiallisesti, mutta alentuvaa sääliä ja ohjeita on kyllä heiltäkin tullut.

Elelen nykyään omaa elämääni enkä kuuntele suvun mielipiteitä.

Vierailija
11/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää ihmisten kanssa tekemisissä, koska kaikki tekevät selväksi vähintäänkin rivien välistä, että makaan vain laiskuttaani tuilla, eikä ole todellakaan kuvitelmaani(koska osa on tehnyt sen selväksi myös päin naamaani). Olen joka kerta ollut niin ahdistunut syyllistämisestäni näiden kohtaamisten jälkeen, että nykyään en vaan enää tapaa ketään. Eivätkä ne itsekää nenää jaksa sitä, ettei mulla ole ikinä varaa tehdä mitään tai mennä minnekään. 

Suomessa ensimmäinen kysymys illanvietoissa/(sukus)juhlissa jne. on aina se mitä teet(työksesi)/no opiskeletko edes?! Jos vastaus on ei pyöritellää nsilmiä tms. ja ihmetellään lähes loukkaantuneina/vihaisina misk ihmeessä et vaikka MENE kaupan kassalle töihin, opsikelemaan MITÄ TAHANSA jne. Koska töihinhän vaan MENNÄÄN (lukuisten hakemusten, testausten, haastatteluiden, temppuiluiden jälkeen esim. yksi/muutama noin kolmesta sadasta hakijasta valitaan)ja opiskelijaksi tiukat kriteerit etenki njos sulla on jo yksi (korkeakoulu)tutkinto, millä rahoitat opiskeluajan(työkkärin tuki max.2 vuotta tuellaan ja tuen saa vain työllistäville aloille jne.)

Nämä samat asiat ku nselität joka kerta läpi vuosien ajan eri ihmisille, et lopulta vaan ajksa enää, helpompi eristäytyä koko typeristä, ylimielisten quspäiden seurasta kokonaan. Edeleen kun jankataan vaan, että no et tolla asenteella pääsekään varmasti minnekään, kaikkeen on tekosyy jne.Ei ole vaan edellä mainitsemani ihan oikeita syitä tai pikemminkin esteitä "mennä ja tehdä vaan", mitä tahansa, kun kaikille kaikki on mahdollista jos vaan tekee!

Joopa joo, ehkä näiden "en ikinä sairastu/joudu työttömäksi/köyhäksi/jää yksin"naivistien pilvilinnoissa ja kuplissa asiat meneeki noin. Kunnes iskeekin esim. joku korona heidänkin pilvilinnoihinsa, sitten kyllä itse pasqat housuissa pelkäävät oman henkensä, toimeentulonsa ja rahojensa puolesta...:p

Vierailija
12/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin melkein kymmenen vuotta työttömänä ennen työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Kukaan suvustani ei tiennyt, ei edes samassa kaupungissa asuva aikuinen lapseni. Tavattiin joka lauantai luonani lounaalla. Työttömyys ei näkynyt elintasossani millään lailla, koska asunto oli maksettu. Luottokortti- tai muita lainoja ei ollut.

Ps. Minua ei huolittu siivoojaksi. Näytin kuulemma liian "hienolta "

Vierailija
13/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON. :D Ja palkaksi ”huolenpidostaan” saivatkin sen, etten käynyt kylässä tai pitänyt edes yhteyttä pitkään aikaan. Yhteen sukulaiseen jäädytin välit (ei tiennyt missä asun tai edes senhetkistä puhelinnumeroani jne.) melkein viideksi vuodeksi.

Nykyäänkin, kun on edes jonkinmoiset välit, olen vain kirjannut kalenteriin ne parit päivät kun on ”pakko” käydä kylässä. Muuten en pidä yhteyttä.

Vierailija
14/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kyllä minulla ei, vaikka omanlaisia ovatkin. Tämä johtunee siitä, että lähisukulaiseni ovat kokeneet saman. Ovat aloilla, joihin ollut kova kilpailu heidänkin nuoruudessaan. Olen myös pienemmältä paikkakunnalta kotoisin. Vanhimmilla sukulaisilla on hieman isompia ongelmia, joten eivät jaksa välittää minun asiastani eikä tarvitsekaan. Syyllisyyden tunteet ovat enemminkin omassa päässäni ja muutama tuttava on oikeastaan syyllistänyt, ei sukulainen tai perheenjäsen. Yksi, joka on joutunut vaihtamaan alaa terveyssyistä, sanoi vaan että vaihda alaa, mee töihin ja oikeasti syyllisti. Ihmettelen, koska luulin että hän olisi tiennyt, miltä työttömyys tuntuu, mutta ei. Voi olla, että hänen perheessään sitten syyllistettiin. Eli oikeastaan minun ikäiseni ovat syyllistäneet, ikää 26.  

Vierailija
15/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuvaa käytöstä on koettu ja jätetty ulkopuolelle. Appikin kehuskeli ettei ole ollut päivääkään työttömänä! Viimeisin työpaikka meni koronan vuoksi katkolle ja jatko epävarma. Kyllä on tämä kissa joutunut itse sen häntänsä aina nostamaan.

Vierailija
16/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömyydestä mutta työkyvyttömyydestä kyllä. "Kun sähän vain makaat kotona..." Kun sille työkyvyttömyydelle on syynsä!

Vierailija
17/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään töitä saa enemminkin tuurilla kuin taidoilla.  Myös vaihtelee aloittain. Ihmisiä on enemmän, vähemmän työpaikkoja. Työttömiä on erilaisia. Helpompaa leimata vaan kaikki loisiksi, kun ei jakseta pohtia toisen tilannetta enempää. Entisaikaan töitä saikin suoraan koulutuksen jälkeen, mutta ajat olivat erilaiset silloin. Moni tuttavani on saanut töitä suhteilla, minä olen itse vain etsinyt. Nyt olen ollut puoli vuotta työttömänä, koronan takia meni yksi määräaikainen homma kokonaan pois. Etsin töitä joka päivä ja se käy ns. työstä. Kuin olisi jokin yrittäjä joka etsii kontakteja ynnä muita. Oma-aloitteista ja samalla raskasta hommaa, kun itselle sopivia töitä ei ole vain saatavilla eikä ole suhteita.  Sitten ajattelee ettei ole tehnyt tarpeeksi, vaikka oikeasti nyt on vain niin muista syistä, ettei paikkoja ole johon oma osaaminen ja koulutus sopisi. Jotkut työssäkäyvät eivät ymmärrä tätä asiaa tai eivät halua ymmärtää... Yleensä ne, jotka ovat ymmärtäneet, ovat kokeneet tämän työttömyyden myös.

Vierailija
18/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syyllistetty.

Vierailija
19/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 17 vuoden avoliittokin loppui, kun mies halveksi ja löysi uuden. Hänelle työ määritteli koko identiteetin, vaikka hän itse ei ollut tehnyt laillista työtä (pimeästi) 20 vuoteen. Rahallisesti pärjäsin ja löysin uusia keinoja selvitä arjesta, mutta ei riittänyt äijälle.

Vierailija
20/48 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pösilö näitä alapeukuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän