TYÖTTÖMÄT! Onko perhe tai sukulaiset syyllistäneet teitä työttömyydestä?
Se on aina jännä miten silloin viimeistään huomaa joidenkin ihmisten todellisen luonteen, kun itsellä ei enää menekään niin hyvin kuin normaalisti. Olen ensimmäistä kertaa nyt työttömänä, ja on alkanut läheisistä erottumaan ne ihmiset, jotka sanovat "okei" ja ymmärtää olla hiljaa ja sit on ne, jotka yrittää kovasti neuvoa ja alkavat jopa syyllistämään, että olen työtön koska en tee sitä ja tätä, taidan olla liian kranttu jne. Ainakin nyt tiedän, ketä en ikinä tule auttamaan jos he itse joskus ovat samassa tilanteessa ja muutenkaan olla tekemissä enää.
Kommentit (48)
Eivät, ja turhaahan se olisi. Otin lopputilin 3 kk sitten, toinen ala työn alla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se outoa, kun työtön ei edes hae töitä ja jatkuvasti valittaa, että rahat ei ole vieläkään tulleet tilille. Yritetään siinä koko suku olla hiljaa, jolloin työtön ilmoittaa, että aha, te vain syyllistätte minua tästä. Antakaa rahaa!
Kuinka voi joku vielä olla noin yksinkertainen tai tietämätön siitä, että nykypäivänä työttömän työnhakijan on haettava töitä saadakseen rahaa.
Työnhakija on siis kortistossa kirjautunut työnhakijaksi. Työpaikkoja ei riitä nykytilanteessa kaikille työttömille .
Toivon että jäät itse työttömäksi ja joudut itse realistisesti saman tilanteen tajuamaan.
Kyllähän niitä kyselijöitä on. Yksikin kaveri laittoi aina viestin että mites työnhaku- eikä mitään muuta kuulumista tai kyselyä siihen. Luuliko että viesti piristäisi päivää? Tai että sain salaa hyvän työpaikan? Linkittää myös työpaikkailmoituksia, tuli sanaharkkaa kun sanoin että ei tarvitse, luen ne aika tarkkaan muutenkin.
Hyvä neuvo tälläki neräällä, "miksi kälätätte ympäriinsä työttömyydestänne", no kuule, kun se o njust tasan päinvastoin! Nämä suomalaiset työhullut (olevinaan...)n**sit tivaavat heti jos satut kohdalle vaan "mites työnhaku?!ootko töissä nyt jo (vihdoin),minnepäs olet hakenut?!"ym.
Mistään muusta osatakaan puhua, kun työstä ja rahasta, voivotellaan omaa kiireisyyttä ja raskasta työtä, mutta kuitenkin työnsakarina painetaan vaan, kun "ei musta olisi kotona makaajaksi muiden elättinä"ym."kivaa". Todellisuudessa ovat itsekin heti käsi ojossa ja tukia huutamassa hädissään,kun nakki napsahtaa joskus kerrankin omalle kohdalle, korona oli loistava esimerkki tästä;) Ja nuo alentuvat toisille mukamas työpaikkoja (jotain epäsopivia tai olet jo itse ajat sitten hakenut niitäkin paikkoja, esiintyvät joinain ihme holhoavina TE-kuulustelijoina!) etsivät ovat todella ärsyttäviä myös!
Isän puolen sukulainen syyllisti äitiäni työttömyydestä aikoinaan. Osittain tästä syystä häpeän omaa työttömyyttäni ja myönnän vältelleeni joitain kohtaamisia sukulaisten kanssa sekä valehdelleeni olevani työssä käyvä.
Eivät ole syyllistäneet tai edes puhuneet koko asiasta, mutta aistin kyllä ihmettelyn siitä, miksei maisteri löydä itselleen töitä, vaikka on melkein kolmenkymmenen vuoden kokemus ja palkkatukikin tarjottavana. Joskus huokaistaan, että on se hienoa, kun siskon riuskat lapset ovat jo opiskelemassa ja kummallakin on hyvä kesätyö kaupassa.
Sukuni on pieni, mutta kaveripiirini vielä pienempi. Kumpikin kaverini on jo eläkkeellä, toinen on varmistanut vakavaraisuudensa hyvällä avioerolla ja toinenkin elelee kahden hengen hyvillä eläkkeillä. He ovat joko täysin tietämättömiä nykyisistä työmarkkinoista tai sitten he osaavat v***uilla niin taitavasti, että minä luulen heitä tietämättömiksi. Kaikki kommunikaatio heidän kanssaan käydään nykyisin puhelimella, mikä on ihan hyvä juttu, koska viidessadas "elämä jatkuu" (kun koti on menossa alta) ja "mutta Lapissahan on hiihtokaudella paljon töitä" saa kiltinkin kuulijan lopulta harkitsemaan päällekarkausta.
Sukulainen tuli sisareni hautajaisissa sanomaan mulle siellä haudalla, kun monttu oli vielä auki ja arkku siellä pohjalla, että sä olet niin yksin siellä sun mökissäs, onko sulla mitään töitä. Aika hämmentävää, ja aloin siinä sitten puolustamaan omaa tilannettani. Se nainen ei sanonut enää mitään. Lähti vaan pois. Olis pitäny sanoa että kato sinne monttuun, siellä on yks yksinäinen ja työtön
Kamalaa syyllistämistä jatkuvasti lähipiiriltä. Muitakin haasteita. Erakoitunut olen.