Mitä ajattelet, jos on saanut muutaman kerran ruumiillista kurittamista?
Muistan, että sain ehkä kolme, max viisi kertaa selkäsaunan, joka siis toteuttiin vyöllä takapuolelle piiskaamalla. Nämä kaikki tapahtui vähän isompana, noin 10-12v:nä. Olin ollut siihen asti tosi kiltti tyttö, mutta jostain syystä minulle tuli sellainen vaihe, että kiukuttelin ja vänkäsin joka asiasta ja olin tahallaan tottelematon ja näistä syistä sitten tuli nuo kuritukset.
Mitä mieltä olette, pitäisikö minun olla katkera tällaisesta? Muuta väkivaltaa ei koskaan ollut.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Miten se lopulta edes auttaa asia? Joten kuten ymmärrän (huom: en tod hyväksy!) sen logiikan, että pieni puhetta ymmärtämätön lapsi oppii jonkinlaisen yhteyden kun saa vaikka luunapin tehtyään jotain vaarallista ja kiellettyä.
Mutta 10 - 12 on jo iso ajatteleva ihminen. Miten se auttaa jos huonosta käytöksestä vedetään remmiä pepulle?
Varmaan katsoivat, että muut keinot oli jo käytetty. Myönnän, että olin kyllä vähän hankala siihen aikaan ja se varmaan kyllä häiritsi arkea.
Kurituksen jälkeen olin kyllä korostetun kiltisti ainakin jonkun aikaa, mutta se oli sellaista piinaavaa hammasta purren -kiltteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se lopulta edes auttaa asia? Joten kuten ymmärrän (huom: en tod hyväksy!) sen logiikan, että pieni puhetta ymmärtämätön lapsi oppii jonkinlaisen yhteyden kun saa vaikka luunapin tehtyään jotain vaarallista ja kiellettyä.
Mutta 10 - 12 on jo iso ajatteleva ihminen. Miten se auttaa jos huonosta käytöksestä vedetään remmiä pepulle?
Varmaan katsoivat, että muut keinot oli jo käytetty. Myönnän, että olin kyllä vähän hankala siihen aikaan ja se varmaan kyllä häiritsi arkea.
Kurituksen jälkeen olin kyllä korostetun kiltisti ainakin jonkun aikaa, mutta se oli sellaista piinaavaa hammasta purren -kiltteyttä.
Minulta ei olisi sujunut kiltin näytteleminen! Varmaan ollut kova paikka, jos oikeasti olisit halunnut v-tuilla takaisin.
En pidä pahana, jos lasta todella on syystä kuritettu, eikä tapa ole ollut liian väkivaltainen esim. tukkapölly, mutta pitää muistaa että nykyään tämä on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ajatella niin, että tuossa ei pyrittykään kurittamalla muuttamaan luonnettasi, vaan haluttiin saada arki taas toimimaan?
Vierailija kirjoitti:
Sain pari kertaa remmiä ja vähän useamman kerran tukkapöllyä pienenä. Olen kiitollinen siitä, että vanhempani näin ohjasivat minua ja pitivät kurissa ja minusta tuli kunnon vastuunsa tunteva kansalainen. M54
Suuri osa terapia-asiakkaita on tällaisia mielestään hyvän lapsuuden kokeneita ihmisiä, jotka oikeuttavat ja selittelevät parhain päin vanhempien harjoittaman fyysisen väkivallan. Sitten jossain vaiheessa muurit murtuvat ja nämä traumat vaativat käsittelyä esim. jonkun toisen elämän kriisin yhteydessä. Sitten huomataankin, että ei se nyt hyvä ollutkaan.
Tuohan nyt oli ihan normaalia perhe-elämää, jota ap kuvaa. Remmiä tuli takapuolelle, jos ei uskonut tai teki jotain kiellettyä. Silloinhan se tuntui pahalle, mutta kyllä siitä otti opikseen eikä näin jälkeenpäin pahalla muistele. Omille tytöillekin olen joskus sanonut, kun ovat jostain vastaan inttäneet, että tällaisesta äiti sai jo piiskaa lapsena, että koittakaa nyt käyttäytyä. Toki tietävät, että piiskaa eivät saa, mutta tukasta olen joskus kiinni ottanut.
Pari kertaa on tullut vastaan nainen joka tykkää kun niitä läpsitään makuuhuoneen puolella. Olen joskus miettinyt, että onkohan niitä kuritettu lapsena ja levy on jäänyt päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tukkapillua joskus sain. Huusin vaan entistä enemmän.
Jäin sanattomaksi kyllä nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei olisi sujunut kiltin näytteleminen! Varmaan ollut kova paikka, jos oikeasti olisit halunnut v-tuilla takaisin.
Sitten olet tyhmä. Itse olen älykäs ja sen vuoksi selvisin kuta kuinkin OK narsisti psykopaatti-isäni tyranniasta.
Itse tiedät, mitä sisimmässäsi väkivallasta koet. Piiskaaminen, lyöminen, tukkapöllyt ym. eivät kuitenkaan ole käypää lastenkasvatusta. Itse vanhempana kokisin häpeää ja katkeruutta, jos ajatutuisin niin keinotomaan tilanteeseen, että turvautuisin "kasvatusmielessä" väkivaltaan.