Auttakaa! Auton ostosta, ja kaupan purkamisesta, tiettäkö kukaan?
vaihdoin meidän kakkosauton eilen, kävin yksin autoliikkeessä, ja auto oli minun nimissäni, joten mieheni ei olisi voinut sitä vaihtaa.
Hän ei voinut lähteä mukaan muutenkaan, koska olisi hankalaa käudä kolmen pienen lapsen kanssa koeajoilla ym.
Eli, kun mies kävi ostamallani autolla ajamassa pienen lenkin, ensimmäinen huomio oli: takaiskarit aivan loppu. Lisäksi ratti täristää ihan hirveästi, kun nopeus nousee yli 100km/h.
Toki minäkin koeajoin auton ennen ostoa, mutta kun en ole mikää asiantuntija... Ja ne iskarit huomasi kuulemma, kun ajoi kuoppaan-minun koeajoreitilläni ei ollut kuoppia, vaikka enpä tiedä olisinko huomannut mitään.
Joten osaako joku auttaa, voinko perua kaupan kokonaan? Tai vaatia myyjäliikettä korjauttamaan vian?
Ei pitäisi yksin lähteä autokaupoille, ei.
Kommentit (11)
Mekin saimme jonkun turbohommelin jälkikäteen, kun ei oikeen pelittänyt auto niinkuin turbodieselin olis pitänyt. Soitto liikkeeseen riitti ja auto huoltoon josta lähettivät laskun ko. liikkeeseen.
En usko kuitenkaan että voivat ton vian takia purkaa kauppaa, koska vika on korjattavissa helposti.
Käytetty auto on käytetty auto. Ei se ole myyjän vika, jos ostaja on kykenemätön arvioimaan vikoja.
Vierailija:
Kyllä on velvollinen korjaamaan sil..
Eikö autokaupassa tosiaan ole mitään, esim. kahden viikon palautusoikeutta tai jotain vastaavaa?
että ei saa puretuksi, eikä välttämättä hinnanalennustakaan. Yrittää kannattaa toki. Kyllä käytetyistäkin autoista saa joskus alennusta / korjauksen myöhemmin - tuolloin vikoja täytyy olla kuitenkin huomattavasti enemmäin kuin auton iän, hinnan ja annetut tiedot huomioon ottaen voisi olettaa.
Yleensä käytetty auton myydään siinä kunnossa kuin se on tai vastaavin ehdoin. Auto on siitä huolimatta virheellinen, jos 1) myyjä on antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja autosta tai 2) myyjä on laiminlyönyt antaa autosta tietoja, joilla on ollut olennaista merkitystä ostajalle tai 3) auto on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.
Onko käytetyn auton kaupassa olemassa 6 kk:n " lakimääräinen takuu" ?
Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 §:n mukaan " virheen oletetaan olleen olemassa jo ostohetkellä, jos virhe ilmenee 6 kk:n kuluessa, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen" . Pikkuviat jäävät ostajan vastuulle luonnollisena kulumisena ja ainoastaan vakavat ja yllättävät viat tulevat myyjän vastattaviksi. Myyjäliikkeen lakisääteinen virhevastuu ei pääty 6 kk:n jälkeen. Ostajan pitää osoittaa, että autossa on virhe. Käytetyn auton ostaja ei voi vaatia autolta uuden auton laatua ja virheettömyyttä.
Takuu on vapaaehtoinen lisäetuus, jonka liike voi myöntää ja myös määritellä takuuehdot. Takuulla ei saa rajoittaa ostajan kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia.
Jos auto on ostettu yksityishenkilöltä, ei kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä sovelleta, eivätkä kuluttajansuojaviranomaiset anna siten apua näissä kaupoissa ilmeneviin ongelmiin
Kannattaa kuitenkin erottaa se, mitä voi pyytää vs vaatia. Pelkästään noilla tiedoilla ei voi sanoa, onko liikkeen varsinaisesti pakko virheisiin reagoida (kuinka epätyypillisiä virheitä ko. ikäiselle ja hintaiselle autolle, olisiko normaalissa koeajossa pitänyt huomata jne). Käytetyn auton ei tarvitse olla uuden veroinen. Ap:n ydinkysymykseen vastaus kuitenkin on, että kauppaa ei voi purkaa, ellei liike siihen jostain syystä höveliyttään suostu. Olen maksanut tästä aiheesta oppirahat nuorempana myös itse. Terv. 13.
Vierailija:
Siihen että siitä on oikeen laki ja..
mutta tarkoitinkin sitä, että onko minulla lain mukaan oikeus perua kauppa?