AURINKOA HUHTIKUISET :)
Kommentit (75)
meilläkin oli neuvolassa sijainen, nuori th, jolla ei itsellä edes ole lapsia. Sellaisia ei minun mielestä saisi edes päästää sinne... Tulin pois tosi nyreissäni, olo oli koko ajan sellainen että tässä muna opettaa kanaa. Meillä oli lääkärineuvola ja käytiin puntarissa paria päivää ennen, jolloin samalla oli ns. tavallinen th:lla käynti. Tämä sijais-th valitteli minulle itku silmässä, että miksi en ole aloittanut d-vitamiiinitippoja vaikka ne on niiiiiiiiiiiiin tärkeitä. Eikä ottanut yhtään onkeensa kun selitin, että on aloitettu jo monta kertaa ja lopetettu parin päivän päästä kun on tullut mahavaivoja. Valisti sitten puutostaudeista ja kasvuhäiriöistä ja monisti vielä jonkun esitteen mukaan. Jos eka lapsen kohdalla olisi samanlainen tullut vastaan, niin olisin varmasti ollut hysteerinen. No kokeilin kuitenkin tädin mieliksi ja lopetin taas parin päivän päästä, kun yöt alkoi mennä rikkonaisiksi ja pierua riitti. Ja nyt en kyllä edes hetkeen kokeile.
Toinen homma sitten, jossain sivulauseessa mainitsin että Martan kanssa ei niin paljon ehdi viihdyttää kun on tuo esikoinenkin. Siitä alkoi vuorisaarna aiheesta vuorovaikutus, joka on niiiiiiiiiiiiiin tärkeää! Mulle tuli aivan selväksi, että th ajatteli että tässä on jätetty lapsi heitteille ja me ollaan aivan vastuuttomia eikä yhtään seurustella sen kans. Voi että tulin puhkuen kotiin! Martta nyt ei varsinaisesti kaipaa huomiota niin paljon kuin esikoinen aikanaan ja hänet voi jättää hetkeksi lattiallekin hutkimaan leikkitelinettä ilman että huutoa tulee heti kurkku suorana. Mutta se on vissiin sitten heitteillejättöä ja hylkäämistä vastaava kokemus lapselle, vai...?
Mutta tosiaan eipä siellä muuten mitään erikoista tehty. Mitattiin pituus ja py, punnittiin ja th kokeili seuraako katseella, kokeili aukileet, nosti käsistä ja sen sellaista. Lääkäri teki oikeastaan samat jutut parin päivän päästä ja sitten th rokotti.
Toiselle pikku-Martalle toivottelen minäkin sydän syrjällään kaikkea hyvää. Ette ole yksin, täällä monta äitiä teitä ajattelee...
eikkuli + tenavat
Olen samaa mieltä, että lapsettomat eivät saisi olla neuvolantäteinä tai kätilöinä. Eihän niitä lapsia kirjojen mukaan kasvateta vaan maalaisjärjellä ja kokemuksella. Kaikille ei vaan kirjan opit sovi, koska kaikki vauvat ovat yksilöitä. Tosi rasittavaa tollanen paasaaminen. Varsinkin sellaselta, jolla ei lapsia ole. Tietenkään se ei ole mahdollista, että kaikilla neuvolatädeillä ja kätilöillä tulisi olla omia lapsia. Kuitenkin heidän olisi hyvä sisäistää se, että lasten kasvatusta ei opita koulussa ja kaikkeen ei voi suhtautua niin tiukkapipoisesti. Tommosella paasaamisella aiheutetaan vaan lisää paineita vanhemmille. Tottakai neuvoa saa, mutta täytyy myös hyväksyä vanhempien ratkisut, koska he kuitenkin tuntevat lapsensa parhaiten.
Ei todellakaan ole mitään heitteille jättöä, jos vauvan antaa hetken leikkiä itsekseen lattialla. Varsinkin, jos on tyytyväinen ja ei ole mitenkään vaarallisessa paikassa. Eihän muuten mistään tulisi mitään, jos kokoajan pitäisi olla juttelemassa vauvan kanssa. Eihän vauvakaan sellaista jaksa. Meilläkin Joona on on niin paljon hereillä päivisin, että enhän minä ehtisi ruokaakaan laittaa, jos Joonaa ei voisi pitää hetkeä itsekseen leikkimatolla. Ruoanlaiton yhteydessä yleensä laulelen ja käyn moikkaamassa Joonaa olkkarissa, jotta tietää, että äiti ei ole mihinkään hävinnyt.
Mua rasitti eniten siellä neuvolakäynnillä, kun se täti rupes juttelemaan jotain omia asioitaan. Kertoi jotain omista (jo aikuisista) lapsistaan. Joo... tykkään kyllä olla kuuntelijana, jos joku haluaa kertoa huoliaan, mutta neuvolassa toivoisin, että keskitytään minun lapseeni ja meidän perheen asioihin. En viitsinyt tältä tädiltä edes mitään kysellä, kun oltiin muutenkin ihan eri aaltopituudella. Jotenkin hän sai puheistani sellaisen käsityksen, että Joona syö kovin tiheästi ja kannattaisi kohta miettiä kiinteiden aloitusta. Itse kyllä tiedän, että syö ihan sopivin väliajoin ja kiinteille ei vielä ole mitään tarvetta, kun kasvaakin niin hyvin. Muutenkaan ei ollut kovin imetysmyönteinen, kun sanoi, että " useinhan kiinteät aloitetaan siinä 4kk iässä" . Mitäs sitten, jos aloitetaan, kun suositus on kuitenkin se 6kk, joten eikö siihen kuiteskin pyritä? Älkää nyt luulko, että olen joku imetysterroristi, koska en ole. Tietenkään kaikki eivät voi niin pitkään imettää, jos laisinkaan. Enhän välttämättä itsekkään pysty, mutta minusta neuvolassa kuitenkin kuuluu kannustaa siihen.
Huh, tulipas paasattua. Anteeksi tämä valitus. Otti vaan niin päähän toi täti.
Minäkin lähetän täältä vielä voimia Lalan Martalle. Olette joka päivä mielessäni.
pesukarhu83 ja Joona
..edellinen oli ilmeisesti tippunut jo jonnekkin tooooosi kauas.
Kaapoa taitaa tää helle väsyttää, kun eilinen päivä meni aivan vain nukkuessa, ja vieläkin vetelee aamu unia! Eilen oli kyllä hyvä, että pikkumies nukkui, kas kun meillä oli sukujuhlat; häät, ja pikku-ukko nukkui kirkon ja osan muutakin juhlaa. Kolmen lapsen kanssa ei juhlista juurikaan nautintoa saanut, mutta ensi kesänäkin on häät tiedossa, ja silloin lapset on mummilassa!
Kaaposta on alannut tulla seurankipeä, koko ajan pitäsi olla lallattelemassa ja juttelemassa, ihania kikatuksia ja jokelluksia saa sitten vastaan =)
Mutta nyt Kaapo alkoi huudella, gotta go!
tilda
Osaapa olla nihkeä ilma. Täällä etelässä on ainakin tosi kosteaa ja kuumaa. Onneksi meidän pihalle tuulee aina vähän mereltä, niin ei ole ihan niin tukalaa...
Meillä lapset ei kamalasti tunnu helteestä harmistuvan, tosin Martta nukkuu ehkä vähän lyhyempiä unia kuin viileämmällä. Liinassa kylläkin viihtyy myös nyt helteellä, ja siinä onkin äiti ja vauva aivan märkiä kun paketista purkaudutaan!!!
Martta on myös aika seurankipeä, ei juurikaan viihdy missään itsekseen. Mies tuossa lounaalla nauroikin kun Martta valitti sitterissä ja syliin päästyään oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...
Annatteko muut täysimettäjät vauvoille vettä näin helteellä? Meillä juodaan vain tissimaitoa, imetän sitten vaan tiheämmin. Itse vaan pitää juoda ihan tolkuttomasti!
Nyt M heräsi, täytyy mennä ennenkuin esikko herää (nukkuvat vierekkäin...)
Lala
Huh, me olimme eilen häissä tässä helteessä. Kylläpä oli tolkuttoman kuuma ja tukala sää. Iltapäivällä satoi vielä vähän vettä, niin sää muuttui todella hiostavaksi. Matias-parkakin oli ihan " limaisen" tuntuinen. Juhlapaikalle saavuttuamme Matias nosti sellaisen elämän huomattuaan, että tulimme ihan uuteen ja outoon paikkaan, jossa on paljon outoja ihmisiä. Huusi vain niin lujaa kuin pystyi. Hetkeksi rauhoituttuaan äitin sylissä ja avattuaan silmänsä huomasi yhä olevansa oudossa paikassa ja huuto jatkui. Rauhottui kunnolla vasta syönnin päälle. Siinä se tisulla roikkuen uskaltautui kurkistelemaan ympärilleen ja lopulta ilmeisesti päätti, että ei siellä tarvitse pelätä. Iltasella, kun tulimme takaisin kotiin, Matias oli kyllä todella onnellisen näköinen huomattuaan, että olemme jälleen kotona. Jutteli ja hymyili vain iloisesti. :) Ilmiselvästi tuollainen rääpälekin tunnistaa, milloin ollaan kotona ja milloin oudossa paikassa.
Tänään onneksi on tuullut kunnolla, joten sää ei ole ollenkaan niin hiostavan tuntoista. Lämmintä kyllä silti on.
Minä en ole antanut Matiakselle vielä lainkaan vettä. Ihan pelkkää rintamaitoa ainoastaan, ja tyytyväinen on ollut. Syö kyllä ehkä hieman useammin, ja minua itseäni on kyllä janottanut koko ajan, kuten Lalakin kertoi.
Huomenna lähdemme Savoon junalla, Kuopioon suuntaamme tiemme. Saa nähdä, mitä Matias sanoo junasta ja tätinsä kodista, kun nyt kerran vähän on vierastanut outoja paikkoja. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
Kissankello
onpa tosiaan nihkeät ilmat, koko ajan pää märkänä ja suihkussa saa ravata. onni nukkuu myös huonosti helteellä, pikku torkkuja vain, yöllä nukutaan kyllä hyvin.
minä olen antanut välillä vettä, muuta ei onni paljoa juo sitä, ei taida tykätä.
pitää mennä
Lämmintä piisaa täälläkin. Ei saisi valittaa, mutta kyllä jo alkaa pikkuhiljaa kaipaamaan hieman viileämpää säätä... Tippuisi vaikka sellaiset 5 astetta... No, pakkasilla sitten tätäkin kesää muistellaan kaihoten ;)
Meillä on pikkuherra mennyt ihan rintamaidolla. En esikoisellekaan antanut aikoinaan vettä, vaikka lämmin kesä olikin. Eipä tuo näytä siitä kovasti kärsineen. Ja eikös sitä sanota, että äidinmaito laimenee helteellä " janojuomaksi" .
Meillä tissitellään päivällä 2-3tunnin välein. Päivällä ottaa pieniä torkkuja, taisi tänään mennä yhdet pitkät päikkäritkin. Yöllä nukkuu sitten pidemmät pätkät. Pari yötä sitten teki ennätyksen. Söi illalla klo 22 ja seuraavan kerran aamulla 07.30. Hieman olin ihmeissäni, mutta kummasti vaan unta minullakin riitti.
Mieskin jäi nyt kesälomalle. Jemmattiin isyyslomat tähän kesälle, joten herra on kesän aikana 7 viikkoa lomalla. Saa nähdä kuinka sitten syksyllä osaan taas jäädä lasten kanssa kotiin, kun ei mies ole nurkissa pyörimässä. Tai sitten olen vain onnellinen arjen taas koittaessa. Aika aikansa kutakin, nyt kuitenkin otan tyytyväisenä toiset kädet vastaan. Meillä kun on välillä sellaisia pätkiä, että missään muualla ei ole hyvä kuin sylissä. Ja tietenkin samaan aikaan on esikoinen vaatimassa huomiota. Olenkin ajatellut antaa miehen hoidella vauvaa ja keskittyä esikoiseen. Ettei raukka tunne itseänsä ihan syrjäytetyksi.
Näin täällä.
Hikistä tulevaa viikkoa!
-s-
...eilen näin meidän vihkipappia joka tuumaili, et teidän häissä oli ihana sää (helmikuun pakkaset), oli juuri tulossa vihkimästä jonkun parin ja hellehän oli mitä mahtavin =)
Meilläkin mennään pelkällä rintamaidolla ja vettä en ole antanut. " Tissiä tiheämmin" periaatteella mennään.
Tänään pitkästä aikaa piti kaivaa ompelukone esiin, kun ompelin vaunuihin rengassuojat.
Ajattelin säästää semmoiset kymmenen euroa itse tekemällä, kun tuli tuhlattua niihin uusiin brion kaksostenrattaisiin jotka haetaan huomenna pois liikkeestä. Pääsee sit uusilla kärryillä pärräilee...
Tuntuu et lapsetki on kun tulisilla hiilillä tän helteen takia, siis nuo isommat... Veetiä ei paljon hetkauta helteet!
Mut jospa sitä lopetteleis ja heittäytys tohon sohvalle... Isukki toi karkkia ja limua mammalle ja niillähän sitä laihtuu ;)
Millon tilda tännepäin suunnistaa???
M@nsikk@
Mikäs tässä hellettä pidellessä, jos pääsis päiväksi uimarannalle :)
Ollaan kyllä Miron kanssa (2kk) käyty ihan vain piipahtamassa, jotta äiti ja iskä ovat päässeet vilvoittelemaan :)
Viimeiset kolme päivää on poika ollut ihan pelkällä rintamaidolla... jeee! Tähän asti on joutunut antamaan korviketta iltaisin, mut nyt näyttäis rintamaito riittävän. Mut vettä olen antanut kyllä ihan surutta. Hyvähän se on pojan oppia pienestä pitäen juomaan myös vettä :)
Selkeästi helle alkaa vaikuttaa Miroonkin; päiväunet ovat tosi lyhkäisiä ja poika on myös itkuisempi kuin aikaisemmin. Toivottavasti se on vain väliaikaista. Viime aikoina Miro on nukkunut sellaisia melkein kuuden tunnin yöunia ja sit sen jälkeen vielä pari tuntia päälle - ihanaa!
Onneksi illat on viileämpiä. Eihän tota hellettä kestäis muuten Erkkikään. Tosiaan täällä pääkaupunkiseudulla on ollut ihnottavan nihkeä ilma. Aamupäivällä piti käyttää Joonakin suihkussa, jotta virkistyisi. Sais ees yhtenä päivänä sataa.
Meillä mennään täysimetyksellä ja vettä en oo antanut. Kyllä on pelkällä tissimaidon juonnilla poika ollut tyytyväinen. Ei tosin tyytyväinen helteeseen, kun edelleenkin päivällä on vaikea nukkua.
Kissankello: Oon humannut myös, että Joona on alkanut vierastamaan vieraissa paikoissa. On paljon itkuisempi kylässä ja aina pitää äidin naama olla näkyvissä, jos ei olla kotona. Kotiin, kun tullaan, niin ollaan pelkkää hymyä. Tänään osasi kotona ollessa vierastaa jopa kahta ystävääni, jotka olivat kylässä. Alkujännityksen jälkeen sitten irtosi hymyt ja jutut myös heille.
Nautitaanhan nyt kuiteskin näistä helteistä, kun muutaman kuukauden päästä taas valitetaa, kun on niin kylmä ja pimeää:)
pesukarhu83 ja Joona
pinoa kun taas oli niin alas valahtanut.
Äsken yritti vähän ukkostaa, mutta meni ohi -harmi, olisi saanut tämä ilma vähän raikastua.
Martta on ihan naatti, taitaa tämä helle ruveta viimein vaikuttamaan tyttöönkin. Ja jos tissistä ei heti tule maitoa suihkuamalla, niin kamala suruhan siitä tulee!
No, pitää nauttia nyt kun on kesä ja lämmin!
Luvattiin esikoiselle mennä huomenna Lintsille, saa nähdä mitä Martta siitä tuumaa. Yleisesti ottaen nauttii ihmisvilinässä olosta:)
Lala
Esikoiset ei tahdo uskaltaa alkaa nukkumaan, kun jytisee niin lujaa. Itse olin lähdössä myöhälenkille, mutta takasin piti kääntyä, kun alkoi yht´äkkiä salamoida.
Meillä vietellään tämä viikko esikoisen 5v synttäreitä. Vieraita tiputtelee liki joka ilta, kun kellekkään ei käy samana päivänä!
Meille tuli tänään talopaketti (iiiih!!), joten mies ei juurikaan kerkeä synttärijuhlista nautiskelemaan.
Mä en ole antanut Kaapolle vettä, maidolla mennään. Tissulla tosin on sitten aikas useasti! Herra hurmuri kuuluu juuri tuolla alhaalla isukille jokeltelevan, isi on aina niin ihana Kaapon mielestä =) Kaapo sai tänään taas erikoishuomiota mummilta ja ukilta ihanien " michelin jalkojensa" takia! Makkaraa, makkaran päällä. Ja posket on niin isot, että ei tahdo kaulaa löytää ollenkaan, kun yrittää leuan alta pestä :)
M@nsikk@, en yhtään tiedä milloin pääsisin Kuopiossa käymään. Tän raksa touhuilun myötä tuntuu, että ei kotoa kerkeä yhtään mihkään...
Jeps.
tilda
Täälläkin helteistä nautiskellaan, tosin ei ole niin kuuma kun kaksi viikkoa sitten Kreikassa, on tainnut tyttö jo tottua kuumuuteen =) Jopa niin että viimeyön nukkui heräämättä kertaakaan, minä kyllä sitten pyörin kuumissani ja tissit maitoa täynnä...
Jemina vierastaa kanssa vieraita paikkoja, hän on ollut alusta asti kova tarkkailemaan kotia ja voihan se olla että itse on rennompi ja rauhallisempi kotona niin vauva sen vaistoaa, kylässä meilläkin menee usein itkuisemmin kun muualla ja nyt ollaan lomalla reissattu vähän enemmän kuin " lääkäri määrää" , Virossa käytiin ja yötäkin oltiin ja kyläilty on ja tulihan tuota koiranäyttelyissäkin käytyä.. Noniinkuin on todettu, että kohta on jo syksy ja kotona olla möllötetään kaiket päivät :(
Ponnari ja Jemina kohta 3kk
Voi jee, meilläkinjo kääntyilläänpuolin ja toisin :) Perjantaina poika kääntyi ensimmäisen kerran selältä vatsalleen, toisinpäin oli jo jokunen kerta mentykin.
Yöt menee edelleen periaatteessa hyvin, nukkumaan mennään ennen kymmentä ja herätys aamulla puoli seitsemän-seitsemän aikoihin. Ja kertaakaan ei yöllä ole tarvinnut syöttää, muutamaan viikkoon. Mutta: nyt kun kääntyminen on päässyt kunnolla vauhtiin, niin sitä pitää tietysti tehdä yölläkin!
Joka aamu vauva on sängyssä väärin päin, jalat tyynyllä. Ja yöt ovat olleet hieman levottomia, kun vauva jää jumiin jotenkin poikittain tai jalka on pinnojen välissä tai jotain vastaavaa, niin että apua tarvitaan. Poika on kyllä nukahtanut aina heti sen jälkeen, kun on tukalasta tilanteesta autettu irti, mutta kerran-pari yössä on tarvinnut äidin tai isän apua.
Meillä mennään vähän erilaisessa järjestyksessä tätä kehitystä, kun pää ei pysy vielä mukana käsistä nostaessa, mutta kierimällä mennään pitkin poikin lattiaa paikasta a paikkaan b.
Minä en ole huomannut vierastamista, ainakaan vielä. Mekin ollaan kuitenkin aika paljon liikuttu, eikä tunnu juurikaan vieraat paikat tai ihmiset vaikuttavan. Hymyt ja juttua saa jokainen, joka lähelle uskaltaa, oli sitten vieras tai tuttu.
Ja meidän koiran kanssa vauva tuntee suurta yhteenkuuluvuutta, sille vasta juttua ja naurua riittääkin, välillä pitää oikein ääneen kihertää koiralle :)
Jaahas, nyt äitiä huudellaan pitää mennä
Eusenia
Katselin tossa, että toukokuisilla oli kiva nimipino. Olisi mukava kuulla millaisia nimiä huhtikuiset ovat saaneet ja mistä nimi on peräisin.
Aloitan siis itse:
Joona Iivari syntyi 21.4. ja kastettiin 1.7.
Joona on mieheni keksimä nimi. Puhui nimestä jo seurustelumme alkuaikoina ja minäkin tykästyin siihen kovasti. Oli meillä raskausaikana muitakin nimivaihtoehtoja, mutta Joona sopi pojallemme parhaiten. Iivari taas on mieheni edesmenneen isoisän toinen nimi.
Mitenkäs muilla?
pesukarhu83 ja Joona
Stella Tuulia syntyi 10.4 ja kastettiin 18.6.
Pari vuotta sitten silloisen naapurin kaverilla oli Stella niminen tyttö. Jostain syystä nimi jäi mieleen, nyt sille löytyi käyttöä. Tuulia periytyy minulta eli on siis minunkin toinen nimi.
Tuulia-77
Kaapo Mikael syntyi 19.4. ja kastettiin...? (en muista päivämäärää!!)
Isäni alkoi kutsumaan vauvaa Kaapoksi, koska oli lastenohjelmasta sen kuullut ja ihastuntu nimeen kovin. Ja jotenkin nimi sopi pojullemme, itsekkin siihen ihastuin. " Oon nelivuotias oppimaan innokas.." alkoi soimaan päässä päivät pitkät :). Mikael periytyy mieheni nimestä. Myöskin Kaapo nimen alkuperä " Gabriel" sopi hyvin Mikaeliin, molempien nimen ollessa raamatun tunnetuimpia enkeleitä. Se jotenkin ihastutti :)
Uni alkaa silmää painaa. Kaapo jo nukkuu, jotenkin pitänee minunkin unille nyt lähteä. Huomenaamuna lasten kutsut 5-vuotiaamme synttärien merkeissä!
tilda
koko päivän torkku. Vitsi sentään, meillä hajosi jääkaappi äsken ja nyt odotellaan että toinen kaappi viilenee jotta saadaan siirrettyä kamat. Ottaa pikkusen aivoon. Onneksi siinä on vielä takuu voimassa, mutta tuskin AEG sitä meille huomenna toimittaa takaisin. Mies lähtee huomenna viikoksi Bulgariaan ja minä jään yksin ipanoiden ja takapihalla kököttävän jääkaapin kanssa. Kettu!
Nimigallupiin:
Niklas Arttu Oskari
syntyi 13.4 ja kastettiin 4.6
Niklas löytyi minun ja miehen nimilistasta, poika on myös kovasti Niklaksen näköinen.
Arttu oli työnimi. Mulla kun oli koko ajan huono olo, tuli aika monta kertaa tokaistua että; Arttu perkele! Otti välillä koville kun minut viisikin kertaa päivässä pöntön eteen kyykytti. Tyttö meillä sanoo poikaa Artuksi vieläkin.
Oskari tulee siitä, että mieheni edesmennyt isä kutsui miestäni aina Oskariksi (Tero). Olisi aikoinaan halunnut hänet Oskariksi.
No, jos lähtis tyhjentään jääkaappia...
Peppinetta ja Niklas torstaina 3kk + Uhmis-Peppi 2,5v
Synttärionnea Tildan isoimmalle!
Oon kirjottanut vissiin parikin kertaa jo, ja aina pitkän tekstini oon sössinyt enkä oo jaksanut alkaa uudelleen. Tullut turhautuminen siis tätä tarinointia kohtaan, kun ei mee putkeen millään. Jos nyt sit menis..
Toi pikkuprinssi on aikas ketterä kaveri, painelee jo pitkin lattioita pyrimällä. Ihan erilailla täytyy katsella perään jo. Huomenna neuvola, mielenkiintosta kuin isoja sitä jo ollaan.
Nimigalluppiin; Okko Viljami sai nimensä pitkän väännön jälkeen. Aluksi poika oli Ossi, mut kyllästyttiin jo siihen Ossiin kun sitä käytettiin niin paljon. Eli Okko tulee ihan sillä perusteella kun sisarukset ovat Oskari ja Olivia, sopii tähän kirjoon. Mikael ja Mikaela kun ovat isompien tokat nimet, (tulee meidän vanhempien nimistä suoraan) eikä viittitty pojille antaa samaa tokaa nimeä, laitettiin Viljami koska rimmaa niin täydellisesti meidän pitkähköön v alkuiseen sukunimeen. (Kumma jos ei tutut jo tästä tunne) Eli toivottavasti saisin vielä joskus yhden tytön, olis ihania nimiä jemmassa. Onna ja Oosa tai Olivera ja lukuisia muita. Pojalle on aina jotenkin hankalampaa minusta keksi nimeä. Mutta Okko meni ihan nappiin, punatukkainen söpöläinen on ihan nimensä näköinen. Ja eipä luokalta koulussa löydy heti samannimistä jäpälettä. Se on hyvä juttu.
Mutta tähän täältä - Lumo
juu eilen käytiin neuvolassa...paino 5775kg ja pituus 69cm...vieläkin vähän alakäyrillä mennään..perunaa vaan antamaan. rokotus meni hyvin, onni ei ees itkenyt...mutta rokotuksen jälkeen oltiinkin sitten tosi kiukkuisia ja nousi kuume laitoin supon ni rauhottui...mutta nyt äitiä kutsutaan pitää mennä..
peetu ja onni tänään tasan 3kk