Mitä kasvissyöjät syövät? (aion alkaa kasvissyöjäksi)
Onko joka päivä papuja? Vaihteletteko ruokia paljon vai toistuuko sama ruoka useita kertoja viikossa?
Kommentit (45)
Itse pidän kovasti kasvispihveistä. Niihin löytyy roppakaupalla reseptejä netistä. Niiden kanssa sitten jotain.. En ole niinkään papulinjalla, ne eivät pidä minulla nälkää. Tykkään syödä jotain tuhdimpaa ruokaa. Lasagnessa kun korvaa jauhelihan tummalla soijarouheella niin lihansyöjätkään eivät huomaa mitään eroa, kokeiltu on. Olen ollut kasvissyöjä 43 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään syön paljon kaurakuutiota. Papuja ja linssejä olen käyttänyt pitkään korvaamaan lihaa, nykyään olen lämmennyt myös sienille, vönerille, seitanille, soijarouheelle ja tofulle. Pyrin valikoimaan muutenkin proteiinirikkaita tuotteita. :) Muuten en niin kiinnitä huomiota ravintoarvoihin. Tällä hetkellä lämpimiä aterioita ajatellen löytyy hyvin monia tölkkipapuja, kuivana ja tölkissä linssejä, pari kaurapalaa, soijarouhetta, tofua ja pakastettuna sieniä.
Muuten ihan normaalia ruokaa. Keittiöstä löytyy proteiinin lisäksi mm. paljon pakastekasviksia, pakastemarjoja, hedelmiä, monenlaista pastaa ja makaronia, riisiä ja ohraa, perunoita, kasvimaitoja, leipomistuotteita ja rasvoja, useampia kaurahiutaleita ja muita aamiaisjuttuja ja tomaattimurskaa sekä kaikkea muuta normaalia.
Ihan perusjuttuja siis. En syö kamalan mielenkiintoisesti. Sivuhuomiona sanottakoon myös se, että en tosiaan ole hamstrannut vaan vuosien varrella on kertynyt esim. kuiva- ja tölkkituotteita. :D
Syön melko kausittain. Välillä menee paljon vönerpizzaa, välillä salaatteja ja tortilloja, makaronia kaurakuutiolla/tofulla, linssikeittoa, spagettia soikarouhekastikkeella, perunoita kasvispihveillä ja niin edelleen. Vaihtelee hyvin paljon riippuen mitä tekee mieli. Samantyyppisiä ruokia tulee siis syötyä kausittain, mutta useampaa ruokalajia kuitenkin viikossa.
Ja vaikka käytin sanontaa "korvaamaan lihaa", niin en ajattele proteiinia varsinaisesti lihan korvaajana vaan proteiinina. Kasviskeitto on kasviskeitto eikä jauhelihakeitto, jossa jauhelihan on korvanneet pavut. Vönerpitsa on vönerpitsa eikä kebabpizza vönerillä. En siis varsinaisesti ajattele korvaavani lihaa, vaan elän kasvisruoalla ja kasvisresepteillä ja sovellan reseptit hyvin usein puhtaasti päästäni. Kasvissyöjä olen ollut jo 7 vuotta.
Anteeksi, lisään vielä. :D Lueskelen edellisten vastauksia ja siellä on tosi hyviä pointteja! Ei tosiaan kannata ajatella, että vöner korvaa kebabin ja nyhtökaura jauhelihan tai mitään tällaista. Nämä "lihankorvaustuotteet" ovat omia tuotteitaan ja vaikka niillä voi korvata lihan reseptissä, ne kannattaa ajatella ihan omana ruokalajina. Ei kaurakuutiokaan vastaa mitään lihatuotetta, vaan sitä käyttämällä olen oppinut mihin se sopii ja mihin tykkään sitä käyttää. Kaurakuutio käy esimerkiksi sellaisenaan tortillaan tai salaattiin. On hyvää myös leivän päälle.
Hitler oli kasvissyöjä, kertoo paljon tästä touhusta.
Olen jättänyt lihan ja broilerin syönnin noin kaksi ja puoli vuotta sitten. Kalaa syön 1-2 kertaa viikossa ja maitotuotteita ja munia.
Ei ole ollut mitään ongelmia. Teen kasviksista ruokia monipuolisesti ja reseptejä löytyy. Todista saa aika hyvää ruokaa, samoin pavuista. Perheessäni Härkis -tuotteet on suosittuja. Ylipainoon ei ole suoraan vaikuttanut.
Ja vaikka käytin sanontaa "korvaamaan lihaa", niin en ajattele proteiinia varsinaisesti lihan korvaajana vaan proteiinina. Kasviskeitto on kasviskeitto eikä jauhelihakeitto, jossa jauhelihan on korvanneet pavut. Vönerpitsa on vönerpitsa eikä kebabpizza vönerillä. En siis varsinaisesti ajattele korvaavani lihaa, vaan elän kasvisruoalla ja kasvisresepteillä ja sovellan reseptit hyvin usein puhtaasti päästäni. Kasvissyöjä olen ollut jo 7 vuotta.