Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasvissyöjät syövät? (aion alkaa kasvissyöjäksi)

Vierailija
19.06.2020 |

Onko joka päivä papuja? Vaihteletteko ruokia paljon vai toistuuko sama ruoka useita kertoja viikossa?

Kommentit (45)

21/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelen tosi paljon. Tykkään keitoista, joiten syön usein kasvissosekeittoja. Myös erilaisia patoja.

Vierailija
22/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Jotkut viestit saivat minut uskomaan, että onnistun tässä. kiitos paljon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta paitsi lihaa.

Vierailija
24/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin oikein miettimään, että milloin mä olen viimeksi papuja syönyt. Siitä on aikaa... Linsseistäkään en niin välitä, niin eipä ole tullut vuosiin syötyä niitäkään.

Silti päivittäin mä syön ja monipuolisesti vegeruokaa.

21 vuotta vegenä

Vierailija
25/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, riippuu aiotko alkaa kasvissyöjäksi vai vegaaniksi. Vegaanithan ei syö mitään eläintuotteita, edes hunajaa.

Kasvissyöjät taas usein syövät munia ja maitotuotteita, joten juustot on ok. Jotkut syövät kalaa. 

Minä en ole kasvissyöjä, mutta syön kasvispainotteisesti, eli aniharvoin punaista lihaa, joskus kanaa ja kalaa. Maitoa en juo, mutta käytän kermaa ruoanlaitossa silloin tällöin ja syön juustoa. Syön myös paljon papuja ja linssejä. 

26/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkkaristi hummusta

Vierailija
27/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat vinkin siitä nimestä: Kasvissyöjä. 

Auttoiko?

Vierailija
28/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hage kirjoitti:

Vaihtelen tosi paljon. Tykkään keitoista, joiten syön usein kasvissosekeittoja. Myös erilaisia patoja.

Ot, mutta jos pidät keitoista, miksi teet sosetta?

Kasviskeitto on hyvää ihan ilman soseuttamista.

Vierailija
29/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoasta jää nälkä. Olin kasvissyöjä 20 vuotta.

Vierailija
30/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää. Inhialaiset kasvisruoat ovat täyttäviä, pitää osata varioida ja maustaa. Riisi, perunat, pavut, linssit, öljy ovat tuhtia ruokaa.

Vierailija
31/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää. Inhialaiset kasvisruoat ovat täyttäviä, pitää osata varioida ja maustaa. Riisi, perunat, pavut, linssit, öljy ovat tuhtia ruokaa.

Juu näitäkin söin. Jäi silti nälkä.

Vierailija
32/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pikkuhiljaa parissakymmenessä. vuodessa siirtynyt sekasyöjästä kasvissyöjäksi ja nyttemmin jo 80% vegaaniksi. Tämä on ollut hidas prosessi enkä koskaan ole varsinaisesti päättänyt ryhtyä kasvissyöjäksi, se on vaan tuntunut luonnolliselta kehitykseltä.

Mitä vähemmän eläinperäisiä tuotteita syön sitä paremmin mä voin.

Vierailija
33/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi alaklikkailee koska mulla oli nälkä? Mitähän Afrikassa ajateltaisiin...

Vierailija
34/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei se nälkä kerro mistään muusta kuin siitä ettet osaa koostaa aterioitasi järkevästi (tai oikeammin asia olisi näin, jos olisit oikeasti joskus ollut kasvissyöjä, etkä vaan huviksesi provoilisi).

Vierailija
35/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu näitäkin söin. Jäi silti nälkä.

Niitä pitää syödä riittävästi.

Itse kyllä syön mieluummin esim kalaa, munia, juustoja ja salaatteja.

Vierailija
36/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitupitoisia juttuja. Tummaa riisiä, kikhernepastaa, soijarouhetta. Papuja syön itse lähes joka päivä, mutta ei ne ole kaikkien juttu. Linssit, tofu, soija, sienet. Täällä päin on ainakin Cittarissa tosi hyvä valikoima pakastekasvisjuttuja, esimerkiksi hyviä soijapullia ja -nugetteja. Ja tietenkin erilaisia kasviksia. Kannattaa opetella eroon ajatustavasta, että kasvikset on lisuke. Wok-vihanneksia kun paistaa riisin kanssa pannulla oliiviöljyssä ja heittää sekaan esimerkiksi soijarouhetta, siinä on oikein hyvä ja täyttävä vegaaniruoka.

Sitten kuten joku jo aikaisemmin sanoi, niin idea ei ole korvata lihaa millään, vaan muuttaa koko ruokavalio ja koostaa alusta lähtien ateriat erilaisiksi. "Jotain kuitua, jotain kasvista, jotain proteiinia" -kaavalla itse koostan ateriat. Lihankorvikkeet on monesti yököttävää moskaa ainakin omasta mielestäni, vaikka esimerkiksi just nuo soijapullat ja -nugetit on omasta mielestäni tosi hyviä. Lihalta ne eivät kuitenkaan (tietenkään) maistu eivätkä täytä samalla tavalla, joten jos sitä odotat, joudut kyllä pettymään.

Kasvissyöjäksi alkaminen on hyvä päätös! Minä olen voinut paljon paremmin sen jälkeen, kun jätin kaiken muun lihan paitsi kalan pois (sitäkin syön aika satunnaisesti, muutaman kerran kuukaudessa).

Vierailija
37/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei se nälkä kerro mistään muusta kuin siitä ettet osaa koostaa aterioitasi järkevästi (tai oikeammin asia olisi näin, jos olisit oikeasti joskus ollut kasvissyöjä, etkä vaan huviksesi provoilisi).

Koostaa järkevästi? Mitä tarkoitat? Lautasella oli kaikkea mahdollista mitä kasvissyöjä voi syödä. Silti oli nälkä. Maailma ei nyt vain pyöri pelkästään sillä minä sinä pärjäät.

Vierailija
38/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ok palsta. Kieltoreaktio kun ei kaikkien omat kokemukset sovi teidän uskomuksiin. Fine.

Vierailija
39/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään syön paljon kaurakuutiota. Papuja ja linssejä olen käyttänyt pitkään korvaamaan lihaa, nykyään olen lämmennyt myös sienille, vönerille, seitanille, soijarouheelle ja tofulle. Pyrin valikoimaan muutenkin proteiinirikkaita tuotteita. :) Muuten en niin kiinnitä huomiota ravintoarvoihin. Tällä hetkellä lämpimiä aterioita ajatellen löytyy hyvin monia tölkkipapuja, kuivana ja tölkissä linssejä, pari kaurapalaa, soijarouhetta, tofua ja pakastettuna sieniä.

Muuten ihan normaalia ruokaa. Keittiöstä löytyy proteiinin lisäksi mm. paljon pakastekasviksia, pakastemarjoja, hedelmiä, monenlaista pastaa ja makaronia, riisiä ja ohraa, perunoita, kasvimaitoja, leipomistuotteita ja rasvoja, useampia kaurahiutaleita ja muita aamiaisjuttuja ja tomaattimurskaa sekä kaikkea muuta normaalia.

Ihan perusjuttuja siis. En syö kamalan mielenkiintoisesti. Sivuhuomiona sanottakoon myös se, että en tosiaan ole hamstrannut vaan vuosien varrella on kertynyt esim. kuiva- ja tölkkituotteita. :D

Syön melko kausittain. Välillä menee paljon vönerpizzaa, välillä salaatteja ja tortilloja, makaronia kaurakuutiolla/tofulla, linssikeittoa, spagettia soikarouhekastikkeella, perunoita kasvispihveillä ja niin edelleen. Vaihtelee hyvin paljon riippuen mitä tekee mieli. Samantyyppisiä ruokia tulee siis syötyä kausittain, mutta useampaa ruokalajia kuitenkin viikossa.

Vierailija
40/45 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pureskele viikko styroxia ja tiskirättiä ja päätä sen jälkeen haluatko kasvissyöjäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän