Olenko ainoa suomalainen kenen koko suvussa ei kukaan omista mökkiä
Koko elämäni olen tuntenut itseni jotenkin oudoksi ja ulkopuoliseksi kun en tiedä ketään joka omistaa mökkiä.
Kaikki puhuu vaan mökkeilystä juhannuksena ja kesällä enkä ole koskaan käynyt kuin vuokramökeissä.
Ja se oli minusta tosi tylsää. En vain tunne oloani suomalaiseksi kun en omista kesämökkiä.
Kommentit (43)
Ei omista meidän suvussa kukaan. En osaa tuntea kaipausta mökkielämään. Exän perheellä oli ja se oli kiva paikka. Suihkua siellä ei ollut ja se vähän haittasi itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkiä kaipaavat eniten Helsingin tai muiden kaupunkien etenkin kerrostaloasujat. Jos on omassa kodissa iso piha ja lähellä uimaranta niin miksi siirtyä mökille tekemään samaa mitä voi kotonaan tehdä? Parhaimmassa tapauksessa vielä marjatkin saa omasta pihasta.
En kyllä kaipaa lainkaan, Helsinki on ihana kesäkaupunki. Hoidetut puistot, saaret ja rannat voittavat maaseudun ryteikköiset mökkipihat. Keskipäivän helteen ajaksi voi tulla kaukojäähdytettyyn kotiin viettämään siestaa ja lähteä taas illemmalla liikkeelle.
Onneksi ei tarvitse lähteä mihinkään hyttysmetsään kärsimään!
Mökitön vävy olisi hyvä.
Hankalaa, jos on mökki molemmista suvuista.
Mulla on kanssa kauhea mökkikaipuu! Mun omilla vanhemmilla on mökki mutta siellä ei saa olla eikä edes käydä. Sama on appiksilla, niiden mökillä ei saa käydä. Molemmat on boomeri-ikäisiä ja eivät välitä lapsistaan tai lastensa perheistä. Mun vanhemmat ei halua edes nähdä tai soitella koskaan.
Koska on aina ollut juureton ja suvuton ja orpo olo (ei vanhempia mitenkään mukana elämässä) niin olen ajatellut että ostan itse mökin (varaa on vain vaatimattomaan, mutta mökki se on sekin) ja toivon että lapset kiintyisi siihen. Ja aikuisina sit lapseni saavat tulla sinne AINA.
En ymmärrä boomereiden vimmaista omistamista sillä tyylillä että vahditaan kuin haukka ettei vaan kukaan tule käymään mökillä. Mulle mökki olisi lapsia ja lapsenlapsia varten! Ei siinä ole mitään iloa että hilloaa sitä vain itselleen ja kieltää lastensa vierailut.
Kyllä mun vanhemmilla on mökki mutta en tykkää vierailla siellä kun se on kuivanmaan mökki eikä kaivoa. Kaikki on tosi hankalaa. Mennä sinne sitten kuuntelemaan niitten säksätystä. Onneksi ollaan kotona ja mieskin töissä jotta saan olla rauhassa. Likka puhelimella niinkuin mäkin 🤣...eikä itikat kiusaa jossain metsän keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa kauhea mökkikaipuu! Mun omilla vanhemmilla on mökki mutta siellä ei saa olla eikä edes käydä. Sama on appiksilla, niiden mökillä ei saa käydä. Molemmat on boomeri-ikäisiä ja eivät välitä lapsistaan tai lastensa perheistä. Mun vanhemmat ei halua edes nähdä tai soitella koskaan.
Koska on aina ollut juureton ja suvuton ja orpo olo (ei vanhempia mitenkään mukana elämässä) niin olen ajatellut että ostan itse mökin (varaa on vain vaatimattomaan, mutta mökki se on sekin) ja toivon että lapset kiintyisi siihen. Ja aikuisina sit lapseni saavat tulla sinne AINA.En ymmärrä boomereiden vimmaista omistamista sillä tyylillä että vahditaan kuin haukka ettei vaan kukaan tule käymään mökillä. Mulle mökki olisi lapsia ja lapsenlapsia varten! Ei siinä ole mitään iloa että hilloaa sitä vain itselleen ja kieltää lastensa vierailut.
Niillä ei lapsena ollut mitään muuta kuin paljon sisaruksia ja puutetta. Siksi hamuavat omaisuutta ja vahtivat sitä hautaan asti.
Ei ole meilläkään mökkiä, eikä ole kenelläkään suvun jäsenelläkään. Ei kaivata, kun asutaan omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa eikä miehen suvussa eikä kellään kaverillakaan ole mökkiä. Töissä kuulen 50+ ikäisiltä juttuja mökkielämästä ja a) kuulostaa tosi tylsälle b) taitaa olla vanhempien ihmisten juttu. En ainakaan tiedä ketään 80- luvulla syntynyttä tai sitä nuorempaa jotka mökkeilis. En ole kyllä ymmärtänyt tuntea itseäni ulkopuoliseksi mistään mökittömyyden takia, kun ei mökkejä ole kellään muullakaan tuttavapiirissä.
Kaikki tuntemani 80-luvulla syntyneet mökkeilevät.
Tiedän, että tädeilläni on mökki tai jopa parikin osalla heistä, mutta ei minulla ole hajuakaan että missä. Omalla vanhemmillani ei ollut mökkiä, kun olin nuori ja äitini osti oman vaatimattoman mökin vasta muutama vuosi sitten.
En ole siis oikein kaivannut sellaista perinteistä mökkielämää, mikä tuntuu joillekkin olevan pakollinen tarve.
Lapsena/nuorena tuli käytyä kaverin mökillä joskus ja ihan kivaa se oli, mutta ei se oikein ollut sellaista "mökkeilyä".
Meillä on monta mökkiä ja kakkosasuntoja jossa voi olla etätyössä välillä. Vuoden aikana on tullut taas yksi kesäasunto ,ei sitä oikein mökiksi voi sanoa. Kunhan kerkiän siellä siivota ja kalustaa laitan se vuokralle. Sukulaislla on samalla seudulla niitä kakkosasuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on aina ollut juureton ja suvuton ja orpo olo (ei vanhempia mitenkään mukana elämässä) niin olen ajatellut että ostan itse mökin (varaa on vain vaatimattomaan, mutta mökki se on sekin) ja toivon että lapset kiintyisi siihen. Ja aikuisina sit lapseni saavat tulla sinne AINA.En ymmärrä boomereiden vimmaista omistamista sillä tyylillä että vahditaan kuin haukka ettei vaan kukaan tule käymään mökillä. Mulle mökki olisi lapsia ja lapsenlapsia varten! Ei siinä ole mitään iloa että hilloaa sitä vain itselleen ja kieltää lastensa vierailut.
Niillä ei lapsena ollut mitään muuta kuin paljon sisaruksia ja puutetta. Siksi hamuavat omaisuutta ja vahtivat sitä hautaan asti.
Tuo on totta, heillä on ihme viha ja kilpailu omia sisaruksiaan kohtaan. Ei sitä mökkiä käärinliinoihin saa.
Ei ole mökkiä, enkä sellaista edes halua. Asutaan taajamassa kivassa omakotitalossa, iso piha on ja uimarantoja lähellä. En ole lapsena mökkeillyt, ehkä siksi mökkeily on vierasta. En tykkää olla alkeellisissa oloissa, huusi tms vessa on minulle ihan kauhistus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkiä kaipaavat eniten Helsingin tai muiden kaupunkien etenkin kerrostaloasujat. Jos on omassa kodissa iso piha ja lähellä uimaranta niin miksi siirtyä mökille tekemään samaa mitä voi kotonaan tehdä? Parhaimmassa tapauksessa vielä marjatkin saa omasta pihasta.
En kyllä kaipaa lainkaan, Helsinki on ihana kesäkaupunki. Hoidetut puistot, saaret ja rannat voittavat maaseudun ryteikköiset mökkipihat. Keskipäivän helteen ajaksi voi tulla kaukojäähdytettyyn kotiin viettämään siestaa ja lähteä taas illemmalla liikkeelle.
Onneksi ei tarvitse lähteä mihinkään hyttysmetsään kärsimään!
Mä rakastan Helsinkiä, enkä koskaan muuttaisi pois, mutta kyllä kesällä olisi ihana olla mökillä ja yöllä tuijotella järvenselälle ylhäisessä yksinäisyydessä. Hyttysiin tehoaa hyvin ne hyttyssavut ja offia kun suihkuttaa päälleen, ei mitään ongelmaa. Ryteikköä ei tarvitse katsella, kun hommaa itselleen tai vuokraa sellaisen mökin, jossa ei ole ryteikköä.
-Veljen mökiltä puuttuu paskahuusi-
Ei minullakaan ole omaa mökkiä, mutta tuttavien mökillä olen aina saanut käydä aika vapaasti, koska he itse asuvat ulkomailla. Aika luksusta sinänsä, että mulla on mökki käytössä ilman vuokran maksua, koska ei mulla olisi varaakaan maksaa vuokraa. Heille riittää että vaan joku luotettu käy siellä ja huolehtii asioista.
Se mökki on nuoresta tytöstä asti ollut minulle pakopaikka maailmalta ja kyttääjiltä. En ole koskaan halunnut mennä julkisille rannoille joissa miehet tuijottaa.
Mökki ei muuten ole välttämättä mikään työleiri. Tälläkin mökillä on metsämaa, joten ei tarvitse mitään nurmikkoa ajella, eikä kasvimaata hoidella. Juomavesi pitää kantaa ja veneeseen bensaa, sekä saunaklapeja pitää tuoda jos ei jaksa puusavottaa itse tehdä, mutta muuten ei tarvitse kuin siivota mökki sisältä ja nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta, heillä on ihme viha ja kilpailu omia sisaruksiaan kohtaan. Ei sitä mökkiä käärinliinoihin saa.
Kun nälkäinen saa käsiinsä leivänpalan, sitä oppii puolustamaan.
Eipä ole ainakaan lähisukulaisilla mökkejä. Itse maalta kotoisin ja omilla vanhemmilla ei mökillä käymiseen olisi ollut aikaa eikä kai niin tarvettakaan, puolison vanhemmat taas eivät ole mökki-ihmisiä vaan matkustelevat mieluummin.
Nyt kun olisi varaa mökki hankkia, niin tuntuu että ei ole itsekään mökki-ihmiseksi oppinut eikä sellaista halua. Sama taitaa olla sisaruksillakin. Olisiko tämä mökkeilyhomma erityisesti perintönä kulkeva juttu?
Ei minullakaan ole sukulaisia, joilla mökki olisi. Itsellänikään ei sellaista ole, eikä varmasti tule. Siitä pitää täkäläinen yliarvostus ja siitä seuranneeet hintakuplat visusti huolen.
Aika moni tuntemani mökin omistaja on perinyt sen. Ja jos se mökki on kuivalla maalla, en edes pidä sitä kesämökkinä vaan talona kuivalla maalla. Aivan kuten omanikin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa eikä miehen suvussa eikä kellään kaverillakaan ole mökkiä. Töissä kuulen 50+ ikäisiltä juttuja mökkielämästä ja a) kuulostaa tosi tylsälle b) taitaa olla vanhempien ihmisten juttu. En ainakaan tiedä ketään 80- luvulla syntynyttä tai sitä nuorempaa jotka mökkeilis. En ole kyllä ymmärtänyt tuntea itseäni ulkopuoliseksi mistään mökittömyyden takia, kun ei mökkejä ole kellään muullakaan tuttavapiirissä.
Kaikki tuntemani 80-luvulla syntyneet mökkeilevät.
Kaikki kaksi?😂
Meilläkään ei ole, enkä oikein osaa kaivatakaan. Oma piha on kotona. Pihalla on ollut monta kesää uima-allas ja nykyään on poreallas. Lomat/rahat käytetään mielellään matkailuun. Mökin hinnalla reissaa komeasti vaikka mihin ja monta kertaa.
Mä oon syntynyt 80-luvulla ja pidän mökkeilystä! On se vaan ihanaa päästä rantasaunasta uimaan. Ei ole varaa omaan mökkiin mutta olen onneksi päässyt vierailemaan kavereiden mökeillä. Lisäksi olen pari kertaa vuokrannut mökin. Enkä tiedä haluaisinko edes ostaa mökkiä jos varaa olisi sillä onhan vuokraaminen paljon huolettomampaa eikä mökistä siten tule työleiriä.