uskonto= puolue
kokoomus vastaan demarit
ateistit vastaan lestat
hindut vastaan mormoonit
Kaikki ovat ihmisten kehittämiä oppeja.
olkoon näin, jokainen kuulukoon mihin puolueeseen haluaa.
Mielestäni aktiivisin ja ahdasmielisin oppi on ateisteilla jotka eivät
itsekään tajua olevansa eniten " uskontonsa" vankeja.
pitää joka paikassa arvostella muiden ajatusten oikeellisuutta.
pystymättä itse todistamaan yhtään sen enemmän.
itse olen ateisti ja uskon vain siihen, että kuolema tulee ja
kaikkea elämää pitää kunnioittaa.
tutuissani on keskustalaisia, jehovia, lestoja, joka ihan valta uskonnon edustajia jopa uus natseja joiden vakaumusta en halua loukata.
ja tästä aatteiden kirjosta tulee elämän monipuolisuus ja mukavia keskusteluja.
Kommentit (2)
Negatiivisella ateismilla tarkoitetaan jumaliin uskon puuttumista ja positiivisella ateismilla käsitystä siitä, ettei jumalia ole olemassa. Tällöin agnostismi yhdistetään negatiiviseen ateismiin. Näitä kutsutaan myös heikoksi ja vahvaksi ateismiksi.
Negatiivinen ateisti voi katsoa, että jumalten olemassaolo pitäisi perustella, ennen kuin väitteeseen voi uskoa. Perusteluiksi saatetaan esittää, että koska jonkin asian yleistä olemassaolemattomuutta ei voi todistaa, on todistustaakka olemassaolosta tässäkin asiassa väitteen esittäjillä. Näkemys on siis päinvastainen kuin niillä teisteillä, jotka ovat sitä mieltä, että usko jumalaan tai jumaliin ei vaadi perusteluja.
Termi agnostismi on osittain päällekkäinen negatiivisen ateismin kanssa. Agnostikko katsoo, että jumalan olemassaolosta ei ole saatavilla tietoa puolesta eikä vastaan, ja siksi agnostikko ei myöskään usko jumalaan. Agnostismilla tarkoitetaan myös tarkemmassa merkityksessä tietoteoreettista käsitystä jonka mukaan Jumalan tai jumalten olemassaolosta ei edes periaatteessa voi saada tietoa. Tähän kantaan myös jotkut teistit yhtyvät.
Positiivinen ateismi kohdistuu yleensä tiettyihin jumalten määritelmiin, joita voidaan pitää sisäisesti ristiriitaisina. Jonkin yleisen " korkeamman voiman" olemassaolemattomuuttahan on luultavasti mahdotonta todistaa mitenkään, joten positiivinen ateismi voi järkevästi kohdistua vain hyvin määriteltyihin jumaluuksiin. Tavallisimmin esitetty esimerkki juutalais-kristillisen Jumalan ristiriitaisuudesta on pahan ongelma. Voidaan myös katsoa, että jos jonkin olemassaolosta ei ole todisteita, on perusteltua ottaa lähtökohdaksi uskomus sen olemassaolemattomuudesta (tämä liittyy Occamin partaveitsenä tunnettuun periaatteeseen). Toisaalta jotkut negatiivisiksi ateisteiksikin itsensä lukevat käyttävät tätä perusteluna sille, että he pitävät itseään ateisteina eivätkä agnostikkoina.
Ateismin vastakohta on teismi eli jumalausko.
ap
En usko hetkeäkään, että itse olet ateisti tai edes ymmärtäisit mitä se merkitsee.