Lupiinihaaste!
Kerää pois vähintään 5 lupiinin kukintoa tai jos on hara mukana ja voit niin kaivaa juurineen pois (vain valtion mailta jos omaa ei ole).
Minun tämän kesän saldo on 400 kukintoa. Yksi kerrallaan vähenevät penteleet ja pölyttäjille on taas ruokaa!
Kommentit (10)
Lupiini vaikuttaa paikallisiin päiväperhospopulaatioihin, koska se ei kelpaa toukille eikä aikuisille ravintokasviksi.
Se heikentää myös kulttuurimaisemia valtaamalla alaa kedoilta ja vanhoilta koristekasveilta vanhoissa kulttuuriympäristöissä. Viime aikoina se on alkanut levitä myös hiekkapohjaisille mäntykankaille.Lupiini on myrkyllinen sisältämiensä alkaloiden vuoksi.
Komealupiinin on paikoin havaittu vaikeuttavan metsänuudistamista tukahduttamalla puiden taimia.
Siemenet voivat kehittyä kypsiksi, vaikka kukinto olisikin katkaistu. Tällöin kukkavarret voi pistää muovisäkkiin mätänemään, jolloin siemenet eivät pääse kehittymään.
Mökin takapihalla on vanhaa perunapellon pohjaa ja se on oikein villiintynyt lupiinille. Olen ajanut sen siimaleikkurilla jo kolmesti ja meinaan ajaa matalaksi vastakin. Kylväisikö ensi keväänä jotain viljansiementä vai mitä sitä tekisi...?
Vierailija kirjoitti:
Mökin takapihalla on vanhaa perunapellon pohjaa ja se on oikein villiintynyt lupiinille. Olen ajanut sen siimaleikkurilla jo kolmesti ja meinaan ajaa matalaksi vastakin. Kylväisikö ensi keväänä jotain viljansiementä vai mitä sitä tekisi...?
Olisiko sinun mahdollista alkaa kääntämään sitä talikolla jostain reunasta ja alkaa poistamaan sitä juurineen päivineen? Pienissä erissä poistelet stressaamatta. Lupiinin poistaminen kokonaan voi viedä useita vuosia, koska se leviää sekä juuriston, että kukinnon kautta. Maasta pitää ottaa myös siihen pudonneet kukinnot. Itse olen käyttänyt molempia tapoja ja juuriston poistaminen on minusta tehokkaampi tapa. Olen säästänyt vieruskasveja ja tehnyt tarkkaa työtä juuristoa seuraamalla, mutta tämä on toki mahdollista pienemmillä aloilla ei niinkään isommilla. Ennen kuin kylvät muuta niin itse poistaisin tuossa tilanteessa juuristot pois.
Uskaltaako lupiinin kukinnot laittaa kompostiin maatumaan, jos ensin mädättää niitä muovipussissa? Vai mikä olisi paras tapa hankkiutua kukinnoista eroon, kun lakastuvat maljakossa?
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaako lupiinin kukinnot laittaa kompostiin maatumaan, jos ensin mädättää niitä muovipussissa? Vai mikä olisi paras tapa hankkiutua kukinnoista eroon, kun lakastuvat maljakossa?
En itse laita vaan vien sekajätteen mukana pois.
Antakaa kaikkien kukkien kukkia, kukkia vaan.
Niin vähän on kauneutta, pitääkö sekin repiä alas?
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän on kauneutta, pitääkö sekin repiä alas?
Silloin kun se vie elinmahdollisuudet omilta kasvilajeiltamme ja tuhoaa pölyttäjämme niin kyllä pitää repiä alas. Suomalaiset kasvit ovat paljon kauniimpia, esim. kurjenkello peurankello, kissankäpälä jne.
Kukkivat lupiinithan ovat kauniita.