Psykiatri ei haluaisi pistää sairauslomalle, koska silloin olen työkkärin kuntouttavan piiristä pois?!
Ihmettelin tätä lausahdusta kovasti. Siis ei ole provo, vaan oikeasti hän sanoi juuri niin, että hän ei kovin mielellään laita ihmisiä sairaslomalle, koska silloin ei ole työkkärin kuntouttavan palvelun käytettävissä.
En siis nyt käy missään kuntouttavassa enkä aio mennä.
Minun logiikkani on se, että jos olen työkyvytön, olen sairaslomalla. Ja jos minua ei voida katsoa työkykyiseksi, niin sitten haen töitä enkä mene pupukurssille. Siinähän se selviää, että pystynkö töihin vai en, jos saan työpaikan.
Kommentit (34)
No kiva tietää, että siltäkään suunnalta ei ole tiedossa sitten mitään helpotusta orjaksi joutuvalle:( Edes sairasloma ei pelasta. Kai se on sit pakko vaan kuolla, jos ei jaksa noita nöyryyttäviä kyykytyspuuhasteluja, joihin itsekin joudun pian. Kyllä ainakin minun masennusta ja ahdistusta vaan lisäävät jo noilla pelottelut saati sinne jotuminen. Olen aiemmin ollut 9€ työkokeiluissa ja jo siellä kohetlu oli alentuvan masentuvaa.
Ei ne saa laittaa sairaslomalle ennen psykoosia ja olet kyllä pupuhommiin työkykyinen.
Mt-ongelmista kärsiville just kuntouttava on se oikea paikka katsoa onko työkykyä vai ei.
Oma lapseni on ollut kuntouttavassa, alkuun lopetti kesken kun huomasi ettei vielä pysty töihin/ihmisten kanssa olla tekemisissä.
Myöhemmin kokeili uudestaan kun vointi oli parempi. Oli muistaakseni vajaa vuoden ja nyt on saanut oikean työpaikan.
Joo näin se menee - 10 v kuntoutustöitä ensin sen jälkeen pääsee sairaslomalle
Ehta kokoomuslainen 😀
Oikeasti nuo kuntoutusjutut harvoin edesauttavat mielenterveyttä, ennemmin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmista kärsiville just kuntouttava on se oikea paikka katsoa onko työkykyä vai ei.
Oma lapseni on ollut kuntouttavassa, alkuun lopetti kesken kun huomasi ettei vielä pysty töihin/ihmisten kanssa olla tekemisissä.
Myöhemmin kokeili uudestaan kun vointi oli parempi. Oli muistaakseni vajaa vuoden ja nyt on saanut oikean työpaikan.
Joillekin nuorille voi sopia, jos ei oikein ole ennestään mitään työelämäkokemusta. Yli 30-vuotiaille lähinnä sadistinen kokemus.
Hän tietää, että se että jos jäisit sairauslomalle vain makaisit kotona ja vointisi vain huononisi. Jos olisi kutyn piirissä tekisit edes jotain.
Joo se lorvailu ei kenenkään oloa paranna vaan pahentaa
Mulla on sekä fyysisiä sairauksia että psyykkisiä ongelmia. Kysyin tavalliselta lääkäriltäni sairaslomasta/työkyvyn arvioinnin tarpeeesta ja hän sanoi, että psykiatrin on paras miettiä tämä loppuun. Psyykkisinä ongelmina ei ole mitään sos ahdistusta, mikä mahdollisesti paranisi kuntouttavassa työtoiminnassa. Ap
Että en nyt tiedä pitäisikö mun painostaa jotain moniammatillista tapaamista, jos kerran lääkäri eikä psykiatri ota vastuuta siitä työkyvyn määrittämisestä. Mielestäni tän säheltämisen ei pitäisi olla potilaan vastuulla ja joka tapauksessa on väärin olla pistämättä sairaslomalle siksi, että ei ole sitten kuntouttavan työtoiminnan piirissä! Siitähän siinä on kyse, onko sairas vai terve, miten kuntouttava siihen liittyy? Onko edes laillista perustella sillä?
Vierailija kirjoitti:
Joo se lorvailu ei kenenkään oloa paranna vaan pahentaa
Ei mutta pupuleikit ei ole mikään mielekäs vaihtoehto, nöyryyttävänä kokemuksena ei edesauta mitään. Jokin oikeasti hyödyllinen opiskelu olisi järkevämpää.
Eikös ihan mielenterveyseläkeläisillekin ole jotain kuntouttavia toimintajuttuja olemassa. Eli se että ei ole työkykyinen, ei estä pääsemästä johonkin aktivoivaan toimintaan puuhastelemaan jotain. On varmasti ihan hyvä, jos mielenterveysongelmaisella on jokin syy nousta sängystä ja lähteä johonkin, ymmärrän siinä mielessä logiikan, mutta eihän kuntouttava työtoiminta ole tarkoitettu sellaisille ihmisille, jotka ovat sairaslomakunnossa.
Onko sinulla koulutus kunnossa, että olet sitten työkykyisenä taas hyvissä asemmissa, kun haet töitä? Minkälaista työtä teit ennen kuin sairastuit?
Oma psykiatri meinasi kanssa tehdä noin. Tuntuu niinkuin olisi joku ohjeistus että yrittäisivät väkipakolla tunkea ihmisiä johonkin kuntouttaviin työtoimenpiteisiin. Siinä tilanteessa tuli itselle voinnin notkahdus kun en kestänyt enää mielenterveden ongelmien päälle lisästressiä pakkotyötoimenpiteisiin joutumisesta. Onneksi toinen psykiatri totesi työkyvyttömäksi enkä ole joutunut.
Jos ehdotat, että käyt vain kerran viikkoon siellä kuntouttavassa?
Vierailija kirjoitti:
Eikös ihan mielenterveyseläkeläisillekin ole jotain kuntouttavia toimintajuttuja olemassa. Eli se että ei ole työkykyinen, ei estä pääsemästä johonkin aktivoivaan toimintaan puuhastelemaan jotain. On varmasti ihan hyvä, jos mielenterveysongelmaisella on jokin syy nousta sängystä ja lähteä johonkin, ymmärrän siinä mielessä logiikan, mutta eihän kuntouttava työtoiminta ole tarkoitettu sellaisille ihmisille, jotka ovat sairaslomakunnossa.
Sillä erolla, että mielenterveyseläkkeellä tuo on täysin vapaaehtoista, kuntouttavaan työtoimintaan ihmisiä painostetaan.
Menisin mieluummin vaikka aikuislukioon kuin kuntouttavaan. Se on siitä parempi, että siellä ei tarvitse ainakaan seisten askarrella ja siitä voi olla oikeastikin hyötyä, jos saa vaikka korotettua lukion numeroita. Ap
Omaankin logiikkaan sopii että jos ihminen on oikeasti työkyvytön, hänet pitäisi laittaa sairaslomalle, ei hyppyytellä työkkärituella jossain kuntouttavissa työtoiminnoissa ollen jotain välimallia sairaan ja terveen välillä. Mutta niin tehdään, jotta saadaan painostettua ihmistä kuntouttavaan. Itseäni pelottaisi eniten sairaana se, että joutuisin pitkiksi ajoiksi johonkin kuntouttavaan työtoimintaan, eikä minua ikinä todettaisi kunnolla sairaaksi. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy oli henkinen helpotus, varsinkin jos en tule ikinä kuntoutumaan tästä niin en jää johonkin työkokeilukierteeseen.... Kuntoutuksessa käyn, mutta työn kokeilu olisi typerää, koska olen niin kaukana työkyvystä. Realistiset mahdollisuudet työllistyä lähitulevaisuudessa ovat hyvin hyvin pienet, olemattomat.
Tuollaisella argumentilla toimenpiteitään perusteleva psykiatri on häpeäksi ammattikunnalle.
Vaihda tyyppiä (asap) mikäli voit tasokkaampaaseen ja ammttitaitoisempaan.
Ethän voi odottaa fiksua apua tuollaisia suustaan laukovalta paukapäältä.
Valitettavasti tuollaisia ammatillisia hattarapäitä on tuollakin alalla.
Siis jos ei voida katsoa työkyvyttömäksi, toisessa kappaleessa. Ap