Kuinka paljon alamaisia osastonhoitajalla yleensä on?
Ovatko kaikki osaston sairaanhoitajat alamaisina ja niitä saa määrätä? Ajattelin hakeutua tehtävään.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Alamaisia?
Niin. Siis niitä, joita voi määrätä.
Onko jotain erityisiä vaatimuksia tehtävään?Riittääkö LH-koulutus?
Apua, mikä olematon sivistystaso ap:llä ainakin on. Että oikein alamaisia.
Se sana on alaisia.
Huh. Alamaisia joita saa komentaa! Sairaalassa ja muissa terveydenhuollon työpaikoissa toivottavasti ei ole yhtäkään oh:aa jotka komentaa työntekijöitä. Toivottavasti jokainen kannustaaa heitä itseohjautuviksi ja motivoituneiksi hoitajksi.
Oon vastaavanlaisessa työssä eri alalla ja mulla on 18 seksiorjaa töissä tälläkin hetkellä
Mies52v
Esimiestyöhön kunnallisen terveydenhuollon puolella siis olisin hakeutumassa. Nyt olen LH tehtävissä. Pitääkö osastonhoitajan ottaa itse osaa hoitotyöhön vai määrääkö hän vain alamaiset eri tehtävien hoitoon?
Ap
Osaisiko joku vastata? Tämä on mulle tärkeä asia.
Ap
PROVO. Kukaan ei puhu alamaisista. Taidat olla väärällä alalla.
:D
Tää on hauska, koska siltä aikoinaan tuntui yhdessä työpaikassa.
Hoitajs kirjoitti:
Huh. Alamaisia joita saa komentaa! Sairaalassa ja muissa terveydenhuollon työpaikoissa toivottavasti ei ole yhtäkään oh:aa jotka komentaa työntekijöitä. Toivottavasti jokainen kannustaaa heitä itseohjautuviksi ja motivoituneiksi hoitajksi.
Ai siis meininki on niin kuin lastenkasvatuksessa nykyään? Eli siis pomo (vrt. vanhempi) kyllä ohjeistaa ja kannustaa työntekijöitä (vrt. lapsia) mutta jos työntekijä (lapsi) ei tottele, niin komentaa tai pakottaa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
On niitä alamaisia osastollinen, eli melkoinen lauma. Ihan niin kuin tehtävänimikekin sanoo.
Kukkona kanalaumassa. Sitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOn niitä alamaisia osastollinen, eli melkoinen lauma. Ihan niin kuin tehtävänimikekin sanoo.
Tässä hyvä keskustelu toimenkuvasta:
https://hoitajat.net/forums/topic/9259-osastonhoitajan-ty%C3%B6nkuva/
Vierailija kirjoitti:
Esimiestyöhön kunnallisen terveydenhuollon puolella siis olisin hakeutumassa. Nyt olen LH tehtävissä. Pitääkö osastonhoitajan ottaa itse osaa hoitotyöhön vai määrääkö hän vain alamaiset eri tehtävien hoitoon?
Ap
Olen osastonhoitaja ja noin neljänkymmenen hoitajan esimies, heistä yksi työparini eli apulaisosastonhoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen ja pitkän työkokemuksen lisäksi minulla on terveystieteiden maisterin tutkinto.
Johtaminen on toimintaa tiettyjen, organisaation asettamien päämäärien saavuttamiseksi. Sitä ei tehdä määräilemällä vaan yhteistyössä kuunnellen ja tukien. Työ ei ole helppoa ristipaineiden vuoksi eikä se todellakaan sovi pelkkää valtaa janoaville. Päinvastoin pitää osata nöyrtyä, kuunnella, joustaa, opetella koko ajan uutta ja pitää työn tarkoitus kirkkaana mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlen osastonhoitaja ja noin neljänkymmenen hoitajan esimies, heistä yksi työparini eli apulaisosastonhoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen ja pitkän työkokemuksen lisäksi minulla on terveystieteiden maisterin tutkinto.
Johtaminen on toimintaa tiettyjen, organisaation asettamien päämäärien saavuttamiseksi. Sitä ei tehdä määräilemällä vaan yhteistyössä kuunnellen ja tukien. Työ ei ole helppoa ristipaineiden vuoksi eikä se todellakaan sovi pelkkää valtaa janoaville. Päinvastoin pitää osata nöyrtyä, kuunnella, joustaa, opetella koko ajan uutta ja pitää työn tarkoitus kirkkaana mielessä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Eli käytännössä osastonhoitajan ei tarvitse ottaa osaa mihinkään tavalliseen hoitotyöhön eikä olla potilaskontakteissa vaan ne tehtävät voi määrätä alamaisille. Alamaisten määräkin vaikuttaa oikein sopivalta. Tämä kyllä vahvistaa sen, että hakeudun tehtäviin.
Ap
Ap, oletko mies? Miehille patriarkaatti tarjoaa lisäpisteitä varsinkin hankkiuduttaessa naisvaltaisten alojen esimiestehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlen osastonhoitaja ja noin neljänkymmenen hoitajan esimies, heistä yksi työparini eli apulaisosastonhoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen ja pitkän työkokemuksen lisäksi minulla on terveystieteiden maisterin tutkinto.
Niin, näinhän se utopiassa on. Todellisuus vaan on ihan jotain muuta monessa paikassa. Ainakin sen alaisen näkökulmasta. TH-ala on sairas ala. Onneksi pääsin pois.
Tätini toimi osastonhoitajana vanhainkodissa maalaispitäjässä 1970-1980-luvulla, alaisia oli tuolloin 10-20. Alaisten määrä tietysti vaihtelee suuresti osaston tai yksikön koosta riippuen.
Alamaisia?