Millaisia oireita teillä on ollut alhaisesta ferritiinistä ja mistä olette saaneet apua?
Oma tarinani olisi melko pitkä, mutta koetan selittää mahd. lyhyesti. Epäilen, että mulla on varastorauta varmaan todella alhainen. Kävin lääkärissä, mutta hän ei suostunut kirjoittamana lähetettä, koska hb oli 128, minulle "normaali". Koko lapsuuden söin rautalääkkeitä ja kärsin mahakivuista ja ummetuksesta. Jossain vaiheessa koululääkäri totesi, että syön niitä ihan turhaan, kun mulla on varmasti luonnostaan vähän alhaisempi hb. No ok. Mulla on aina ollut todella runsaat kuukautiset, mitään hormoneja en voi käyttää ja erittäin herkkävatsaisena ylipäätään mitään lääkkeitä. Kerran, kauan sitten ferritiini on mitattu ja se oli silloin lääkärin mukaan "vähän alakanttiin", en tiedä paljonko. Sen enempää ei ole seurattu. Kolmen raskauden aikana hb oli aina tosi alhainen, reilusti alle 100 ja synnytyksissä menetin paljon verta ja jälkivuoto kesti pari kk. Imetin jokaista lasta n. 2 v. Rautalääkkeet nostivat hb:n siedettävälle tasolle.
No sitten oireet: kaiken kattava väsymys koko elämän ajan, en muista, että koskaan olisin ollut pirteä ja reipas. Aamusta iltaan väsyttää, mitään syytä ei ole löydetty. Rytmihäiriöitä on ollut ainakin 10 v, mutta sydänfilmissä ei näy mitään. Nyt olen 50-v ja kuukautiset ovat niukat, mutta tulevat parin viikon välein, eli loppuvat toivottavasti kohta. Nyt olen ollut pari vuotta järkyttävän väsynyt ja nyt sairauslomalla masennuksen vuoksi. En tunne olevani masentunut, vaan ihan päinvastoin. En käytä määrättyjä masennuslääkkeitä. Jalat ovat öisin levottomat, niin etten saa nukuttua. Päätä särkee melkein joka päivä. En jaksa kävellä pitkiä matkoja, en jumpata, en siivota, hengästyn helposti ja sydän alkaa muljahdella. Usein huimaa, tänään meinasin mennä kaupassa nurin, kun kaikki alkoi keinumaan ja silmissä pimeni. Kurkku on aina käheä, yskittää ja on palantunne. Närästää, paleltaa, en voi keskittyä mihinkään ja muisti pätkii. Lääkärin mukaan kaikki on vaihdevuosioireita. Minusta tämä on jotain muuta, kun oireita on ollut vuosikymmeniä, ne vain pahenevat vuosi vuodelta.
Pitäisi mennä yksityiselle ottamaan tuo verikoe varmaan. Kertokaa, jos teillä on kokemusta aiheesta, kiitos! Mulla on alkanut mennä luotto lääkäreiden osaamiseen, ainakaan julkisella puolella.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin sinä niin olisin käynyt yksityisellä jo vuosia sitten.
Olisi pitänyt. Rahaa on aina ollut niukasti ja olen luottanut julkiseen puoleen. Ja ei tästä ferritiinistä ole silloin vuosia sitten puhuttu vielä mitään. Olen jo tottunut elämään puoliunessa, kun melkein aina on ollut tällaista. Lapsena ja nuorena sain kuulla olevani vain laiska. Ei enää oikein tee edes mieli mennä lääkäriin, kun paljon on tutkittu, mitään ei ole koskaan löydetty, joten syy on pääkopassa. Ei siinä mitään, jos olisi, mutta kun ei ole. Olisin kauhean innostunut tekemään kaikenlaista, mutta voimat loppuu aina alkumetreille. Nyt kokeilin vyöhyketerapiaa ja se on helpottanut vatsavaivoja, joista olen ikäni kärsinyt. Ja juuri vyöhyketerapeutti käski mennä ferritiinin mittauttamaan, kun hänen mielestään oireeni ovat ihan ilmeiset. Vasta nyt sitten itsekin kiinnostuin siitä. Ei pitäisi luottaa niin sinisilmäisesti lääkäreihin. Sen olen nyt oppinut.
Kokeile rautakuuria ja huomioi raudan imeytymiseen vaikuttavat tekijät. Tarkista myös ruokavaliosi ja lisää rautarikkaita tuotteita.
Itselläni oli ferritiini joskus 9 vaikka hb normaali. Oireina saman tyyppistä kuin sinulla mutta lievänä. Ruokavalion kuntoon laittaminen auttoi ja rautalisä. Ihan kun olisi uudesti syntynyt kun tilanne parani. Eron huomasi muutaman viikon jälkeen.
Mulla on ollut samanlaisia oireita muutamia vuosia ja ferrittiini oli 22. En tiedä mitä se nyt on. En oikein muista ottaa sitä rautaa, kun se aiheuttaa just ummetusta yms. Pitäisi alkaa taas syömään. Jos alat syömään rautavalmistetta, ota sitä joka toinen päivä, ei joka päivä. Rauta imeytyy paremmin näin. En muista miksi.
Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt. Rahaa on aina ollut niukasti ja olen luottanut julkiseen puoleen.
Se ferritiinikoe maksaa noin 24€..
Kiinnitä huomio syömisiisi. Levottomat jalat ja jatkuva päänsärky ainakin viittaavat suolan puutteeseen.
Minulla samankuuloisia oireita kun sinulla. Aina matala hb jne. Kolme synnytystä ja raskausaikoina matala hb.
Noin 45 v iässä kyllästyin ja kävin taas lääkärissä ja pyysin ferritiinin mittaamista. Ei kuulemma tarvi. No kokeeksi rupesin syömään rautalisää omin päin. Olo parani huomattavasti. Nyt jaksan kävellä helposti tunnin kävelylenkin useimmiten. Rytmihäiriöitä huomattavasti harvemmin. Muisti toimii paremmin jne. En tiedä onko kyseessä Placebo vaikutus koska söin rautaa säännöllisesti vain pari viikkoa ja sen jälkeen kun oireet helpottivat olen syönyt rautalääkettä aina parina päivänä kuukaudessa jos olen tuntenut oloni väsyneeksi. Ja se riittää minulle.
Toisaalta nuo sinun oireesi voisivat sopia myös kaliumin puutoksen.
Lievä hypokalemia ei yleensä aiheuta oireita mutta saattaa altistaa sydämen rytmihäiriöille. Vaikea hypokalemia on vaarallinen tila. Siihen liittyy voimattomuutta, lihasheikkoutta ja ummetusta sekä sydämen rytmihäiriöitä.
Minulla oli tuo kaliumin puute kerran mahataudin jälkeen. Eli olin todella väsynyt ja hengästyin jo kävelystä kamarista ruokapöytään jne. Onneksi fiksu sairaanhoitaja keksi määrätä kaliumin mittauksen ja lääkäri soitti minulle kotiin kun olivat saaneet tuloksen. Arvo oli niin alhainen että lääkärin mukaan minut olisi pitänyt laittaa tiputukseen Mutta kun lupasin heti hakea apteekista lääkkeen ja syödä sitä eikä minulla ollut sillä hetkellä sydäntuntemuksia niin sain jäädä kotiin. Lääkettä syömällä arvo korjaantui nopeasti ja olo parani ihan päivissä.
Ap olen jostain lukenut että yksityiseltä saisi ferritiini testin noin 50€ halvimmillaan. Kumpi tulee taloudellisesti kannattavammaksi maata kotona sairastamassa tai sijoittaa esim 100€ siihen että saattaisi parantua ja kyetä taas normaaalielämään?
Vaihtoehtoja
- hae apteekista rautalisä ja käytä sitä pari viikkoa. Jos apua niin ole tyytyväinen. Jos ei auta niin olet testannut asian.
- tutustu kaliumin puutoksen oireisiin ja matalan ferritiiniin oireisiin netistä ja soita tk ja kerro että oireesi täsmäisivät toiseen (tai molempiin) ja kysy heiltä kannattaisiko asiaa testata. Hyvällä tuurilla saat lähetteen labraan.
-selvitys netistä kuten yllä mutta soitat yksityiselle ja kysyt paljonko labratesti joko toiseen tai molempiin maksaisi. Jos hinta ok niin käy yksityisellä testissä ja saat itsellesi tulokset. Katso tulokset jotka saat yksityiseltä ja tarvittaessa soita tkhon että sinulla tällaiset arvot esim kalium tai ferritiini saatko lääkäriajan jos tarvit lääkkeet.
Tsemppiä. Koeta selvittää asia.
T. Yksi jonka elämän laatu on nykyään huomattavasti parempi
Ap, minulla on ollut samankaltaisia oireita, mutta paljon lievempinä ja mitattu ferritiinini oli 7/150, vaikka hemoglobiinini oli 130. Suostuivat mittaamaan työterveyshuollossa, sillä tiedostivat, että hemoglobiini tippuu viimeisenä.
Minulle sanottiin, että rautakuureja tulee popsia kunnes ferritiini on vähintään 30/150. Rautakuureista käytin vatsaystävällisiä versioita, Obsidania ja Floradixia. Työterveyslääkäri painotti, että kahvia ei saa juoda tuntia ennen syömistä tai tuntiin ruoan jälkeen, jotta rauta imeytyisi mahdollisimman hyvin. Ferritiini ei nyt vuoden jälkeen ole vieläkään toivotuissa lukemissa, mutta olo on jo merkittävästi parempi.
Mulla on kahteen kertaan todettu matala ferritiini. Pari vuotta sitten oli 7 ja nyt tänä keväänä jotain 5? Olen syönyt nyt joitakin kuukausia rautaa. Obsidania 100 mg päivässä.
Tuntuu kyllä, että jaksaa enemmän eikä ole niin poikki fyysisistä asioista. Kävelenkin nykyään nopeammin. Veli sanoi tästä ja kännykän askelmittari mittaa myös terveellistä vauhtia.
Ekan kerran lääkäri keksi itse määrätä ferritiini-kokeen, kun valitin väsymystä. (Olen avohoidossa skitsofrenian takia.) Toisen kerran epäilin itse ferritiinin vähyyttä, kun oli niin jaksamaton olo.
Sisäisesti levoton olo, hankala hengittää, levottomat jalat, aivosumu, ei palaudu liikunnasta, uni ei palauta, ei jaksa kuin ennen, lihaskipuja, lihakset ei palaudu liikunnasta, en voi harrastaa liikuntaa ollenkaan mitään aerobisempaa tai voimaharjoittelua koska kroppa uupuu välittömästi niin että menee liian kauan aikaa palautua ja tulee huono olo. Ja oireet kestäneet vuosia pahentuen!!
Näistä oireista huolimatta terveyskeskuslääkäri ei ottanut ferritiinitutkimusta. Kävin itse omassa yksityisellä ja selvisi että on vielä d-vitamiinin puutoskin, perus kilpirauhasarvot näytti normaalilta, mutta aion ne käydä jossain vaiheessa tarkemmin käydä ottamassa. Ei kai se auta kuin toimia omana lääkärinä ja lueskella juttuja ja kokeilla tehdä jotain olonsa parantamiseksi. Syön terveellisesti mutta se ei ole merkittävästi auttanut.
Ferritiini oli heikoimmillaan 18, nyt se on vähän noussut mutta edelleen reilusti alle 30. Hemoglobiini normaali, mutta on alkanut tippua hitaasti. Tietenkin olisi hyvä selvittää mistä oireet johtuu tarkemminkin, mutta TK:sta ei saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Sisäisesti levoton olo, hankala hengittää, levottomat jalat, aivosumu, ei palaudu liikunnasta, uni ei palauta, ei jaksa kuin ennen, lihaskipuja, lihakset ei palaudu liikunnasta, en voi harrastaa liikuntaa ollenkaan mitään aerobisempaa tai voimaharjoittelua koska kroppa uupuu välittömästi niin että menee liian kauan aikaa palautua ja tulee huono olo. Ja oireet kestäneet vuosia pahentuen!!
Näistä oireista huolimatta terveyskeskuslääkäri ei ottanut ferritiinitutkimusta. Kävin itse omassa yksityisellä ja selvisi että on vielä d-vitamiinin puutoskin, perus kilpirauhasarvot näytti normaalilta, mutta aion ne käydä jossain vaiheessa tarkemmin käydä ottamassa. Ei kai se auta kuin toimia omana lääkärinä ja lueskella juttuja ja kokeilla tehdä jotain olonsa parantamiseksi. Syön terveellisesti mutta se ei ole merkittävästi auttanut.
Ferritiini oli heikoimmillaan 18, nyt se on vähän noussut mutta edelleen reilusti alle 30. Hemoglobiini normaali, mutta on alkanut tippua hitaasti. Tietenkin olisi hyvä selvittää mistä oireet johtuu tarkemminkin, mutta TK:sta ei saa apua.
Ei tullut sitten mieleen, että voisit ihan itse vaikuttaa? Syödyllä ruualla on suurin merkitys hyvinvointiin. Turha terveyskeskusta syyttää omista huonoista valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut sitten mieleen, että voisit ihan itse vaikuttaa? Syödyllä ruualla on suurin merkitys hyvinvointiin. Turha terveyskeskusta syyttää omista huonoista valinnoista.
Umm. Mitäköhän minä kirjoitin ? Syön terveellisesti ja olen koko aikuisikäni pyrkinyt syömään terveellisesti.
Liikun myös sen minkä jaksan (vähän). Ennen harrastin paljon liikuntaa.
Ja mitäköhän kaikkea olen viimeaikoina tehnytkään kuin yrittänyt itse asioihin vaikuttaa?
Hei, kiitos monista vastauksista! Kävin sitten mittauttamassa yksityisellä ferritiinin ja se oli 11. Mieli on siinä mielessä huojentunut, että ei tämän vakavammasta ole kyse, kun mielessä pyöri jo kaikki mahdolliset sairaudet. Nyt mietin, mitä seuraavaksi tekisin. Iherbissä näkyi olevan vastaystävällistä rautaa ja jokin ferritiini-valmistekin. Ja sitten Suomestakin löytyisi rautasuihke, se varmasti olisi ainakin vatsaystävällinen. Kävin jo ostamassa verta ja maksaa, paljon vihanneksia, sitruunoita, mansikoita yms. Olisikohan syytä ostaa myös b-vitamiinia, ceetä onkin valmiina, entä kuparia?
Onko teillä kellään kokemusta mikä/mitkä valmisteet/ruoka/joku muu juttu auttaa parhaiten? Olen todella motivoitunut tekemään ihan mitä tahansa, että olo paranee. Netistä olen jo lukenut kaiken mahdollisen, mutta olisi kiva kuulla, mikä jollekin on oikeasti auttanut. Olisiko tuoreista nokkosista apua? Nehän sisältävät kyllä kalsiumia. ap
Toivottavasti olo paranee! Suosittelen käymään myös naturopaatilla jos mahdollista, he katsovat ihmisen eri tavalla kokonaisuutena kuin tavislääkärit jotka vaikuttavat aina olevan ihan ulalla jossei kyseessä ole katkennut käsi tai muuta näkyvää.
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos monista vastauksista! Kävin sitten mittauttamassa yksityisellä ferritiinin ja se oli 11. Mieli on siinä mielessä huojentunut, että ei tämän vakavammasta ole kyse, kun mielessä pyöri jo kaikki mahdolliset sairaudet. Nyt mietin, mitä seuraavaksi tekisin. Iherbissä näkyi olevan vastaystävällistä rautaa ja jokin ferritiini-valmistekin. Ja sitten Suomestakin löytyisi rautasuihke, se varmasti olisi ainakin vatsaystävällinen. Kävin jo ostamassa verta ja maksaa, paljon vihanneksia, sitruunoita, mansikoita yms. Olisikohan syytä ostaa myös b-vitamiinia, ceetä onkin valmiina, entä kuparia?
Onko teillä kellään kokemusta mikä/mitkä valmisteet/ruoka/joku muu juttu auttaa parhaiten? Olen todella motivoitunut tekemään ihan mitä tahansa, että olo paranee. Netistä olen jo lukenut kaiken mahdollisen, mutta olisi kiva kuulla, mikä jollekin on oikeasti auttanut. Olisiko tuoreista nokkosista apua? Nehän sisältävät kyllä kalsiumia. ap
Kun ferritiinisi on noin matala niin älä tuhlaa aikaa kikkalemalla yrttien ja luontaistuotteiden kanssa. Osta apteekista rautavalmiste, jossa on 100 mg rautaa ja syö sitä ensi hätään. Kun ferritiini on noussut ja olosi parantunut, voit vaihtaa valmistetta. Esim Retafer on hyvä ja tehokas.
Mulla alhainen ferritiini löytyi ihan sattumalta kun menin runsaiden vuotojen vuoksi gynelle ja löytyi suurentunut kohtu, joka oli täynnä myoomia. Ne myoomat ilmeisesti oli niitä järkkyjä vuotoja aiheuttaneet ja niitä oli ollut pitkään. Olin kyllä huomannut väsymystä, huimausta, huteraa oloa ja portaissa hengästymistä, mutta ne oireet oli tullu niin hiljakseen etten kiinnittänyt huomiota - tai osannut tajuta, että raudat on alhaalla. Hb oli jotain 73 ja ferritiini 5. Gyne kirjoitti lähetteen ja sain seuraavalla viikolla pari pussia punasoluja, siitä ehkä noin viikko eteenpäin rautainfuusion. Ja nää punasolut ja rautainfuusion sain siis ihan julkisella puolella. Ja kohdunpoistoleikkauksen kaupan päälle.
Ruokavaliolla et pysty nostamaan ferritiiniä, kun se on noin loppu, ellet sitten ole kasvissyöjä. Rautaa siis saa myös lihasta ja se imeytyy monilla helpommin kuin kasviksista saatava rauta. Lääkäri sekä ravintoterapeutti kumpikin vakuutti, että normaalilla ruokavaliolla (ilman dieettejä tai erikoiskuureja) ei nykyään tule raudanpuutosta vaan se johtuu aina jostain muusta, yleensä naisilla runsaista kuukautisista.
Minulla todettiin raudanpuutosanemia nelisen vuotta sitten. Olen syönyt rautaa nyt reilun kolme vuotta (Maltofer, kun Osidian laittoi oksentamaan) ja arvot ovat ensin hitaasti nousseet (7 --> 9) ja nyt sitten viime kesänä taas 8. Syön monipuolisesti, myös vihreitä kasviksia, punaista lihaa vähän, kanaa ja kalaa ja esim. mansikoita ja muita marjoja jopa runsaasti, samoin ruisleipää. Ruokavaliossani ei ole vikaa eikä ruokavalio auta nostamaan arvoja, ainoastaan pitämään ne. Nyt sitten laitettiin kierukka ja arvo on vihdoin noussut 13 ja hb ensimmäistä kertaa neljään vuoteen ns. normaali eli 122. Jännä, että tunsin kyllä hyvin sen kierukan aiheuttaman muutoksen alkukeväästä, kun hiukset alkoivat taas hitaasti kasvaa ja sellainen kuolemanväsymys poistua, mutta nyt taas on levottomat jalat, yleinen väsymys, hengästyminen jne. lisääntynyt. Ainakin arvot nousevat tosi hitaasti eikä mistään parin viikon rautakuurista voi vielä sanoa mitään. Lääkärin alkuperäisen arvion mukaan menee 3-6 kk, jotta arvot nousevat ja minulla nyt sitten vielä paljon kauemmin. Olo saattaa kohentua hetkellisesti mutta ei pysyvästi ainakaan heti.
Puhdin verkkokaupasta saa pelkän ferritiini-testin noin 20 eurolla, suosittelen.
En tiedä, mitkä kaikki oireistani menevät ferritiinin piikkiin, mutta kaikenlaista on. Väsymys nyt ensimmäisenä. En jaksa mitään. Mulla oli ensimittauksessa ferritiini 7. Elokuussa on kontrolli. Olen syönyt Sideral-valmistetta. Sen voi ottaa ruuan kanssa eikä se aiheuta vatsaoireita.