Vinkkejä koviin kuukautiskipuihin?
Minulla on aina olleet todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Viime vuonna kuvaan astuivat myös järkyttävän kovat ovulaatiokivut ja nyt tämän vuoden aikana n. viikkoa ennen ovulaatiota ja kuukautisia kivut ovat valtavat. Ja sitten tietysti valtavat kivut myös itse ovulaation ja kuukautisten aikana.
Ei auta kylmä tai kuuma, suihku on myös kokeiltu ja syön valtavia määriä Buranaa, joka ei vie kipuja kokonaan pois. Jos en ehdi ottaa Buranaa ajoissa, kärsin kovista kivuista pari tuntia, kunnes pahin "särmä" helpottaa, mutta kipu on silti kova. Liikunta ei auta ja myös kävely sattuu, jokainen tärähdys tekee todella kipeää ja tietysti myös maha on sekaisin. Olen kokeillut varmaan kaiken mahdollisen, mutta mikään ei auta. Usein oksennan kivusta ja öisin joudun laittamaan herätyksen parin tunnin välein, että voin ottaa Buranan. Jos en laita herätystä öiksi, herään yleensä 3-4h kuluttua siihen, että oksennan kivusta ja loppuyön tärisen kylmän hikisenä valtavissa kivuissa.
Sairaudet on suljettu pois gynekologilla ja ainoa "apu" jonka olen saanut terveydenhuollosta, on neuvo ottaa tarpeeksi Buranaa. "Sellaista se on olla nainen." Noin sanoi gynekologi, kun kerroin näistä.
Nyt vielä huomasin viime kuukautisissa, että kaiken lisäksi olen saanut riesakseni reilun viikon ennen kuukautisia valtavan arat rinnat. Aivan kuin näissä muissa oireissa ei olisi tarpeeksi kestämistä. Minulla on yksi lapsi ja joka kuukausi totean, että supistuskivut jäävät kirkkaasti toiseksi näille kivuille. Joka kuukausi voisin olla varma, että synnytän.
Miten muut kovista kivuista kärsivät pärjäävät? Tai oletteko keksineet jonkin helpottavan oloa? Raskaana ollessa oli niin ihanaa, kun kuukautisia ei ollut, mutta ei tässä viitsisi koko ajan raskaanakaan olla...Ja ikää minulla on 24v, joten en voi "katkaista piuhoja" vielä pitkään aikaan. Kohdun poistosta olen kysynyt, mutta ei onnistu näin nuorena, kun kuukautiskivut nyt kuuluvat naisen elämään.
Kommentit (63)
Itsellä oli ennen aivan samanlaista. Ainoa apu itsellä on ollut minipillereiden aloitus. Nyt menkat tulevat enää max 3 kertaa vuodessa, pärjään pikkuhousunsuojalla ( ennen tampooni+ side), ja mikä parasta en tarvitse edes särkylääkettä vuotopäivinä. Itsekin ennen jouduin ottamaan 1 g panadolia ja 600/ 800 mg Buranaa, että se pahin kipu helpotti. Ja näitä siis 4 krt vuorokaudessa. Joskus meni enemmänkin, koska ne kivut oli aivan järkyttäviä.
Toki pillereistä on tullut myös sivuoireita, mutta ei mitään sellaisia, että olisin valmis aloittamaan ne kärsimykset uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotain minulla käytössä olevia konsteja:
- Alkoholi, esim. konjakki helpottaa oloa.
- Tiikerisalvan levittäminen kipualueille.
- Lämpötyyny rentouttamaan lihaskramppeja.
- Seksi.
Pilvi on ok kipuihin, mutta alkoholista tulee alapeukku? Mitä porukkaa tällä palstalla hengaa?
Mulla ketorin 100 ja litalgin sekä suun kautta että suppoina (en kyllä tunge "sinne" mitään kamalien peräsuoli endokipujen takia).. Ja nämä siis kuukautiskipuihin.