Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä koviin kuukautiskipuihin?

Vierailija
18.06.2020 |

Minulla on aina olleet todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Viime vuonna kuvaan astuivat myös järkyttävän kovat ovulaatiokivut ja nyt tämän vuoden aikana n. viikkoa ennen ovulaatiota ja kuukautisia kivut ovat valtavat. Ja sitten tietysti valtavat kivut myös itse ovulaation ja kuukautisten aikana.

Ei auta kylmä tai kuuma, suihku on myös kokeiltu ja syön valtavia määriä Buranaa, joka ei vie kipuja kokonaan pois. Jos en ehdi ottaa Buranaa ajoissa, kärsin kovista kivuista pari tuntia, kunnes pahin "särmä" helpottaa, mutta kipu on silti kova. Liikunta ei auta ja myös kävely sattuu, jokainen tärähdys tekee todella kipeää ja tietysti myös maha on sekaisin. Olen kokeillut varmaan kaiken mahdollisen, mutta mikään ei auta. Usein oksennan kivusta ja öisin joudun laittamaan herätyksen parin tunnin välein, että voin ottaa Buranan. Jos en laita herätystä öiksi, herään yleensä 3-4h kuluttua siihen, että oksennan kivusta ja loppuyön tärisen kylmän hikisenä valtavissa kivuissa.

Sairaudet on suljettu pois gynekologilla ja ainoa "apu" jonka olen saanut terveydenhuollosta, on neuvo ottaa tarpeeksi Buranaa. "Sellaista se on olla nainen." Noin sanoi gynekologi, kun kerroin näistä.

Nyt vielä huomasin viime kuukautisissa, että kaiken lisäksi olen saanut riesakseni reilun viikon ennen kuukautisia valtavan arat rinnat. Aivan kuin näissä muissa oireissa ei olisi tarpeeksi kestämistä. Minulla on yksi lapsi ja joka kuukausi totean, että supistuskivut jäävät kirkkaasti toiseksi näille kivuille. Joka kuukausi voisin olla varma, että synnytän.

Miten muut kovista kivuista kärsivät pärjäävät? Tai oletteko keksineet jonkin helpottavan oloa? Raskaana ollessa oli niin ihanaa, kun kuukautisia ei ollut, mutta ei tässä viitsisi koko ajan raskaanakaan olla...Ja ikää minulla on 24v, joten en voi "katkaista piuhoja" vielä pitkään aikaan. Kohdun poistosta olen kysynyt, mutta ei onnistu näin nuorena, kun kuukautiskivut nyt kuuluvat naisen elämään.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokeiltu monia pillereitä ja kierukoita. Myös Primolut on testattu, kaikista sain kovat sivuvaikutukset ja oksentelin jatkuvasti, oli mielialanvaihteluita (jopa masennusta) ja iho-oireita jne. Endometrioosi suljettiin ensimmäisenä pois.

Ap

Onko sinulle siis tehty tähystysleikkeus? Se on ainoa tapa sulkea endometrioosi pois. Esim itselläni ei gynen tukimuksessa näkynyt vuosiin mitään outoa. Sitten kivut vaan pahenivat ja pahenivat ja lopulta gynekin tunsi käsikopelolla endoa (tutki peräaukon ja emättimen kautta). Minulle tehtiin tähystys ja endometrioosia löytyi tosi laajasti. Sitä ei voida siis poissulkea millään muulla kuin tähystyksellä.

Vierailija
42/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Gynekologisessa sisätutkimuksessa käsin tunnustelemalla endometrioosin saattaa tunnistaa sen tyyppillisistä esiintymispaikoista. Tämä vaatii ammattitaitoisen gynekologin. Endometrioosia sairastavalla gynekologinen tutkimus saattaa helposti olla kivulias. Kaikista tutkimuksen aikana ilmenneistä tuntemuksista kannattaa kertoa avoimesti lääkärille.

Ultraäänikuvasta pystytään näkemään munasarjojen endometrioomat eli suklaakystat. Magneettikuvauksella saadaan kuvaa joidenkin alueiden endometrioosista ja sitä käytetäänkin usein ennen leikkausta osana leikkaussuunnitelmaa. Leikkaus on kuitenkin ainoa tapa saada varmuus endometrioosin laajuudesta.

Yleisin endometrioosin toteamiseen ja hoitoon käytetty kirurginen toimenpide on laparoskopia. Joskus joudutaan turvautumaan avoleikkaukseen eli laparotomiaan.

Leikkausta ei kuitenkaan tehdä vain sairauden diagnosoimiseksi, vaan leikkauksessa poistetaan aina näkyvä endometrioosi."

https://korento.fi/tietoa/endometrioosi/diagnosointi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut todella kovat kuukautiskivut. Endometrioosidiagnoosin saaminen vei lähes 20 vuotta. Diagnoosin sain leikkauksen yhteydessä.

Vierailija
44/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laparoskopia

Laparoskopia eli vatsaontelon tähystys on yksi yleisimmistä endometrioosin diagnostiikassa ja hoidossa käytetyistä toimenpiteistä. Tähystys tehdään nukutuksessa leikkaussaliolosuhteissa. Toimenpiteessä vatsaan tehdään kahdesta neljään noin puolen senttimetrin mittaista viiltoa, joiden kautta kamera ja leikkausinstrumentit viedään vatsaonteloon. Vatsaonteloa laajennetaan tutkimuskaasulla paremman näkyvyyden saamiseksi. Tähystyksen aikana voidaan varmistaa endometrioosiepäily sekä poistaa endometrioosipesäkkeitä. Tähystys voidaan tehdä päiväkirurgisena toimenpiteenä. Sairaslomaa laparoskopiasta annetaan muutamasta päivästä muutamaan viikkoon."

https://korento.fi/tietoa/endometrioosi/endometrioosikirurgia/

Vierailija
45/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin kunigatar poltti pilveä.

'Tätä olin tulossa sanomaan. Suomessa tuon voi tehdä vain omalla luvalla. Reseptiä siihen on ihan turha haaveilla.

Vierailija
46/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkkeistä käytän itse miranaxia ja panacodia. Panacod on tehokas sen sisältämän kodeiinin takia. Sitä ei edes välttämättä tarvita kovin suuria annoksia. Kivun syy on kuitenkin tutkittava, koska luultavasti kovien kipujen takana on endometrioosi. Ap:n kannattaisi nyt mennä jonnekin endospesialistille ja vaatia pääsy laparoskopiaan. Kirjaa myös kaikki muut oireesi, esimerkiksi yhdyntäkivut, ulostamiskivut, virtsaamiskivut, ovulaatiokivut, sisäiset vihlonnat yms yms.

Vierailija
47/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on myös Moona Oirepäiväkirja endometrioosia varten.

https://korento.fi/tietoa/endometrioosi/moona-oirepaivakirja/

Endometrioosi voi kuitenkin oireilla "vain" kovilla kuukautiskivuilla.

Vierailija
48/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin kunigatar poltti pilveä.

Kaverini sanoi, että pilvi auttaa noihin kipuihin. Olenkin auttanut häntä jos vain on ollut mahdollista.

Vierailija
49/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimien rukousasento

Vierailija
50/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa onkin tullut jo hyviä vastauksia, mutta komppaan jo aiemmin sanottua. Tulehduskipulääkkeitä on muitakin kuin se ibuprofeeni, esim. naprokseeni. Kannattaa yhdistää se parasetamolin kanssa. Itse otan kuukautiskipuihin 1 gramman parasetamolia ja 500 mg naprokseenia 1-2 kertaa päivän aikana. Kannattaa myös olla ns. hankala potilas ja jankata lääkäriltä myös muita kipulääkkeitä tai pääsyä erikoislääkärille (jos on varaa yksityiselle, niin voit mennä suoraan erikoislääkärille).

Viesteissäsi tuntuu että pelkäät kovasti että jäät jotenkin kipulääkkeisiin "koukkuun". En ihan ymmärrä tätä, ihan samalla tavalla ne Buranat ja Panadolit on kipulääkkeitä, mutta en ymmärrä miten niihin voisi jäädä "koukkuun". Sellainen kipulääke, joka ei ole perus burana/panadol, ei automaattisesti ole joku vahva opioidi - ei kukaan lääkäri anna kuukautiskipuihin jotain Oxycontinia. (Eikä suurin osa opioidenkaan käyttäjistä jää koukkuun.)

Vierailija
51/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa noissa koukkupeloissa, että elimistö voi myös jäädä koukkuun kivun kokemiseen. Eli vaikka varsinainen syy katoaisi, kipu voi jatkua. Kannattaisi muistaa pelätä myös kivun kroonistumista pelkän opioidikoukun lisäksi.

Vierailija
52/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene jollekin empatiakykyiselle lääkärille, tuo kuvailemasi ei siltä kuulosta! Ja harvassa ovat kyllä ,tiedän itsekin muiden asioiden takia paljon lääkäreillä käyneenä. Yleensä vaan naureskellen vähätellään kaikki potilaan ongelmat, mitälie leipääntyneitä narsisteja sekin ala täynnään.

Oot varmaan kokeillut kuumavesipullot, lämpimät suihkut jne. myös? Entä Litalgin kipulääkkeistä, mulla se joskus auttaa. Mut kokeile eri lääkäriä ja sanot niin kauan ette vaan pärjää kipuinesi., että saat apua, muutakin kun sitä iänikuista Buranaa!) Sano myös ettet ole työkykyinen kipujen aikaan, Suomessa kiinnostaa yleensä vaan ihmisen työkyky, mitään muuta arvoa olekaan ihmisellä kuin työkyky.

Olen kokeillut nuo kyllä, ei mitään apua. Suihku tuntuu pahentavan, luultavasti johtuu seisomisesta. Ainoa mikä auttaa edes vähän, on tiukkaan sikiöasentoon käpertyminen. Minkäänlaisia kipulääkkeitä ei ole tarjottu ja niitä kyllä lähtisin hyvin epäileväisenä kokeilemaan koukkuun jäämisen riskin takia. 

Olen kertonut etten kykene työskentelemään, mutta ei tunnu sekään auttavan. Olen käynyt useammalla lääkärillä ja gynekologilla, mutta aina lopputulos on sama, sellaista se on, ota Buranaa ja yritä pärjätä. Sairaslomalla olenkin aina kuukautisten aikaan ja välillä myös ovulaation aikaan. Työnantaja ei tykkää, mutta minkäs teet. Nyt olen lomautettuna koronan takia, että sitä ongelmaa ei tällä hetkellä ole ja firmassa alkoi yt-neuvottelut, luultavasti lennän pihalle. Ymmärrän kyllä työnantajaa tässä, mutta en vain kykene tuossa kunnossa töihin.

Ap

Koukkuun jäämisen riskin??!! Ei sulle mitään huumaavia lääkkeitä määrätä, johon jäis koukkuun, hassu pelko. Eikä parista tabletista kuussa jää koukkuun.

Kokeillut Naprometiniä? Mulla auttoi paremmin kuin Burana.

Hormonit olis paras keino, mutta eivät sovi.

Lääkärin ei kuulu vähätellä. Tulee mieleen Mehiläisessä pyörinyt mainos, missä nainen puhuu kuukautiskivuista ja "kun se perus Burana ei auta, ei se ole normaalia".

Vierailija
53/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. En jaksanut lukea ketjua joten voi tulla samoja ehdotuksia.

Ilmiselvää on, että tarvitset vahvemmat lääkkeet. Kokeile kuitenkin ensin yrttejä kuten lutukkaa ja siankärsämöä. Kemiallisia lääkkeitä on esim. Miranax, mutta siitä voi tulla muita haittavaikutuksia.

Vierailija
54/63 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opioidejakin voidaan käyttää kuukautiskivussa. Itse olen käyttänyt vuosia, enkä ole missään koukussa, koska niitä ei tosiaan mene kuin kuukautisten aikana. Paljon tehokkaampaa kuin joku peruspanadoli.

Sitä en millään usko, että ap:lta olisi endo poissuljettu asianmukaisesti.

Vierailija
55/63 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla seuraavia oireita:

- sellaista kipua, jossa tuntuu kuin sisäelimet olisi liimaantuneet kiinni toisiinsa, et esim välillä pysty suoristamaan itseäsi kun kipu tuntuu pahemmalta?

-ns. tärinäkipua joka tuntuu esim kuoppaista tietä ajaessa?

-kramppimaisia kipuja peräsuolessa ulostaessa?

-kipua joka tuntuu kuin joku raapisi haarukalla vereslihalla olevaa kohtua?

-repäisykipuja jos vaikka aivastat tai vaihdat asentoa liian nopeasti?

-kipua joka saattaa helpottaa kun pysyt pitkään ihan paikallaan sykkyrässä, mutta pienikin asennon vaihto laukaisee kivun uudelleen?

Tässä nyt vaan muutamia esimerkkejä tuntemuksista joita endometrioosi mulle aiheutti. Ei auttanu litalginit eikä mitkään. Endo ei paljastunut ultrissa eikä gynetutkimuksissa. Vasta kun hakeuduimme lapsettomuushoitoihin ja minulle tehtiin laparoskopia, selvisi laajalle levinnyt endo joka oli jo vaurioittanut munatorvet. IVF:llä saatiin lapset ja ihme ja kumma, onko ikä vai raskaudet tehneet tehtävänsä mutta en ole kärsinyt kuukautiskivuista kymmeneen vuoteen! En siis tarvitse ollenkaan särkylääkkeitä eikä endo vaivaa muutenkaan kuin harvakseltaan (*koputan puuta). Tätä gynetkin välillä ihmettelee että oireet on vähäiset vaikka endometrioosi on paha. Toisaalta useampi on sanonut myös siitä että endometrioosin laajuus ja kivut eivät aina kulje käsi kädessä, pieni endopesäke voi aiheuttaa jollekin pahat kivut ja toisella taas voi olla pahakin endo eikä juurikaan kipuja.

Toivoa siis on mutta olen melko varma että oireidesi perusteella sullakin on endo. Tsemppiä, toivottavasti saat kunnon tutkimukset ja lääkkeet!

Vierailija
56/63 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokeiltu monia pillereitä ja kierukoita. Myös Primolut on testattu, kaikista sain kovat sivuvaikutukset ja oksentelin jatkuvasti, oli mielialanvaihteluita (jopa masennusta) ja iho-oireita jne. Endometrioosi suljettiin ensimmäisenä pois.

Ap

Miten se endometrioosi on suljettu pois? On nimittäin yksi vaikeimpia diagnosoida, kun ei tosiaan näy edes ultrassa läheskään aina.

Kovasti tuo endometrioosilta vaikuttaa. Alkoiko kuukautiset myöhemmällä iällä ja olivatko etenkin alkuun epäsäännölliset? Onko kierto vieläkään säännöllinstä?

Vierailija
57/63 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litalgini auttaa myös kuukautiskipuihin.

Vierailija
58/63 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TRANEKSAAMIHAPPO! Anteeksi kailotukseni, mut ihan uskomatonta, jos tätä ei ole tarjottu.

Tehokkain lääkitys, jos halutaan välttää sekä hormonien että opioidien käyttö, on traneksaamihappo-ibuprofeeni(maksinimi)-parasetamoli(maksimi 3 krt vrkssa täsmälleen 8 h välein.

Tsekkaan kohta määrät.

Vierailija
59/63 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TRANEKSAAMIHAPPO! Anteeksi kailotukseni, mut ihan uskomatonta, jos tätä ei ole tarjottu.

Tehokkain lääkitys, jos halutaan välttää sekä hormonien että opioidien käyttö, on traneksaamihappo-ibuprofeeni(maksinimi)-parasetamoli(maksimi 3 krt vrkssa täsmälleen 8 h välein.

Tsekkaan kohta määrät.

Traneksaamihappoa 1000 mg, ibuprofeenia 800 mg, parasetamolia 1000 mg kahdeksan tunnin välein siis kaikki nämä kolme valmistetta. Näin pahimmat 3 vrk, sitten annoksia hieman pudottaen, mut tuo lääkkeen ottamisen väli samana menkkojen loppuun saakka.

Jos yleislääkäri ei ole ehdottanut traneksaamihappoa kun runsaat ja kivuliaat menkat, se on iso virhe. Jos gyne ei ole ehdottanut, se on törkeää ammattitaidottomuutta.

Vierailija
60/63 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain minulla käytössä olevia konsteja:

- Alkoholi, esim. konjakki helpottaa oloa.

- Tiikerisalvan levittäminen kipualueille.

- Lämpötyyny rentouttamaan lihaskramppeja.

- Seksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi