Alapäävaivat tekevät kohta hulluksi, mikä avuksi?
Olen 50+ ja luultavasti vaihdevuosivaivainen. Koko kevään olen potenut kaikenlaista alapäävaivaa. Pitkäaikaisesta stressaavasta elämäntilanteesta on saattanut tulla jonkinlainen ärtyneen suolen oireyhtymäkin. Vatsavaivoja on tutkittu ja syitä pois suljettu, joskin perheestä löytyi useilta perheenjäseniltä alkueläin dientamoeba fragilis. Sain siihen jo Flagyl-kuurin pari kuukautta sitten, mutta en ole ollut uusintatestissä, sillä osalla perheenjäsenistä on vielä hoito kesken ja loinen voi tarttua uudelleen.
Ennen Flagyl-kuuria iski tosi kivulias särky ja kirvely kaikkien suolistokipujen lisäksi. Kärvistelin kolme viikkoa ilman lääkkeitä, sillä ennen ovat tulehduskivut ja pissavaivat menneet ohi itsekseen ajan kanssa. Lopulta olin ihan poikki, kun töissä yhdellä keikalla oli niin hirveä alapääsärky, että kiroilin ja tärisin kivusta ennen kuin pääsin vessaan. Sain puhelimessa terkkarista trimopan-antibioottikuurin oireiden perusteella oletuksena VTI. Kuuri ei kunnolla tehonnut ja vaadin seuraavalla viikolla kierukan poistoa. Epäilin kohtutulehdusta. Kierukka poistettiin, mutta yleislääkärin mukaan tuskin oli kohtutulehdusta. Virtsa oli puhdas, joskin antibioottikuuri oli juuri loppunut. Samaan syssyyn sain sen Flagyl-antibiootin alkueläimen häätöön. Olo parani hieman, mutta kaikenlaista pientä vaivaa on ollut senkin jälkeen.
Nyt iski taas sopivasti juhannukseksi kova rakko/limakalvoärsytys. Minulla olisi koeputkia pissanäytettä varten, mutta ei lähetettä. Voisiko terkkarista saada ns. jatkuvan lähetteen labraan, jolla pääsisi testiin heti, kun oireet iskevät? Olen vienyt urakalla perheen kakkanäytteitä labraan sen loiseläimen takia. Menisi samassa pissanäytekin. Menee ihan hermot tämän aina kurjan olon vuoksi ja tiuskin kiukuissani pahaa oloani muille. Vai onko kaikki vain vaihdevuosivaivaa? Tuntuu ettei Vagisan-voidekaan auta. Maitohappobakujakin otan päivittäin, samoin aloin taas syödä AB-jugurttia.
Millä saisin oloani helpotettua?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Juo paljon, (ei siis alkoholia), mitä enemmän virtsaat, sitä enemmän bakteereja poistuu, omenaviinietikkaa mehun tai veden sekaan. Jos tulehdus ei ole paha, niin tämä on mulla auttanut. Tampoonin voi myös kastaa laimenntettuun omenaviinietikkaan ja äkkiä sisään ennenku tamponi turpoaa liikaa.
Ei missään nimessä etikkaa limakalvoille!
Miksi käytät jotain vehjettä sisällä?
Luonnotonta.
Vierailija kirjoitti:
Juo paljon, (ei siis alkoholia), mitä enemmän virtsaat, sitä enemmän bakteereja poistuu, omenaviinietikkaa mehun tai veden sekaan. Jos tulehdus ei ole paha, niin tämä on mulla auttanut. Tampoonin voi myös kastaa laimenntettuun omenaviinietikkaan ja äkkiä sisään ennenku tamponi turpoaa liikaa.
Toisinaan varmaan ei tule juotua tarpeeksi ja silloin huomaan, kuinka pienikin pissamäärä "polttelee" rakossa. Aiemmin juurikin hoidin omenaviinietikalla alkavat tulehdusoireet sekä yliannoksella C-vitamiinia. Nyt toisaalta korona-aikaan olen ottanut koko ajan paljon C-vitamiinia vastustuskykyä varten ja arvelin jo rakon ärtyvän siitäkin. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko vaihtoon.
Miksi? AP
Toisinaan selitys löytyy siitä että miehen pilistä tulevat ne vaikeat bakteerit aina uudelleen sinuun. Ja jos nuorempana ei ole tätä vaivaa ollut niin voi olla että nyt tapahtunut kuivuminen vähentää sitä puhdistumista ja ongelma pahenee sen vuoksi.
Nuo estrogeenivalmisteet ja bakteerivaginoosin hoitoon tarkoitetut emätintabletit mulla auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli toi sama viime kesänä ja toi kamala Flagyl-kuuri myös! Siitä tuli karsea olo, olen myös sinun ikäisesi. Luulin ettei mene ikinä ohi mutta meni sitten kuitenkin kun käytän Ovestin-emätinvoidetta sekä Multi Active Gel (tms. en muista nimeä) ahkerasti.
Mulla tuon laukaisi toinen antibioottikuuri sekä helle ja hautovat siteet. Myös vaihdevuodet.
Flagyl-kuurin aikaan olin jo niin huonossa kunnossa, että näin painajaisunia ja pelkäsin sitä, kuinka jaksan vaivaisena olla töissä. En tarvitse enää siteitä, kun ei tule kuukautisiakaan ja mitään pikkuhousunsuojiakaan en halua käyttää. AP
Antibioottikuureista tulee minulle aina tuota oiretta. Siis ihan aina. Yhtenä vuonna söin 3 ab-kuuria poskiontelotulehdukseen, ja joka kerta ärsytystä limakalvoilla, vitsaputkensuulla, pakottavaa virtsaamistarvetta ja muuta kipua. Suun kautta maitohappobakteerit eivät ole auttaneet tai estäneet oireita. Gynellä ei löytynyt varsinaista tulehdusta, vaan ärtynyt alapää, ehkä hiukan hiivaa.
Nyt olen löytänyt tuotteen, joka auttaa: ISay vaginal infektion Cranberry. Sitä saa myös ilman reseptiä apteekista. On minulla toiminut.
Kokeileppa antihistamiinia, auttaa myös limakalvojen kutinaan.
Olen huomannut saman ja siksi vaadin nykyään kumin. Sinänsä en taida ehkäisyä enää tarvita, vaikka kierukka viimein poistettiin. Mies oli meillä myös viimeinen, jolla dientamoeba fragilista tutkitaan ja tulosta ei vielä ole. Ei olisi viitsinyt kakkanäytettä vääntää. Luuli, että pitää mennä labraan. Minä sitten vein hänenkin näytteensä ja sain jonottaa labrassa lähes tunnin. AP