Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alapäävaivat tekevät kohta hulluksi, mikä avuksi?

Vierailija
18.06.2020 |

Olen 50+ ja luultavasti vaihdevuosivaivainen. Koko kevään olen potenut kaikenlaista alapäävaivaa. Pitkäaikaisesta stressaavasta elämäntilanteesta on saattanut tulla jonkinlainen ärtyneen suolen oireyhtymäkin. Vatsavaivoja on tutkittu ja syitä pois suljettu, joskin perheestä löytyi useilta perheenjäseniltä alkueläin dientamoeba fragilis. Sain siihen jo Flagyl-kuurin pari kuukautta sitten, mutta en ole ollut uusintatestissä, sillä osalla perheenjäsenistä on vielä hoito kesken ja loinen voi tarttua uudelleen.

Ennen Flagyl-kuuria iski tosi kivulias särky ja kirvely kaikkien suolistokipujen lisäksi. Kärvistelin kolme viikkoa ilman lääkkeitä, sillä ennen ovat tulehduskivut ja pissavaivat menneet ohi itsekseen ajan kanssa. Lopulta olin ihan poikki, kun töissä yhdellä keikalla oli niin hirveä alapääsärky, että kiroilin ja tärisin kivusta ennen kuin pääsin vessaan. Sain puhelimessa terkkarista trimopan-antibioottikuurin oireiden perusteella oletuksena VTI. Kuuri ei kunnolla tehonnut ja vaadin seuraavalla viikolla kierukan poistoa. Epäilin kohtutulehdusta. Kierukka poistettiin, mutta yleislääkärin mukaan tuskin oli kohtutulehdusta. Virtsa oli puhdas, joskin antibioottikuuri oli juuri loppunut. Samaan syssyyn sain sen Flagyl-antibiootin alkueläimen häätöön. Olo parani hieman, mutta kaikenlaista pientä vaivaa on ollut senkin jälkeen.

Nyt iski taas sopivasti juhannukseksi kova rakko/limakalvoärsytys. Minulla olisi koeputkia pissanäytettä varten, mutta ei lähetettä. Voisiko terkkarista saada ns. jatkuvan lähetteen labraan, jolla pääsisi testiin heti, kun oireet iskevät? Olen vienyt urakalla perheen kakkanäytteitä labraan sen loiseläimen takia. Menisi samassa pissanäytekin. Menee ihan hermot tämän aina kurjan olon vuoksi ja tiuskin kiukuissani pahaa oloani muille. Vai onko kaikki vain vaihdevuosivaivaa? Tuntuu ettei Vagisan-voidekaan auta. Maitohappobakujakin otan päivittäin, samoin aloin taas syödä AB-jugurttia.

Millä saisin oloani helpotettua?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko vaihtoon.

Vierailija
2/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vagifem voisi auttaa, jos on kuivat limakalvot, helpottaa myös pissavaivoihin samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko vaihtoon.

Miksi? AP

Vierailija
4/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärit ei mitään gynekologiasta ymmärrä. Kohtutulehdus voi tarvita useammankin ab kuurin ja jopa sairaalahoitoa jos ei saada aisoihin.

Vierailija
5/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vulvodyniaa. Hakeutuisin pätevän gynekologin vastaanotolle, jos virtsanäytteessä ei kasva bakteereja.

Vierailija
6/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

juorukellot osastoilta.

Vierailija
7/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesetkö alapäätäsi jollain pesuaineella? Mulla loppui vaivat kuin seinään, kun lopetin alapään pesemisen pesuaineella.

Vierailija
8/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääriteltyä virtsatietulehdusta olen hoitanut karpalo,puolukka,valkosipuli,sitruuna,inkivääri,vesi.

tehosi lopulta.

Vierailija
9/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesetkö alapäätäsi jollain pesuaineella? Mulla loppui vaivat kuin seinään, kun lopetin alapään pesemisen pesuaineella.

korkeintaan pari kertaa viikossa saippuaa,pelkkää vettä.

Vierailija
10/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemääriteltyä virtsatietulehdusta olen hoitanut karpalo,puolukka,valkosipuli,sitruuna,inkivääri,vesi.

tehosi lopulta.

Tungetsä siis kaikkee tuota sun p.illuun?

Vierailija
11/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo paljon, (ei siis alkoholia), mitä enemmän virtsaat, sitä enemmän bakteereja poistuu, omenaviinietikkaa mehun tai veden sekaan. Jos tulehdus ei ole paha, niin tämä on mulla auttanut. Tampoonin voi myös kastaa laimenntettuun omenaviinietikkaan ja äkkiä sisään ennenku tamponi turpoaa liikaa. 

Vierailija
12/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tehosi lopulta.

Mä juon myös karpalomehua heti, jos tulee vähänkään kirvelyä alapäähän. Toinen hyvä vaihtoehto on persiljan ja valkosipulin yhdistelmä, niitä mikseriin veden kanssa. Mukaan voi laittaa vielä selleriä lisätehoa tuomaan.

Vierailija
13/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tehosi lopulta.

Mä juon myös karpalomehua heti, jos tulee vähänkään kirvelyä alapäähän. Toinen hyvä vaihtoehto on persiljan ja valkosipulin yhdistelmä, niitä mikseriin veden kanssa. Mukaan voi laittaa vielä selleriä lisätehoa tuomaan.

Lisäys vielä: Sen karpalomehun pitää olla sokeritonta. :)

Vierailija
14/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kohtutulehdus ja se paljastui kun lopulta tulehdusrallin jälkeen gyne suostui poistamaan kierukan. Lopetin myös kaiken hormonaalisen ehkäisyn siihen ja käytän pelkkää kumia, vaikka ollaan oltu ukon kanssa 16 vuotta naimisissa. Tulehdukset loppuivat kun limakalvot alkoivat toimia normaalisti.

Vierailija
15/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toi sama viime kesänä ja toi kamala Flagyl-kuuri myös! Siitä tuli karsea olo, olen myös sinun ikäisesi. Luulin ettei mene ikinä ohi mutta meni sitten kuitenkin kun käytän Ovestin-emätinvoidetta sekä Multi Active Gel (tms. en muista nimeä) ahkerasti.

Mulla tuon laukaisi toinen antibioottikuuri sekä helle ja hautovat siteet. Myös vaihdevuodet.

Vierailija
16/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien jälkeen limakalvot ohenevat estrogeenerityksen loppuessa. Kaikki 50+ naiset jotka tapaavat gynekologin tai valveutuneen yleislääkärin ohjataan käyttämään paikalliestrogeenivalmistetta loppuelämänsä ajan. Kyseessä ei siis ole hormonikorvaushoito, vaan estrogeeni vaikuttaa paikallisesti emättimen ja virtsaputken suulla. Se suojaa emätin- sekä virtsatietulehduksilta.

Kuvaamaasi oireet sopivat estrogeenin puutteesta johtuviin kuiviin limakalvoihin. Käytä estrogeenia sisältävää valmistetta (Vagifem, Viestin tai Pausanol) kahden viikon ajan joka ilta ja sen jälkeen 2-3 kertaa viikossa loppuelämän ajan.

Mikäli oireet eivät helpota parin viikon kuluttua, hakeudu gynekologille, joka tekee tarvittaessa lähetteen naistentautien poliklinikalle. Oireesti voivat sopia myös LSA - autoimmuunisairauteen.

Vierailija
17/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korkeintaan pari kertaa viikossa saippuaa,pelkkää vettä.

Pesen vain vedellä. Myönnän, että pesen toisinaan emättimenkin, vaikka ei pitäisi pestä kuin ulkoisesti. AP

Vierailija
18/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko vaihtoon.

Miksi? AP

Mä sain exäni kanssa ollessani monesti tulehduksia seksistä. Siis ei mitään sukupuolitautia, vaan bakteeri- ja hiivatulehduksia. Kondomi vähintään käyttöön ja miehelle myös hiivaan vähintään hoito.

Mun exäni ei ollut kiinnostunut vaiva hoidosta, eikä ymmärtänyt asian yhteyttä seksin määrään tai minun terveyteeni. Onkin onneksi nyt exä.

Vierailija
19/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien jälkeen limakalvot ohenevat estrogeenerityksen loppuessa. Kaikki 50+ naiset jotka tapaavat gynekologin tai valveutuneen yleislääkärin ohjataan käyttämään paikalliestrogeenivalmistetta loppuelämänsä ajan. Kyseessä ei siis ole hormonikorvaushoito, vaan estrogeeni vaikuttaa paikallisesti emättimen ja virtsaputken suulla. Se suojaa emätin- sekä virtsatietulehduksilta.

Kuvaamaasi oireet sopivat estrogeenin puutteesta johtuviin kuiviin limakalvoihin. Käytä estrogeenia sisältävää valmistetta (Vagifem, Viestin tai Pausanol) kahden viikon ajan joka ilta ja sen jälkeen 2-3 kertaa viikossa loppuelämän ajan.

Mikäli oireet eivät helpota parin viikon kuluttua, hakeudu gynekologille, joka tekee tarvittaessa lähetteen naistentautien poliklinikalle. Oireesti voivat sopia myös LSA - autoimmuunisairauteen.

Kiitos noista valmistenimistä. Kokeilen jotain noista Vagisanin tilalle. LSA (valkojäkälä) oli minulle outo ennestään. En usko, että olisi siitä kyse, mutta täytyy tarkkailla. AP

Vierailija
20/29 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on juomalla,syömällä vaikuttaa virtsarakkoon(karpalo,valkosipuli.....)Ulkoisesti ei sellaista vaikutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi