IS:Bussikuski jätti 9-vuotiaan tytön pysäkille, koska käteinen ei kelpaa – äiti löysi tyttärensä tuntia myöhemmin itkuisena ja peloissaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html
Miksi äiti ei varmistanut että kelpaako käteinen bussiin?
Kommentit (342)
Kuka idiootti-vanhempi jättää ton ikäsen lapsen selviämään yksin vieraaseen paikkaan jota lapsi ei selvästiköän tunne? Ensin ei varmisteta että lapsi osaa toimia tilanteessa ja sitten vielä uhriudutaan ja soitetaan iltapaskaan ja valitetaan.
Kyllä kuskin ois pitänyt myös ajatella ettei ton ikästä voi jättää mutta päävastuu on vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvisi vasta nyt ettei käteinen käy? Mistä lähtien? Kyllä se aina aiemmin on käynyt! Ei olisi itselleni tullut mieleenkään että nyt yhtäkkiä ei kävisi!
Sitä kun seuraisit aikaasi, niin tietäisit, ettei korona-aikana ole käteinen käynyt. Vain etukäteen ostettu lippu.
ihan on valtakunnan uutisissa ollut. lehdissä ja hsl:n sivuilla.
Tutkimuksissa ei ole saatu koronaa tarttumaan käteistä.
Eikö kuskit voi käyttää hanskoja? Ei koska ovat laiskoja.
Käsiä ei edes pestä ennen röökaamista vaikka mahdollisuus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä katon, että tuossa pääsyyllinen on vanhempi. Ei tunne lastaan ja sen kykyä pärjätä tilanteissa.
Ei noin nuorta vielä laiteta kulkemaan julkiseen liikenteeseen, jos lapsi ei pärjää ongelmatilanteissa.
Miksei mennyt kaverin luo takas ja soittanut sieltä?
Ei lapsen pärjäämisessä mitään ongelmaa ollut, vaan kuljettajan. Hänen olisi pitänyt osata toimia tilanteessa fiksusti ja ottaa lapsi kyytiin.
Ei se ole fiksua toimintaa, että aletaan päästämään kyytiin liputtomia matkustajia milloin minkäkin verukkeen varjolla.
Tämä on mennyt ihan hulluksi. Isäni olisi vienyt lapset Tykkimäelle mutta pitäisi ostaa ennakkoon nettiliput eikä isällä ole älykännykkää.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.
Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D
Helsingin Bussiliikenteen tuotantopäällikkö Timo Vähäkoski pahoittelee tapahtunutta.
Vähäkoski sanoo, että kuljettaja on noudattanut tiukasti ohjeita. HSL suosittelee, että korona-aikana kuljettajat eivät myy bussilippuja. Toisaalta on ohjeena, että ilman lippua ei saa matkustaa.
– Lapsen kohdalla voi joustaa. Kuljettaja voi myydä bussilipun.
Kuljettaja on saanut palautetta toiminnastaan
Vaihtakaa 9-vuotiaan lapsen tilalle 50-vuotias spurgu, ja kukaan ei syytä bussikuskia heitteillejätöstä
Vierailija kirjoitti:
Mä menin joskus paikallisliikenteen bussiin ja kuski kertoi minulle kerrottiin ettei korttimaksu käy vaan ainoastaan käteismaksu. Kysyin suoraan kuskilta, että voinko matkustaa tämän kerran pummilla ja maksaa vasta tulevilla kerroilla. Kuski hyväksyi sen vastalauseita esittäen.
Aikuisena sitä on rohkeutta, mutta lapsena olisin itsekin jäänyt kadun varteen itkemään.
Bussikuski voi päästää, mutta jos tulee tarkastajat, saat sakkomaksun ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.
Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D
Ihan jo koulutuksessa kerrotaan ettei ketään saa jättää heitteille, jos kyseessä on esim. Nuori tai päihtynyt. Eli kyllä kuski on toiminut väärin tilanteessa. Ei meillä mitään tiukkoja ohjeita ole. Inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä itsekin käytän töissä päivittäin, eikä ole toruttu vastaavissa tilanteissa
T: linja-auton kuljettaja
Hei vitsi, mähän rupeenkin esittämään päihtynyttä joka kerta bussiin mennessä niin pääsen ilmaiseksi. Ja lapseni opetan kertomaan nyyhkytarinan kadonneesta bussikortista ja tyhjentyneestä akusta, niin pääse hänkin joka kerta ilmaiseksi.
"Kuninkaantammen alueella ei ole lippuautomaattia eikä kioskia, josta voisi hankkia bussilipun."
Miten tällaisessa tilanteessa voi olettaa, että esim. satunnaisella bussinkäyttäjällä on mahdollisuus ostaa se lippu? Puhelin, etenkään älypuhelin ei ole mikään kansalaisvelvollisuus kenenkään omistaa, joten silläkään tuota linjausta ei voi perustella. Lisäksi maailmassa ei tietääkseni ole yhtään koronatartuntaa, joka olisi saatu rahan välityksellä. HSL on mokannut nyt totaalisesti.
voi vitsimiten pahvi äiti tuolla lapsella. Siis oikeasti... opettakaa niille hellanteltuillenne perusselviytymistaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvisi vasta nyt ettei käteinen käy? Mistä lähtien? Kyllä se aina aiemmin on käynyt! Ei olisi itselleni tullut mieleenkään että nyt yhtäkkiä ei kävisi!
Sitä kun seuraisit aikaasi, niin tietäisit, ettei korona-aikana ole käteinen käynyt. Vain etukäteen ostettu lippu.
ihan on valtakunnan uutisissa ollut. lehdissä ja hsl:n sivuilla.
Ei ole joka paikassa lukenut. Tai sitten ei niitä tietoja ole seurattu. Yleensähän Helsingissä käytetään matkakorttia, myös koululaiset. Peruskoululaisten koulun maksama kausi ei ole voimassa kesäloman ajan, ja tytöllä ei ollut ilmeisesti arvoakaan kortilla enää ja hän yritti maksaa kännykällä, koska tiesi että sellainenkin varakeino on, mutta minkäs tekee kun akku on tyhjä.
Jo huhtikuun alussa on todettu, että korona ei tartu pinnoilta, mutta silti käteisen käyttö on pannassa.
https://yle.fi/uutiset/3-11255070
HSL ei myy enää busseissa lippuja koronaviruksen vuoksi – ammattiosasto ei pidä varautumistoimia riittävinä, ohjeistaa kuljettajia olemaan avaamatta etuovia.
Ihan on maaliskuulta ollut tiedossa. Vanhempien moka.
OT tapahtui syksyllä. Lapsi oli tulossa syyspimeällä treeneistä. Nousi bussiin ja häneltä 20 senttiä putos kuskin jalkoihin. Eli hänellä ei ollut kädessä tarjota koko matkasummaa, joten kuski hääti 8 vuotiaan pois.
Kuski oli siis nähnyt myös, että se kolikko tippu. Samoin etupenkin rouva, joka oli asiasta älähtänyt... Tyttö meni takaisin salille ja kertoi valmentajalle tilanteen.
Valmentaja toi kotiin. Itse kun ei aina pääse hakemaan tai viemään. On pakko välillä luottaa HSLnkin. Siitä lähtien lapsilla on ollut oma arvokortti, jossa taatusti arvoa parinkybän verran. Kokemus opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo koulutuksessa kerrotaan ettei ketään saa jättää heitteille, jos kyseessä on esim. Nuori tai päihtynyt. Eli kyllä kuski on toiminut väärin tilanteessa. Ei meillä mitään tiukkoja ohjeita ole. Inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä itsekin käytän töissä päivittäin, eikä ole toruttu vastaavissa tilanteissa
T: linja-auton kuljettaja
No ei tuo nyt mikään heitteillejättö ollut. Lapsi ja hänen vanhempansa tietääkseni saivat asiat sumplittua itse, kuten kuuluikin.
Mä en todellakaan tykkää näistä ihmisistä jotka joka kerta kielensä pahoittaessaan soittavat lehdistöille ja kirjoittavat nettiin kuinka pahoittivat mielensä. Kaikki ihmiset tekevät virheitä muttei siitä tarvitse joka kerta mekastaa julkisuudessa. Välillä mielensä pahoittaja on itse väärässä muttei he silloin pyytele jälkeenpäin anteeksi.
Itselle kävi 10-vuotiaana niin, että bussinvaihdon yhteydessä tiputin bussilippuni. Olin tulossa soittotunnilta kolmella eri bussilla kotiin ja ekan bussin jälkeen ei lippua näkynyt, etsin sitä siinä toisessa bussissa ja kuski antoi minun olla, vaikken lippua löytänyt. Kolmanteen bussiin en ilman lippua päässyt ja kävelin sitten bussireittiä sen jäljellä olevan 10km kotiin. Olin niin ujo, etten uskaltanut pyytää keltään aikuiselta apua, joten ei siinä auttanut kuin kävellä.
Vierailija kirjoitti:
"Kuninkaantammen alueella ei ole lippuautomaattia eikä kioskia, josta voisi hankkia bussilipun."
Miten tällaisessa tilanteessa voi olettaa, että esim. satunnaisella bussinkäyttäjällä on mahdollisuus ostaa se lippu? Puhelin, etenkään älypuhelin ei ole mikään kansalaisvelvollisuus kenenkään omistaa, joten silläkään tuota linjausta ei voi perustella. Lisäksi maailmassa ei tietääkseni ole yhtään koronatartuntaa, joka olisi saatu rahan välityksellä. HSL on mokannut nyt totaalisesti.
Sen lipun voi ostaa vaikka lähtöpaikasta. Samalla kun osti menon, osta paluu. Hyvin yksinkertaista.
Tai jos tulee satunnaisia bussireissuja, niitä lippuja voi ostaa nipun. Tallettaa arvoa.
Kuski toimi ohjeistuksen mukaan. Vanhempi taas älämölöttää omaa typeryyttään.
Mikä lasta vaivaa jos ei osaa tuossa tilanteessa vaikka soittaa vanhemmalle tai mennä takaisin sinne kaverille? Jotenkin pitää olla erityinen.
Minä taas kuvittelin, että käteinen ei käy enää ollenkaan (oli koronaa tai ei), vaan lippu olisi ostettava aina etukäteen ennen ajoneuvoon nousemista.