IS:Bussikuski jätti 9-vuotiaan tytön pysäkille, koska käteinen ei kelpaa – äiti löysi tyttärensä tuntia myöhemmin itkuisena ja peloissaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html
Miksi äiti ei varmistanut että kelpaako käteinen bussiin?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvisi vasta nyt ettei käteinen käy? Mistä lähtien? Kyllä se aina aiemmin on käynyt! Ei olisi itselleni tullut mieleenkään että nyt yhtäkkiä ei kävisi!
Sitä kun seuraisit aikaasi, niin tietäisit, ettei korona-aikana ole käteinen käynyt. Vain etukäteen ostettu lippu.
ihan on valtakunnan uutisissa ollut. lehdissä ja hsl:n sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä katon, että tuossa pääsyyllinen on vanhempi. Ei tunne lastaan ja sen kykyä pärjätä tilanteissa.
Ei noin nuorta vielä laiteta kulkemaan julkiseen liikenteeseen, jos lapsi ei pärjää ongelmatilanteissa.
Miksei mennyt kaverin luo takas ja soittanut sieltä?
Ei lapsen pärjäämisessä mitään ongelmaa ollut, vaan kuljettajan. Hänen olisi pitänyt osata toimia tilanteessa fiksusti ja ottaa lapsi kyytiin.
Tästä lähtien kaikki lapsoset vaan ilmaiseksi bussiin kun eihän niitä voi poiskaan jättää!
milloin äippylit lopettavat vanhemmuutensa ulkoistaminen kaikille muille kuin itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.
Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D
Mutta esim. Turussa käteinen kelpaa taas. Turhaan syyllistät asiakasta.
En syyllstäkään, vaan asiakkaan vanhempaa. ;)
Olkoot suositus miten tahansa mutta kyllähän nyt rahan pitää kelvata! Jos minua ei huolittaisi bussiin tai en saisi ruoka-ostoksiani mukaan puuttuvan käteisen vuoksi nostaisin melkoisen metelin ja veisin asian sosiaaliseen mediaan.
Vierailija kirjoitti:
Nolo äiti. Itkee lehdessä, vaikka oli oma syynsä. Ja avuton lapsi ei osannut mennä takaisin kaverilleen soittamaan äidilleen. Pääasia tuntuu olevan, että äiti pääsee syyttämään bussikuskia.
Ehkä kaverin perhe ei ollut enää siinä vaiheessa kotona vaan lähtenyt esim. ostoksille?
Käteinen ei ole käynyt pariin kuukauteen. Ja ihan oli äidin moka. Meillä on toimittu niin, että puhelimessa on hsl:n sovellus, jolla lipun voi ostaa ja lapset oppineet, että puhelimessa on aina akku täynnä, kun lähdetään kotoa ettei käy tilannetta ettei lippua voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä lähtien kaikki lapsoset vaan ilmaiseksi bussiin kun eihän niitä voi poiskaan jättää!
Tätä mä just ajattelin, että näinkö se sitten menee, että lapset vaan ilmaiseksi.... kun palstamamma ei osaa selkeitä annettuja ohjeita.
Kuinkahan paljon sitten saa itse maksaa, kun eräät pennut pitää ilmaiseksi päästellä kulkemaan.
Se on vanhempien asia huolehtia, että lapsi pääsee kotiin, eikä bussikuskin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsi ilmaiseksi ollut sinne pyrkimässä, vaan hänellä oli käteistä lippua varten joka ei sitten käynytkään.
Mä menin joskus paikallisliikenteen bussiin ja kuski kertoi minulle kerrottiin ettei korttimaksu käy vaan ainoastaan käteismaksu. Kysyin suoraan kuskilta, että voinko matkustaa tämän kerran pummilla ja maksaa vasta tulevilla kerroilla. Kuski hyväksyi sen vastalauseita esittäen.
Aikuisena sitä on rohkeutta, mutta lapsena olisin itsekin jäänyt kadun varteen itkemään.
Alle 10-vuotias ei osaa säätää tai vahtia kännykkäänsä niin että akku ei lopu, eikä osaa yli 50-vuotiaskaan.
Olen (59 v) esim joutunut yhdellä lentokentällä pulaan kun myöhästymme koneesta enkä voinut kännykällä ostaa lippua toiseen koneeseen kun akku oli loppu. Sain ostettua pavlelutiskillä mutta tuli paljon kalliimaksi. Entä jos ei olisi ollut palvelutiskiä auki niin sinne olisin jäänyt. Ja tiedoksi: Laturi oli repussa joka oli pojan mukana, poika pääsi sillä koneella jolla meidän piti alunperin , käsimatkatavaroilla, mutta mä jäin kentälle isojen laukkujen ja suksien kanssa.
Tämä että joka h-mmetin paikassa voi maksaa vain kännykällä tai saa alennuksen vain jos maksaa sillä, on ihan p-stä!
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä jatkuvaa bussikuskien syyttelyä. Heille on annettu tiukat ohjeet, kuinka toimia. Toimit ohjeiden mukaan, saat torut. Ihme, ettei aina huvita tehdä duunia. Tehdään niin tai näin, niin turpiin tulee.
Myös meille asiakkaille ohjeet ovat olleet selvät: osta lippu etukäteen, busseista ei saa ostettua lippua. Hyvin yksinkertaista. Nyt taas pitäisi jonkun lukutaidottoman hieno rouvan lasta paapoa... :D
Ihan jo koulutuksessa kerrotaan ettei ketään saa jättää heitteille, jos kyseessä on esim. Nuori tai päihtynyt. Eli kyllä kuski on toiminut väärin tilanteessa. Ei meillä mitään tiukkoja ohjeita ole. Inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä itsekin käytän töissä päivittäin, eikä ole toruttu vastaavissa tilanteissa
T: linja-auton kuljettaja
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien olisi pitänyt etukäteen varmistaa että käykö käteinen, mutta ei kuljettaja saa jättää lasta heitteille vaikkei voisikaan ottaa käteistä vastaan.
Ei nyt jumalauta kenellekkään voi tulla edes mieleen, etteikö bussissa voisi maksaa rahalla. Täysin itsestäänselvyys minun mielestäni, mutta näköjään sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Olkoot suositus miten tahansa mutta kyllähän nyt rahan pitää kelvata! Jos minua ei huolittaisi bussiin tai en saisi ruoka-ostoksiani mukaan puuttuvan käteisen vuoksi nostaisin melkoisen metelin ja veisin asian sosiaaliseen mediaan.
Siinähän nostaisit. Sympatiat keräisi bussiyhtiö.
Miksi lapsi ei palannut kaverilleen? Miksi akku tyhjä? Vara-akku kannattais hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolo äiti. Itkee lehdessä, vaikka oli oma syynsä. Ja avuton lapsi ei osannut mennä takaisin kaverilleen soittamaan äidilleen. Pääasia tuntuu olevan, että äiti pääsee syyttämään bussikuskia.
Ehkä kaverin perhe ei ollut enää siinä vaiheessa kotona vaan lähtenyt esim. ostoksille?
Äiti olisi varmasti maininnut senkin jutussa, jos niin olisi käynyt. Hänessä ja lapsessaanhan ei ollut mitään huomautettavaa, ainoastaan bussikuskin toiminnassa.
Tässä on nyt oleellista se, miten bussiyhtiö on ohjeistanut kuljettajia. Ohjeistuksen olisi pitänyt olla sellainen että lapsen ollessa kyseessä, voi päästää ilmaiseksi sisään jos ei ole lippua ja pelkästään rahaa. Mutta jos yhtiö ei ole antanut joustomahdollisuutta, kuskia on turha syyllistää ohjeiden noudattamisesta.