HUS ei maksa toivottuja koronalisiä hoitajilleen – Tehy pettyi: ”Tulee olo, ettei työpanostamme arvosteta”
Tämä ketju liittyy alimmaisena olevan linkin artikkeliin.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että sairaanhoitajan ammattiin kuuluu myös tartuntatautien hoitaminen, kuten HUS:n edustaja tässä mainitsee. Riski tartunnasta on aina olemassa, vaikka toisinaan se voi olla suurempi. Lisäksi sairaanhoitajalta voidaan olettaa tietämystä asianomaisesta suojautumisesta, joka pienentää tartuntariskiä huomattavasti. Ylityötunneista ja mahdollisista yö-tms-vuoroista saa normaalin mukaisen palkan lisäyksen.
Lähinnä haluaisinkin ymmärtää myös sen toisen näkökannan taustat - miksi teidän mielestänne nimenomaan korona on asia josta kuuluisi maksaa erikoislisää, ja jos sellaista edellytetään niin eikö olisi parempi kohdistaa se henkilöstölle jonka työnkuvaan tartuntatautien kanssa tekemisissä oleminen ei yleensä kuulu kuten ne kaupan kassat)?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/416e34bb-e661-4580-9a93-5a202eb7cf7c
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Koronateholla ymmärrän lisät mutta muuten en. Ja entä kaikki muut jotka teki työnsä koronasta riippumatta
Iso osa koronaan kuolleista ovat olleet hoitokodeissa Suomessa. Kaikki koronaa sairastavat eivät TODELLAKAAN ole olleet sairaalassa. Olisin halunnut koronalisän kaikille, jotka ovat hoitaneet koronaan sairastuneita.
Konttorinväki sai joko lomautuslapun tai sitten joutui uhraamaan kodin työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Koronateholla ymmärrän lisät mutta muuten en. Ja entä kaikki muut jotka teki työnsä koronasta riippumatta
Siellä kotonateholla on työskennellyt ja työskentelee myös röntgenhoitajia ja bioanalyytikkoja. Koronspotilaiden eristysosastolla sairasnhoitajia, röntgenhoitajia, bioanalyytikkoja ja fysioterapeutteja. Vaativissa olosuhteissa ja töysisdä suojavarusteissa hiki valuen.
Lisäksi koronapotilaita on muuallakin.
Raksaäijät ja paskakuskit eivät joudu 20 cm:n päästä asiakkaansa limaa imemään, tai ottamaan kasvoilleen koronatautisen yskänpuuskia.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa jotenkin kyllästyttää tämä sairaanhoitajien jatkuva ruikutus. Saavat kuitenkin hyvää peruspalkkaa + lisät. En tunne yhtäkään persaukista sairaanhoitajaa.
V i t u n rasittavia ä m m i ä, kokoajan ja aivan tyhjänperästä kitisevät, u l i s e v a t ja valittavat, kuvitellen olevansa jotakin kovinkin erikoista ja luokkaa lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Entä influenssalisä? HIV-lisä? Syöpälisä kun on henkisesti niin rankkaa. Ei loppua näy vaateille. Muualla ulkomailla sunnuntai on lisätön normipäivä. Kuten kuuluukin.
Nuo muut osaamme hoitaa jo ennestään. Nyt on ollut kyse täysin toisenlaisesta taudista. Tietäisit, jos olisit sairastunut sen vakavaan muotoon.
Ei me kuvitella vaan me tiedetään!
Ollaanhan me ihan hemmetin tärkeitä, kun pakkolain pitää varmistaa meidän olemassaolo.
hoitaja kirjoitti:
Hoitaja ei todellakaan aina tiedä onko potilaalla koronaa vai ei. Potilasta hoidetaan koko ajan, myös muiden sairauksien vuoksi, sillä aikaa kun vaikkapa odotellaan testitulosta. Ja välillä positiivinen tulos tulee yllärinä, hupsista vaan, me hoidettiin tätä potilasta ilman suojaimia kun se oksensi ja yski, eikä yhtään kukaan epäillytkään koronaa alkuun. No, odotellaan nyt pari viikkoa kiltisti sairastutaanko itse.
Tämä ja kaikki ne paineet ettei vaan itse sairastu ja sairastuta siinä samalla tietämättään asiakkaita sekä työkavereita. Ei mitään työn ulkopuolista elämää, kaupassakin pitänyt kytätä ettei vaan kukaan tule liian lähelle kun kenestäkään ei tiennyt onko tartunnan levittäjä vai ei. Ystäviä tms ei ole saanut nähdä useaan kuukauteen, annettu hienovaraisesti ymmärtää että kaikki kontaktit on pitänyt pitää lähestulkoon olemattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on nyt kaikilla hyvä mieli vai mitä? Pääasia, ettei hoitajille maksettu mitään lisiä ja saa vielä täällä anonyymina haukkuakin.
Siitäkin huolimatta hyvää juhannusta, tää lähtee pian töihin...
-sh
Ap täällä, ja nimenomaan avauksessa kerroin että itselläni on tässä suuria kysymysmerkkejä, ja haluaisin ymmärtää myös sen puolen näkökannan joka tukee koronalisämaksuja hoitajille, ottaen huomioon alan yleiset riskit.
Tässä on nyt yli 60 viestiä aiheesta, ja vaikka kaikki eivät osukaan olettamaani maaliin ovat ne mielestäni tärkeitä mielipiteitä joita tulee arvostaa yhtä lailla. Nähdäkseni kukaan ei ole haukkunut hoitajia, vaan keskustelussa vaihdetaan mielipiteitä nimenomaan aiheesta onko koronalisä aiheellinen, ja jos on mille alalle/aloille se tulisi suunnata. Vaikka siitä ei ole erityisesti ollut puhe, uskon että kaikki suomalaiset arvostavat hoitajien tekemää työtä hyvinkin paljon.
Tarkoitus ei siis missään välissä ole ollut lynkata hoitajia, vaan työ on arvostettua ja tarpeellista. Pyydän vilpittömästi anteeksi jos tästä on tullut jollekulle huono fiilis, lähtökohtaisesti oma tarkoitukseni on ollut saada lisänäkökulmaa palkkalisälle joka ymmärrykseni mukaisesti sisältyy työn normaaleihin riskeihin.
Jep jep ja 6 miljoonaa egee on varaa lapioida tiina jylhälle paskamaskeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja ystäväni oli töissä vanhuksien osastolla, jossa koronaa. Miten vtussa alle 2000 euron bruttopalkka tarkoittaa, että siinä olisi jo maksettu se tartuntalisä? Ei mikään ihme, ettei kukaan halua lähihoitajaksi, koska siinähän menee oma terveys ja palkka on olematon
Ystävästi varmaan tiesi jo alalla opiskellessaan että joutuu kohtaamaan myös tartuntatauteja, vakaviakin sellaisia. Ja tiesi varmaan palkkatasonkin. Jos ei niin oma häpeänsä elää kaivossa.
Ihan varmadti ei tiennyt, että on missään tekemisissä tartuntatautien kanssa.
Ja turha veisata tuota iänikuista virttä, että tiesi palkan alansa valitessaan. Mikään ei koskaan edisty eikä palkkataso parane, jos tyytyy vallitsevaan tulanteeseen mutinoitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä influenssalisä? HIV-lisä? Syöpälisä kun on henkisesti niin rankkaa. Ei loppua näy vaateille. Muualla ulkomailla sunnuntai on lisätön normipäivä. Kuten kuuluukin.
Nuo muut osaamme hoitaa jo ennestään. Nyt on ollut kyse täysin toisenlaisesta taudista. Tietäisit, jos olisit sairastunut sen vakavaan muotoon.
Onko sulla ollut HIV:n vakava muoto? Jos ei, et ilmeisesti ole pätevä kommentoimaan tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, asialla on kaksi puolta. Mielestäni korona-hommiin suostuneilla/komennetuilla olisi pitänyt maksaa bonus. Toisaalta, talous on nyt kuralla.
Käytännössä tämä tarkoittaa että hoitajat lähtevät toista ammattia opiskelemaan, mutta eri asia riittääkö muilla aloilla töitä
Ne mihinkään lähde... korkeintaa pari kolme jää eläkkeelle ja muut jatkaa hommissaan ja valittamistaan.
Muhun tää vaikutti niin, että olin tulossa takaisin Suomeen , mutta enpäs tulekkaan. Jatkan täällä vielä ainakin vuoden. Kyllä mä säälin kollegoitani Suomessa, pelkkää pa*kaa niskaan joka suunnalta...
Aktiivisesti erinäisiä aikakausjulkaisuja seuranneena en ole nähnyt yhtään loanheittoa sairaanhoitajien suuntaan tänä aikana. Ilmeisesti ammattilaisten lehdet on asia erikseen, ja uutiset siellä myös erilaisia.
Sun mielestä se että hoitajia pakotettiin toisiin yksiköihin ja aivan eri työtehtäviin kuin mihin on koulutettu, muutaman päivän/viikon perehdytyksellä, on ok? Jotkut shpiirit jopa laskivat palkkaa, koska esim leikkaushoitaja aloitti työt teholla "uutena työntekijänä"... Sekin ok? Se että uhkaillaan lailla pakottaa eläköityneitä ja muihin ammatteihin siirtyneitä töihin jos tilanne pahenee, on ok? Mun mielestä se on ihmisarvon lyttäämistä ja ammattitaidon mitätöimistä ja siten silkkaa pa*kaa.
Jos luet matti- ja maijameikäläisten mielipiteitä, näet ala-arvoisia tarinoita hoitajien vinkumisesta, turhasta valittamisesta, Suomen nurkkaan ajamisesta, liiallisista vaatimuksista jne jne... Enkä kertaakaan nähnyt lehdistössä että joku virallinen taho olisi ottanut oikeasti asiakseen ajaa hoitajien ahdinkoa. Kyllä nääkin aika pa*kaa on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, asialla on kaksi puolta. Mielestäni korona-hommiin suostuneilla/komennetuilla olisi pitänyt maksaa bonus. Toisaalta, talous on nyt kuralla.
Käytännössä tämä tarkoittaa että hoitajat lähtevät toista ammattia opiskelemaan, mutta eri asia riittääkö muilla aloilla töitä
Ne mihinkään lähde... korkeintaa pari kolme jää eläkkeelle ja muut jatkaa hommissaan ja valittamistaan.
Muhun tää vaikutti niin, että olin tulossa takaisin Suomeen , mutta enpäs tulekkaan. Jatkan täällä vielä ainakin vuoden. Kyllä mä säälin kollegoitani Suomessa, pelkkää pa*kaa niskaan joka suunnalta...
Aktiivisesti erinäisiä aikakausjulkaisuja seuranneena en ole nähnyt yhtään loanheittoa sairaanhoitajien suuntaan tänä aikana. Ilmeisesti ammattilaisten lehdet on asia erikseen, ja uutiset siellä myös erilaisia.
Sun mielestä se että hoitajia pakotettiin toisiin yksiköihin ja aivan eri työtehtäviin kuin mihin on koulutettu, muutaman päivän/viikon perehdytyksellä, on ok? Jotkut shpiirit jopa laskivat palkkaa, koska esim leikkaushoitaja aloitti työt teholla "uutena työntekijänä"... Sekin ok? Se että uhkaillaan lailla pakottaa eläköityneitä ja muihin ammatteihin siirtyneitä töihin jos tilanne pahenee, on ok? Mun mielestä se on ihmisarvon lyttäämistä ja ammattitaidon mitätöimistä ja siten silkkaa pa*kaa.
Jos luet matti- ja maijameikäläisten mielipiteitä, näet ala-arvoisia tarinoita hoitajien vinkumisesta, turhasta valittamisesta, Suomen nurkkaan ajamisesta, liiallisista vaatimuksista jne jne... Enkä kertaakaan nähnyt lehdistössä että joku virallinen taho olisi ottanut oikeasti asiakseen ajaa hoitajien ahdinkoa. Kyllä nääkin aika pa*kaa on...
Ap vastaa. Olen lukenut nimenomaan noita virallisia julkaisuja, joten en tunnista kaikkia asioita joista puhut. En ole sairaanhoitoalalla, enkä tiedä kovin tarkkaan mitä siellä tapahtuu. Jos ihmisiä on pakotettu aivan eri tehtäviin kuin mihin heidät on palkattu, se on mennyt minulta ohi. Olen lukenut jutun jossa henkilö kertoi menneensä koronaosastolle jopa pienemmällä palkalla kuin hän oli siihen mennessä saanut, mutta tässä kaikki oli vapaaehtoista.
Toisaalta se, että hoitaja vaihtaa työnantajansa alla yksikköä, kuulostaa täysin normaalilta työelämän toiminnolta sikäli kun häneltä voidaan edellyttää riittävää osaamista toimintaan. Palkkaa sen sijaan ei käsittääkseni voida lain nojalla laskea jos työtehtävät vaihtuvat työnantajan määräyksestä, vaan sen pitää säilyä ennallaan.
Eläköityneiden tai muihin työtehtäviin siirtyneiden henkilöiden pakottaminen sairaanhoitotehtäviin ei myöskään saa tukeani, tosin käsitykseni on ettei tällaista ole myöskään tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa koronaan kuolleista ovat olleet hoitokodeissa Suomessa. Kaikki koronaa sairastavat eivät TODELLAKAAN ole olleet sairaalassa. Olisin halunnut koronalisän kaikille, jotka ovat hoitaneet koronaan sairastuneita.
Pakkolaki koski kaikkia sairaanhoitajia. Ei pelkästään niitä jotka konkreettisesti ovat korona-potilaita hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa. Olen lukenut nimenomaan noita virallisia julkaisuja, joten en tunnista kaikkia asioita joista puhut. En ole sairaanhoitoalalla, enkä tiedä kovin tarkkaan mitä siellä tapahtuu. Jos ihmisiä on pakotettu aivan eri tehtäviin kuin mihin heidät on palkattu, se on mennyt minulta ohi. Olen lukenut jutun jossa henkilö kertoi menneensä koronaosastolle jopa pienemmällä palkalla kuin hän oli siihen mennessä saanut, mutta tässä kaikki oli vapaaehtoista.
Toisaalta se, että hoitaja vaihtaa työnantajansa alla yksikköä, kuulostaa täysin normaalilta työelämän toiminnolta sikäli kun häneltä voidaan edellyttää riittävää osaamista toimintaan. Palkkaa sen sijaan ei käsittääkseni voida lain nojalla laskea jos työtehtävät vaihtuvat työnantajan määräyksestä, vaan sen pitää säilyä ennallaan.
Eläköityneiden tai muihin työtehtäviin siirtyneiden henkilöiden pakottaminen sairaanhoitotehtäviin ei myöskään saa tukeani, tosin käsitykseni on ettei tällaista ole myöskään tarvittu.
Ei tarvittu, mutta eihän se asiaa poista! Sillä uhkailtiin, useaan kertaan.
Arvasin kyllä ettet ole sh, koska olet lukenut uutisia vähän valikoiden. Aivan kutenn itse luen muiden ammattien asioista, se on inhimillistä... mutta siksi itse varon lähtemästä voimakkaisiin mielipteisiin asioista joista en ole varma.
Tuo palkanlaskukin luki iltapäivälehdessä, siitä puhui hoitaja jolle näin oli tehty, eikä ollut ainut. Kuten jo sanoin, oli vedottu siihen, että aloitti toisessa yksikössä uutena tyntekijänä. Siihen mulla kulminoituu hoitajan kohtelu Suomessa, silkkaa pa*kaa.
Asiat ehkä hiukan paranis, jos me itse tuotais julkisuuteen se, että hoitaja leikkurissa ei todellakaan tee samaa työtä kuin hoitaja teholla tai osastolla. On eri erikoisaloja, joissa tarvitaan ammattitaitoa, eikä sitä viikossa opita. Mutta olkoon, oon taas jo niin vihanen etten tule koskaan takaisin... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvittu, mutta eihän se asiaa poista! Sillä uhkailtiin, useaan kertaan.
Arvasin kyllä ettet ole sh, koska olet lukenut uutisia vähän valikoiden. Aivan kutenn itse luen muiden ammattien asioista, se on inhimillistä... mutta siksi itse varon lähtemästä voimakkaisiin mielipteisiin asioista joista en ole varma.
Tuo palkanlaskukin luki iltapäivälehdessä, siitä puhui hoitaja jolle näin oli tehty, eikä ollut ainut. Kuten jo sanoin, oli vedottu siihen, että aloitti toisessa yksikössä uutena tyntekijänä. Siihen mulla kulminoituu hoitajan kohtelu Suomessa, silkkaa pa*kaa.
Asiat ehkä hiukan paranis, jos me itse tuotais julkisuuteen se, että hoitaja leikkurissa ei todellakaan tee samaa työtä kuin hoitaja teholla tai osastolla. On eri erikoisaloja, joissa tarvitaan ammattitaitoa, eikä sitä viikossa opita. Mutta olkoon, oon taas jo niin vihanen etten tule koskaan takaisin... :(
Hei, asioista keskustelu on hyvä asia, ja se lisää valveutuneisuutta muillakin osapuolilla.
Kokemuksesta tiedän että joissain tapauksissa palkanlasku ei ole mahdollista vaikka henkilön tehtävänkuvaus muuttuisi huomattavasti vähemmän vaativaksi työnantajan tekemällä päätöksellä. Tämä perustuu yksityisen puolen yritysmaailmaan, ja julkisella puolella voi olla eriävät säännökset.
Minusta on lähtökohtaisesti hieno idea että erityisestä ammattitaidosta maksetaan lisää, vaikka sitten röntgenhoitajalle tai muulle vastaavalle (kuten korona). Jos olisin itse alalla, lähinnä huolestuttaisi miten tuo mahdollinen lisä vaikuttaa niiden palkkoihin, jotka eivät sitä saa. Tässähän kuitenkin puhutaan koko ajan tunnetusti rajallisesta budjetista.
Ei nyt varsinaisesti tähän korona - asiaan liity, mutta tästä tuli mieleen että ihan pelottaa, miten vanhuspuolella käy kun hoitajien heikon arvostuksen myötä alalla voi tulevaisuudessa käydä kato/uusia opiskelijoita ei enää saada riittävästi. Nyt on jo joissakin kaupungeissa esim. kotihoidossa merkkejä siitä, että homma tulee jossakin vaiheessa kaatumaan, kun entistä huonokuntoisempia asiakkaita tulee jatkuvasti lisää mutta hoitajia ei ole riittävästi. Kohta voi varmaan oikeasti varautua siihen, että kaikki vanhukset eivät saa hoitoa/omaiset saavat hoitaa vanhuksensa. Ehkä viimeistään silloin aletaan muistaa hoitajia.
No ei tiedä kaupan kassa tai siivoaja tai paskakuskikaan. Eikä raksaäijä.