Ristiäiset kotona - kengät jalassa vai ei??
Olen menossa elämäni ensimmäisiin ristisiin, jotka pidetään kotona kirkon jälkeen. Pidetäänkö niissä yleensä korkokengät jalassa vai ei? Kyseessä on miehen sen verran kaukainen sukulainen, että en viitsisi vaivata tällä kysymyksellä.
On luvattu ihan kamalaa hellettä, lähes 30 astetta, joten ei huvittaisi sukkahousut. Laittaisin avokärkiset korkokengät, joiden kanssa ei tietenkään laiteta sukkahousuja. Mutta jos muut ottaakin kengät pois, niin olen paljain varpain? 😂 Laitanko tukalat sukkahousut ja ballerinat vai mitä teen..
Kommentit (45)
Hittolainen, sitten ei juhlia kotiin järjestetä, jos vieraat eivät saa kenkiä pitää. Että miehetkin puku päällä ja sukkasillaan? Mieheni ei ainakaan riisuisi pyydettäessäkään.
Tässä kyllä kieltämättä kaksi käytössääntöä menee ristikkäin. Toisaalta juhlavaatteiden kanssa ei kuulu olla sukkasillaan. Toisaalta taas ulkoa tulevat kengät likaavat lattiaa ihan yhtäläisesti vaikka olisivatkin tyylikkäät ja asuun sopivat. Olisiko mahdollista vaihtaa sisäkenkiin eteisessä? Siis ettei niitä korkkareita olisi käytetty ulkona, ainakaan samalla reissulla? Mulle kyllä kovasti pistää vastaan ajatus, että kotona pidettäisiin ulkokenkiä jalassa.
Ei tulisi mieleenikään pitää kenkiä ystävien tai sukulaisten kodeissa. En myöskään haluaisi omaan kotiini ketään ulkokengillä, niiden pohjissa kulkeutuu pihatieltä soraa, ja sitten on parketti pilalla.
Käykö naiset jotenin erityisen kuumina kun heillä on aina tuota, että pitää ilman vaatteita olla? Sukkahousut hiostavat jne. Miehillä on varmaan ihan perushousut ja silti selviävät.
Vierailija kirjoitti:
Käykö naiset jotenin erityisen kuumina kun heillä on aina tuota, että pitää ilman vaatteita olla? Sukkahousut hiostavat jne. Miehillä on varmaan ihan perushousut ja silti selviävät.
Kyllä. Naiset reagoivat voimakkaammin ympäristön lämpötilaan. Myös kylmään. Fysiologinen juttu.
Mitä hiton väliä? Suomalaisille tuntuu olevan aina niin älyttömän tärkeätä, että toimitaan juuri pilkulleen etiketin mukaan. Itse en kesähelteellä pidä juhlissa nahkakenkiä sisällä jalassa, koska jalkani hikoavat niin älyttömästi, että tulee jopa ihottumaa sen seurauksena. Minulle on ihan sama, mitä muut siitä ajattelevat. Kunhan nyt on siistit ja ehyet sukat jalassa.
Toinen juttu on se, että kauluspaitaa en survo housuihin, koska iän myötä tuota keskivartaloa on ruvennut kertymään ja minusta se nyt vaan on järkyttävän ruman näköinen kun iso pinkeä pallomaha korostetusti tulee esille. Ihan yhtä hyvän näköistä kuin se, että lihava nainen sulloutuu tiukkaan makkarankuoriasuun, jossa löllöpoimut paistaa tiukkaa vaatetta mukaillen.
Minä olen sitä mieltä, että siistit vaatteet, mutta kunhan ne ovat itselle mukavat ja etikettiä voi rikkoa, jos sen takia joutuisi korostamaan omia vähemmän hyviä puoliaan. Saa sanoa juntiksi ihan vapaaksi, mutta juntinpana pidän sitä äijänröhnäkettä, jolla sukkamehu haisee ja 130 kiloisen vartalon koristeena on housujen sisään vedetty kauluspaita, jossa tynnyri paistaa ja melkein napa näkyy pinkeän napituksen alta.
Jos juhlat on kotona pienellä porukalla niin en todellakaan laittaisi kenkiä. Mutta kai tämä on tapauskohtaista, omat tutut ja sukulaiset eivät harrasta kenkiä vastaavissa tilanteissa, jossain muualla sitten toisin. Kysyvä ei tieltä eksy.
Kengissä kaikki lika tulee sisälle ja muistan edelleen sen kun joku lapsuudenkodin juhlissa tärväsi koko yläkerran parketin kävellessään ympäriinsä kengillä joiden pohjasta törötti naula tms kiinnitys löysällä. Se olikin kiva lahja.
Coronaan vedoten kengät POIS! Kaduilla ja jokapaikassa on niitä partikkeleita. Tai eri kengät sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään pitää kenkiä ystävien tai sukulaisten kodeissa. En myöskään haluaisi omaan kotiini ketään ulkokengillä, niiden pohjissa kulkeutuu pihatieltä soraa, ja sitten on parketti pilalla.
Ei siellä ollakaan ulkokengillä vaan siisteillä sisäkengillä, joiden pohjat ovat puhtaat. Ne sisäkengät voi tuoda mukanaan vaikka pienessä kenkäpussissa.
Minä pidin lapselleni ristiäiset kotona kesäkuumalla, ja taisin olla 30 aikuisesta ainoa, joka oli kengittä. Jalassa oli vain sukkahousukankaiset nilkkasukat. Jossain kohtaa kiinnitin asiaan huomiota, mutta ei kukaan minulle siitä huomauttanut. Ehkä meni synnytyshuurujen piikkiin moinen huolimattomuus. Meillä on lattialämmitys, joten olen tottunut olemaan kotona paljain varpain. Muutenkin olin vähän tukka pystyssä ja jouduin saalistamaan kesken hartaan hetken tuttia lapsen pinnasängystä, kun en ollut älynnyt ottaa sellaista käteeni valmiiksi. Kaikkea sitä ymmärrä ja ehdi ajatella...
Olkoot vaikka mitkä juhlat niin kengät jää eteiseen. Siivotonta ja ikävää pönöttää kengät jalassa.
Meillä ottivat kaikki kengät pois ja parketti säästyi. Korkokenkien kannoista tai kenkien pohjiin tarttuneista kivistä jää ikävät jäljet lakkapintaan ja jopa koloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ollakaan ulkokengillä vaan siisteillä sisäkengillä, joiden pohjat ovat puhtaat. Ne sisäkengät voi tuoda mukanaan vaikka pienessä kenkäpussissa.
Voit olla ihan varma, että nykyään ei ole enää mitään puhtaita sisäkenkiä vaan etenkin kesällä painellaan samoilla kengillä sisälle asti.
Nykyään ristäiset ovat isot juhlat Väki tulee lentokoneella kauempaakin ja hotellissa menyövytiin melkein kaikki. Pappi kastoi vauvan morsiamen kotikirkossa. Vieraita oli jotain 40 -- 50. Catering tarjoili ruuat ja järjesti kaiken siellä pässä. Ohjelmaakin oli. Jostain syystä myös Ruotsissa ja Norjassakin on nykyän suurellisia ristiäisiä. Vauva on meidän lastenlapsi. Tietääkö joku miksi on nykyään isot ristiäiset. Meidän serkuillakin on ollut suuria ristäisiä.. Meidän omat lapset kaikki kastettu kirkossa, mutta mitään juhlapalvelua ei ole käytetty. Jaa tulihan meidän muidenkin lastenlasten ristiäisiin ja konfirmatioon vieraita lentokoneella. Ihan nyt viime kesänä. Sukulaiset Ranskassa myös kutsuivat sinne tytön konfirmatioon. Mutta sehän aina ollut katolisilla ollut suuri juhlatilaisuus. Vastaus : pidä kengät jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ristäiset ovat isot juhlat Väki tulee lentokoneella kauempaakin ja hotellissa menyövytiin melkein kaikki. Pappi kastoi vauvan morsiamen kotikirkossa. Vieraita oli jotain 40 -- 50. Catering tarjoili ruuat ja järjesti kaiken siellä pässä. Ohjelmaakin oli. Jostain syystä myös Ruotsissa ja Norjassakin on nykyän suurellisia ristiäisiä. Vauva on meidän lastenlapsi. Tietääkö joku miksi on nykyään isot ristiäiset. Meidän serkuillakin on ollut suuria ristäisiä.. Meidän omat lapset kaikki kastettu kirkossa, mutta mitään juhlapalvelua ei ole käytetty. Jaa tulihan meidän muidenkin lastenlasten ristiäisiin ja konfirmatioon vieraita lentokoneella. Ihan nyt viime kesänä. Sukulaiset Ranskassa myös kutsuivat sinne tytön konfirmatioon. Mutta sehän aina ollut katolisilla ollut suuri juhlatilaisuus. Vastaus : pidä kengät jalassa.
Suomessa paikalla on yleensä lapsen isovanhemmat, kummit ja lapsen vanhempien sisarukset perheineen.
Pikkukengät jalassa ainakin kun itse ollut mukana. Mutta jos tuntuu epävarmalta niin voisithan ottaa mukaan esim. käsilaukkuun ohuet avokassukat jotka voisit laittaa sitten tarvittaessa jalkoihin. Niitä löytyy kaupoissa ihan kivan näköisiä ja eri värisinä.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukengät jalassa ainakin kun itse ollut mukana. Mutta jos tuntuu epävarmalta niin voisithan ottaa mukaan esim. käsilaukkuun ohuet avokassukat jotka voisit laittaa sitten tarvittaessa jalkoihin. Niitä löytyy kaupoissa ihan kivan näköisiä ja eri värisinä.
Lisään vielä, että sukkahousuja en laittaisi kovin kuumalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ottivat kaikki kengät pois ja parketti säästyi. Korkokenkien kannoista tai kenkien pohjiin tarttuneista kivistä jää ikävät jäljet lakkapintaan ja jopa koloja.
Kyllä on huonot parketit siellä Suomessa, jos vieraita ei voi kengät jalassa päästää sisälle! Täällä Keski-Euroopassa parketit kestävät vuodesta toiseen myös kengistä syntyviä jälkiä. Ja voihan parketteja hioa, jos niikseen tulee. En nyt ihan purematta niele näitä selityksiä täällä....
Vähemmän kuuma on sukkahousujen kanssa ja vähemmän jalat hikoaa myös. On epämukavaa olla ilman sukkia kuumalla.