Ristiäiset kotona - kengät jalassa vai ei??
Olen menossa elämäni ensimmäisiin ristisiin, jotka pidetään kotona kirkon jälkeen. Pidetäänkö niissä yleensä korkokengät jalassa vai ei? Kyseessä on miehen sen verran kaukainen sukulainen, että en viitsisi vaivata tällä kysymyksellä.
On luvattu ihan kamalaa hellettä, lähes 30 astetta, joten ei huvittaisi sukkahousut. Laittaisin avokärkiset korkokengät, joiden kanssa ei tietenkään laiteta sukkahousuja. Mutta jos muut ottaakin kengät pois, niin olen paljain varpain? 😂 Laitanko tukalat sukkahousut ja ballerinat vai mitä teen..
Kommentit (45)
Kyllä mä olen ainakin pitänyt kengät jalassa.
Sanoisin että kengät jalassa, mutta suomalaisista ei koskaan tiedä
Riippuu kelistä ja isäntäväestä. Yleensä kyllä pikkukengät pidetään jalassa juhlissa.
Kaikissa juhlissa aina kengät jalassa.
Virallisemmissa juhlissa, joiksi itse laskisin ristiäiset, perinteisesti kengät pidetty jalassa. Esim. arkisemmilla synttärikahveilla kengät otetaan pois.
Juhlaetikettiin kuuluvat aina sukat tai sukkahousut ja se, että kengät pidetään jalassa.
Varmaan yleisesti kengät jalassa näin kesällä. Talvella pitäisi ottaa toiset kengät mukaan ja silloin on osa tainnut olla sukkasillaan ja osa kengillä, niissä ristiäisissä joissa olen ollut.
Ristiäiset kotona kirkon jälkeen? Mitä siellä kirkossa sitten on? Olisiko sittenkin kysymyksessä ristiäiskahvit?
Tuntuu ihmeelliseltä, että kutsutaan ristiäisiin kaukaisiakin sukulaisia. Perinteisesti ne ovat olleet perhejuhlia, joissa perheen (vanhemmat, isovanhemmat, lähisukulaiset) lisäksi vain kummit. Vai onko nämä monenkymmenen hengen juhlat uutta nykypäivää? Lahjojen keruuta?
Etiketin mukaan kengät pidetään jalassa! Tosin olen ollut helleilmoilla juhlissa, jossa naisväki on ollut ilman sukkahousuja ja kenkiä. Silloin kannattaa muistaa pitää jalat hyvin hoidettuina sekä kynnet kauniisti lakattuina.
Kengät ehdottomasti jalassa! Eikä tällaisilla helteillä tarvitse mitään sukkahousuja pitää. Suomessa on kamakaa katsoa, kun arvokkaissa kotijuhlissa naiset ovat sukkahousuissa, ilman kenkiä!
En ole kenenkään nähnyt pitävän kotona pidettävissä juhlissa kenkiä jalassa.
Laita hamekkin päälle ,pelkissä sukkahousuissa ei oikein käy.:))))
Vaihtelee ihan perheittäin. Joillakin kaikilla on kengät jalassa, joissakin perheissä kenellekään ei ole kengät jalassa tai jotain siltä väliltä. Kannattaa katsoa juhliin tullessa eteisessä, miten muut ovat tehneet ja toimia samoin. Näin itsekin teen. Tervettä järkeä myös pukeutumiseen, jos on kunnolla hellettä ja sisällä +30, niin voi pukeutua tavallista juhlapukeutumista kevyemmin. :)
T. Pappi
Löysin vastaavanlaisen ketjun vuodelta 2009 silloin oltiin sitä mieltä, ettei kotona pidettävissä juhlissa pidetä kenkiä jalassa.
Jos on parkettilattiat, älä laita piikkikorkoja. On tullut nähtyä lopputulos siitä.
Meillä otetaan kengät pois! Tarjolla on sisäkengiksi erikokoisia ja -värisiä rokseja.
Vierailija kirjoitti:
En ole kenenkään nähnyt pitävän kotona pidettävissä juhlissa kenkiä jalassa.
Tämä on hyvä viesti ja kertoo siitä, että ihmisillä on erilaisia tapoja ja jotkut etiketit ei välttämättä vaikuta lähisukulaisten kesken vietettäviin juhliin.
Itse jos olisin AP niin pitäisin kengät jalassa ja jos tulisi kuitenkin sadekeli ja kengät kastuisivat niin ottaisin varalta toiset kengät mukaan.
Kävisikö pitsireunaiset sukat, sellaiset balleriinan tapaiset. En itsekkään kulje kotona kengillä. Kauhea homma vieraiden jälkeen pestä matot ja lattiat. Paljainjaloin ei ole soveliasta olla toisten kotona vaikka olisi kuinka hoidetut jalat.
Kiitos vastauksista! Sukkahousuja en tosiaan avokärkisten kenkien kanssa ole ikinä laittanut kesäjuhliin, koska sukkahousujen sauma näkyy rumasti kengistä.. Kengät on toisaalta ihan uudet tämän kesän juhliin ostetut, että ei ole kamalan likaiset tms. Pitää miettiä ja ehkä uskaltaa ottaa yhteyttä juhlien pitäjiin, että miten toimitaan.
Ap
Tuntuisi jotenkin juntilta olla sukkahoususillaan..
Ap