Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Yrittäjä laittoi toiselle suomalaiselle tilille rahaa, mutta pankki keskeytti maksun, koska siinä luki Hasan

Vierailija
18.06.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11405894

Minkälainen ihminen laittaa viestiksi vain etunimen "Hasan" ? Eihän tuo kerro yhtään mitään!

Miksei siihen viestiin voinut laittaa juuri sitä mikä sen siirron tarkoitus oli? Sitä vartenhan se on siinä. Ei pelkkä etunimi maksuviestinä kerro YHTÄÄN MITÄÄN!

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Siihen viestiin olisi voinut laittaa "Osallistuminen ylioppilasjuhlakeräykseen", koska sitähän se oli. Kuinka vaikeaa se voikaan olla?

Vierailija
2/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siihen tarvitse laittaa mitään viestiä.

Ja mistäs tuon tietää, vaikka jonkun lempinimi olisi ollut Hasa, ja rahat siis Hasan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasan&Partners.

Vierailija
4/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistäs tuon tietää, vaikka jonkun lempinimi olisi ollut Hasa, ja rahat siis Hasan.

Niin, mutta ei se silti ole mikään viesti. Minun nimeni on Pekka ja jos minulle tulee maksusuoritus viestillä "Pekka" niin mitä ihmettä se tarkoittaa? Enhän minä tiedä mitä siinä maksetaan!

Vierailija
5/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordealla on ainakin pakko laittaa joko viite tai viesti, mutta molempia ei voi jättää tyhjäksi.

Olen odottanut millon pankilta tulee yhteydenotto kun puolisolle siirrän välillä rahaa ja laitan joskus viestiksi milloin mitäkin :DD

Vierailija
6/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha tämähän on aivan loistavaa. Nyt vaan verkkopankkiin toistuva tilisiirto vaikka 1 setti kaverin tilille viestillä Hasan ja sitten kaveri laittaa sen toistuvasti takaisin samalla viestillä. Jotain tekemistä noillekin kyylille.

Voiskohan toi triggeröityä jo omien tilien välisissä tilisiirroissa... 🤔

Vierailija
7/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha tämähän on aivan loistavaa. Nyt vaan verkkopankkiin toistuva tilisiirto vaikka 1 setti kaverin tilille viestillä Hasan ja sitten kaveri laittaa sen toistuvasti takaisin samalla viestillä. Jotain tekemistä noillekin kyylille.

Voiskohan toi triggeröityä jo omien tilien välisissä tilisiirroissa... 🤔

Testasin juuri tätä S-Pankissa. Meni läpi. Eikö S-Pankki suorita viranomaisen velvoittamaa valvontaa!!?

Vierailija
8/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laita mitään kommentteja koskaan. Ihan hyvin rahat on siirtyneet.

Ei siihen kohtaan ole pakko laittaa mitään. Edelleenkään.

Vierailija
9/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjää laitan aina viestikenttään saman numerosarjan kun puolisoiden välillä siirto.

Joidum varmaan linnaan jos muutan numerosarjaa. 😁

Vierailija
10/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan viestikenttään aina ok.

Vierailija
11/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaton aloitus ja keskustelu on ilmiannettu ylläpidolle.

Vierailija
12/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan viestikenttään aina ok.

Kohta pankki kyselee perään, jos saaja ei ole tunnettu...Kokemuksesta kerron...

Vierailija
13/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en laita mitään kommentteja koskaan. Ihan hyvin rahat on siirtyneet.

Ei siihen kohtaan ole pakko laittaa mitään. Edelleenkään.

mulla osuuspankki ja on siihen kenttään jotain laitettava, mä laitan yleensä vaan jonkun numero tai kirjainsarjan

Vierailija
14/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en käsitä. Onko oikeasti niin, että terrorismin rahoittamista yritetään ehkäistä vertaamalla maksujen viestikenttää johonkin valmiiseen epäilyttävien sanojen listaan? Ihanku terrosistit siihen oikeasti kirjoittais jotain tyyliin: "Hei Hasan, tässä sulle 50e millä saat ostettua ne käsikranaatit sitä iskua varten" 😂😂😂

Jotenkin nyt meni luotto kokonaan viranomaisten kykyyn toimia tässä asiassa.

Vierailija
15/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tyhmää. Minäkin voisin laittaa kaverin tilille rahaa ja siihen kommentiksi Oskari, niin siitä hän ymmärtäisi, että kyse on hänen poikansa polkupyörästä, jonka häneltä ostimme. Olemme tehneet jotain tällaisia pikkukauppoja nimenomaan siten, että poika itse haluaa olla "kauppamiehenä". Siksi on huomionosoitus pojalle, että raha on nimetty hänen mukaansa eikä vain tylsästi "polkupyörä". 

Vierailija
16/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollainen viesti kertoo ihan tarpeeksi, jos asiasta on etukäteen puhuttu. 

Vierailija
17/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en käsitä. Onko oikeasti niin, että terrorismin rahoittamista yritetään ehkäistä vertaamalla maksujen viestikenttää johonkin valmiiseen epäilyttävien sanojen listaan? Ihanku terrosistit siihen oikeasti kirjoittais jotain tyyliin: "Hei Hasan, tässä sulle 50e millä saat ostettua ne käsikranaatit sitä iskua varten" 😂😂😂

Jotenkin nyt meni luotto kokonaan viranomaisten kykyyn toimia tässä asiassa.

Tulee mueleen kun pari vuotta sitten yritin maksaa tilisiirtona Tori ostosta niin pankii ploggasi ja esti siirron. Perustelu oli se että saajan sukunimi oli Kukkanen vaikka sitä ei ollut mainittu viitteessä jossa kerroin että siirto koskee pyykkitelinettä.

Vierailija
18/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin, mutta ei se silti ole mikään viesti. Minun nimeni on Pekka ja jos minulle tulee maksusuoritus viestillä "Pekka" niin mitä ihmettä se tarkoittaa? Enhän minä tiedä mitä siinä maksetaan![/quote]

Monesti esimerkiksi pikkuseuroille tai yhdistyksille tai ihan yksityisestikin maksettaessa nimenomaan ohjeeksi annetaan, että laitetaan viestikenttään oma nimi, niin rahojen keräämisestä vastaavan on helppo seurata, kuka on maksanut jäsenmaksunsa tai osuutensa viikonlopun piknikistä tai uintiretken bensakuluista. Jos vaikka Matti maksaa Maija-vaimonsa puolesta tai Jere Virtasen äiti Jaana Lahtinen poikansa puolesta, niin pelkkä tilin omistajan nimi ei vielä kerro mitään. Ja valtaosalla pankeista tosiaan pitää olla joko viesti tai viitenumero - jos siirrät yksityishenkilön tilille, niin viitenumeroahan sinulla ei ole, joten viestiin on pakko laittaa jotain. Koska se vastaanottaja usein tietää, mitä rahoja sinulta odottaa, niin turha sinne kenttään on mitään meriselitystä raapustaa - senkun laittaa jotain, mitä ensimmäisenä mieleen tulee, vaikka sitten sen oman nimensä.

Vierailija
19/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mieleen, miten esimerkiksi minun pankkitiliäni seurataan, kun siellä on silloin tällöin siirtoja minun ja poikaystäväni välillä. Poikaystävän nimi on selkeästi ulkomaalainen. Ei ainakaan vielä ole tullut kyselyitä. Selitteinä on yleensä jotain "laina takaisin", "bensaraha", "ikea-lipasto" tms. 

Vierailija
20/51 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä koskaan tullut mieleen, että viestin tarkoitus on kertoa pankille, mistä rahasta on kyse. Olen luullut, että se on vain informaatiota saajalle, ja että maksu voidaan yksilöidä ilman viitenumeroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi