Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia paranoidisesta skitsofreniasta?

Vierailija
17.06.2020 |

Onko täällä kenelläkään kokemusta paranoidisesta skitsofreniasta, joko itsellä tai läheisellä.
Miten paranoidi skitsofreenikko käyttäytyy muita kohtaan?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha jees kannattaa testata, jos psykedeelisestä menosta tykkää.

Vierailija
2/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5, en suosittele tätä tuotetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5, en suosittele tätä tuotetta

En ole kokeillut, mutta luotan arvostelukykyysi. Jää multakin testaamatta.

Vierailija
4/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä tuttavallani on paranoidi skitsofrenia.

Olen ollut aina mukava hänelle, mutta hän piikittelee minua kun muita ei ole kuulemassa (liekö kuulee minun sanovan jotain päässään?) ja puhuu minusta pahaa muille selän takana. Kertoo eteenpäin luottamuksella kertomani asiat, samalla rikkoen muita ystävyyssuhteitani ja uhkailee eläinsuojeluilmoituksella, kun en toimi mm. eläimen lääkitsemisessä juuri kuten hän toimisi.

Hän saattaa saada pienestä asiasta raivokohtauksen.

Olen huomannut hänen matkivan myös minua.

Luulen tämän käytöksen johtuvan siitä että saattaa jostain syystä kuvittella minun olevan vihamielinen häntä kohtaan.

Toki hän voi myös vain olla muutenvain veetumainen ihminen, mutta nämä ovat minun kokemukseni.

Vierailija
5/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttäytyä muita kohtaan miten vain, riippuen omasta ja taudin luonteesta. Mutta joo, hauskempiakin harrastuksia varmasti on, ja halvempia myös

Vierailija
6/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että DSM-5 ei ole enää paranoidinen skitsofrenian luokkaa, koska se ei eroa riittävästi muista niin kutsutun skitsofrenian alalajeista? Noin vaan käsiäänestyksellä on poistettu tämäkin klassisen mielisairautena perinteinen muoto. Miten voit sairastaa tautia, jota ei edes ole?

Vierailija
7/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä läheisellä oli. Hänellä oli erilaisia kehotuntemuksia ja sairauspelkoja, lisäksi grandioottisia ajatuksia eli esim. uskoi pystyvänsä aiheuttamaan ihmisille yskän jne. Koki ihmiset monesti vihamielisinä vaikka eivät sitä olleet, ja epäili monen ihmisen toimintaa ja motiiveja. Näki myös näkyjä, eli esim. eläimiä ja valoja paikoissa, jossa ei niitä ollut. Välillä ei tunnistanut jotain tuttavaansa, tai tavallaan tunnisti että kuka on kyseessä mutta uskoi että heissä oli jokin paha henki tms. 

Skitsofrenia on vakava ja etenevä sairaus, johon ei ole parannuskeinoa. On todella tärkeää, että skitsofreenikko saa tarvitsemaansa hoitoa, sekä lääkehoitoa. 

P.s. HBO:lla tällä hetkellä uusi minisarja "I know this much is true" jossa yhdellä henkilöistä on skitsofrenia, suosittelen, oli mielestäni hyvin kuvattu. 

Vierailija
8/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että DSM-5 ei ole enää paranoidinen skitsofrenian luokkaa, koska se ei eroa riittävästi muista niin kutsutun skitsofrenian alalajeista? Noin vaan käsiäänestyksellä on poistettu tämäkin klassisen mielisairautena perinteinen muoto. Miten voit sairastaa tautia, jota ei edes ole?

Vaikka skitsofrenian alatyypit on poistettu DSM-5:tä, niin paranoidi skitsofrenia löytyy silti IFC - tautiluokituksesta (F20.0)

Vierailija
9/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on skitsofrenia. Ainoana oireena minulla on harhaluulot joita ilmestyy stressaavissa tilanteissa. Saatan esimerkiksi vältellä ihmisille puhumista kun en ole varma ovatko ne oman pääni tuotosta vai oikeita ihmisiä.

Vierailija
10/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli. Tauti aaltoili: oli pitkiä aikoja ihan tavallinen, mutta aika ajoin ajautui psykoosiin. Kuvitteli silloin olevansa esim. Jumala, piti välillä meidän isää paholaisena, välillä minua. Kerran uhkasi minua veitsellä, kun tulin koulusta, sillä luuli minua paholaiseksi.

Vierailija
11/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on skitsofrenia. Ainoana oireena minulla on harhaluulot joita ilmestyy stressaavissa tilanteissa. Saatan esimerkiksi vältellä ihmisille puhumista kun en ole varma ovatko ne oman pääni tuotosta vai oikeita ihmisiä.

Kiitos kovasti vastauksestasi.

Saanko vielä kysyä, että pystytkö erottamaan kuitenkin loppujen lopuksi harhat oikeista ihmisistä? Jos näin on miten huomaat eron?

Oletko tulkinnut ihmisten ilmeitä, katseita ym. koskaan vihamielisenä? Tai oletko luullut jonkun ilkeilevän sinulle? Onko sairaus vaikuttanut kuinka paljon ihmissuhteisiisi?

Vierailija
12/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko kyseessä skitsofrenia, mutta juttujen taso oli sitä. Puhui kuinka seinistä tulee kaasua ja lukuisista sieraimista.

Ihan asiallinen kaveri, mutta välillä noita outoja juttuja. Piti vaan sanoa ettei jotkut asiat pidä paikkansa joita hän kyseli.

Ei ollut millään tapaa aggressiivinen.

Tarkka vuosiluvuissa. Tiesi urheiluun liittyviä vuosilukuja todella tarkasti.

Vierailija
13/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko vielä kysyä, että pystytkö erottamaan kuitenkin loppujen lopuksi harhat oikeista ihmisistä? Jos näin on miten huomaat eron?

Oletko tulkinnut ihmisten ilmeitä, katseita ym. koskaan vihamielisenä? Tai oletko luullut jonkun ilkeilevän sinulle? Onko sairaus vaikuttanut kuinka paljon ihmissuhteisiisi?

Tiedän että ihmiset ovat oikeita mutta aivoni kertovat minulle että olen keksinyt ne joten keskustelu ihmisten kanssa on vaikeaa kun aivoihin tulee kokoajan virheellistä tietoa. Olen muutamia kertoja saattanut nähdä ihmisiä paikoissa joissa niitä ei oikeasti ole ja näen jatkuvasti tuttujeni kasvoja tuntemattomilla ihmisillä, joten en saata tervehtiä jos näen oikeasti tutun ihmisen.

Jatkuvasti ajattelen että ihmisten puheet ja eleet liittyvät jotenkin minuun, myös näissä tilanteissa aivoni kertovat virheellistä tietoa ja syöttävät kaikkeen piilomerkityksiä. Ei ole vaikuttanut juurikaan ihmissuhteisiini, olen aina ollut erakko ja minulla on vain muutamia hyviä ystäviä.

Vierailija
14/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä on. Kiltein ja rauhallisin ihminen kenet tunnen. Aina ollut hyvä isä meille ja hyvä puoliso äidilleni. Harhainen vaihe ja sairaalareissut oli kaikki kahden vuoden sisään joskus 90-luvulla ja loppuivat kuin seinään, kun löytyi sopiva lääke.

Vierailija
15/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että ihmiset ovat oikeita mutta aivoni kertovat minulle että olen keksinyt ne joten keskustelu ihmisten kanssa on vaikeaa kun aivoihin tulee kokoajan virheellistä tietoa. Olen muutamia kertoja saattanut nähdä ihmisiä paikoissa joissa niitä ei oikeasti ole ja näen jatkuvasti tuttujeni kasvoja tuntemattomilla ihmisillä, joten en saata tervehtiä jos näen oikeasti tutun ihmisen.

Jatkuvasti ajattelen että ihmisten puheet ja eleet liittyvät jotenkin minuun, myös näissä tilanteissa aivoni kertovat virheellistä tietoa ja syöttävät kaikkeen piilomerkityksiä. Ei ole vaikuttanut juurikaan ihmissuhteisiini, olen aina ollut erakko ja minulla on vain muutamia hyviä ystäviä.

Kuulostat minulta. Ihan samanlaisia ongelmia, mutta diagnoosini on skitsoaffektiivinen häiriö.

Vierailija
16/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille ei löytynyt koskaan sopivaa lääkettä, sairasti tautia 30 vuotta.

Vierailija
17/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi ei ole yhtä kuin ihminen! Kaikki sairaat ovat yksilöitä kuten terveetkin ja käytös voi vaihdella paljonkin tilanteesta ja muista ihmisistä riippuen. Kohtaa sairastunut kuten toivottavasti kohtaat muutkin eli avoimin mielin.

Vierailija
18/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä läheisellä oli. Hänellä oli erilaisia kehotuntemuksia ja sairauspelkoja, lisäksi grandioottisia ajatuksia eli esim. uskoi pystyvänsä aiheuttamaan ihmisille yskän jne. Koki ihmiset monesti vihamielisinä vaikka eivät sitä olleet, ja epäili monen ihmisen toimintaa ja motiiveja. Näki myös näkyjä, eli esim. eläimiä ja valoja paikoissa, jossa ei niitä ollut. Välillä ei tunnistanut jotain tuttavaansa, tai tavallaan tunnisti että kuka on kyseessä mutta uskoi että heissä oli jokin paha henki tms. 

Skitsofrenia on vakava ja etenevä sairaus, johon ei ole parannuskeinoa. On todella tärkeää, että skitsofreenikko saa tarvitsemaansa hoitoa, sekä lääkehoitoa. 

P.s. HBO:lla tällä hetkellä uusi minisarja "I know this much is true" jossa yhdellä henkilöistä on skitsofrenia, suosittelen, oli mielestäni hyvin kuvattu. 

Millä tavalla se on paheneva sairaus?

Mitä läheisellesi tapahtui.

Vierailija
19/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko skitsofreniaan aina aistiharhat? Minulla on myös stressaavina aikoina sellaista, että aivoni keksivät ottaa jonkun henkilön "silmätikuksi" ja ihan tekemällä tekee siitä pahan ihmisen joka aikoo kaikille pelkkää pahaa. Eikä ole mitään erityistä syytä, yleensä sit vaan välttelen tätä ihmistä koska en halua että nämä ajatukseni paljastuvat. Tätä alko tapahtua kun yksi läheinen sairastui vakaviin mt ongelmiin ja taisin siinä sit vähän sairastua itsekin.

Vierailija
20/54 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko skitsofreniaan aina aistiharhat? Minulla on myös stressaavina aikoina sellaista, että aivoni keksivät ottaa jonkun henkilön "silmätikuksi" ja ihan tekemällä tekee siitä pahan ihmisen joka aikoo kaikille pelkkää pahaa. Eikä ole mitään erityistä syytä, yleensä sit vaan välttelen tätä ihmistä koska en halua että nämä ajatukseni paljastuvat. Tätä alko tapahtua kun yksi läheinen sairastui vakaviin mt ongelmiin ja taisin siinä sit vähän sairastua itsekin.

Tietääkseni oireet ovat yksilöllisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä