Katkaisisitko tässä tilanteessa välit vanhempaan
Seurustelin narsistisen miehen kanssa parin vuoden verran, ja tämä mies teki elämästäni suorastaan helvettiä. Kolme vuotta suhteen jälkeen käyn yhä terapiassa, vaikka asiat muuten ovatkin ihan hyvin. Minulla on aina ollut kompleksinen suhde tähän vanhempaani, mutta nyt alkaa tosissaan palaa käpy, kun hän kaveeraa henkistä ja fyysistä väkivaltaa käyttäneen eksäni kanssa. Vanhempani palkkasi eksäni myös töihin samaan yritykseen, sillä vanhempani vastaa eräässä yrityksessä rekrytoinneista.
Ahdistaa sekin, että kaikki yksityiskohdat nykyisestä elämästäni ja parisuhteestani todennäköisesti vuotavat tälle eksälleni, mikä taas aiheuttaa turvattomuuden tunnetta itselleni. Vanhempani ei myöskään osaa olla puhumatta eksästäni, vaan tästä on tullut ilmeisesti joku uusi lellikki. Nykyiseeni tutustumisesta ei ole ollut kiinnostunut, vaikka olemme olleet jo pitkään yhdessä.
Aina ennen vierailua vanhemmillani joudun vetämään kasan nappeja, jotta selviäisin siitä käynnistä. En enää tiedä, ahdistaako eksäni, vai vanhempani, jota lapsensa hyvinvointi ei ilmeisesti kiinnosta. Kaikki muut eksäni ovat olleet "normaaleja", hyviä ja mukavia ihmisiä, mutta heidänkään kanssaan ei ole tekemisissä. No, narsisti on tunnetusti taitava näyttelijä - se tuli huomattua jo suhteen aikana.
Olen "suunnitellut" välien katkaisua jo jonkin aikaa, mutta pelkään, että reaktiot muulta perheeltä ovat luokkaa "nyt sä ylireagoit". Tuntuu niin pahalta, kun muiden vanhemmat tukevat, mutta omani vaan hieroo paskaa naamaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö tuo vanhempi eksäsi todellista luonnetta, vai onko kyse siis siitä, että narsisti on saanut hänet pauloihinsa? Oletko suoraan kertonut millainen eksäsi oikeasti on?
En ole ap jolle kysymyksen kaiketi esitit mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että yksinkertaiset ja hyväuskoiset ihmiset eivät näe tai halua nähdä vikoja toisissa vaan "pitää olla kaikkien kaveri" jolloin se oma lapsi tai muu perheenjäsen sivuutetaan, koska hehän eivät koskaan valita tai suutu, pysyvät aina. Osa ihmisistä vaan on niin heikkoja etteivät uskalla pitää oman perheensä puolia vaan mielistelevät jopa väärintekijää.
Vierailija kirjoitti:
Jo tuo "joudun vetämään nappeja" kertoo siitä, että olet lääkärinkin mielestä epävakaa. Ei meille terveille kirjoiteta reseptilääkettä, jolla sietää normaalia elämää.
Minulla ei ole paniikkihäiriön lisäksi mitään diagnooseja. Tähän ne lääkkeetkin on, mutta niitäkin otan vain silloin, kun ahdistava tilanne on tulossa, eli oikeastaan vain niinä päivinä, kun joudun näkemään vanhempiani (max. kerran kuussa). Elän ihan normaalia elämää ilman päivittäisiä lääkityksiä, kiitos vain "huolenpidosta".
Kannattaa muuten tarkistaa oma lääkitys!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jo tuo "joudun vetämään nappeja" kertoo siitä, että olet lääkärinkin mielestä epävakaa. Ei meille terveille kirjoiteta reseptilääkettä, jolla sietää normaalia elämää.
Siellä taitaa olla yks epävakaa :D:D tiedätköhän edes mitä se tarkoittaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali VAHVA IHMINEN pärjää ilman mitään nappeja. ap on HEIKKO IHMINEN
T. menestynyt vahva nainen joka pärjää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali VAHVA IHMINEN pärjää ilman mitään nappeja. ap on HEIKKO IHMINEN
T. menestynyt vahva nainen joka pärjää
Empatiakykysi ainakin on huipussaan. Tuliko hyvä olo?
Ap:lle : Tilanne on selkeästi ahdistava. Miksi kiusaat itseäsi olemalla väleissä? Myrkylliset ihmissuhteet voivat olla myös sukulaisten välillä, eikä se ole syy pysytellä väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö tuo vanhempi eksäsi todellista luonnetta, vai onko kyse siis siitä, että narsisti on saanut hänet pauloihinsa? Oletko suoraan kertonut millainen eksäsi oikeasti on?
En ole ap jolle kysymyksen kaiketi esitit mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että yksinkertaiset ja hyväuskoiset ihmiset eivät näe tai halua nähdä vikoja toisissa vaan "pitää olla kaikkien kaveri" jolloin se oma lapsi tai muu perheenjäsen sivuutetaan, koska hehän eivät koskaan valita tai suutu, pysyvät aina. Osa ihmisistä vaan on niin heikkoja etteivät uskalla pitää oman perheensä puolia vaan mielistelevät jopa väärintekijää.
Tunnen myös yhden narsistin. todella taitava puhuja, saa kenet tahansa puolelleen. kiistää tietysti kaiken mitä muille sanonut tai tehnyt, esittää aina itse uhria.
Vanhempien pitäisi ymmärtää ja tukea omaa lastaan, ja olla tämän puolella, oli tilanne mikä tahansa. Sama koskee muitakin lähimpiä sukulaisia. Olin vuosia sitten vähän vastaavassa tilanteessa kuin ap. Tein eroa narsistisesta exästäni, mutta exä alkoi tukeutua minun vanhempiini ja sisaruksiini ja mm. kertoi näille kaikki suhteemme intiimitkin asiat - sellaiset, joista minä en ollut puhunut mitään. Omat perheenjäsenensä exä oli jo aiemmin saanut tietoiseksi kaikista suhteemme asioista, sillä hänellä oli suorastaan perverssin läheiset välit omaan äitiinsä. Inhottavaksi tämän teki sekin, että exä ei suhteemme aikana tuntenut tarvetta luoda perheeseeni mitenkään erityisiä välejä ja useampia vähän halveksuikin. Hädän hetkellä sitten tukeutui näihin, syystä jota en ehkä koskaan tule täysin ymmärtämään. Koettiko hän käännyttää perheenjäseniäni minua vastaan? Ehkä. Koettiko hän saada tietoonsa asioita, joilla voisi lyödä minua? Kyllä, ja tässä onnistuikin, sillä tyypillisenä narsistina hän oli erittäin hyvä puhumaan ja saamaan tietoonsa asioita ikäänkuin huolen ja empatian varjolla.
No, kerroin omalle perheelleni, että minusta ei ole erityisen mukavaa, että he toimivat exäni tukihenkilönä. Kerroin myös, että exän perhe oli jo puolensa valinnut ja minusta on kurjaa, jos minä en voi luottamuksella tukeutua omaan perheeseeni. Ymmärsivät yskän, ja useimmat sanoivat exälleni, että eivät enää keskustele meidän ongelmistamme hänen kanssaan. Kun sitten erittäin riitaisasti erosimme, sukulaiseni eivät ole olleet exän kanssa enää tekemisissä kuin aivan välttämättömimmän, esim. lapsiin liittyen. Minusta tämä on ainoa oikea ratkaisu tällaisessa tapauksessa, sillä narsistin tarkoitusperät eivät juuri koskaan ole hyvät ja rehelliset.
28, näinhän sen pitäisi mennä.
Itse en usko, että järkipuhe menisi perille. Valitettavasti.
Ap
Kysyt mielipidettä, joten annan omani. En katkaisisi, se ratkaisu on kuitenkin lopullinen. Sanon tämän kokemuksesta. Katkaisin itse ja siitä on nyt vuosikymmeniä aikaa. He ovat nyt yksinäisiä, huonokuntoisia ja vanhoja. Olen usein miettinyt mitä menetin sillä, että en pitänyt yhteyttä heihin, kun he olivat nuorempia ja asioista innostuneita.
Nyt, jos tilanteeseen pääsisin takaisin, ottaisin harkittua etäisyyttä, niin että se tulisi selväksi, mutta lopullisesti en katkaisisi.
Tuo entinen miehesi häviää ajan saatossa heidän elämästään, sinä olet aina heidän tyttönsä.
Ilmoitat sille toiselle vanhemmalle, ettei asioitasi saa kertoa eteenpäin tälle toiselle vanhemmalle tai hänen suojatilleen. Jos kertoo, välit kylmiksi häneenkin.