Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annat lastesi kiroilla?

Vierailija
16.06.2020 |

Yksi päivä kaupassa 6-7-vuotiaat tytöt äitinsä kanssa. Pikkutytöt pakkasivat ostoksia ja huutelivat kasvisten kohdalla: "Hyi hıtto!! Hyi vttu äiti miksi näitä?!" Äiti ei reagoinut mitenkään.

Ja naapurin lapsista 7-12-vuotiaat huutaa vanhempien seurassa aivan järkyttäviä sanoja. Kauhea kuuloista.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna. Komennan heti jos kuulen kirosanan, vaikka lapset on jo aikuisia.

Vierailija
2/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme mekään, ei ole sallittua. Jatkuva kiroilu antaa todella huonon vaikutelman ihmisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom. tuo kaupassa oleva äiti lapsineen ei ainakaan näyttänyt miltään W t-perheeltä. (Vauva näköjään sensuroi w h ite t r a s h in lyhenteen) Oli siistit merkkivaatteet kaikilla ja ostokset (jota en voinut välttyä näkemästä) olivat luomua ja kunnon ruokaa. - Ap

Vierailija
4/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on. Olen opettajansijaisena kuullut karmeita alakoululaisten suista. Eikä kyseessä ole pelkät huonosti hoidetut kakarat, vaan ihan siistitkin lapsukaiset. Kiellän tiukasti moisen moukkamaisuuden. Kiroilu kertonee jotakin kasvuperheestä. Köyhää kielenkäyttöä/köyhä kasvuympäristö/perhekulttuuri sen mukainen.

Olen jopa niin ilkeä täti, että kiellän vapaa-ajallakin, jos sellaista kieltä kuulen jonkun naperon suusta. Viimeksi sanoin bussissa joukolle nuoria neitejä, jotka käyttivät V:tä, että:”Hyvät nuoret naiset, miksi te pidätte sukupuolielintänne kirottavana asiana? Tuo ei kuulosta kovinkaan fiksulta.”

Vierailija
5/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmettelet että lapset kiroilevat? Lapset kiroilevat, koska vanhempansa opettavat heitä.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3782812/kiroiletko-paivittain?changed=1…

Vierailija
6/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona meillä ei saa ollenkaan kiroilla. Eikä lapset kotona kiroilekaan. Kerran 12 vuotias poikamme oli kavereiden kanssa ja satuttiin samaan aikaan kauppaan. Siellä se poika kiroili menemään kavereiden kanssa. Oli aika nolona kun huomasi, että minä kuulin kaiken.

Että ei se aina kasvatuksesta riipu. Kotona asiasta on puhuttu monet kerrat, mutta mitenpä sitä lapsen puhetta vanhemmat valvoo kodin ulkopuolella. Ei tuon ikäistä voi kotiinkaan lukita.

Vierailija
7/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo otain outoa tapahtuu nykyajan lapsissa kun kiroilevat todella kovaan ääneen kun kävelevät kadulla, siis ihan ala-aste ikäiset! Olen nyt 27 vuotias nainen, en ikinä kiroillut ala-asteella ja jos edes "hemmetti" sanoin niin vanhemmat tuhahtivat ja sanoivat ettei saa kiroilla. Vasta teini-iässä rupesi tulemaan rumempia sanoja ja olihan tuo ikä itselleni ainakin täynnä kasvukipuja ja vaikeaa :/ Nykyään kiroilen harvoin ja en ollenkaan lasten seurassa tai ylipäätänsäkkään missään missä se olisi töykeää

Vierailija
8/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona meillä ei saa ollenkaan kiroilla. Eikä lapset kotona kiroilekaan. Kerran 12 vuotias poikamme oli kavereiden kanssa ja satuttiin samaan aikaan kauppaan. Siellä se poika kiroili menemään kavereiden kanssa. Oli aika nolona kun huomasi, että minä kuulin kaiken.

Että ei se aina kasvatuksesta riipu. Kotona asiasta on puhuttu monet kerrat, mutta mitenpä sitä lapsen puhetta vanhemmat valvoo kodin ulkopuolella. Ei tuon ikäistä voi kotiinkaan lukita.

Tuo on totta. Mutta se kertoo kyllä kasvatuksesta jotain jos pikkukoululaiset (1-3 luokkalaiset) ja sitä pienemmät viljelee kirosanoja. Ja vieläpä vannhempiensa seurassa.

Vierailija
9/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa porukassa saa sisällä kiroilla, jos vaikka potkaisee jalkansa kipeästi johonkin. Yritän opettaa, ettei pihalla ja muualla huudella sellaisia.

Vierailija
10/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En v*ttu kerro.

Vierailija
11/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset oppivat kavereilta, jos kotona ei kiroilla. Valitettavasti. 

Joskus puhuin kiroilusta lapsen kaverin kanssa, hän sanoi että häntä ei haittaa yhtään, vaikka hänen tuolloin 5- tai 6-vuotias kiroilee, "sanojahan ne vain on". Joo, mutta antaa silti ihmisestä sivistymättömän kuvan. Sellainen valkoinen roska -fiilis tulee kyllä koko perheestä.

Vierailija
12/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on. Olen opettajansijaisena kuullut karmeita alakoululaisten suista. Eikä kyseessä ole pelkät huonosti hoidetut kakarat, vaan ihan siistitkin lapsukaiset. Kiellän tiukasti moisen moukkamaisuuden. Kiroilu kertonee jotakin kasvuperheestä. Köyhää kielenkäyttöä/köyhä kasvuympäristö/perhekulttuuri sen mukainen.

Olen jopa niin ilkeä täti, että kiellän vapaa-ajallakin, jos sellaista kieltä kuulen jonkun naperon suusta. Viimeksi sanoin bussissa joukolle nuoria neitejä, jotka käyttivät V:tä, että:”Hyvät nuoret naiset, miksi te pidätte sukupuolielintänne kirottavana asiana? Tuo ei kuulosta kovinkaan fiksulta.”

No voi höpöhöpö! Ei meidän perheessä kiroilla tai kiroilua sallita, mutta niin vaan tämä yks voimakkaan kapinahengen lapsi vaan päästelee ärräpäitä suuttuessaan. Sinä et voisi päätellä perheestämme tuon yhden kiukkupussin käytöksen perusteella.

Kyllä on todellista mielen köyhyyttä ja ahdasmielisyyttä kuvitella, että kaikki olisi kotioloista kiinni. Lapset oppivat kavereiltaan ja joukkueharrastuksistaankin paljon. Ja jotkut lapset ovat huomattavasti itsepäisempiä kuin toiset. Meilläkin tulee johdonmukaisesti sanktioita muita häiritsevästä käytöksestä.

Siitä olen samaa mieltä, että ulkopuolinenkin voi asiaan puuttua. Itseäni ei haittaisi ollenkaan jos joku ulkopuolisen palaute saisi tämän raivoilijamme hämmentymään hetkeksi ja miettimään käytöstään.

Vierailija
13/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alkavat kiroilla viimeistään teini-iässä, ainakin pojat. Näin se vaan menee, huolimatta kotikasvatuksesta.

Vierailija
14/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo sukupuolielintään vituksi? Se ei vaan ole puhekäytössä kuin tässä tilanteessa. Ei ihan fiksua puhua noinkaan.

Vierailija
15/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä huomautan, jos julkisilla paikoilla yms. kiroilevat. Vaan harvemmin tarvii.

Kotona saa kiroilla niin paljon kuin lystää, muttei vanhemmille puhuttaessa. Lähinnä siis turhautumista tms. purkaessa.

Aika vähän nuo ovat kiroilleet, vaikka ns. lupa on.

17 v ja 19 vuotiaat piltit.

Vierailija
16/16 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki alkavat kiroilla viimeistään teini-iässä, ainakin pojat. Näin se vaan menee, huolimatta kotikasvatuksesta.

Ei kiroile. Suurinosa kyllä, mutta on sitten niitä nuoria, jotka ovat niin hellusia ja Jumalaa pelkääviä, ettei puhu mitään väärää koskaan.