Mikä mökkeilyssä kiehtoo? Inhoan mökkeilyä ja en käsitä, mitä ihmiset mökeillä tekevät
Jos asuu rivitalossa tai kerrostalossa ja ehkä vielä kaupungissa, niin ymmärrän kyllä, että mökillä saa olla omassa pihassa kaikessa rauhassa ja tehdä ehkä asioita, joita ei kerrostalossa voi. Lasten kanssa eläminen kerrostalossa (kokemusta on) on aika hanurista ja varmasti mökillä tietty helppous lasten kanssa.
Mökkejäkin on joka lähtöön. Jos olisi pakko mökkeillä, niin mökin olisi oltava nykyaikaisilla mukavuuksilla ja esteettinen sisältä ja ulkoa. Mieluummin meri tai ihan vain uima-allas, mutta tämä on toki makuasia.
Mun vanhemmilla on mökki ja en muista, että edes lapsena mökkeily olisi ollut jotenkin kivaa ja mökille liittyisi jotain kovin erityisiä muistoja. Mökillä oli ja on sisävessa, sähköt ja iso oma hiekkaranta, mutta en silti näe mitään, miksi siellä jaksaisi olla. Ekana iltana on kiva vähän veneillä ja heitellä virveliä, mutta toisena päivänä haluaa jo kotiin. En siis näe mitään eroa kotona olemiseen. Kotonakin grillataan, on sauna, ollaan myöhään ulkona, kastellaan kukkia, tehdään syksyllä polttopuita, ruoho pitää leikata, on takka yms. Paljut ja altaat saa kotipihallekin. Ei tarvitse rehata tavaroita edes takaisin ja koko ajan viedä kamoja ja ruokia kahden paikan välillä.
Appivanhemmillakin on mökki. Ollaan 10v yhdessäolomme aikana ns lainanneet kaksi kertaa mökkiä. Molemmilla kerroilla olleet yhden ja tylsistytty.
Matkustellaan paljon Suomessa ja ulkomailla. Ollaan myös kotona viihtyviä. Tykätään kotona touhuta kaikenlaista ja olemme melko aktiivisia ihmisiä. Toisaalta me osataan kyllä ihan vain rauhoittua sohvalle lukemaan kirjoja tai katselemaan telkkaria.
Samoja asioita kai mökillä tehdään, kuin kotona. Mutta miksi niitä asioita ei tee ihan vaan kotona? Mökistä on ihan valtava riesa.
Mökillä saa koko ajan pelätä, että joku lapsista hukkuu.
Appivanhemmat toivovat kovasti, että joku lapsista ottaisi mökin, ettei tarvitse myydä, kun itse rakennettu. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei sitä halua.
Pahin painajainen olisi olla mökillä yhtä aikaa sukulaisten kanssa. En kykenisi yöpymään samassa paikassa, jossa olisi muita, kuin mieheni tai lapseni tai ehkä mun veli perheineen just vielä menisi.
Ihan mielenkiinnosta siis, mikä mökkeilyssä viehättää?
Kommentit (43)
No mutta mätäne ihan rauhassa sinne kotisohvalle ja annan muiden mökkeillä, jos niin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
No mutta mätäne ihan rauhassa sinne kotisohvalle ja annan muiden mökkeillä, jos niin haluavat.
Onko sulla lukihäiriö tai joku oppimisen vaikeus? Jos on, niin ok. Muutoin neuvon lukemaan ap:n tekstin uudestaan. Hän kysyy sitä, mikä mökkeilyssä viehättää? Vaikuttaa ymmärtävän kyllä, että joku tykkää, mutta haluaa tietää miksi. Eli mitkä asiat siinä mökkeilyssä kiehtoo.
Vierailija kirjoitti:
Matkustellaan paljon. Toki viihdytään kotonakin. Tuo kotona viihtyminenhän on pakko mainita, koska seuraavaksi joku olisi avautunut, ettemme osaa rauhoittua hetkeen ja tämä onnistuu vaan mökillä. Toki jollain voi ollakin niin.
Lue kuitenkin aloituksen uudelleen, sillä se sisälsi kysymyksiä.
Ap
Itse en kanssa ymmärrä lainkaan mökkeilyn hehkutusta. Rasittavaa touhua.
Rento oleminen järven rannalla ja askeettisemmissa oloissa, kalastus, marjastaminen, sienestäminen, laiturilla istuskelu, saunominen, takan ääressä istuskelu nyt esimerkiksi. Yleisesti ottaen mökillä on jotenkin rennompi ilmapiiri, kotona ajatukset pyörii siinä ajen ympärillä kuitenkin.
Me tykkäämme kulttuurista, taiteesta, historiasta ja vaihtelevista elämyksistä lomallamme ja vapaa-ajallamme. Joku toinen tykkää olla mökillä ja se on ihan fine. Ihmisten erilaisuutta?
Ap:llahan on mökki ja hän asuu siinä ympärivuotisesti. Hänellä on siis talo, piha ja sauna. Se on meille kaupunkilaisille sama kuin mökki.
Minä asun kerrostalossa ja ostin juuri 1000 m2 mökkitontin alueelta, jossa on myös okt-asukkaita vakituisesti. Minulla on siellä mökillä piha, mutta ei saunaa. Teen siellä puutarhatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustellaan paljon. Toki viihdytään kotonakin. Tuo kotona viihtyminenhän on pakko mainita, koska seuraavaksi joku olisi avautunut, ettemme osaa rauhoittua hetkeen ja tämä onnistuu vaan mökillä. Toki jollain voi ollakin niin.
Ap
Jos sua oikeasti kiehtoisi tieto, olisit jättänyt tuon lätinän pois. Ja jättänyt haukkumatta mökkeilyä, koska se jos jokin saa ihmiset puolustuskannalle, vaikkei itse edes mökkeilisi. eri
Mökillä rentoudutaan ja nautitaan luonnon rauhasta. Eli huudatetaan klapikonetta, ruohonleikkuria, poraa, moottorisahaa ja trimmeriä. Ja vastavuoroisesti kuunnellaan, kun mökkinaapurit huudattavat noita laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ei voi vaan esittää sitä kysymystä jos se sinua kerran kiinnostaa? Haukut mökkeilyä rivitolkulla ja paasaat siitä miten SINÄ et tykkää siitä ja SINÄ et tykkää tästä... Onko sinulle ihan uusi juttu, että ihmiset nyt yleensäkin pitävät eri asioista?
Minä rakastan mökillä oloa, koska siellä on aina 4-6 astetta viileämpää kuin kotona. Juuri näillä keleillä se on ihanaa. Rakastan aamu-uinneilla käyntiä. Rakastan mökin luonnontilaista tonttia. Rakastan sitä, ettei ole töitä eikä kotitöitä tehvänänä. Pidän myös siitä, että mökin alkeelliset olot ovat niin erilaiset kuin kodin kaikki mukavuudet.
Kyllä minä tykkään kotonakin olla. Siellä on kaunis hoidettu piha ja mukava terassi, ei puutu kuin ranta, mittta toki on sit suihku jne.
Matkailua en juuri vapaa-aikana enää harrasta, matkustan työssäni pari kertaa kuukaudessa niin ei oikein enää vapaalla innosta.
Me asutaan rivitalossa. Omakotitalo suunnitteilla, mutta jos jostain syystä projekti kaatuu, niin sitten hankitaan mökki. Tähän asti mökkeilty vuokramökeillä. Siinä kiehtoo ympäröivä hiljaisuus. Saa irtioton arjesta. Järvi, raikas ilma, rantasauna. Kaupunkilomista en niin välitä.
Olen miettinyt ihan samaa.
En tykkää ollenkaan mökkeilystä, aina jotain puuttuu, ja pitäisi olla ulkona enkä tykkää olla ulkona. Sitten on hyttysiä jne jne.
Moni siitä tykkää, eikä mulla sitä vastaan ole mitään tietenkään. Mutta en itse ole lähdössä, ellei ole siisti paikka, ja miten pääsee helposti pois ilman että pitää olla yhtä tai kahta yötä pidempään.
Ja varsinkin jos oot kylässä jonkun mökillä, et tiedä missä mikäkin on, heidän tavat jne, ja jos se ei ole ihan nykyaikainen paikka niin en lähde.
Tutut on juuri hankkineet pienen mökin luonnon helmasta, ja siellä ei ole saunaa eikä mitään vesistöä lähellä. Pari kertaa piti ihan uteliaisuutta kysyä että siis niin mitä tarkoitusta varten se on :D
Itseä kiehtoo rauha ja näennäinen vapaus+eristäytyneisyys. Useamman kymmenen vuotta ehdin asua pienehkön kaupungin ydinkeskustassa, kunnes elämäntilanne mahdollisti muuton syrjempään. Mökkeily oli siihen asti ollut akkujen lataamista. Hankin vakituiseen asumiseen soveltuvaksi rakennetun pienen "mökin". Naapurit ovat pääasiassa kesämökkiläisiä.
Hoidan puutarhaa, käyn keikkatöissä silloin kun niitä saan, vaeltelen lähiluonnossa ja talvella nautin takkatulen lämmöstä hyvän kirjan kanssa. Tavallaan elämäni ei muuttunut, vieläkin täytyy töitä tehdä elääkseen, mutta illuusio itsenäisyydestä ja vapaudesta on vahvempi, joten on helpompi palata "sivistyksen parrin" päivisin kun tietää että voi vetäytyä "erämaahan" niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ei voi vaan esittää sitä kysymystä jos se sinua kerran kiinnostaa? Haukut mökkeilyä rivitolkulla ja paasaat siitä miten SINÄ et tykkää siitä ja SINÄ et tykkää tästä... Onko sinulle ihan uusi juttu, että ihmiset nyt yleensäkin pitävät eri asioista?
Koska ap haluaa perustella oman kantansa? Niin yleensä tehdään? Alustus on myös ihan hyvä siksi, koska se auttaa meitä mökkeilystä pitäviä käsittämään sen, miksi joku ei tykkää mökkeillä. Ilman noita alkulätinöitä olisi kommenttikentät täyttyneet tunnetusti siitä, ettei ap varmaan osaa käynnistää ruohonleikkuria, ei osaa rauhoittua, on rauhaton ihminen, ei varmaan osaa lämmittä edes saunaa ja plaaplaa. Oli myös oikein mielenkiintoinen lukea, miksi joku ei ole mökkeilijä.
No asumme kaupungissa kerrostalossa. Mökillä on oma piha ja oma rauha.
Tykkään muutenkin niin paljon luonnossa olemisesta ja järven läheisyydessä oleskelusta joten mökki on tosi jees. Ihanaa kuunnella luonnon ääniä ja haistella luonnon tuoksuja kun taas kaupungissa kuulee vaan liikennettä ja ihmisten mölyä ja hajukaan ei ole mikään hyvä. Mökillä saa olla aivan rauhassa. Harmi vaan, kun en omista mökkiä.
No ei ole varaa matkustella tai kuluttaa lomia syöden ulkona. Neljä lasta ja mies sairaseläkkeellä ja minä matalapalkkaisella alalla. Mökki on meille mahdollisuus olla muualla kuin kotona ja saada se irtiotto arjesta. Meidän perheen budjetti ei todellakaan riitä matkusteluun, hötelliöihin yms. Mökillä ollaan muualla kuin kotona ja siellä saa ladattua akkuja.
Olemme vuokranneet joskus aikoinaan mökkiä viikonlopuksi.
Eka päivä on kiva, pakata autoon kaikki tavittava perjantaina ja ajaa mökille.
Iltapäivällä avaa ensimmäisen portterin ja alkaa lämmittelemään saunaa. Pilkkoo puita, kantaa vettä järvestä jne. Aurinko paistaa ja elämä hymilee. Uimista saunomista, kalastamista ja illalla mennään rakastelun jälkeen aikas pieruissa nukkumaan.
Aaamulla sitä herää helvetinmoiseen janoon ja juotavaksi vain huonelämmintä vettä tai juomaa (ei jääkaappia). Sitä laittelee jotain aamupalaa ja syö sitä lievän pahoinvoinnin vallatessa kehoa (lämmintä, ehkä jo pilaantunutta makkaraa ja sulatejuustoa.) Kahvin avulla paskakin sapuska menee alas ja alkaa päivän vietto.
Aurinkoa ei jaksa ottaa (saatanallisen kuuma), saunoa ei tee enää mieli (nestehukka) ja alkaa tekemään mieli grilliruokaa tai pizzaa. Kun ehdottaa kaupunkiin lähtöä, naiseni on salamannnopeasti valmis poistumaan sieltä hyttysten seasta ilmastoituun autoon odotettua aikaisemmin (mökki vuokrattu koko viikonlopuksi.
Kun päästään ihmisten ilmoille, kummallakaan ei ole pienintäkään halua palata takaisin mökille.
Auton keula kohti kotia, jääkaapista kylmää juotavaa ja suihkun jälkeen kellahtaminen pehmeään vuoteeseen ja päätös, ei koskaan enää.
Meillä ei ole tällä hetkellä omaa mökkiä, ja vähän näitä asioita tässä pohdin. Vanhemmillani on mökki, mutta sinne mennään vieraaksi, ei olemaan ja rentoutumaan. Miehen vanhemmilla oli mökki, jota saimme käyttää kuin omaa, mutta heidän kuoltuaan mökki meni miehen siskolle ja vaikka hyvissä väleissä olemme, paikka on nyt heidän perheensä. Asuntolaina on maksettu, ja alkaisi olla mahdollisuus ostaa omakin...
Itse nautin ensinnäkin maisemanvaihdosta, mutta kuitenkin niin, että ei tarvitse mennä hotelliin tms. Eri ympyröissä jää se perusarki vähän syrjään, eikä ole vaikka pakko tehdä kotitöitä samalla tavalla (toki mökilläkin on ne perusruuanlaitot jne, mutta se on erilaista). Mökillä myös nautin siitä, että on ihan sitä käsillä tekemistä - puutöitä, käsin tiskaus, matonpesu terassilla jne. Elämästä tulee yksinkertaisempaa ja lähempänä niitä perustarpeita.
Mökillä myös puuttuu kaikki digihömpöttimet. Joo, puhelin on mukana ja läppärikin joskus, mutta enemmän tulee keskityttyä esim lukemiseen, lautapeleihin, perheen yhdessä tekemiseen ulkona...
Tylsyydenkin allekirjoitan. Tylsyys on itselleni äärimmäisen terapeuttista välillä. Nautin kyllä tiukasta temposta ja siitä, että on aktiviteettia ja siksi sellainen möllöttely keskellä ei mitään, ja kuunnellen luonnon ääniä, on välillä aika ihanaa.
Mutta en tiedä riittäisikö tämä motiiviksi oikeasti hankkia oma mökki.
Olen aina inhonnut mökkeilyä, mutta tämä on kai ihan makuasia. Ihmiset tykkää eri asioista. Onneksi miehenikään ei ole mökkeilijätyyppi, niin ei tarvitse asiaa puida. Mun vanhemmillani on kyllä mökki, mutta olen käynyt siellä viimeksi vuonna 2015.