Vuosilomapäivä ennakkoon?
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, josta olen kuitenkin irtisanoutunut koska aloitan opiskelun. Olen töissä vielä elokuuhun saakka. Koska minulle on tietysti kertynyt lomapäiviä ensi lomakautta varten, saanko tällaisessa tilanteessa pitää ne jo nyt kesällä vai maksaako työnantaja nämä lomapäivät rahana sitten lopputilin yhteydessä?
Minulla on siis jo sovittuna kesäloma edelliseltä lomakaudelta kertyneiden päivien avulla. Olisin halunnut jatkaa tätä lomaa vielä yhdellä päivällä ja käyttää siihen yhden näistä seuraavan lomakauden päivistä sen sijaan, että se maksettaisiin minulle rahana sitten kun saan lopputilin. Mietin vain, onko tällainen lomapäivien siirtäminen edes mahdollista vakinaisessa työsuhteessa? Määräaikaisessa työsuhteessa vastaava on onnistunut. En löytänyt ammattiliiton sivuilta apua.
Kommentit (6)
Tuo on työnantajan päätettävissä, jos on se linja, että ei, sitten se on ei. Mutta ota palkatonta, saathan sä sen sitten lopputilissä takaisin. Toki palkattomankin voi ta kieltää, jos se ei heille käy.
Miten teillä menee nuo lomakaudet? Meillä kunnallisella puolella vaihtuu lomakausi huhtikuun lopussa, siihen mennessä täytyy käyttää sen kauden lomat tai tehdä säästösopimus ja laittaa ne jemmaan. Uusi lomakausi alkoi toukokuun alussa ja niitä lomia saa pitää ensi vuoden huhtikuuhun asti.
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Esimies on nyt lomalla, mutta ehkä tätä kehtaa myös ylemmältä pomolta kysyä :)
-ap
Mielestäni saat pitää, jos niin sovitte. Mutta työnantajan ei ole pakko suostua, eikä työntaja voi pakottaa sinua pitäämään niitä vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Esimies on nyt lomalla, mutta ehkä tätä kehtaa myös ylemmältä pomolta kysyä :)
-ap
Käytännössä sama lopputulos, jos vaikka sovit työnantajan kanssa että pidät palkatonta vapaata.
Voit sopia asiasta työnantajan kanssa, joten kysy esimieheltä. Osa työnantajista haluaa, että lomat pidetään lomana ja osa mieluummin maksaa rahana. Osa antaa osan lomasta lomana ja loput rahana.