Mitä järkeä hakea töitä kun mihinkään ei pääse?
Ihanko oikeasti joku kuvittelee että työnhakija on jotenkin velvollinen lyömään päätään seinään vuodesta toiseen? Kyllä asia on niin, että tyhjän saa pyytämättäkin. Minä en aio enää osallistua mihinkään tuolileikkeihin ja simputuksiin. Enkä aio myöskään potea siitä huonoa omatuntoa. Jos kerran työpanos ei kelpaa niin ei väkisin. Loppuelämälläni on parempaakin käyttöä kuin jatkuva turhautuminen ja muiden mieliksi kunnon kansalaisen leikkiminen.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se pitäisi suomessakin varmaan olla vähän samanlainen perinne kuin saksassa että kisälli oppipoika perinteeelllä luoda se suhde työnantaja ja työntekijän välille.
Mulla se itellä meni siiihen että repsin funtsimaan etttä tarvitsee kasvaa monessakin mielessä ja totesin etttä tämä ympäristö ei ole armolllinen sille.
Ihmiisen kasvamiinen ei tapahdu pelkästään ihmisen oman päänsä sisässsä vaan se tapahtuuu myös vuorovaikutuksessa ympäristööön.
Tavallaaan sellainen pieni ajatuksen itu muhiii tuolla päässsä etttä ollaan menossa selllaiseen suuntaan ettei ihmiset kohta oikein edes hahmota sitä mitä he itse haluavat vaaan ihminen alkaa olla tuulen viemäää ailahtelevaista sorttttia.
Tervetuloa työttömän arkeen. Kun olet alkuun se ikuinen kakkonen ja työttömyys venyy, et edes pääse enää haastatteluihin. Tässä vaiheessa työkkäri alkaa ahdistella sinua ja uhkaamaan työttömyystuen lakkauttamisella.
Siinä vaiheessa kun se lakkautetaan, et saa edes toimeentulotukea ennen kuin olet realisoinut omaisuutesi. Kun olet käyttänyt omaisuutesi palaat nollatilanteeseen ja tajuat ettei koskaan olisi kannattanut edes yrittää. Koska kun yrität, voit menettää kaiken, jos jäät työttömäksi. Kun et yritä olla ahkera, saat kaiken aina ilmaiseksi. Toimeentulotuki ei kuulu niille, jotka ovat olleet ahkeria. Ahkeruus ei kannata.
Näin kärjistetysti. Ketähän sitä äänestäisi seuraavaksi, että tälle epäreilulle menolle tulisi loppu?
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille selkeä selonteko siitä, miksi yksikään työnantaja ei ole kiinnostunut palkkaamaan sairauksia omaavaa 50v:tä töihin:
"Suurtyönantajat maksavat osan työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvien työntekijöidensä eläkkeiden kustannuksista kohonneiden eläkemaksujen muodossa. Eläkemaksutason sitomisella yrityksen omaan työkyvyttömyyseläkemenoon tavoitellaan sitä, että työnantajat panostaisivat ennaltaehkäiseviin toimiin ja pyrkisivät edistämään osatyökykyisten työssä jatkamista. Kyyrän ja Tuomalan tutkimuksessa arvioitiin, vaikuttaako työnantajan kustannusvastuu työkyvyttömyysriskiin.
Laskelmat osoittavat, kuinka yksittäinen uusi työkyvyttömyystapaus voi tulla kalliiksi isolle työnantajalle. Kustannus saattaa ylittää työntekijän vuosipalkan.
Työnantajilla on siis vahva taloudellinen kannustin pyrkiä vähentämään eläketapauksia. "https://vatt.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyokyvyttomyyselake-saattaa…
On päivänselvää, ettei kukaan työnantaja ole kiinnostunut työntekijästä, joka saattaa äkillisesti ajautua työkyvyttömäksi ja sitten joudut maksamaan sen työntekijän elämisen, vaikka hän ei edes tee sinulle mitään töitä!! Yrityksen näkökulmasta on 10000 kertaa turvallisempaa palkata nuori ja ei-sairas yksilö palvelukseen, kuin ottaa tällaisia riskejä vanhemman henkilön kohdalla. Suomalaiset ovat muutenkin useammin työkyvyttömiä kuin naapurimaissa, sillä olemme suht epäterve kansa.
Aivan pöyristyttävää, ettei tällaisesta asiasta puhuta enempää.
Tuossa syy siihen, että pitkäaikaissairaat raakataan ensimmäisenä hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työttömän arkeen. Kun olet alkuun se ikuinen kakkonen ja työttömyys venyy, et edes pääse enää haastatteluihin. Tässä vaiheessa työkkäri alkaa ahdistella sinua ja uhkaamaan työttömyystuen lakkauttamisella.
Siinä vaiheessa kun se lakkautetaan, et saa edes toimeentulotukea ennen kuin olet realisoinut omaisuutesi. Kun olet käyttänyt omaisuutesi palaat nollatilanteeseen ja tajuat ettei koskaan olisi kannattanut edes yrittää. Koska kun yrität, voit menettää kaiken, jos jäät työttömäksi. Kun et yritä olla ahkera, saat kaiken aina ilmaiseksi. Toimeentulotuki ei kuulu niille, jotka ovat olleet ahkeria. Ahkeruus ei kannata.Näin kärjistetysti. Ketähän sitä äänestäisi seuraavaksi, että tälle epäreilulle menolle tulisi loppu?
Älä äänestä yhtään ketään joka edustaa näitä iänikuisia samoja puolueita, ne ovat kaikki samaa massaa vaikka muuta väittävät, uutta verta ja puoluetta valtaan ja vanhat hyväveli-verkostot hiiteen vallankahvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se pitäisi suomessakin varmaan olla vähän samanlainen perinne kuin saksassa että kisälli oppipoika perinteeelllä luoda se suhde työnantaja ja työntekijän välille.
Mulla se itellä meni siiihen että repsin funtsimaan etttä tarvitsee kasvaa monessakin mielessä ja totesin etttä tämä ympäristö ei ole armolllinen sille.
Ihmiisen kasvamiinen ei tapahdu pelkästään ihmisen oman päänsä sisässsä vaan se tapahtuuu myös vuorovaikutuksessa ympäristööön.
Tavallaaan sellainen pieni ajatuksen itu muhiii tuolla päässsä etttä ollaan menossa selllaiseen suuntaan ettei ihmiset kohta oikein edes hahmota sitä mitä he itse haluavat vaaan ihminen alkaa olla tuulen viemäää ailahtelevaista sorttttia.
Etttä tavallaaan näen sen hienona etttä asioilla on arvonsa ja niiihin pumpataan ilmaa ja saaadaan katteista voitot ja että asioilla on oma vakioasiakaskuntansa ja faninsa muttta se vaan vähän näytttää siltä etttä suuret yritykset ajatttelevat liika suurta pirstoutunuttta kokonaiskuvaaa mikä ei taaas vastaaa käsitystä siiitä mikä olisi pienen ihmisen etu ja pienen kunnnan etu.
Ikää 50, hyvässä hoitotasapainossa oleva epilepsia, yo, merkonomi, repaleinen työhistoria, 5 lapsen äitiyslomat, sairastettu syöpä...
Juu miksi ei mene kunnon töihin, pyörii kaikenmaailman pätkätöissä viemässä nuorten ensityöpaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että ahkerammin työttömyydestä valittajat on pääosin jotenkin heikompilahjaisempia ihmisiä. Ammattitaitoa ei ole mihinkään, just ja just ehkä johonkin keittäjäksi voisi sopia. Vanhemmat ihmiset, miksi ette ole nuorena hankkinut koulutusta ja ammattitaitoa? Noh tietenkin, jos on pitänyt viettää hauskaa elämää ryyppäämällä, nii on asia erikseen. Sitten ei voi syyttää ketään muuta, kuin itseään.
Ei sitä kovin hauskaksi elämäksi voi sanoa, että on joutunut menemään suoraan peruskoulusta töihin sinne minne vain pääsi. Ei siinä ollut vaihtoehtoja eikä silloin ollut aikaa millekään juopottelulle. Lienee ihan hyvä, ettei sitä ole ikinä opetellutkaan koska näin keski-ikäisenä pätkätyöttömänä aikaa sille "harrastukselle" kyllä olisi yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etttä tavallaaan näen sen hienona etttä asioilla on arvonsa ja niiihin pumpataan ilmaa ja saaadaan katteista voitot ja että asioilla on oma vakioasiakaskuntansa ja faninsa muttta se vaan vähän näytttää siltä etttä suuret yritykset ajatttelevat liika suurta pirstoutunuttta kokonaiskuvaaa mikä ei taaas vastaaa käsitystä siiitä mikä olisi pienen ihmisen etu ja pienen kunnnan etu.
Etttä tavallaan tässä alkaaa tulla se surullinen käsitys etttä ihmiset on vain välineitä yhä enenevissä määrin, rahan vaihdannan välineitä mikä taaas alkaa heijastua sitten looogisesti myös kasvatukseeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etttä tavallaan tässä alkaaa tulla se surullinen käsitys etttä ihmiset on vain välineitä yhä enenevissä määrin, rahan vaihdannan välineitä mikä taaas alkaa heijastua sitten looogisesti myös kasvatukseeenkin.
Mä enn sellaista maaailmaa tunne omaksi enkä halua tuntea omakksi.
Työkkärin täti soittaa taas huomenna, tsemppiä kaivataan. Olen jo alkanut luopua toivosta, jota aina ennen pidin hyvän elämän merkkinä. On muuten melko alentavaa "myydä" osaamistaan alehintaan (palkkatuki) tai jopa ihan ilmaiseksi. Tosiaan poliitikot, tehkää vihdoin jotain ikärasismille. Kaikki muu rasismihan onkin jo täysin kiellettyä. Olen jäänyt työttömäksi 50 vuotiaana. Työpaikalla eivät pidä työllistettyä työntekijää minään, on siis alinta kastia. Olin kaupungilla hetken työssä ja sain kokea sen nahoissaan pomosta alkaen.
Ei yksinäinen töitä saa
Vaan valvoo koneellaan
Hän hakemusten ääreen jälleen nukahtaa
Ei yksinäinen töitä saa
Vaan hakemukset seuraa toisiaan
Kunnes masennus jälleen mieleen livahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä enn sellaista maaailmaa tunne omaksi enkä halua tuntea omakksi.
See on kasvotttomien ihmisten ja yritysten maaailma jossa ihmiset laahustaa zombeina vaillla määränpäätä ja jotttka imetään kuiviin ja kuolevat henkipattoina.
Vierailija kirjoitti:
Älä yrittäjäksi, ensin pienimuotoisesti vain itsesi työllisten, sitten myöhemmin myös muita. Tässä pari ehdotusta: siivousfirma. Ainakin pääkaupunkiseudulla on vaikea löytää luotettavaa siivousyrittäjää, joten tilaa alalla vaikuttaisi olevan. Varastomies/muuttomiespalvelu, jossa vuokraat oman itsesi tuuraajaksi alan firmoihin.
Älä nyt vaan älä selittämään, miksi et voi juuri näitä alkaa tekemään, ne olivat vain esimerkkejä.
Luuletko oikeasti, että tämän palstan ruikuttajat haluavat tehdä mitään, mikä maistuu oikealta työltä?
Ps. Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli kysyä samaa virkaintoiselta työkkärin omavirkailijaltani! Tietää itsekin varsin hyvin ettei näin kauan työttömänä ollut tule kelpaamaan enää ikinä palkaktöihin ja kun on vielä terveysrajotiuksia...Pyöritellään sit ilmeisesti "valmennuksissa"ja ilmaistöissä eläkeikään asti johon on vielä matkaa siihenkin. En usko että tule selväjärksienä jaksamaan tätä kauaakaan, nöyryytettävän orjan asemassa on ptikäaikaistyötön:( Ja jokaiselle "valmentajalle"pitää erikseen aina vaan uudelleen selvittää koko elämäntarinansa ja terveyshistoriansa, sairasta ja raskasta:( Sit "keksivät"aloja joihin "mennä"(ei sinne opiskelemaan tai töihin vaan mennä, pitää hakea ja harva tulee valituksi, ja kun on vuosien köyhyyden ja nöyryytysten väsyttämä jo valmiiksi)jotka eivät edes itseä kiinnosta tai opsieluaika on nii pitkä, ettei sulla oel mahdollisuutta niihin lähteä. Siis yhtä tyhjän kanssa näidenkin "hyvät neuvot"
Se mitä kutsut virkaintoilevaksi työkkärin virkailijaksi tekee omaa työtään. Ymmärrätkö, että se on hänen työnkuvansa. Hän tekee töitä. Hän tekee työtään.
Ei valmentaja ole kiinnostunut sairaus-ja elämänhistoriastasi. Miksi sitä hänelle tarjoat?Tarkoittus on löytää sinulle reitti työelämään -eli tie ylös ja eteenpäin. Sinä itse jämähdät omaan historiaasi ja sehän vie sinut vain siihen pisteeseen asti missä olet nyt. Anna sen valmentajan tehdä työnsä, älä jumitu itseesi.
Opiskelu on mahdollista työn ohella. Jos todella haluat töihin, etsi se väylä.
Turha siitä työttömyydestä ressiä on ottaa, aina on ~5% kansasta työttömänä oli tilanne mikä hyvänsä.
Kannattaa miettiä uudestaan että onko ne työpaikat mitä hakee sellaisia joita voisi realistisesti saada ja laajentaa repertuaaria tai vaikka uudelleenkouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 50, hyvässä hoitotasapainossa oleva epilepsia, yo, merkonomi, repaleinen työhistoria, 5 lapsen äitiyslomat, sairastettu syöpä...
Juu miksi ei mene kunnon töihin, pyörii kaikenmaailman pätkätöissä viemässä nuorten ensityöpaikkoja?
Ja ihminen on juuri sitä mitä itsestään uskoo.
Epilepsia ja sairastettu syöpä - ne mainitset työhöntulotarkastuksessa tyyliin olen selättänyt syövän ja epilepsiani ei vaikuta työntekoon. Ei niitä mainita hakemuksessa.
Ei myöskään äitiyslomaa nainosteta, vaan jos haet lasten pariin töihin, voit mainita, että äitina on lapsista kokemusta.
On tosiasia, ettei "ikääntyneiden" työnhakijoiden asema kiinnosta oikein ketään (paitsi heitä itseään).
Ikäsyrjintä on parempi termi kuvaamaan työnhakijan hylkimistä iän perusteella - ja tuskin vielä palstalla kielletty.