Miksi Posti saa toimia näin ja kuulemma oikein ohjeistavat toiminaan näin? (Valehtelu paketin tuomisista)
Oulun Jodelissa oli keskustelua taas jossa usea henkilö kertoi, kuinka ovat valinneet lisäpalvelun (yleensä lisämaksusta) paketin kotiinkuljetukselle. Ovat sitten koko päivän varmasti kotona, ja jossain vaiheessa aina tulee lappu jossa väitetään että on yritetty toimittaa lähetystä ja paketti pitää itse hakea tai sopia lisämaksusta uusi aika.
"Nyt joku Postin työntekijä kertokaa, miksi te sniikkailette aina lähetystä toimittaessa? Lappu ilmestyy luukusta "lähetystä yritetty toimittaa" vaikkei ovikello koskaan soi. 😂"
Yksi kommentoija sanoi että Postilla on ihan ohjeistettu viemään pelkät laput asiakkaille, että pääsis helpoimman kautta. Paketteja ei edes kuljeteta mulana tai yritetä toimittaa asiakkaalle.
"En ole ollut postilla vuosiin töissä, mutta silloin kun olin niin kaikista paketeista lajiteltiin suoraan vain ne noutoilmoitukset, syytä tälle en tiedä, kai tällä yritetään säästää aikaa"
"Koska sitä pakettia ei ole mukana ollenkaan, tiputetaan vaan lappu ja toivotaan ettei kerkeä avaamaan"
"Ai että tuli mieleen pari kesää sitten olin pari kesää sitten vanhempieni omakotitalossa koiranvahtina ja yhtenä päivänä oli tarkoitus tulla painava paketti kotiinkuljetuksella. Olin pihalla koko päivän, koska oli ne kovat helteet ja tein pihatöitä siinä samalla. Katselin siinä iltapäivästä, kun postin auto ajaa postilaatikolle joka on n. 100m pihasta mutta kuitenkin näköyhteyden päässä. Ajattelin, että ihan päiväposti vain tulee. Kävin hakemassa, ja siellä oli tuo lappu, jonka mukaan ketään ei ollut kotona. Yleensä kai postinkuljettaja on jättänyt sen lapun oveen, tämä sankari nakkaa suoraan laatikkoon vaikka seisoin siinä pihalla."
Eikö tämä ole laitonta ja asiakkaan huijaamista jos maksat palvelusta jota ei suoriteta?
Kommentit (30)
Tuossa on varmaan paljon paikallista vaihtelua, sillä minulle (Porissa) on aina toimitettu kotiinkuljetus-paketit kotiovelle, mutta yksi kaveri (toisella puolella Poria) valitti että kävi noin.
Se taitaa olla muuten ulkomailta kopioitua laiskuutta, sillä amerikkalaiset Etsy-myyjät valittivat paikallisen postin samanlaisesta toiminnasta jo yli 12 vuotta sitten.
Pitää alkaa tekemään rikosilmoitus joka kerta kun näin käy.
Postin kautta ei kannata lähettää yhtään mitään.
Minulle saapui paketti, joka oli kova pakkaus liian isossa kuoressa: kuoren puoliväliin on tehty viilto, selvästi kurkattu onko siellä jotain arvokasta (eipä ollut, suojakotelo pelikonsolille vain).
Mieheni lähetti muutaman roolipelikortin ulkomaille, maksoi tästä ilosta kympin. Lähetys oli toki rekisteröity. Kolme viikkoa myöhemmin saaja alkoi kyselemään lähetyksen perään ja mies syötti postikoodin nettisivulle: kävi ilmi, ettei lähetystä oltu koskaan edes lajiteltu! Siellä se nyt pyörii jossain takahuoneessa tai joku napannut omakseen. Mies on ennenkin vaihdellut kortteja ulkomaalaisten pelaajien kanssa, ja sanoi että häntä hävettää nykyään koko touhu, kun ikinä ei tiedä, menevätkö kortit perille asti ja jos, kuinka hitaasti. Esim. jenkkeihin meni kirjekuori kolmessa viikossa(!), kun taas sieltä tuli alle viikossa vastalähetys. Noloa.
Kannattaisi kokeilla eri firmaa ja hakea se lähikaupasta tai lähimmästä noutopisteestä. Ellei siis mahdu luukusta varmasti.
Nytkin on useampi kiinan paketti ollut 2-4 kk jossain päin suomea kun seurannassa on viimeisin tieto että jakelija on hyväksynyt lähetyksen ja siihen loppui tiedot. Huomasitteko että myös palvelu missä pystyi kyselemään postilta saapumattoman lähetyksen perään vaan katosi vähin äänin?
Vierailija kirjoitti:
No onhan se yhdenlaista huijausta. Mutta kuka siitä pystyy, osaa, jaksaa, on varaa nostaa oikeusjuttua? En tiedä auttaisko sitten rikosilmoitus kun huijauksestahan tuossa on kyse. Ostetaan ja maksetaan palvelu jota ei koskaan saada. Pitäisi varmaan olla useita kymmeniä ilmoituksen tekijöitä että saisi joukkokanteen aikaiseksi. Onkohan kukaan koskaan yrittänyt saada omiaan pois tekemällä reklamaation?
Eikö tälläisiä asioita varten aikanaan tehty ryhmäkannelaki, vuonna 2007 siis? Sitä ei tietenkään koskaan käytetä mihinkään ettei vaan kukaan pahoittaisi mieltään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ryhm%C3%A4kanne
Laki siis on olemassa vuodesta 2000 mutta Suomessa ei koskaan ole nostettu ryhmäkannetta. Nyt olisi hyvä tilaisuus taas kokeilla ja kuunnella mikä tällä kertaa on selitys sille ettei haluta toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se yhdenlaista huijausta. Mutta kuka siitä pystyy, osaa, jaksaa, on varaa nostaa oikeusjuttua? En tiedä auttaisko sitten rikosilmoitus kun huijauksestahan tuossa on kyse. Ostetaan ja maksetaan palvelu jota ei koskaan saada. Pitäisi varmaan olla useita kymmeniä ilmoituksen tekijöitä että saisi joukkokanteen aikaiseksi. Onkohan kukaan koskaan yrittänyt saada omiaan pois tekemällä reklamaation?
Eikö tälläisiä asioita varten aikanaan tehty ryhmäkannelaki, vuonna 2007 siis? Sitä ei tietenkään koskaan käytetä mihinkään ettei vaan kukaan pahoittaisi mieltään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ryhm%C3%A4kanne
Laki siis on olemassa vuodesta 2000 mutta Suomessa ei koskaan ole nostettu ryhmäkannetta. Nyt olisi hyvä tilaisuus taas kokeilla ja kuunnella mikä tällä kertaa on selitys sille ettei haluta toimia.
Siis voimassa vuodesta 2007
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitetaan joka kerta ensin viesti Postilta toimitusajankohdan sopimiseks, sitten soitetaan vähän ennen toimitusta ja kysytään ovikoodia. Ikinä ei oo pelkkää lappua tiputettu jos nimenomaan otan kotiinkuljetuksen. Tämä Helsingissä.
Kyllä mullekin on viesti laitettu mutta silti ne on ajellut paketit postiin.
Olen monta kertaa laittanut postille kirjallista palautetta kun paketit ei tule perille tai on ohjautuneet vääriin paikkoihin, ei minkäänlaista vastausta.
Varmaan paras olisi avoin ja julkinen palaute esim facebookissa. Siellä ne edes mukamas pahoittelee ja pyytävät ottamaan yhteyttä.
Miksi ne nostaa hintoja jos kerran työmäärä vähenee kirjepostin vähenemisen myötä?